lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Alternatief voor ABSring/sensor op Adventure 2012

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Husky 310



Geregistreerd op: 17-1-2014
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2016, 0:17    Onderwerp: Alternatief voor ABSring/sensor op Adventure 2012 Reageer met quote

Hallo iedereen,

Ik had graag beroep gedaan op jullie kennis en expertise.

Ik heb een KTM 990 Adventure van 2012. Ik heb de ABSpomp verwijderd maar de electronica laten zitten om de tachometer te behouden op de cockpitdisplay. Nu heb ik echter een voorwiel gemonteerd waarop een remschijf zit die geen uitsparing heeft om de ABSring te monteren... Weet er iemand hoe ik de tachometer terug aan de praat krijg zonder ABSring en bijhorende sensor? Ik dacht van een sensor te gebruiken van een 990R van 2011 maar deze hebben een andere connectie...

Alle tips welkom! :-)

Groeten,

Tim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2016, 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

De originele tacho krijg je niet aan de praat (en al zeker niet juist) zonder de ABS-ring en de sensor. De sensor van een 2011 heeft evengoed de ABS-ring nodig om te werken, dus waarom je denkt dat dat een oplossing kan zijn is mij alsnog een raadsel.
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Husky 310



Geregistreerd op: 17-1-2014
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2016, 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Raketman,

De 2011 990R heeft GEEN ABS en dus ook geen ABS ring... die gebruikt een sensor die de bouten detecteert geloof ik om de snelheid te meten. Raadsel opgelost? ;-)

Maar die sensor van de 990R heeft een andere connector... adapter mogelijk misschien?

Zou Steven D geen trucje kennen... :-)

Grtz

Tim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2016, 0:28    Onderwerp: Reageer met quote

de ABS ring sensor detectecteerd alle ribbeltjes van de ABS ring als pulsjes. De 950/990 sensor voor NIET-abs versies detecteerd de 6 boutjes in je voorwiel.

essentieel geven de sensoren dus een compleet ander signaal af. Ik denk wel dat beide sensoren hall-sensoren zijn, en op 5V. Ik weet niet of de ABS sensor meteen CAN-bus afgeeft.. zoniet, dan is het waarschijnlijk ook gewoon een 5V gevoede Hallsensor, net als de 950/990 no-ABS versie.

In theory zou je denk ik het 6 boutjes sensor signaal kunnen omzetten in een ABS-ring puls signaal, als je de verhouding van de hoeveelheid pulsjes weet. Je hebt dan wel wat electronica nodig (een PLL) om de pulsjes te genereren.

al met al.. ingewikkkeld...
ik denk dat je makkelijker een andere remschijf zoekt.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2016, 1:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hola, niet goed gelezen...dacht dat het om een gewone Adv ging. Je zou de signalen eens op een scoop moeten kunnen vergelijken, dan weet je in welke mate ze op elkaar lijken of niet. Frequentie zal idd het grootste obstakel zijn, aangezien een ABS versie liefst zoveel mogelijk pulsen krijgt om zo snel mogelijk te detecteren of er een abnormaal snelheidsverschil tussen de beide wielen zit. Je kan ook eens nakijken of de signalen naar dezelfde poort in de ECU gaan (op voorwaarde dat het dezelfde ecu's zijn).

Ik vermoed dat de niet-ABS versie recht naar de ecu gaat, en de ABS-versie eerst langs de ABS unit passeert die op zijn beurt een aangepast(gedeeld) signaal naar de ecu stuurt. Als ik er morgen aan denk rommel ik wel eens in de schema's...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Husky 310



Geregistreerd op: 17-1-2014
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2016, 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman en Dr. Bean, allebei al heel erg bedankt voor jullie reacties! :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2016, 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Raket,

dat is idd een interessante gedachte die bij mij nog niet opgekomen was... en ff snel in de schema's gekeken lijkt dat idd waar te zijn.

Dat opent dus opties!!

De 990 wheelsensors pluggen in op de ABS unit. vanuit de ABS unit gaat een 2 aderige draad naar de hoofddraadboom, die aan de standaard (!!) speedsensor connector hangt (alleen pin 1 en 2 aangesloten (+ en signal).

Het lijkt er dus op dat je een 950 speedsensor zou kunnen nemen en die gewoon op die speedsensor plug kan inpluggen (richitng ECU). (draad vanuit de ABS unit disconnected/removed)

(zie schemas op pagina 13-114 RA-2008 model)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tuxdelux



Geregistreerd op: 17-11-2012
Berichten: 91
Woonplaats: Tussen Affligem en Ternat

BerichtGeplaatst: Do, 28 Jul. 2016, 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Wat zijn je bevindingen met het ABS verwijderd. Merk je veel verschil bij het remmen (sneller aangrijpern? progressiever?, dosseerbaarheid enz...).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 28 Jul. 2016, 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik al dacht idd...die systemen werken gelijkaardig over verschillende merken heen. Wat betreft aangrijpen/doseerbaarheid etc etc mag er theoretisch gezien geen enkel verschil zijn met of zonder ABS. De rempomp aan het stuur en de klauwen zijn immers nog steeds identiek dezelfde items.
Het al dan niet aanwezig zijn van een ABS-unit doet daarin niet terzake. Zolang je correct remt en geen wielen laat blokkeren zit dat ABS daar immers ook maar werkloos te wezen en oefent geen enkele invloed uit op de primaire remkring.

Alleen ga je in paniek gewoon hard tegen de korst zonder dat ABS, meer niet goofy ...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 28 Jul. 2016, 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

alleen door ABS systeem zijn de leidingen wel langer, en het volume groter.. dat geeft mss wat meer sompigheid in de rem (meer delen die uitzetten onder druk immers)

maar mbt de sensor: gewoon inpluggen en proberen dus!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tuxdelux



Geregistreerd op: 17-11-2012
Berichten: 91
Woonplaats: Tussen Affligem en Ternat

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Jul. 2016, 0:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
alleen door ABS systeem zijn de leidingen wel langer, en het volume groter.. dat geeft mss wat meer sompigheid in de rem (meer delen die uitzetten onder druk immers)

En dus vandaar mijn vraag i.v.m. kortere leidingen en geen ABS unit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Husky 310



Geregistreerd op: 17-1-2014
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Za, 13 Aug. 2016, 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Ik heb de tekening uit de Reparatur Anleiting = RA erbij genomen. Dankuwel Mr Bean!☺ Klopt idd!! De ABS sensor plugt in op de ABS unit en vandaar vertrekt de 2 aderige kabel die inplugt op de cockpit display . Ik heb dus gedaan zoals Mr Bean gezegd heeft. 2 aderige kabel losgekoppeld en 990R sensor ingeplugd. En...... het werkt!! ☺ t is te zeggen, ik krijg een signaal op mijn cockpit display = tacho maar ik moet het getal met een factor +/- 10 vermenigvuldigen. Dat wil zeggen dat ie nog altijd denkt pulsen binnen te krijgen van de ABS ring ipv de 6 boutjes. Ik moet dus mijn cockpit display zien wijs te maken dat ie boutjes moet tellen ipv Abs ring pulsen. Maw. ik zou ergens in de instellingen moeten zien te geraken van de tacho / cockpit display en deze wijsmaken dat ie op een 990R gemonteerd is en boutjes moet tellen ipv pulsen... de partnumber van de speedometer voor een 990R en een "normale" adventure zijn wel anders... 1 getal verschil. Iemand een idee hoe ik deze instellingen kan aanpassen?

Vriendelijke groeten en alvast bedankt,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Husky 310



Geregistreerd op: 17-1-2014
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Aug. 2016, 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik kan zien kan je in de speedo enkel de wieldiameter aanpassen. Zie Advrider forum. Dat wil zeggen dat ik eerder moet denken in de richting van een PLL = Phase Locked Loop zoals Dr Bean reeds aangaf. De ABS ring heeft 48 slots = 48 pulsen. Het wiel heeft 6 boutjes = 6 pulsen. Dat wil zeggen dat de PLL het signaal van de 990R sensor met een frequentie van factor 8 zou moeten verlenigvuldigen.

Iemand een tip waar ik zo'n PLL zou kunnen vinden? Als ik het goed voor heb genereert de 990R sensor pulsen van 5V. Correct?

Grtz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Aug. 2016, 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

check eerst eens even of ie inderdaad alle zes de boutjes goed ziet: die boutjes zijn bijj de 950 ook kritisch.

(draai er bijv effe 2 uit en kijk of dat verschil maakt)


pll: een standaard 4046 cmos geeft je die functie, maaar.. ik vrees dat je de frequency-range niet gaat halen met een PLL.

willekeurig microprocessortje (Pic8/10/12 als je er in thuis bent) is misschien makkelijker smiley.

gezien de R geen ABS ring heeft.. denk ik dat de optie er toch echt wel in moet zitten: kans dat het een software setting op je display is, of een jumpertje inside.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif