lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

IMO en voedingsspanning

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jun. 2022, 10:32    Onderwerp: IMO en voedingsspanning Reageer met quote

Beetje off-topic, maar ik weet dat er hier een paar kennisdragers zijn: In augustus ga ik de Greece rally rijden op m'n 950se. Dus nu aan het klaarmaken, roadbook, IMO, banden, onderhoud....

Gisteren voor het eerst een proefritje met motor redelijk klaar. Bij wegrijden werd het display van de IMO (100R300) vaag en daarna worden alle pixels zwart, je krijgt een zwart 4-kant in je display. Bij stationair is het display nog net te lezen en met motor uit is het zoals het hoort.

Het lijkt op een voedingsprobleem. De spanning mag 9-17V zijn. Als ik meet bij verhoogt stationair is de spanning bij de aansluiting 14.5V. Op dezelfde aansluiting heb ik een TT roadbook die gewoon blijft werken. Ook meet de IMO gewoon de afstand en snelheid tijdens het rijden, alleen het display doet dus vreemd.

De IMO onthoudt alle instellingen dus het lijkt me niet dat de interne batterij het probleem is.

Heeft iemand een tip waar ik dit in moet zoeken?

Wat ik nog ga proberen:
- draad trekken vanaf accu met alleen de IMO
- IMO proberen op andere motor

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jun. 2022, 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

mmm lijkt me toch een onjuiste werking van de Imo:

Ik weet weinig van IMOs .. maar ik denk aan mogelijke storingen:

- trillingen (contact van het display zelf)
- sensor fout die de spanning van de imo plat trekt
- geen voeding (draait op batterij, zodra je gaat rijden neemt het stroomverbruik toe en gaat de zaak plat)
- batterijen die rammelen (icm geen voeding?)
- instabiele motor-voeding (te veel spanningspieken): interne condensator stuk...


Dat ding doet het toch gewoon met batterij (dus als de voeding vanaf de motor uitvalt)? heb je al eens getest wat ie zonder voeding doet?

en stilstaand effe je wiel ronddraaien op de bok.

etc.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jun. 2022, 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenwijsheid is voor een wetenschapper soms een goede eigenschap evilgrin

Ik bedacht me ineens dat ik de accuspanning kan verhogen zonder lopende motor, door een lader aan te sluiten. Dus eerst op accu in rust met 12.9V is het display mooi helder. Als je dan de lader aansluit gaat de display op zwart boven 14V. Dit is omkeerbaar. Het mooie kwam toen de accu vol was en de lader op druppellader ging. Je ziet het display fluctueren met de spanning.

Blijkbaar vind deze IMO alles boven de 14V te spannend. Ik ga Touratech eens mailen.

https://youtu.be/LgAWITOZAJc
Vanaf 35s zie je de fluctuatie.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif