lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Ruilblok

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Monkey

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Jul. 2006, 11:23    Onderwerp: Ruilblok Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik heb een gevalletje en ik weet eigenlijk niet wat ik ermee moet.
een paar weken geleden heb ik een Adventure 950 S aangeschaft uit januari 2005. Bijna 15.000 km gelopen en tijd voor een grote beurt. Nou blijkt er bij die beurt dat iets niet in orde is met het aslager bij het voortandwiel; er is iets afgebroken. Ik heb het (nog) niet gezien dus ik kan het ook niet beter beschrijven. De dealer heeft contact opgenomen met de importeur en die zegt dat het blok vervangen moet worden door een gereviseerd blok. Ik heb ook contact gehad met de importeur en het vervangen van een blok bij een defect schijnt een gangbare oplossing te zijn. Daar hebben ze een of ander ruilproject voor.

Waar ik nou mee zit is dat ik voor mijn gevoel niet weet wat ik nou straks aan, of liever onder m'n fiets heb hangen. Een gereviseerd blok? Tja, mooi maar hoe oud? Wat is er gereviseerd? Hoeveel km hebben cilinders, zuigers en koppeling al gelopen? Wordt er normaal gesproken een revisierapport gemaakt waar ik die informatie kan vinden?
Het blok komt overigens ook niet van de importeur maar van de dealer, daar lag het nog op de plank... Volgens de dealer z a l het blok niet meer dan een paar duizend km hebben gelopen. Of heeft het misschien al 30.000 km gelopen.

Volgens de importeur hoef ik me geen zorgen te maken want bij revisie wordt alles vervangen wat niet aan de toleranties voldoet. Bovendien houdt KTM in een wereldwijde database bij welk blok bij welke fiets hoort zodat je altijd terug kunt zoeken waar iets vandaan komt. Nou, ik wil wel weten wat de geschiedenis is van het blok en anders kan ik toch beter mijn eigen blok laten reviseren?? Overigens heb nog tot januari 2007 garantie, dat geldt dan ook voor het ruilblok wat ik krijg. Niet echt lang meer dus...

Benieuwd wat jullie zouden doen...
Alvast bedankt voor je reactie.

gr. Monkey
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
alexopreis

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Jul. 2006, 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Als het lager vd uitgaande versnellingsbakas kaduuk is, is een totale revisie logisch. Het is bijna evenveel werk als alleen dat lager vervangen en kost ook niet veel meer. Ik begrijp overigens niet precies wat je stuk hebt..
Als dat lager stuk is, is het niet raar als het carter is uitgesleten of uitgerekt bij dat lager. En als er daar iets is afgebroken, zal dat ook al snel een stukje carter zijn. Dan is er toch niet veel blok meer over om te reviseren....
Ohja; dat lager gaat meestal stuk doordat je je ketting te strak spant. Da's iets om je even in te verdiepen.

Wat KTM standaard (dus zonder naar de kwaliteit vh te vervangen onderdeel te kijken !) vervangt bij een revisie weet ik niet. Ook weet ik niet of ze de inbouw- of vervangingstoleranties hanteren bij de beslissing of iets blijft of wordt vervangen.
Ik heb de laatste jaren 7 Suzuki TL-R blokken uit elkaar gehaald en die komen qua constructie heel dicht in de buurt ve LC8. Wat ik standaard vervang zijn de hoofdlagers, bigendlagers en pakkingen. Afhankelijk vd rijder moet je bij dat blok ook kijken naar de schakelvorken ivm lompe wheelys. Zuigers en zuigerveren gaan tegenwoordig toch wel een ton mee en hoeven dus niet zondermeer vervangen te worden.

Uieindelijk komt het neer op vertrouwen. Je schreef dat je de staat van je eigen blok kent, maar eigelijk weet je (denk ik) alleen dat de motor lekker rijdt en hoe die klinkt. Dat zegt niet alles over wat wel en niet goed is.
Ook bij een revisie van je eigen blok zouden ze toch ook onderdelen kunnen laten zitten die misschien beter kunnen worden vervangen ? Maar waarom zouden ze ? Het werkloon overtreft de kosten vd te vervangen onderdelen heel ruim. En ze hebben alle onderdelen voor inkoopprijs....

Het zou me niks uitmaken of een gereviseerd blok 3 0f 30000 gereden heeft voor revisie. Boven een ton zou ik het vervelend vinden, maar die kans is vrijwel uitgesloten bij LC8'en.

Ik zou kiezen voor zo'n revisieblok, zodat ik snel weer kon rijden. En ook omdat het dan geen haastige revisie zou worden.... Het is vakantietijd en in alle motorzaken is het tot in oktober immers toptijd ?

Monkey

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Jul. 2006, 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Alex voor je uitvoerige reactie! Je zegt een hoop dingen die hout snijden denk ik. Ik ben er weer wat meer gerust op.

gr. Monkey
Naar boven
Theo.nl

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jul. 2006, 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou me niet druk maken om het revisieblok, dit is een normale procedure,...liever niet , maar als het nodig is heb je weinig andere optie's.

Ik ben trouwens net terug van vakantie en heb ook een bezoek gebracht aan de KTM fabrieken in Mattighofen.

Ik heb daar gezien hoe de KTM motorblokken worden gemaakt en getest,...nou Ready to race klopt wel hoor,...zou hup op de testbank en gas erop.

Toen ik vroeg of ze een beetje betrouwbaar waren en een levensduur hebben, werd me gezegd dat het blok van de LC8 adventure praktisch zou uit Dakar kwam en inweze gewoon een afgeleide van het competitieblok is. over de levensduur moet hij lachen, KTM heeft een adventure met ruim 300.000 test-km's op de teller zonder echt noemenswaardige problemen.,...dont you worry !

..ff wat anders,als jouw motor van Januari 2005 is (net als de mijne) dat loopt de garantie pas af in januari 2008 !

(ik denk ook dat je het zusje van de mijne hebt gekocht is ie soms van de 21e jan ?)

Monkey

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jul. 2006, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Yep, 21 jan it is! Overigens heb ik 'm gisteren opgehaald en ook bij de dealer heb ik er een goed gevoel aan over gehouden. Zelfs werd me de mogelijkheid geboden om m'n eigen blok -na revisie- terug te nemen als het me toch niet lekker zou zitten. Ik denk niet dat ik dat nog zal doen. Ik moet ook zeggen dat dit blok inderdaad ook mooier loopt dan dat vorige (wat daar ook mee mis was want ik heb tijdens het rijden nooit iets bemerkt maar zo lang heb ik er ook nog geen ervaring mee).
Ik heb nog gevraagd of ik m'n blok nog kon zien om te zien wat er mis mee was maar het lag bij een andere vestiging waar de reparatie is uitgevoerd. Ze hadden er wel foto's van gemaakt, misschien dat ik die nog eens kan zien bedenk ik me nou.
Dit revisieblok is overigens uit laat 2004 maar da's nie zo'n ramp. Je hebt gelijk dat we tot jan 2008 garantie hebben; ook dat werd gisteravond nog bevestigd door de dealer. Raar dat de importeur beweert dat het maar twee jaar is...

De dealer is trouwens Brouwer en ze hebben me goed en snel geholpen terwijl ze door vakantie nu ook onderbezet zijn. Ik ga zelf met de motor volgende week op vakantie en dat wisten ze dus ze hebben hun best wel gedaan voor me. Nee, ik kan daar niks van zeggen.

Ongelooflijk trouwens dat ze 300.000 km met zo'n blok doen zeg. Ook een geruststelling trouwens smug

Dank voor jullie reacties Alex en Theo!

gr. Mark
Naar boven
Roos

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Nov. 2006, 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dat van die 300.000 km vind ik ook wel een erg goed bericht. thumbsup

Ik heb heel toevallig ergens anders een discussie over de levensduur van een LC8 tov een AT of een GS (even heel kort door de bocht buiten de verschillende karakters om hoor)

Hebben hier mensen toevallig al levensechte ervaringen of voorbeelden met hoge km standen op een LC8Adv? En dan liefst zonder noemenswaardige motorische gebreken natuurlijk.

Daan

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Nov. 2006, 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Roos schreef:

Hebben hier mensen toevallig al levensechte ervaringen of voorbeelden met hoge km standen op een LC8Adv? En dan liefst zonder noemenswaardige motorische gebreken natuurlijk.

Hoi!

Heb bijna (nog 500 km) 60000 op de klok, ben eerste eigenaar, motor heeft wel veel bij de dealer gestaan ivm modificaties, (ik wou zo nodig 1 van de eersten zijn bucktooth )

Verder heeft de motor me eigenlijk nooit in de steek gelaten, wel 2 keer koppelingnemer onderaan het blok vernieuwd gehad (lekkage) en onlangs nieuwe balhoofdlagers (nog net binnen de garantie wink3 ).

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: