Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
schenkie
Geregistreerd op: 3-10-2015 Berichten: 79
|
Geplaatst: Zo, 16 Apr. 2017, 12:36 Onderwerp: hakkerige koppeling als de motor koud is |
|
|
Hallo allemaal,
Zoals de titel al beschrijft heb ik als ik de motor net heb gestart een hakkerige koppeling, alsof de platen eventjes blijven plakken.
Als de motor eenmaal ongeveer 0,5/1 km heeft gereden is het probleem verdwenen.
Het valt me ook op de motor zelf wat moeilijker start sinds in dit probleem heb, de motor start ik met de choke de motor draait dan wat hoger stationair maar vervalt vervolgens wel gewoon opeens uit.
Dit gebeurt soms 1 a 2 keer of hij slaat helemaal niet af.
De olie die erin zit is ongeveer 1000 km en 4 maanden oud dus hier kan het niet aan liggen, hierbij zijn ook gelijk alle filters vervangen.
Hebben jullie enig idee waar ik naar moet kijken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
|
|
Naar boven |
|
|
cappie
Geregistreerd op: 22-2-2012 Berichten: 167 Woonplaats: Papendrecht
|
Geplaatst: Ma, 17 Apr. 2017, 9:05 Onderwerp: |
|
|
welke olie zit erin?
_________________ KTM 950 S Adventure 2003 |
|
Naar boven |
|
|
schenkie
Geregistreerd op: 3-10-2015 Berichten: 79
|
Geplaatst: Ma, 17 Apr. 2017, 9:37 Onderwerp: |
|
|
10w50 van castrol, deze heeft de vorige 7500k ook goed gedaan:)
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 17 Apr. 2017, 9:37 Onderwerp: |
|
|
welke motor?
voor 950 /990 is dit een beetje een bekend fenomeen: combi van een aantal factoren. (er staat al veel over op het forum)
volgende factoren spelen mee:
- welke olie je gebruikt/gebruikt is
- hoe je zelf met de koppeling omgaat (ruw = beter )
- hoeveelheid olie in de koppeling (= oliesproeier): mogelijk zit die verstopt bijv.
- de koppelingsversterker: ruw oppervlak/beschadiging
- de koppelingsplaten, en met name de afrondingen van de tanden aan de binnenkant (juiste volgorde van de platen, wisselen help soms ook)
...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 17 Apr. 2017, 11:22 Onderwerp: |
|
|
Koppelingspakket eruit halen en kijken naar de inslijting van de belleville veer in de achterste stalen plaat. Als daar een groef inzit heb je het probleem gevonden...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1155 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Di, 18 Apr. 2017, 10:02 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Koppelingspakket eruit halen en kijken naar de inslijting van de belleville veer in de achterste stalen plaat. Als daar een groef inzit heb je het probleem gevonden... |
Jep, en als je dan toch bezig bent: oliesproeier uithalen en doorblazen, koppelingspomp nakijken en kijken of de koppelingsversterker niet teveel ingeslagen is.
_________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
|
schenkie
Geregistreerd op: 3-10-2015 Berichten: 79
|
Geplaatst: Do, 20 Apr. 2017, 21:17 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor de antwoorden
Als ik weer eens tijd heb om te sleutelen ga ik dat eens nakijken, iig bedankt voor de antwoorden.
|
|
Naar boven |
|
|
schenkie
Geregistreerd op: 3-10-2015 Berichten: 79
|
Geplaatst: Ma, 27 Mei. 2019, 17:57 Onderwerp: |
|
|
heren,
door omstandigheden(werk, operatie, geboorte dochter) kom ik er pas volgende week aan toe om jullie tips te gaan bekijken. en vooral omdat ik liever rij als het mooi weer dan dat ik moet sleutelen.
Ik heb echter nog iets wat mij een beetje zorgen baart.
Ik ben net terug uit de eiffel en ik had daarvoor al wat momenten waarbij het schakelen wat stroef/lastig ging zeker als de motor goed op bedrijfs-temperatuur is.
wat ik vreemd vind is dat niet elke keer dezelfde versnelling is waarbij dit het geval is, het schakelen geldt voor zowel omhoog schakelen als naar beneden schakelen.
En heel soms wil de motor ook al een beetje bewegen als ik voor een stoplicht sta en de motor in z'n 1 staat.
de koppeling gever(stuur) is 3 jaar geleden door mij gereviseerd en bouwt naar mijn weten nog steeds goed druk op, de koppeling cilinder(blok) is 1 jaar geleden vervangen wel voor het orgineel.
de km stand van de motor is ongeveer 38k
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik volgende week lekker kan sleutelen en daarna weer een bijzonder goed startende, weg rijdende en boterzacht schakelende 950 sm heb
|
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Di, 28 Mei. 2019, 13:30 Onderwerp: |
|
|
Schenkie wat verstaat u onder gerviseerd ?
Bekent kwaaltje is dat de behuizing nogal eens wil uitslijten.
En een revisie zuiger setje dit meestal of heel kort helpt of niet helpt.
Vaak het resleeven of vervangen van de behuizing is dan een betere oplossing.
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
schenkie
Geregistreerd op: 3-10-2015 Berichten: 79
|
Geplaatst: Di, 28 Mei. 2019, 15:37 Onderwerp: |
|
|
ik heb er een nieuw zuigersetje voor besteld en toen geplaatst, bij de oude liep de olie er namelijk uit.
maar als ik mijn koppelingshendel 0,5 cm indruk tijdens het rijden hoor je wel dat de koppeling begint door te slippen, de motor begint gelijk een stuk meer toeren te draaien bij dezelfde snelheid.
|
|
Naar boven |
|
|
schenkie
Geregistreerd op: 3-10-2015 Berichten: 79
|
Geplaatst: Za, 1 Jun. 2019, 20:52 Onderwerp: |
|
|
zo net de koppeling uit elkaar gehaald, wat mij opvalt is dat de koppelingsplaten behoorlijk droog zijn eigenlijk, geen idee of dat zo hoort.
de koppelingsveren zijn 29,8mm dus die zijn ook nog ruim binnen de marge.
verder heb ik geen beschadigingen gevonden eigenlijk.
zie de foto's voor wat ik aangetroffen heb.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
540.31 KB |
Weergegeven: |
201 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
534.83 KB |
Weergegeven: |
225 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
474.6 KB |
Weergegeven: |
204 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Zo, 2 Jun. 2019, 9:12 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Koppelingspakket eruit halen en kijken naar de inslijting van de belleville veer in de achterste stalen plaat. Als daar een groef inzit heb je het probleem gevonden... |
Ik had precies hetzelfde probleem, de hakkerige koppeling. Gedaan wat raketman zegt en het probleem is opgelost.
En aangezien je het toch al uit elkaar heb, ook meteen doen wat master of disaster zegt.
|
|
Naar boven |
|
|
schenkie
Geregistreerd op: 3-10-2015 Berichten: 79
|
Geplaatst: Zo, 2 Jun. 2019, 11:06 Onderwerp: |
|
|
er zit inderdaad een goede groef in de onderste stalen plaat, kan dit ook verklaren waarom de motor ook slecht schakelt af en toe?
moet ik deze plaat vervangen of kan ik de plaat gewoon van positie verwisselen?
de koppelings-versterker zit er zo op het oog goed uit, als ik deze eruit wil halen hoe moet ik dat dan doen?
de olie sproeier ga ik morgen weer een keer eruit halen en doorblazen, 5 maanden geleden was deze nog schoon.
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Di, 4 Jun. 2019, 9:08 Onderwerp: |
|
|
Gewoon verwisselen met een andere willekeurige stalen plaat. Bij mij was het meteen over.
|
|
Naar boven |
|
|
|