Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
joscha
|
Geplaatst: Zo, 10 Jul. 2005, 20:40 Onderwerp: Achterrem aan de kook !! |
|
|
Heerlijk zo'n vakantie. Lekker over kleine weggetjes naar de alpen gereden met z'n tweeen. Met volle bepakking (en met duo passaigier dus) kwamen we vorige week de eerste grote pas tegen. Bovenop de pas nog een pauze van 20minuten gehouden. Daarna begon de afdaling met vele krappe haarspeldbochten. Na 10 minuten bij de zoveelste haarspeld trap ik op de achterrem maar gebeurd er niks! Nog 3 keer pompen en ik heb weer druk. 2 bochten later echter weer dezelfde problemen. Na een snelle controle blijkt de achterremschijf en klauw giga heet te zijn. We rijden dus maar rustig verder zonder de achterrem te veel te gebruiken. Bij KTM in Lienz in Oostenrijk zijn we de volgende dag langs geweest om het probleem te laten verhelpen.
Het is voor hun een bekend probleem en vervangen de olie en plaatsen zachtere remblokken. een ander type remzuiger (art.nr. 60013061000) die ze niet op voorraad hebben moet dan nog later gebeuren. In eerste instantie lijkt dit goed te werken. De volgende dag regent het helaas en is de remfunctie zeer slecht (krijg het achterwiel niet meer geblokkeerd). 's middags nog een klein rondje in de stad gereden en de volgende dag bij de eerste meter rijden heb ik totaal geen remdruk meer. Bij de eerst volgende autohandelaar heb ik de boel laten ontluchten. Gelukkig was dit onze laatste vakantiedag en zijn we verder over de snelweg naar huis gereden.
Wat opvalt is dat de achterrem schijf ook heet wordt wanneer ik deze niet of nauwelijks gebruik. De rem loopt echter niet aan. Mijn dealer gaat de olie vervangen voor een Dot 5.1 olie die een hoger kookpunt heeft. Zijn er nog meer mensen met soortgelijke problemen? |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Zo, 10 Jul. 2005, 22:25 Onderwerp: |
|
|
Ik ken het probleem wel maar na dat ik de remvloeistof had vervangen was het probleem weg.
Wat ook zou kunnen is dat je je voet boven het rempedaal zet omdat je van plan bent zo te gaan remmen, op dat moment trap je misschien je rem al heel ietsie pietsie in waardoor hij dus heet wordt maar nog niet, of nauwelijks remt.
Je rempedaal iets lager zetten zou dus kunnen helpen??
Succes
Groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 10 Jul. 2005, 22:46 Onderwerp: |
|
|
dat denk ik ook, en ik doe het zelf ook vaak ongemerkt:
De LC8 stuurt aanzienlijk beter als je met wat achterrem de bocht in gaat en deze vrij lang vasthoudt. Een prima methode, maar je remt wel snel ongemerkt je achterrem heet idd.
leren wat meer voor te remmen Eingenlijk moet je 99% voor remmen, achter alleen een beetje om te sturen.
De achterrem heeft wel last van en ander fenomeen: Bij sommige fietsen trilt ie zo hard dat er schuim in komt, en je achterrem dan plots weg is omdat er lucht in komt. Op zich KAN dat met jou probleem te maken hebben: Als er namelijk een beetje lucht in zit, dan blijft de rem licht slepen, en wordt ie heet.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ie soms toch gewoon niet goed vrijkomt (dat had de mijne in het begin, inmiddels geen last meer van (nieuwigheid).
Tot slot: 1 a 2 jaar oude remvloeistof kan ook al veel vocht bevattern, en dan is ie snel aan de kook. Het is maar een heel klein resevoirtje, dus die remvloeistof is snel vies/oud.
Je hoeft niets uit elkaar te halen, gewoon lekker doorpompen (alsof je ontlucht), en weer bijvullen -> 3x de inhoud van het reservoirtje en hij is weer mooi schoon van binnen (wel oppassen dat je geen lucht meepompt natuurlijk, of gewoon door de dealer laten doen)
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 11 Jul. 2005, 4:37 Onderwerp: Re: Achterrem aan de kook !! |
|
|
joscha schreef: | Heerlijk zo'n vakantie. Lekker over kleine weggetjes naar de alpen gereden met z'n tweeen. Met volle bepakking (en met duo passaigier dus) kwamen we vorige week de eerste grote pas tegen. Bovenop de pas nog een pauze van 20minuten gehouden. Daarna begon de afdaling met vele krappe haarspeldbochten. Na 10 minuten bij de zoveelste haarspeld trap ik op de achterrem maar gebeurd er niks! Nog 3 keer pompen en ik heb weer druk. 2 bochten later echter weer dezelfde problemen. Na een snelle controle blijkt de achterremschijf en klauw giga heet te zijn. We rijden dus maar rustig verder zonder de achterrem te veel te gebruiken. Bij KTM in Lienz in Oostenrijk zijn we de volgende dag langs geweest om het probleem te laten verhelpen.
Het is voor hun een bekend probleem en vervangen de olie en plaatsen zachtere remblokken. een ander type remzuiger (art.nr. 60013061000) die ze niet op voorraad hebben moet dan nog later gebeuren. In eerste instantie lijkt dit goed te werken. De volgende dag regent het helaas en is de remfunctie zeer slecht (krijg het achterwiel niet meer geblokkeerd). 's middags nog een klein rondje in de stad gereden en de volgende dag bij de eerste meter rijden heb ik totaal geen remdruk meer. Bij de eerst volgende autohandelaar heb ik de boel laten ontluchten. Gelukkig was dit onze laatste vakantiedag en zijn we verder over de snelweg naar huis gereden.
Wat opvalt is dat de achterrem schijf ook heet wordt wanneer ik deze niet of nauwelijks gebruik. De rem loopt echter niet aan. Mijn dealer gaat de olie vervangen voor een Dot 5.1 olie die een hoger kookpunt heeft. Zijn er nog meer mensen met soortgelijke problemen? |
je moet in een afdaling dus ook niet je achter rem gebruiken ???? deze gebruik je normaal alleen bij het betere off-road gebeuren. waarom denk je dat er voor 2 schijven op gezet zijn en achter niet??????????? |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

|
Geplaatst: Ma, 11 Jul. 2005, 9:22 Onderwerp: |
|
|
Nou Mr weelly
Ik weet niet hoe jij dat doet maar met een pas vol met hairpins laat ik toch best vaak mijn achter rem iets slepen en dat in combi mat wat oude (vochtige ) remvloeistof kan ik het proleem best begrijpen.
Oh ja en voor zitten er twee schijven op om zo hard te kunnen remmen dat je achterwiel om hoog komt ,zodat je achter genoeg hebt aan een schijf
Groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
joscha
|
Geplaatst: Ma, 11 Jul. 2005, 10:39 Onderwerp: |
|
|
Mijn LC8 heeft dit probleem gehad bij km stand 8000 en is van het model 2004. pas vanaf maart dit jaar ben ik er mee gaan rijden.
Mijn voet zit tijdens het rijden naast het rempedaal en zweeft er niet boven. Ik heb begrepen dat er af-fabriek een DOT4 olie in zit. Wat ze er in Oostenrijk ingegooid hebben weet ik niet. 2 dagen later had ik echter weer hetzelfde probleem.
En als je een beetje sportief rijdt heb je echt wel de achterrem nodig. Ik heb liever een blokkerend achterwiel als voorwiel in een haarspeldbocht
Ik hoop dat wanneer de DOT5.1 er in zit zonder luchtbelletjes dat het probleem weg is.  |
|
Naar boven |
|
 |
Prutzer

|
Geplaatst: Ma, 11 Jul. 2005, 17:37 Onderwerp: |
|
|
Weet je wat het probleem is Jos, jij rijd gewoon veel te hard.
Mijn achterrem wordt ook aardig warm tijdens het rijden, en ik gebruik hem alleen in hele scherpe knikken ala haarspeld of ff straatje keren.
Maar vergeet niet dat je met volle bepakking en duo reed, dan is je motor al gauw 2x zo zwaar als normaal
Groets Eelco _________________ 2003 950S
Driver: Eelco |
|
Naar boven |
|
 |
joscha
|
Geplaatst: Ma, 11 Jul. 2005, 23:56 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik weet het. Ik rijd redelijk sportief. Echter wanneer ik de rem niet gebruik wordt hij toch dusdanig heet dat je de schijf bijna niet meer permanent kunt vastpakken. Wanneer je dan wel regelmatig de achterrem nodig hebt dan zit je dus heel erg snel aan zijn kookpunt
En een rem mag gewoon nooit uitvallen. In nederland zijn er helaas te weinig haarspeldbochtjes te vinden. en ben ik er hier niet zo bang voor dat hij uitvalt. Eigenlijk moet ik nu "hopen" dat er tot twee keer toe luchtbelletjes in de remleiding zat waardoor de rem licht aanliep.
Dit mag echter gewoon nooit gebeuren. Ik wil er niet aan denken als ik op dat moment lekker sportief had gereden. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 12 Jul. 2005, 0:05 Onderwerp: |
|
|
mee eens, maar het gebeurd met ieder motor als de rem blijft slepen, of als je gewoon heel veel met de achterrem remt.
Maar, mijn achterrem had de eerste 10000km ook wat last van plakken, en ongelijkmatige slijtage van de blokken (zuigerkant meer dan andere kant). Dus duidelijk niet zo soepele geleiderpennen.
Gewoon wat inslijten + een keer de klauw eraf en die geleiderpennen vol met teflonvet (of ander drukvet) en sinddien is het veel beter: Hij sleept niet meer, en de blokken slijten binnen en buiten zo goed al gelijk.
Zo'n ramp is hetniet als de achterrem het niet doet, want echt veel remvertraging levert je die zowieso niet: Je moet echt voor remmen!
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Do, 13 Okt. 2005, 18:50 Onderwerp: |
|
|
Ik gebruik mijn achterrem gelukkig heel weinig.
Eergisteren kom ik de oprit opgestoven denk ik effe stevig doorremmen achter en we staan al half gedraaid om terug te vertrekken straks
Wat denk je............ niks niemandalle, dus helemaal geen remdruk
Rempedaal ging helemaal tot de aanslag en er gebeurde niets, ik bijna door de garagepoort en een hartslag van zo'n 300 slagen/min
Ik heb meteen gecheckt of er nog vloeistof in het reservoir zat, alles ok ook geen lekken te bespeuren en de remblokken zaten er ook nog in
Dan heb ik het zaakje maar eens ontlucht en er zat wel héél veel lucht in het systeem, dan maar in één keer de remvloeistof vervangen door dot 5.1. Nog eens goed ontlucht en alles weer perfect
Tot vanmiddag dan toch, want dan voelde ik de slag weer langer en langer worden.Terug thuis weer maar eens ontlucht en nog eens de remvloeistof weer eens volledig vervangen. Nu lijkt alles weer normaal, we zullen morgen wel weer zien hoe lang het spul blijft werken  |
|
Naar boven |
|
 |
joscha
|
Geplaatst: Do, 25 Mei. 2006, 10:46 Onderwerp: |
|
|
Gisteren een 60.000km testverslag (zo te zien met model 950-2004 vanwege 230mm veerweg) gelezen in het duitse blad enduro van juni. Ook zij hebben meermaals problemen gehad met de achterrem die er mee ophield.
Daar hebben ze na 48.000km de afdichtings manchet van de cilinder als oorzaak aangegeven en vervangen voor een type van een ander materiaalsoort....
Zal dit nu eindelijk een goede oplossing zijn? Ik ben benieuwd. Bij de eerst volgende gelegenheid maar eens aanpassen. |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Do, 25 Mei. 2006, 11:11 Onderwerp: |
|
|
Bij mij is destijds het binnenwerk van de rempomp vervangen en sindsdien heb ik er geen problemen meer aan gehad. _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

|
Geplaatst: Vr, 28 Jul. 2006, 0:10 Onderwerp: |
|
|
Mijn achterrem kreeg ik ook maar niet goed. Ontluchten was niet voldoende om druk te krijgen. Tot ik een inval kreeg. Het hoogste punt in het remsysteem is de remleiding vlak na de rempomp. Achterwiel los, klauw los en hoog gehangen. Toen nog een reservoirtje leeggepompt en alles was weer OK.
Er zat dus lucht in het bovenste deel van de remleiding..
Weet iemand de onderdeelnummers van die betere rubbers of remzuigers in de klauw ? _________________ Ordinary life is pretty complex stuff !! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 28 Jul. 2006, 17:56 Onderwerp: |
|
|
Alex, dat klopt:
Het klinkt stom, maar soms moet je echt gewoon nadenken over waar het luchtbelletje naar toe gaat (altijd bovenin) en dan als een soort luchtbelpuzzeltje door het draaien van de klauw de luchtbel naar de ontluchting toewerken. Dan 1 x goed ontluchten en voila! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|