lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

olie lekkage
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjak



Geregistreerd op: 27-1-2013
Berichten: 9
Woonplaats: Malden

BerichtGeplaatst: Za, 21 Mei. 2016, 21:28    Onderwerp: olie lekkage Reageer met quote

Wie o wie kan mij helpen

ik, eigenaar van ktm smt990, bouwjaar 2011, 40000km heb een probleem met olie
Na een uur of 3 op de autobahn te hebben gereden.( gemiddeldesnelheid 140/150) was de motor ca een halve liter olie via de ontluchting verloren.
is er iemand die hier ook ervaring mee heefd? of beter nog een oplossing?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjak



Geregistreerd op: 27-1-2013
Berichten: 9
Woonplaats: Malden

BerichtGeplaatst: Za, 21 Mei. 2016, 21:30    Onderwerp: aanvulling Reageer met quote

de olie verloren via de carterontluchting op het luchtfilterhuis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Mei. 2016, 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

nah, als je echt 1/2 liter olie verliest, dan is je hele motor drijfnat van de olie, en je maatje achter je ook hoor...
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sjak



Geregistreerd op: 27-1-2013
Berichten: 9
Woonplaats: Malden

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Mei. 2016, 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer Dr Bean dat je mij niet serieus neemt. Nadat ik terug kwam bij de motor nadat ik een koffiepauze had gehad, lag er een verontrustende plas olie onder de motor.
Volgens mij gaat het er nu niet om of er nu een halve liter of 300 cc olie weg is maar het feit is er dat ik een halve liter bij gevuld heb. (Een halve liter olie uitsmeren over 400 km vind je niet terug denk ik )
De vraag: olie lekkage uit het luchtfilter wie weet een oplossing.
Natuurlijk te hoge carterdruk. Maar daar geloof ik niet. te weinig gelopen kilometers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Mei. 2016, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

ik neem het weldegelijk serieus. don't worry.
(en als je je nou echt zo snel op de kast laat jagen dan moet je misschien niet op een forum posten, haha)

Maar euhm: De Carterontluchting komt bij de Adventure midden boven de voorste Carb uit. ALs het daardoor uit het blok komt, komt het direct in de carb en rookt de motor meestal enorm als het zo veel is.
volgens mij is die constructie bij de SMT niet echt ander toch?

Tevens: als er zo veel olie in het luchtfilterhuis terrecht komt, dan is het filter ook zijknat en dicht.. dus meestal ook slecht lopen en hoog verbruik.


Waar komt de olie precies vandaan? heb je daar al naar gekeken?


LC8 motor is overigens een dry-sump, dus als je olie 'kwijt' bent, kan het ook zijn dat het in het blok staat, en niet retour in de voorraadtank gekomen is: dan staat er te veel in het blok en komt het via de carterontluchting als mist 'naar buiten'.
Oorzaak hiervan kan zijn dat het oliefilter dichtgeslagen is, of dat de retourleiding dicht zit/klepje blijft hangen etc..

geen oliedrukproblemen gehad (bij stop met hete motor)?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sjak



Geregistreerd op: 27-1-2013
Berichten: 9
Woonplaats: Malden

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Mei. 2016, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Filter is niet drijfnat. Maar dit komt waarschijnlijk dat het filter op en plaat gemonteerd is. (Open luchtfilter)
olie wat in het carter blijft staan denk ik niet omdat het olie peil nauwlijks veranderd.
Kan het zijn dat de ontluchtingsslang half dichtgeknepen zit? daardoor druk opbouwd in het carter.....



IMG-20160521-WA0010.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  200.5 KB
 Weergegeven:  279 keer

IMG-20160521-WA0010.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 24 Mei. 2016, 7:54    Onderwerp: Reageer met quote

dicht: nee, sterker nog, ktm zet daar bewust een dempertje in, carter hoeft niet volledig open te zijn (het is een 2 cilinder) alleen drukopbouw moet vermeden worden. dus een klein gaatje is juist goed.

misschien een 'domme vraag' , maar pijl je olie op de juiste manier? Dus motor perfect horizontaal neerzetten en effe laten lopen. dan uitzetten, heel even wachten en pijlen?
te veel olie geeft namelijk precies gelijke resultaat immers


wat bedoel je met " omdat het olie peil nauwlijks veranderd": ?

als de retour oliestroom niet goed is, dan zie je dat niet in het pijl, immers komt het niet genoeg terug in de tank.
Als er dan te veel olie in het blok staat (blok moet eigenlijk 'droog' staan bij een dry-sump), dan slaan de tanwielen en evt zelfs de krukas door de olie en krijg je een enorme oliemist. motor wordt er ook te warm van overigens.

zoals gezegd: een paar mogelijke redenen waarom je retour niet goed zou kunnen werken: filter dicht, pomp-overdruk klep die blijft hangen of retourslang/klep dicht. dingen die best wel eens voorkomen zo links en rechts, zoek maar eens.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sjak



Geregistreerd op: 27-1-2013
Berichten: 9
Woonplaats: Malden

BerichtGeplaatst: Di, 24 Mei. 2016, 8:55    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de snelle reactie.
Ja, ik peil de motor goed. Motor word idd snel warm. stadsverkeer al snel met blazende ventilator. (buiten temperatuur ca. 20 gr. C.)
Mist heb ik niet waargenomen. wel 2x een slechte start. (motor ging de eerste keer niet rond bij het indrukken van de startknop.)
zal ff zoeken in de olieretour. Bedankt 'thumbsup'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjak



Geregistreerd op: 27-1-2013
Berichten: 9
Woonplaats: Malden

BerichtGeplaatst: Di, 20 Sep. 2016, 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

Probleem (hopelijk) opgelost. 2thumbsup
Uiteindelijk heb ik op een ander forum het probleem gevonden. Via Rottweiler (de leverancier van het luchtfilter) kwam met het idee dat het wel eens de keerring van de balans as kon zijn. gegoogeld en toen kwam ik de volgende link tegen (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/347297/88/KTM-990-SM-R-SM-T-9901190-ADV-en-meer-LC8-topic-de-89.html)
Bingo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 20 Sep. 2016, 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Houd ons op de hoogte of dit nou definitief het probleem oplost Smile book2 thumbsup
_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjak



Geregistreerd op: 27-1-2013
Berichten: 9
Woonplaats: Malden

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Mrt. 2017, 11:48    Onderwerp: Reageer met quote

Zo. ik had wegens omstandigheden niet veel meer gereden vorig jaar.
Inmiddels weer wat tankjes benzine op gestookt en kan ik melden dat het probleem opgelost is. thumbsup
Dus...door de lekke oliekering van de balans as komt de olie via het luchtfilter (carterontluchting) uit het blok.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Zeeuwse Klei



Geregistreerd op: 1-1-2016
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Apr. 2017, 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hier ook één. Brommer verbruikte al een poosje olie, elke keer grote blauwe wolken bij koude start. Klepje onder olietank nagezien, nog steeds olie kwijt. Eerst carteronluchting maar eens omgeleid, aangezien filter steeds zeiknat was, toen geen blauwe wolken meer. Bij korte momenten hogere toeren geen druppel verloren. Luchtfilter en filterbak dreven van de olie na langere tijd 120-130 km/h op de snelweg. Hmm.

Net dynamodeksel er af gepeuterd, keerring van balansas was helemaal verhard, was zelfs al een stukje uit het rubber gebroken (en dat stukje vond ik in het oliezeefje onderaan de olietank).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Apr. 2017, 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

goed te weten! thanks
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 19 Mrt. 2018, 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hetzelfde, veel olie in de voorste inlaat en het liep zelfs langs het blok.
Zojuist de dynamo deksel eraf gehaald en jawel, helemaal kapot, het metalen veertje in de keerring was zelfs bloot.
Deze heeft dus tegen de balans as gelopen en dat zie je maar voel geen verschil. Nu hoop ik maar dat de afdichting van de nieuwe keerring zo soepel is dat hij dit af dicht anders heb ik een probleem en moet ik de balans as uit mijn oude blok overzetten.

Hoe heb je die keerring erin gekregen? Koud gemaakt en de deksel warm en toen erin gedrukt? of netjes in een pers.

groet, Ad.

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 20 Mrt. 2018, 0:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, als de olie toevoer naar de krukas of naar de balansas 'lekt', dan plenst een grote stroom olie uit de drukpomp het carter in: gevolg is dat de retourpomp het niet goed afgevoerd krijgt, je te veel olie in het blok krijgt (hoort 'droog'te zijn immers) en er een olie-klopmachine ontstaat. De dikke oliemist komt dan door de carter-ontluchting naar buiten en maakt je luchtfilet nat.

(het is mij overigens nog steeds niet 100% duidelijk hoe die oliekanalen nou precies door dit blok lopen.. maar volgens mij wordt de krukas vanaf de andere kant gevoerd (koppelingzijde) en zit daar bij dik blok geen keerring dus).

succes

Kerring er gewoon uitwippen met een dikke schroevendraaier.. of houtje oid... trekker is mooier natuurlijk!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif