lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

dempings instellingen Superduke

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superduke berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ex-rsv-r



Geregistreerd op: 13-6-2006
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Di, 13 Jun. 2006, 13:43    Onderwerp: dempings instellingen Superduke Reageer met quote

Hallo allemaal
Ik vraag me af of er iemand van jullie SD rijders ervaringen heeft met de afstellingen van de vering en demping.
Ik heb gemerkt dat na de inrij periode , als je wat sportiever ( harder ) gaat rijden , de SD vooral in lange snelle bochten nogal wil pendelen,
ik heb de dempingen allemaal nu op de stand ,sport, gezet alleen de uitgaande demping achter op 10 klicks gelaten , met 15 klicks heeft hij moeite achter om snel genoeg uit te veren bij slechter wegdek,
Met deze sport stand is al beter te leven maar ik hij geeft nog niet dat vertrouwde gevoel dat ik op mijn RSV mille had, vooral op hogere snelheden , korte bochtige wegen is alles oké, ik heb het idee dat de veervoorspanning standaard wat te hoog is,
Als er iemand zijn ervaringen wil delen hierover , graag

John. idea2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 13 Jun. 2006, 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

ik weet.. een adventure is geen superduke, maar misschien heb je er toch wat aan:

de Adventure heeft het pendelen 'probleem'ook wat, zo boven de 190km/h op lange snelwegbochten, en daar is het juist als je vooral de achterdemping en vering te slap hebt staan:

Probeer (in duitsland smiley ) eens de voorspanning van de achterveer juist wel te verhogen en de demping achter te verhogen.

Ik neem aan dat de SD achter ook een dubbele ingaande dempinngsinstelling heeft (?): Zoja, dan is de grote moer voor de snelle demping (voor de kleine hobbeltjes van slecht asfalt bijv) en het kleine middenschroefje voor de langzame demping: het 'zwemmen' of golven, en dus ook het pendelen: Probeer dus eens dit schroefje IN te draaien zodat de langzame demping harder wordt.

In het algemeen geldt natuurlijk dat ie stabieler zal worden als je de veering en demping harder maakt.

grts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
sportbillie



Geregistreerd op: 24-3-2006
Berichten: 41
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Jun. 2006, 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

In de Kickstart van (volgensmij) december stond een stuk van een verslaggever die met de Superduke het circuit op ging tijdens de Dukati club races. misschien hebben zij nog wel de instelingen.




_________________
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
markdijkshoorn



Geregistreerd op: 9-7-2006
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Jul. 2006, 0:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken het probleem en heb gesproken met iemand van WP die bij de ontwikkeling van de SD heeft mee gewerkt .
met hem heb ik mijn SD goed kunnen afstellen en heb er een hele andere motor door gekregen.
Om t e beginnen moet je de voor veer spanning controleren, met name achter, hij stond bij mij te slap en daar door veerde hij bij het opstappen al te ver in dat stel je er niet uit door hem harder te zetten. dan raakt de motor snel het contact kwijt als je onevenheden tegen komt.
Als je wilt weten hoe je hem goed afsteld hoor ik het wel.

mark thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Jul. 2006, 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

natuurlijk horen we dat graag! en liefst hier op het forum zodat iedereen er profijt van heeft thumbsup
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
sportbillie



Geregistreerd op: 24-3-2006
Berichten: 41
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Jul. 2006, 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het ook graag willen weten, ik ga 24 augustus op Assen rijden en dan wil ik wel dat dat de vering goed is.
Ik heb de vering al op sport staan maar ik vindt de supeduke wat licht aan voelen bij hoge snelheid. Hier voor had ik een VTR SP-2 en die had dat niet (ik zou nooit meer willen ruilen hoor).

_________________
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
markdijkshoorn



Geregistreerd op: 9-7-2006
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Jul. 2006, 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, ik zal proberen uit te leggen wat ik heb gedaan.

Aangezien ik 1.80mtr en 85kg weeg val ik in de groep waar voor de standaard instellingen zijn bestemd, we zijn begonnen met alles terug te zetten naar de standaard afstelling die in je instr. boek staan.

Wat goed helpt is voor jezelf een schema te maken waar je opschrijft met welke instelling je begint en wat je hebt versteld, zo kan je altijd terug naar de vorige afstelling.
Tenslotte is het uitgangpunt wat je niet wil, zo kan je het beste tot DE persoonlijke afstelling komen.

Vervolgens begonnen met de voorveerspanning van de achterveer op te meten,
-zet de motor op de zijstandaard en trek de motor zo dat je achterwiel vrij komt van de grond, met een meetlint meet je de afstand tussen onderkant v/d uitlaat en bovenkant van de achterwielbout,
zet vervolgens de motor rechtop en veer de achterkant in en laat hem weer in de ruststand terug komen(hou hem wel rechtop), meet nu weer de zelfde afstand tussen de uitlaat en de wiel bout.
Het verschil van de 2 gemeten afstanden mag niet meer zijn dan 2 cm.
hij verschil was bij mij 3cm, waardoor de motor eigenlijk achterover hangt en dat wordt alleen maar erger als met het gas erop een bocht in gaat.
Door het verdraaien van de ring bovenop de veer vergroot je de voorveerspanning, voor 1cm moest hem 2,5 wentling naar beneden draaien, ging niet vanzelf maar met beleid, een houte steel en een hard rubbere hamer kan je hem onbeschadigd naar benenden tikken.
Daarnaast mag de voorveerspanning van de voorvork niet te hard zijn, de standaard-instelling is echt hard genoeg.
De kunst is om druk op je voor wiel te houden.
Als dit niet genoeg helpt begin met de ingaande demping van de achterveer harder te zetten begin gerust met 5 tikken indraaien, dit geldt ook voor het verstellen van de voorvork verdraai gerust eerst met 5 tikken, dan voel je het beste of in goede richting aan het draaien bent.
De fijn afstelling van 1 of 2 tikken komt pas aan het eind en dan moet je eigenlijk aan het afstellen zijn op een circuit.
ga niet gelijk aan de uitgaandedemping draaien want dat resulteert al snel in verlies van wegcontact (bij straatgebruik)



PS bij een maat van mij hebben de zelfde methode gebruikt om tot een goede afstelling te komen, deze heeft 1 mei ook op Assen gereden en was entousiast over het rijgedrag van zij SD. hij moest alleen op het rechte stuk zijn maat op een rsv mille voorbij laten gaan maar in de bochten pakte hij echt veel tijd.

ik heb 4 jaar een VTR SP1 gereden maar ik wil toch niet meer ruilen.

hopelijk is het een beetje duidelijk, succes mark thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Duke _Ronny



Geregistreerd op: 10-7-2006
Berichten: 1
Woonplaats: Haelen

BerichtGeplaatst: Ma, 10 Jul. 2006, 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

dus ik begrijp uit jou woorden voor gewoon sport stand gedaan en achter alleen fijn afstelling gedaan?


GR Ronny
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
markdijkshoorn



Geregistreerd op: 9-7-2006
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Di, 11 Jul. 2006, 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Betreft de achterkant ligt eraan hoe je voorveerspanning staat,
betreft de voorvork,die heb ik standaard gezet en iets de ingaande demping harder gezet, dit is wel persoonlijk, rijstijl, gewicht en de weg waar je rijdt.
Maar wat bij mij en bij die vriend het grootste verschil maakt is die voorveerspanning.
Staat die bij dan Goed?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jul. 2006, 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook wat problemen met het afstellen van de vering.
de basis(inzakken van de vering) zoals al genoemd en ook omschreven op de White Power site kloppen.
Ik gebruik tot nu toe de basis instelling van de manual.(standaart en snel al geprobeerd)
Toch begint de duke bij 160 lichtje te pendelen en bij 180 hou ik het voor gezien.
Ik heb al meer speedwobble's gehad evil
Het kan zijn dat ik met de wijde jas en het hoge stuur icm het vangen van wind het pendelen in de hand werk.

Of hebben jullie dat ook ????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Do, 3 Aug. 2006, 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

vering achter 10 mm opgeschroeft, voor poten 5 mm doorsteek,
de rest op de "sport"stand.
banden op 2.4 V en A.

resultaat :goed, maar niet schitterend rolleyes3 .

Ligt volgens mij aan het "hangen' aan het stuur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
markdijkshoorn



Geregistreerd op: 9-7-2006
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Do, 31 Aug. 2006, 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

Heb vorige week 7 dagen in Zwitserland gereden met de instellingen van de vering zo als ik boven vertelde. in 1 word gewoon helemaal geweldig.
Ik had hoge verwachtingen en die zijn echt overtroffen.
2500km bochten gereden en hij is er niet uit te krijgen.
Menig locale motorrijder voor gebleven bij het sturen op de passen, hier is die motor echt voor gemaakt. Ik heb dit vorig jaar met een SP1 gedaan, nou 10 keer beter met mijn Superduke.
ik geloof niet dat het gevoel wat jullie hebben bij 180km er uit te krijgen is, ik weet het niet hoor, maar heb je dan niet voor de verkeerde motor gekozen.
Als je eens in de eifel, ardenne of in alpen gaat rijden zal zien hoe goed de vering is van de SD.
Hij stuurde heel strak en was op slechte stukken weg ook nog comfortabel.
Wat mij opviel is dat hij zelfs bij echt hard remmen voor een haarspeldbocht echt volledig onder controle blijft.
Op de grimsel-pas zat er een locale R1 achter me en die trok het toch niet bij.
1 van de jongens waar ik mee was heeft nu 20.000km gereden met zijn SD en voornamelijk in de bergen, de motor doet echt geen tik verkeerd, nul problemen met de SD, loopt, stuurt en rem net zo als toen die nieuw was, dat was met zijn vorige motor (Multistrada) wel anders.

Ik ben echt super tevreden over mijn Super Duke.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superduke Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif