lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Nooit te oud om te leren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Cafe berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rambam



Geregistreerd op: 20-4-2015
Berichten: 22
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Okt. 2015, 22:57    Onderwerp: Nooit te oud om te leren Reageer met quote

Ik word een dagje ouder denk ik.
Ben na een ongevalletje een jaar of 25 terug ook minder goed ter been.
Mijn relatief zware 1100GS moest ik de laatste tijd nu en dan uit de handen laten vallen.

Tijd voor wat anders dus.
Lichter, maar wel een beetje pit en heel belangrijk, aan te passen aan mijn lichamelijk ongemak.
De rechter voetsteun moet ca. 15 cm naar achter en 5 naar beneden incl. het remsetje.

Bij een motorhandelaar trof ik een zilveren 950 adv uit 2003 met 52000 op de teller.
Ik was direct verliefd. KTM heb ik altijd al willen rijden.
De handelaar, een ervaren ouwe knar, was betrouwbaar want ik kocht eerder fietsen van hem.
Geen klachten over prijs of service.

Starten en lopen die 950. Klinkt zoals dat hoort.
Hij zit ook goed, vanwege mijn handicap kan ik niet proefrijden helaas.
Nou ja, een grote beurt er bij kopen levert 3 maanden Bovag op. Wat kan je dan gebeuren.
De ervaren ouwe knar zegt dat de machine prima in orde is.
“De onderhoudsgeschiedenis zit er bij hoor, kan ik alleen even niet vinden.”
Met een grote grijns en de aankoopnota rijd ik terug naar huis.

Na een paar weken is ie klaar.
Beurt, nieuwe bandjes, tank gespoten, aanpassing voetrust: hij ziet er als nieuw uit.
Mijn GS en XT laat ik allebei achter met een berg gratis reserve onderdelen.
Want de ervaren ouwe knar is een aardige peer.
Perfecte fietsen allebei, veel plezier mee gehad dus het afscheid doet zeer.

Maar dat leed gaat mijn nieuwe fiets verzachten.
Opstappen. Hij zit perfect, goed aangepast, ook een kunst.
Starten, beetje warm frotten: afslaan.. huh? Wegrijden, afslaan.
De ervaren ouwe knar: “Ach dat is karakter, tijdje stil gestaan ga maar rijden.
Maar dat probeerde ik juist. Om een pijnlijk verhaal korter te maken; de motor heeft problemen.
Hij slaat veelvuldig af warm koud, ontkoppeld het maakt niet uit.
Bij een koude motor kleeft de koppeling.
De motor kan niet anders dan met een forse klap en doorslaand achterwiel in de versnelling worden geschakeld.

Geen zorgen, ervaren ouwe knar zegt: kom maar terug, mijn werkplaats kan dit aan, we regelen het.
We zullen de koppeling en de afstelling van de motor controleren. Niet aan toe gekomen bij de beurt?

Week later bellen en ja klaar. Koppeling was in orde, platen dik genoeg en plat.
Hoera eindelijk rijden met dat ding. En? Eh Jawel of nee.. geen enkel verschil.
Zo gaan we nog drie keer heen en weer.
Toch iedere keer 90 km retour en mevrouw Rambam wordt het zat om taxichauffeur te spelen.
De laatste keer zouden de carbs afgesteld zijn, binnenkorf boorgaten in gemaakt.
Het koelsysteem gespoeld want blubber in expansietank.
“Die olie op je blok en op de vloer? Dat is van de reparatie aan de koppeling. Beetje gelekt, geeft niets.
De drap in het koelsysteem is weggespoeld, niks aan de hand.
Oh ja je moet vooral niet in dat LC8 forum lezen, daar staat veelal onzin waar je maar nerveus van wordt”.

Inmiddels wordt ik door motorcollega’s slimmer dan ikzelf gemaand om een echte dealer op te zoeken.
Voordat er meer schade ontstaat. De ervaren ouwe knar komt er niet uit.

Brouwer Motors in Zwartebroek wordt mij aanbevolen. Wij de patiënt naar Zwarteboek gebracht.
Na een weekje gaat de telefoon. Slecht nieuws: voetpakking, zuigerveren, waterpomp, koppakking, kleppen.
Alles is te repareren maar dat gaat veel centjes kosten.
De taaie oude knar op luide toon: “Ik blijf zitten, doe er niets meer aan.
Je had er niet, zonder mij te vragen, naar toe mogen gaan: garantie weg.
Overigens had ik toch geen toestemming gegeven om naar een dealer te gaan want ik heb zelf een monteur.
Je weet hoe goed wij zijn. Pff ik heb al zo ontzettend veel KTM’s gerepareerd, kan ze dromen… ”.
Ja, ja, nou eh dag ervaren ouwe knar, bedankt je bent een aardige vent, maar mij zie je als klant niet meer terug.

Ondertussen in Zwartebroek: blok er onder uit, het luchtfilter is verzadigd van olie. Net als de voorste carb.
Door de overdruk in het carter werd uiteindelijk olie via de carb in de cilinder geblazen.
Daarvan gaat dat motortje niet beter lopen. Wat doen we? Repareren maar, want nu is het ook niets of….?

De techneut krabt op z’n kop, kijkt wazig en zegt dat hij misschien wat anders weet.
Bellen, jawel in vestiging Nijkerk ligt toevallig al jaren een 950 blok uit 2005. Zo van de fabriek, nog in het krat.
Voor een beetje meer dan reviseren van de oude kost mag ik hem. Makkelijke beslissing.
Snel voor elkaar. Na een week rijd ik hem naar huis. En nu snap ik ook pas die blije KTM-rijders.
Wat rijdt dat lekker zo’n ding. Pittig, maar toch ook weer soepel.
Misschien is het wel de duurste 950 die er momenteel rond rijdt, voorzichtig inrijden maar..

Hele aardige mensen daar in Zwartebroek.
En vooral ook: vakmensen die weten waar ze het over hebben. Ik blijf daar klant.

En dat afslaan? Dat doet ie zo af en toe. Da’s karakter.

_________________
950 Adventure 2003
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di, 6 Okt. 2015, 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd met je nieuwe motor.
Een 'oude' KTM met een splinternieuw motorblok; daar ga je nog jaren
plezier van hebben thumbsup


Zou toch graag de naam van die ervaren betrouwbare oude knar hier
vermeld zien....
kunnen we die in ieder geval allemaal mijden als de pest argue

gr.
Richard

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rambam



Geregistreerd op: 20-4-2015
Berichten: 22
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: Di, 6 Okt. 2015, 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dank je ik zal er goed voor (laten) zorgen.

De naam van de handelaar ga ik hier beter niet noemen.

Formeel zal hij vast wel in zijn recht staan:
had ik de fiets nóg maar een keer moeten aanbieden.
Echter was ik het zat na een maand of drie getob,
had geen zin die rit helemaal uit te rijden.

Mijn "lessons learned":
- Een dergelijke fiets niet zonder proefrit (zelf of deskundige collega) kopen.
- Eventueel een aankoopkeuring laten uitvoeren, bv als er geen historie bekend is.
- Een evt. volgende koop ik zeker bij een dealer of bij een op dat merk bewezen deskundoloog. Of bij een goede forumcollega natuurlijk....
- op dit forum staat geen létter onzin als het over technische onderwerpen gaat. Dus stel eerst je vraag hier en dan pas elders idea2
(Waarheid vlgs Muug)

_________________
950 Adventure 2003


Laatst aangepast door Rambam op Di, 24 Nov. 2015, 23:42, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kct104



Geregistreerd op: 18-5-2015
Berichten: 23
Woonplaats: gooi

BerichtGeplaatst: Di, 6 Okt. 2015, 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
"lessons learned"


Ook gefeliciteerd...mooi verhaal.

2005...een mooi jaar !!! Ik kan het weten...

Hield het bijna niet droog aan het einde.... smiley2

Doet me denken aan gidiap go...

_________________
Groet Mike

KTM adv s 950, 2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1467
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 6 Okt. 2015, 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Best verhaal,
Maar uiteindelijk een heerlijk en fijn rijdende motor!
Veel succes en plezier ermee.

En stiekem ben ik ook wel benieuwd wie te mijden, of welke omgeving dan.
Geen zin om ditzelfde gezever mee te moeten maken. (als ik hem oooooit wegbreng hihi).

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 737
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Nov. 2015, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Wat je daar allemaal opnoemt aan mankementen valt volgens mij onder de noemer 'verborgen gebreken'. Wat normaal gezien voldoende is om het contract nietig te laten verklaren.
Je had de motor al laten aanpassen, dus terugbrengen was misschien niet direct een optie. 't Is nu in orde dankzij iemand die er wel wat van kent/betrouwbaar is.
Ik zou al bij m'n rechtsbijstandverzekering aangeklopt hebben om de kosten te verhalen op die ouwe knar.

Daarbuiten, veel plezier met de ouwe nieuwe motor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TRooPER



Geregistreerd op: 5-10-2010
Berichten: 190

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Nov. 2015, 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Wat je daar allemaal opnoemt aan mankementen valt volgens mij onder de noemer 'verborgen gebreken'. Wat normaal gezien voldoende is om het contract nietig te laten verklaren.
Je had de motor al laten aanpassen, dus terugbrengen was misschien niet direct een optie. 't Is nu in orde dankzij iemand die er wel wat van kent/betrouwbaar is.
Ik zou al bij m'n rechtsbijstandverzekering aangeklopt hebben om de kosten te verhalen op die ouwe knar.

Daarbuiten, veel plezier met de ouwe nieuwe motor.


stupid

de grijze 950 waren de eerste, met nogal veel kinderziektes, eens die opgelost, even leuke motoren als de volgende generatie , waarvan jij nu een 2005 blok hebt,

geniet er eindelijk van !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1523
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 24 Nov. 2015, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Rambam schreef:

Mijn "lessons learned": ..........

Je bent een hele belangrijke vergeten :
- op dit forum staat geen létter onzin als het over technische onderwerpen gaat. Dus stel eerst je vraag hier en dan pas elders idea2

Wel blij dat het een happy ending is ! laugh3

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Rambam



Geregistreerd op: 20-4-2015
Berichten: 22
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: Di, 24 Nov. 2015, 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Stom van mij. Je hebt gelijk, glad vergeten.
Alsnog toegevoegd natuurlijk!
Bedankt Muug. smiley2

_________________
950 Adventure 2003
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
nikovl



Geregistreerd op: 15-11-2015
Berichten: 51
Woonplaats: gent

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Nov. 2015, 0:54    Onderwerp: Reageer met quote

wow wat een verhaal en dat je jezelf nog kalm kunt houden thumbsup ik zou al voor minder effe evil veryangry .
Maar als jij nu blij bent en de motor is goed is dat het voornaamste en vooral dat je kan blijven rond sjeezen wacko .

Ps : Moet je gelijk geven over de motor had ook véééél vroeger 1tje moeten test rijden maar nu staat er hier ook 1 in de garage evilgrin .

Véél plezier en veilige km thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1523
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Nov. 2015, 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Rambam schreef:
Stom van mij. Je hebt gelijk, glad vergeten.

wel ik heb ondertussen al acht jaar een 950 van 2005 en dit forum is mijn encyclopedie voor wat betreft technische kwesties. Het is de laatste tijd relatief rustig hier, dat komt vooral sinds de komst van de 1000+-generaties die meer computer dan motorfiets zijn (veel euvels zijn computergerelateerd).
Maar hier hangen heel wat handige techneuten rond, klaar om elke technische kwestie uitermate correct aan te pakken.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Rambam



Geregistreerd op: 20-4-2015
Berichten: 22
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: Do, 26 Nov. 2015, 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt weer gelijk Muug.

Respect voor de techneuten van dit forum.
Op uiterst leesbare manier is hier een enorme berg kennis opgeslagen.
Ik heb er al veel over dit voor mij nieuwe merk opgestoken.

Prettig ook dat problemen kunnen worden voorgelegd zonder dat
dat voor bepaalde lieden aanleiding is direct grappig te worden.
Dat gaat op sommige fora wel eens anders.

Overigens, ik repareerde recent een door koelwater nat rakende laars
met een nieuwe radiateurdop. Sterk staaltje?
Nee hoor, gelezen op het forum dat ze wel eens defect raken
die doppen en wat dan de symptomen zijn.
Tot verbazing van mijn vrouw loste ik het probleem trefzeker op.

Verder zou ik het graag bij lezen over de diverse problemen willen laten.

Met een groet,
Rambam.

_________________
950 Adventure 2003
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Za, 28 Nov. 2015, 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Rambam schreef:

Prettig ook dat problemen kunnen worden voorgelegd zonder dat
dat voor bepaalde lieden aanleiding is direct grappig te worden.


Hmmm devil grin grin

Alle problemen kunnen opgelost worden, maar ik vind hierin de zoveelste les dat je best met je fikken van een 2003 afblijft. Maar dat wist ik voor mezelf al langer. Idem voor een 2006 (eerste injectiemodel).
Geen idee hoe het in N gesteld is wat betreft de kennis van de dealers, maar in B is het gene vette zoals ze zeggen. Door de jaren heen zijn er wel een paar techniekers die de modellen door praktijk-vallen-en-opstaan leren kennen hebben maar ik weet ook voor een feit dat de support vanuit de importeur niks nada nul is. Zolang je met carbuversies komt geeft dat weinig grote problemen, maar als je een elektronisch probleem hebt of iets wilt laten doen aan de ruige en voor velen onoverkomelijke injectiekuren dan bots je op een blinde muur bij de dealers...
En dat is gewoon erg. Werken aan electronica kan fun zijn, maar de basis om dat te kunnen doen is goeie informatie over detailwerking. Die heb je niet, punt.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 737
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Nov. 2015, 6:03    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt. 't Probleem is natuurlijk dat iemand die niet ongeveer elk forum over de lc8 uitgelezen heeft, waarschijnlijk niet op de hoogte is van die eerste generatie ergernissen. En daar dan ook geen rekening mee kan houden bij z'n zoektocht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1523
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 30 Nov. 2015, 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Rambam schreef:

Tot verbazing van mijn vrouw loste ik het probleem trefzeker op.

laugh3 2thumbsup

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Cafe Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif