Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vanlierde
Geregistreerd op: 4-6-2016 Berichten: 153
|
Geplaatst: Za, 4 Jun. 2016, 21:53 Onderwerp: voorwiel loopt aan |
|
|
Hallo
ik heb een ktm adventure 950 gekocht, wielen uitgehaald en banden gewisseld daar er noppenbanden op zaten en ik er terug pirelli's scorpion at onder gelegd heb.
Echter bij het terugplaatsen van het voorwiel, loopt de schijf aan tegen de remklauw houders als ik de draairichting op de remschijven respecteer.
alles al geprobeerd, afstandsbussen andersom geplaatst enzovoort, voorwiel er meermaals uit en terug in, geen oplossing, als ik de as aanspan loopt het wiel vast.
Voor de gein het wiel tegen de draairichting geplaatst en kijk eens aan, wiel draait mooi soepel zonder slepen.
De vorige eigenaar heeft de schijven losgehad. Kan het zijn dat hij ze per ongeluk verkeerd gemonteerd heeft? dus links rechts en omgekeerd? of zou het wiel in gelijk welke draairichting mooi moeten lopen? of is de naaf niet symmetrisch en moet hij in een bepaalde draairichting gemonteerd worden?
Alvast bedankt.
Mvg
Bart |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 5 Jun. 2016, 18:32 Onderwerp: |
|
|
1) ik ben er vrij zeker van dat het wiel (als er geen schijven opzitten) in beide richtingen gebruikt kan worden.
2) als er schijven op zitten, dan hangt het wat van het soort schijven af of je je wiel zus of zo erin mag steken. Mijn Braking-schijven bvb hebben schuine groeven waaraan je duidelijk kan zien hoe het wiel gemonteerd moet worden. Maar ik weet dat er schijven bestaan die zo gebouwd zijn dat het niet uitmaakt of je ze zus of zo monteert
3) met een correct gemonteerd wiel, steek je de dikke spacer links (standpunt als je op de moto zit) en de dunne RECHTS.
4) respecteer de volgorde van monteren en boutjes aandraaien:
- draai eerst de hoofdasmoer hard aan
- span de boutjes van de asklemmen links
- let er goed op dat de asklemmen rechts lekker goed open staan, steek er een wig in (bvb platte schroevendraaier)
- zet de moto op zijn wielen, knijp voorrem dicht en dan een keer of twintig keihard pompen met die vork ==> het rechtervorkbeen positioneert zich dan mooi tgo de as
- boutjes van de asklemmen rechts aanspannen
en hop je remschijf moet nu echt wel zachtjes door de remklauw schuiven, en tussen de remklauwen en de remschijf waar ze omheen zitten, zit 2-3 mm (of is het 4-5mm?)
dus: spacers aan de goeie kant, voorvork pompen om vorkbeen te richten, dan pas rechterkant aanspannen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Vanlierde
Geregistreerd op: 4-6-2016 Berichten: 153
|
Geplaatst: Zo, 5 Jun. 2016, 19:01 Onderwerp: |
|
|
thx, ga het nogmaals bekijken  |
|
Naar boven |
|
 |
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 376
|
Geplaatst: Ma, 6 Jun. 2016, 23:19 Onderwerp: wiel |
|
|
Zit de as wel helemaal in de poot , als er nl een braampje oid aan de as zit blijft hij daarop hangen en staan de poten onder een beetje naar binnen . Heb dit ook gehad en verholpen door even met een schroevendraaier tussen de poot en het wie te wrikken zodat de as helemaal in de poot verdwijnt en dan pas alles aandraaien . |
|
Naar boven |
|
 |
TDB

Geregistreerd op: 24-10-2014 Berichten: 78 Woonplaats: Mol
|
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 7 Jun. 2016, 10:27 Onderwerp: |
|
|
TDB schreef: | As zit rechts 1-2mm verzonken. |
klopt, dat is de correcte situatie. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
|