lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Stuur scheef
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Do, 10 Dec. 2015, 13:30    Onderwerp: Stuur scheef Reageer met quote

Laat ben ik nogal hard gevallen, waarbij de afdruk van mijn stuur in de borstplaat van mijn harnas staat.

Sindsdien staan mijn stuur dus scheef. Ik heb de originele risers van ktm, en dan nog een setje rox risers er bovenop. Dus het leek logisch dat, door het hefboom effect, de bouten waarmee het stuur in de kroonplaat zitten scheef zouden zijn.

Nadat ik deze nieuwe bouten geplaatst heb was het probleem nog niet opgelost. Ik heb dan ook de bouten van de vorkpoten los gehad, mischien dat daar iets verschoven was, maar ook dit heeft niet geholpen.

Het lijk niet dat het stuur zelf scheef is, maar ik weet niet of het nog aan iets anders zou kunnen liggen.

Kan het zijn dat de kroonplaat zelf scheef zit?

En, als ik het stuur toch zou moeten vervangen, zijn er goeie aftermarket sturen? Want om eerlijk te zijn ben ik nooit echt tevreden geweest van het originele, daar zit een rare kromming in die pijn doet aan mn handen.

Ik heb ook net nieuwe handvatverwarming staan, is het mogelijk om deze handvaten los te krijgen bij het vervangen van het stuur? Of ga ik sowieso andere moten kopen?

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RONSMR



Geregistreerd op: 9-11-2014
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Do, 10 Dec. 2015, 19:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Kijk even onder de orginele risers.
Deze zitten in een metalen bus met daarom heen rubber.
De metalen bus kan niet geheel rond meer zijn door de val.
ff controleren wie weet.
SUCCES
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 10 Dec. 2015, 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Namiddagje (of voormiddag) sleutelen. Als je zeker bent dat de kroonplaten netjes recht boven elkaar staan, heel de winkel tussen bovenste kroonplaat en stuur los, beetje wiebelen en in stappen weer vast. Stuur zelf controleren kan eigenlijk alleen als 't op tafel ligt, zonder handvatten. De linkse heb ik er ooit afgekregen met het 'sprietje' van de WD40-bus, WD40 en enig torsiewerk (handvat rond het stuur proberen draaien).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Do, 10 Dec. 2015, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

De bussen van de risers, dat is inderdaad nog een optie, al zou dat niet mogen kunnen met een rechte bout toch? Maar het lijkt daar scheef te zitten.
Dacht eventueel het stuur van mijn enduro even te monteren, dan weet ik gelijk of het aan het stuur ligt of niet. Al is dat natuurlijk veel werk om effe snel te doen.

Kan de afstand tussen de kroonplaten idd ook eens uitmeten.

Ben dus nog niet direct terug aan het rijden... net nog alles open gehad voor een kortsluiting :(.

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Dec. 2015, 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben al heel wat gevallen, maar nog nooit een stuur krom. Meestal waren de poten verdraaid in de kroonplaten. Ook heb ik wel eens de bouten waarmee de stuurhouders vast zitten krom gehad (M10 imbusbout).

Bouten testen op rechtheid door over de tafel te rollen en kijken of dit in een mooi cirkeltje gaat.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Dec. 2015, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

De bouten zijn al vervangen... Smile
En ik ben in zand gevallen dus het zou me ook verbazen moest het stuur echt scheef zijn.

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Dec. 2015, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Zand wil niks zeggen, stuur duikt in de grond en het gewicht van de motor wil verder... Je kroonplaat zal wel verdraaid zijn t.o.v. je T-stuk. Heb het 2 maanden geleden ook nog gehad thumbsup
_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Zo, 27 Dec. 2015, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Update...

Ik heb alles los gehad, in stappen terug vast gezet en toch stond het stuur nog scheef, dus ik dacht dat het niet anders dan aan het stuur kon liggen.

Via het forum hier een tweedehands stuur gevonden, hiermee is het probleem spijtig genoeg nog steeds niet opgelost.

Laatste mogelijkheid is de bussen in de rubbers van de kroonplaat. Ik heb deze even nagekeken en echt 100% recht zijn ze niet meer. Maar om nu te zeggen dat 1 mm verschil zo een stuuruitslag veroorzaakt, dat lijkt me heel sterk. Ik ga ze in elk geval vervangen.

Misschien een domme vraag, maar zou het kunnen dat de kroonplaten zelf verdraaid zijn? Het lijkt me zo goed als onmogelijk, maar ik ben een beetje hopeloos aan het worden, het raakt maar niet opgelost.

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Dec. 2015, 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

Als je die getordeerd hebt moeten er ook scheuren inzitten, lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Die bussen hoeven maar iets krom te zijn om een grotere afwijking in je stuur te geven.
_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
RONSMR



Geregistreerd op: 9-11-2014
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Dec. 2015, 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt t snel genoeg zien.
even de bussen om de borst van een bout richten met een hamer , daarna weer monteren.
let wel op de risers, deze zijn op twee manieren te monteren
Anders staat je stuur nog schever....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
nikovl



Geregistreerd op: 15-11-2015
Berichten: 51
Woonplaats: gent

BerichtGeplaatst: Do, 5 Mei. 2016, 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

als je rijd en stuur los laat gebeurd er dan iets ? zoals trekt ie naar links of rechts , schudden ?

Denk dat je dit al geprobeerd hebt maar alles onder de bovenste kroonplaat los ( ook remklauw en spatbord )
Motor op balhoofd paar keer recht naar beneden drukken ( vraag desnoods hulp om hem vast te houden ) .
Dan alles beetje bij beetje vast draaien .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Do, 5 Mei. 2016, 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem is opgelost. De bouten waarmee de stuurklem op de kroonplaat staat had ik al vervangen, die waren duidelijk scheef. Maar de bussen waar die bouten inzitten had ik niet vervangen, en daardoor stond het dus nog scheef. Nu die bussen ook vervangen zijn is alles in orde.
_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
nikovl



Geregistreerd op: 15-11-2015
Berichten: 51
Woonplaats: gent

BerichtGeplaatst: Do, 5 Mei. 2016, 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Olivier_S schreef:
Het probleem is opgelost. De bouten waarmee de stuurklem op de kroonplaat staat had ik al vervangen, die waren duidelijk scheef. Maar de bussen waar die bouten inzitten had ik niet vervangen, en daardoor stond het dus nog scheef. Nu die bussen ook vervangen zijn is alles in orde.



thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Mei. 2016, 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

Olivier_S schreef:
Het probleem is opgelost. De bouten waarmee de stuurklem op de kroonplaat staat had ik al vervangen, die waren duidelijk scheef. Maar de bussen waar die bouten inzitten had ik niet vervangen, en daardoor stond het dus nog scheef. Nu die bussen ook vervangen zijn is alles in orde.

Interessant om te weten !
Enkele jaren terug heb ik zo eens uitgezocht of mijn stuur scheef was: alles er af en dan op onze keukentafel het stuur in alle mogelijke posities gelegd om te zien of er een kant de hoogte in stak, maar dat was recht. En ooit zelfs eens een heel balhoofd overgekocht van iemand hier op het forum (en weer verkocht) maar dat was het ook niet.
Maar om die lange bouten en bussen te gaan vervangen is een optie die ik nooit overwogen had. thumbsup

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Prince



Geregistreerd op: 4-9-2019
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Za, 13 Feb. 2021, 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Even een oud topic nieuw leven in blazen. Weet iemand de onderdeel nummers van de bussen en bouten van het stuur ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif