lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Achtervering slaat door
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 957
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Apr. 2016, 10:41    Onderwerp: Achtervering slaat door Reageer met quote

De achtervering heb ik overal ingesteld op full load, en toch slaat hij door als ik bvb van een verkeersdrempel afrijdt.

Veervoorspanning staat ook bijna op max.
Als ik alleen rij is het minder, maar gisteren met duo was het bijna iedere keer raak.

1190R is van 2013 en heeft 12000km.

Tips ?

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6053
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Apr. 2016, 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

De veervoorspanning is bedoeld om de 'rijhoogte' in te stellen (ofwel de 'sag': hoeveel de motor inzakt als je er op gaat zitten).

waardes hiervoor staan in de repair manual (p233...)


Doorslaan komt echter meestal door een gebrek aan DEMPING. Je zou dus de compression demping van de achterschikdemper hoger moeten zetten.
Maar volgens mij is KTM die vergeten op de 1190 te zetten...
Mogelijk zit die wel in de EDS? geen flauw idee wat je daar electronisch kunt instellen (owners manual.. par. 12...,))

Lijkt er op dat KTM tegenwoordig cheapo concessies doet op vering (maarja, dat is wat de klant wil...), dus geen compression achter. Wel een rebound... en meestal gaat de ingaande met de rebound mee. Dus: je kunt proberen om die rebound setting naar de 'sport' stand te zetten (rtfm voor details).

ps.: slaat ie door bij het oprijden van de drempel, of juist bij het er NA... (in dat laatste geval moet je de rebound demping misschien juist lager zetten omdat ie anders bovenop de drempel niet genoeg uitveert.


Op de R is alles natuurlijk gewoon instelbaar. Voor doorslaan bij opgang van drempels moet je daar in eerste instantie de high-speed demping hoger zetten als je bij het afrijden van de drempel doorslaat, de low-speed ('deinen')

succes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 957
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Apr. 2016, 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

Alles staat op sport of full load, ingesteld volgens de manual.

Veervoorspanning heb ik verhoogd omdat het verhogen van de demping niet genoeg helpt.
Ik weeg 75, mijn duo 60, en zonder bagage dan nog.

Hij slaat door bij het afrijden van de drempel.

Tis een 1190R van 2013, dus geen EDS. Heeft nu 12000 km.

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6053
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Apr. 2016, 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

petervdc schreef:
Alles staat op sport of full load, ingesteld volgens de manual.

Veervoorspanning heb ik verhoogd omdat het verhogen van de demping niet genoeg helpt.
Ik weeg 75, mijn duo 60, en zonder bagage dan nog.

Hij slaat door bij het afrijden van de drempel.

Tis een 1190R van 2013, dus geen EDS. Heeft nu 12000 km.


tja, KAN dus zijn dat je de demping te HOOG dempt staan.. hij veert dan in bij het oprijden van de drempel en absorbeerd dit goed, maar.. komt niet op tijd terug: gevolg: achterwiel volgt de neergaande helling slecht en bij ipv dat het wiel uitveert valt de motor naar beneden en stuikt door de vering.

dus.. probeer eens de rebound demping wat minder hoog te zetten (dus wat meer klikjes los (dus bijv 5 klikjes meer tov nu)).


Hat kan natuurlijk ook zijn dat je demper gewoon slecht is... ofwel je echt te hard rijd smiley, maar dat kan eigenlijk niet met een KTM smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 957
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Apr. 2016, 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, ik ben een rustige rijder hoor.

Met alle instellingen op standaard is het idem hoor.

Ik vind ook geen goede setting om comfortabel over oneffenheden te rijden, het is precies altijd té hard, zelfs op comfort stand.

En bij drempels niet hard genoeg dus, want hij slaat door.

Dus niet goed in beide extremen lijkt me.

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 856
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Apr. 2016, 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer je er niet komt met de originele instellingen kan ik je echt eens een bezoek naar een veringsspecialist aanraden. Dan heb je echt iets op maat van jouw persoonlijke wensen en het transformeert je motor.
_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 957
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Apr. 2016, 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
Wanneer je er niet komt met de originele instellingen


Of er is iets mis met de achterveer.
De vering van de 1190 zou toch moeten beter zijn dan gemiddeld ??

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6053
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 9 Apr. 2016, 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

tja..

ga eens terug naar aanbevolen instellingen (zodat je zeker weet dat je zelf niet de zaak verklooi dhebt met instellingen). als je dan rustig rijdt en het echt zo makkelijk doorslaat.. ga dan eens vergelijken met een ander, of gewoon effe bij een dealer langs om te kijken of het wel goed is.

volgens mij heb je immers nog garantie?

(PS. Is het ooit goed geweest?)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 171
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Apr. 2016, 7:54    Onderwerp: Reageer met quote

petervdc schreef:
Freebert schreef:
Wanneer je er niet komt met de originele instellingen


Of er is iets mis met de achterveer.
De vering van de 1190 zou toch moeten beter zijn dan gemiddeld ??


Is dit probleem sinds kort? Wij hadden het meteen met het eerste ritje samen (ook vervelend voor de grondspeling in de bochten) en er in Tiel meteen een andere veer voor laten monteren. Zou je ook eens langs kunnen gaan (of een andere veringspecialist).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 957
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Apr. 2016, 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
tja..

volgens mij heb je immers nog garantie?

(PS. Is het ooit goed geweest?)


Hmm, was eerste keer dat ik met duo reed. Ook nog niet met bagege gereden.

Moto is net uit garantie sad

En is ook niet ok met standaard instellingen.
Op sport/full load solo rijden is het ok, maar dan vind ik de vering té hard.

Laten bekijken door de dealer, of door een vering specialist ??

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 856
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Apr. 2016, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik acht de kans groter dat er niks mis is, maar dat een veringsspecialist je het best vooruit gaat helpen. Niet mee wachten.
_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 887
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Apr. 2016, 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Het kàn eenvoudigweg niet dat de vering van een über-KTM zou doorslaan simpelweg omdat er een duo op plaats neemt. De keren dat ik iemand heb achterop genomen (meestal op reis) heb ik daar nooit misérie mee gehad, en ik heb "slechts" een 950-dinosaur, geeneens zo'n moderne doorgeëngineerde 1190. Ergo: er is iets met die vering aan de hand.
_________________
Leap, and the net will appear.
8 jaar een KTM Adventure 950, 2005 gehad, en met iets meer dan 100.000km verkocht aan een vriend die 'm niet meer kwijt wilt!
www.motorpraat.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Wheels



Geregistreerd op: 16-11-2014
Berichten: 131
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Di, 12 Apr. 2016, 8:40    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn 1190 Adv. regelt in alle modi precies alles volgens het boekje.
200 kg laadgewicht tijdens vakantieritten is geen enkel probleem en last instelling, demping en rijmodus laten zich van hun beste kant zien.

_________________
Zeg 'wat' je bedoelt. dan is 'dat' duidelijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM Naam
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 957
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Di, 12 Apr. 2016, 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Wheels schreef:
Mijn 1190 Adv. regelt in alle modi precies alles volgens het boekje.
200 kg laadgewicht tijdens vakantieritten is geen enkel probleem en last instelling, demping en rijmodus laten zich van hun beste kant zien.


Een R, of een gewone, of een gewone met adaptieve vering ?

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 856
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Di, 12 Apr. 2016, 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ok...dus toch naar de dealer dan...
Ik ken die 1190 niet, maar ik ken ook het formaat van je bijrijdster niet...

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif