Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
demito

|
Geplaatst: Zo, 17 Apr. 2016, 20:35 Onderwerp: Kettingspanner |
|
|
Sinds de mijn laatste rit ratelt er iets aan mijn 990. Het lijkt van de achterste nokkenasketting te komen. Zowel bij lage als hoge toeren en behoorlijk luid. Gaan die kettingspanners zo ineens kapot?
Motor rijdt voor de rest normaal maar staat nu stil tot het problem verholpen is. +- 95kkm op de teller.
Alle advies welkom,
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 17 Apr. 2016, 21:28 Onderwerp: |
|
|
Moest het hydraulische druk zijn (of een tekort eraan) dan zou het bij beide cylinders zijn en zou het olielampje kunnen branden.
Idem voor niet genoeg oliedruk door watercontaminatie (kapotte waterpomp) en dichtgetrokken oliefilter.
Dus waarschijnlijk een probleem met de nokkenaskettinggeleider (zoals ik op de mijne voorgehad heb tengevolge van fabrieksfout) die losgekomen kan zijn, of een nokkenasketting die (te) ver uitgerokken is, of een defecte hydraulische spanner. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
lc8tinus
|
Geplaatst: Zo, 17 Apr. 2016, 22:10 Onderwerp: |
|
|
Versleten veer van overdruk klep op oliepomp? Als veerdruk niet hoog genoeg is gaat de klep open en zakt de oliedruk in de rest van het systeem met als gevolg dat je spanners niet voldoende op druk komen. Dit kan ineens optreden (bij starten) en geeft behoorlijk wat ratelend geluid. |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 18 Apr. 2016, 8:23 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Moest het hydraulische druk zijn (of een tekort eraan) dan zou het bij beide cylinders zijn en zou het olielampje kunnen branden.
Idem voor niet genoeg oliedruk door watercontaminatie (kapotte waterpomp) en dichtgetrokken oliefilter.
Dus waarschijnlijk een probleem met de nokkenaskettinggeleider (zoals ik op de mijne voorgehad heb tengevolge van fabrieksfout) die losgekomen kan zijn, of een nokkenasketting die (te) ver uitgerokken is, of een defecte hydraulische spanner. |
Lampje brandt niet dus oliedrukprobleem weinig waarschijnlijk.
Wat was precies jouw probleem met de kettingspanner? Ik meen me te herinneren dat je hiermee niet kon rijden. Ik ben er met dit lawaai toch 30 km mee naar huis gebold, zonder merkbare gevolgen.
Mijn vraag was net of die kettingspanners het ineens kunnen begeven. Kunnen die ineens vast komen te zitten of zo?
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 18 Apr. 2016, 9:19 Onderwerp: |
|
|
Ik had het ratelende lawaai ook ineens, was niet te ver van de dealer en ben er op't gemakje naartoe gereden. Bij het uitzetten van de motor moet de bout van de nokkenaskettinggeleider helemaal losgekomen zijn en in het blok gevallen waardoor de krukas vast zat. Gelukkig zonder schade aan de primaire aandrijftandwielen, waar hij tussen geklemd zat. Was dat tijdens het rijden gebeurt dan was het een ander verhaal geweest natuurlijk. Bij mij was het dus niet de spanner zelf maar de geleider waarmee waar de spanner op de nokkenasketting drukt. Die zit maar aan één kant vast met een bout, die was losgekomen.
Ik heb wel ooit al spanners gezien waarvan de duwstang zover was uitgeschoven (door slijtage en rek van de ketting) dat deze as scheef in de behuizing zat (er dus net niet uitviel) en er dus ook geen opspannende werking meer mogelijk was. Zoiets kan het dus ook zijn...
De overdrukveer die moe geworden is zal imho eenzelfde effect geven op beide cylinders (niet genoeg oliedruk). _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|