lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kettingspanner

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
demito

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Apr. 2016, 20:35    Onderwerp: Kettingspanner Reageer met quote

Sinds de mijn laatste rit ratelt er iets aan mijn 990. Het lijkt van de achterste nokkenasketting te komen. Zowel bij lage als hoge toeren en behoorlijk luid. Gaan die kettingspanners zo ineens kapot?

Motor rijdt voor de rest normaal maar staat nu stil tot het problem verholpen is. +- 95kkm op de teller.

Alle advies welkom,

T

Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Apr. 2016, 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Moest het hydraulische druk zijn (of een tekort eraan) dan zou het bij beide cylinders zijn en zou het olielampje kunnen branden.
Idem voor niet genoeg oliedruk door watercontaminatie (kapotte waterpomp) en dichtgetrokken oliefilter.

Dus waarschijnlijk een probleem met de nokkenaskettinggeleider (zoals ik op de mijne voorgehad heb tengevolge van fabrieksfout) die losgekomen kan zijn, of een nokkenasketting die (te) ver uitgerokken is, of een defecte hydraulische spanner.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lc8tinus

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Apr. 2016, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Versleten veer van overdruk klep op oliepomp? Als veerdruk niet hoog genoeg is gaat de klep open en zakt de oliedruk in de rest van het systeem met als gevolg dat je spanners niet voldoende op druk komen. Dit kan ineens optreden (bij starten) en geeft behoorlijk wat ratelend geluid.
Naar boven
demito

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Apr. 2016, 8:23    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Moest het hydraulische druk zijn (of een tekort eraan) dan zou het bij beide cylinders zijn en zou het olielampje kunnen branden.
Idem voor niet genoeg oliedruk door watercontaminatie (kapotte waterpomp) en dichtgetrokken oliefilter.

Dus waarschijnlijk een probleem met de nokkenaskettinggeleider (zoals ik op de mijne voorgehad heb tengevolge van fabrieksfout) die losgekomen kan zijn, of een nokkenasketting die (te) ver uitgerokken is, of een defecte hydraulische spanner.

Lampje brandt niet dus oliedrukprobleem weinig waarschijnlijk.

Wat was precies jouw probleem met de kettingspanner? Ik meen me te herinneren dat je hiermee niet kon rijden. Ik ben er met dit lawaai toch 30 km mee naar huis gebold, zonder merkbare gevolgen.

Mijn vraag was net of die kettingspanners het ineens kunnen begeven. Kunnen die ineens vast komen te zitten of zo?

T

Raketman

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Apr. 2016, 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had het ratelende lawaai ook ineens, was niet te ver van de dealer en ben er op't gemakje naartoe gereden. Bij het uitzetten van de motor moet de bout van de nokkenaskettinggeleider helemaal losgekomen zijn en in het blok gevallen waardoor de krukas vast zat. Gelukkig zonder schade aan de primaire aandrijftandwielen, waar hij tussen geklemd zat. Was dat tijdens het rijden gebeurt dan was het een ander verhaal geweest natuurlijk. Bij mij was het dus niet de spanner zelf maar de geleider waarmee waar de spanner op de nokkenasketting drukt. Die zit maar aan één kant vast met een bout, die was losgekomen.

Ik heb wel ooit al spanners gezien waarvan de duwstang zover was uitgeschoven (door slijtage en rek van de ketting) dat deze as scheef in de behuizing zat (er dus net niet uitviel) en er dus ook geen opspannende werking meer mogelijk was. Zoiets kan het dus ook zijn...

De overdrukveer die moe geworden is zal imho eenzelfde effect geven op beide cylinders (niet genoeg oliedruk).

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: