lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Balhoofdlager

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
roadtripy



Geregistreerd op: 14-5-2014
Berichten: 21

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2015, 8:56    Onderwerp: Balhoofdlager Reageer met quote

Ik heb het gevoel dat mijn balhoofdlager bijgesteld of vervangen moet worden.
Het lager is al eerder bijgesteld vanwege dat ik telkens een tik hoorde bij het aanremmen. Nu heb ik het idee dat het lager te straks is afgesteld of dat het lager kapot is.
Het kost namelijk extra kracht om de motor van zijn lijn te brengen, in bochten moet ik constant tegendruk geven aan mijn stuur, bij plakstrepen op de weg wordt de motor meer dan voorheen opzij gezet, bij langzame haakse bochten krijg ik het gevoel dat het voorwiel plotseling een stapje opzij zet terwijl ik daar dan helemaal niet hard genoeg voor rij.
Als de motor op de middenbok staat met voorwiel van de grond en ik draai het stuur van links naar rechts dan voel ik niets vreemds behalve dat het wat zwaar gaat maar dat kan ook te maken hebben met de stuurdemper.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Deze week ga ik langs de dealer om het te laten controleren, ik ben benieuwd wat er uit komt.

_________________
Asjemenou
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2015, 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

"telkens een tik hoorde bij het aanremmen" : heb ik ook, mss balhoofd wat aandraaien ?

"bij langzame haakse bochten krijg ik het gevoel dat het voorwiel plotseling een stapje opzij zet" : bij mij , het voorwiel voelt niet stabiel aan op vb een rond punt, precies of ik heb geen grip

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
roadtripy



Geregistreerd op: 14-5-2014
Berichten: 21

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2015, 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dat gevoel van geen grip in korte bochten, zoals op een rotonde heb ik ook
_________________
Asjemenou
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2015, 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

roadtripy schreef:
Dat gevoel van geen grip in korte bochten, zoals op een rotonde heb ik ook


Welke banden ?

Ik heb de originele, nu 6500km

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
roadtripy



Geregistreerd op: 14-5-2014
Berichten: 21

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2015, 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Achter de originele Conti TA2 en voor Metzeler Tourence Next. Beide zitten er nu 7000 km op. Het gevoel begon echter al bij mijn eerste originele set banden en lijkt erger te worden. Ik dacht eerst dat het kwam doordat de Conti TA2 voporband begon te cuppen. Mij werd de Metzeler aanbevolen maar helaas, geen verbetering.

p.s. ik rij de 1190 Adventure R

_________________
Asjemenou
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2015, 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Yep, ook de 1190 R hier
_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Achilleos



Geregistreerd op: 8-6-2014
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Sep. 2015, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Zet de motor eens op de middenbok en zorg dat het voorwiel vrij is van de grond. Het stuur moet soepel en zonder "dood punt"van links naar rechts te bewegen zijn. Lukt dat, dan lijkt het balhoofdlager ok.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Za, 26 Sep. 2015, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Tik bij het aanremmen kunnen ook de remschijven zijn die zich "zetten" op de bussen, of zelfs een remblok (eventueel meervoud) die met minieme speling in de klauw zit en zich telkenmale gaat "zetten" bij het begin van een remaktie.

Een ietwat harder aangespannen balhoofdlager kan zich uiten in iets stroever of nadrukkelijker moeten sturen zoals je beschrijft, maar het verband met een band die een stap opzij lijkt te zetten kan je daar niet maken.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roadtripy



Geregistreerd op: 14-5-2014
Berichten: 21

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Sep. 2015, 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem is opgelost.
Afgelopen vrijdag ben ik naar HK suspension in Tiel geweest om de basis instellingen van de vering te laten controleren (dit is een gratis service van HK).
Bij de controle door Edgar bleek dat de voorvering niet echt meedeed. bij belasting veerde vooral de achtervering in.
Ook bleek dat de voorvering niet lekker uitveerde en bleef plakken.
Als je de voorvering indrukte en losliet, veerde die uit tot een bepaald punt en bleef daar staan, als je dan aan het stuur trok dan veerde die nog wat uit en bleef weer staan. De voorvering veerde dus niet goed in en uit. De vering leek te plakken. Dit veroorzaakte volgens HK ook het gevoel dat je wiel een stapje zet in een bocht en het onzekere gevoel van op eieren te rijden. het stapje wat ik voelde was dus gewoon de vering die plotseling iets inveerde.
HK is heeft vooral de uitgaande demping van de voorvering opengedraaid.

Dit zijn de nieuwe settings voor mijn 1190 R:

Voorvork:
- uitgaande demping 23 kliks
- ingaande demping 15 kliks
- veervoorspanning 4 omw

Achterschokdemper:
-uitgaande demping 13 kliks
-ingaande demping low 11 kliks
-ingaande demping high 1,5 omw
-veervoorspanning 13 kliks

Mocht de motor in snelle bochten iets gaan deinen dan was het advies om de ingaande demping met 4 kliks te verhogen en de uitgaande demping met 2 kliks

Tevens ben ik afgelopen zaterdag bij mijn dealer langs geweest om mijn balhoolfdlager te laten controleren.
Het bleek dat het balhoofd idd wat strak stond en zij hebben het dan ook iets losser gezet, daarbij hebben ze ook de bandenspanning voor verhoogd naar 2.6 barg. (normaal hou ik die op 2.5 maar was teruggelopen naar 2.3)

Al met al heb ik nu voor mijn gevoel mijn oude motor en ook het vertrouwen weer terug.

Ik ben dus erg tevreden met het resultaat en uiteraard ook met het meedenken en de goede service van HK supension uit Tiel en Andre motors uit Ermelo en dat alles zonder enige kosten, behalve dan een tank benzine.

Ik hoop dat andere met een 1190 R ook profijt hebben van het bovenstaande.

_________________
Asjemenou
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Sep. 2015, 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Nuttig, dank je !
_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Za, 17 Okt. 2015, 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

Het balhoofd is wat aangespannen.
Probleem is verergerd.

De kop schudt nog meer naar L en R als ik het stuur wat losjes vastneem.

De "krak" bij het remmen is iets verminderd maar is er nog.

1190R, 2013, originele banden die 8000km hebben, achterband wat vierkant.

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 17 Okt. 2015, 15:26    Onderwerp: Reageer met quote

als het probleem erger wordt, en de knak moinder.. dan stond het balhoofd dus waarschijnlijk te los, en zit er nu al en putje in de lagers, waardoor het nu erger is omdat ie in dat putje gedrukt wordt.

-> lagers vervangen
-> zorgen dat de wielen uitgelijnd staan

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Za, 17 Okt. 2015, 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
als het probleem erger wordt, en de knak moinder.. dan stond het balhoofd dus waarschijnlijk te los, en zit er nu al en putje in de lagers, waardoor het nu erger is omdat ie in dat putje gedrukt wordt.

-> lagers vervangen
-> zorgen dat de wielen uitgelijnd staan


Owkay...
Best door dealer laten gebeuren denk ik. Idee vd kostprijs ?

Is dit normaal voor een moto van 8500km ? Ik heb hem gekocht aan 5000km, en volgens mij heeft de moto nog nooit offroad gereden.

Kan het aan de banden liggen ?
Ben zeker dat ze me een nieuwe set gaan proberen verkopen...

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Zo, 18 Okt. 2015, 5:08    Onderwerp: Reageer met quote

petervdc schreef:
Dr_Bean schreef:
als het probleem erger wordt, en de knak moinder.. dan stond het balhoofd dus waarschijnlijk te los, en zit er nu al en putje in de lagers, waardoor het nu erger is omdat ie in dat putje gedrukt wordt.

-> lagers vervangen
-> zorgen dat de wielen uitgelijnd staan


Owkay...
Best door dealer laten gebeuren denk ik. Idee vd kostprijs ?

Is dit normaal voor een moto van 8500km ? Ik heb hem gekocht aan 5000km, en volgens mij heeft de moto nog nooit offroad gereden.

Kan het aan de banden liggen ?
Ben zeker dat ze me een nieuwe set gaan proberen verkopen...


putje in je balhoofdlagers ( meestal de onderste ) stoeprand, wheelie's, bij het neerkomen zeker als er speling op het de lagers zit, heeft weinig tot niks met kms te maken....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Zo, 18 Okt. 2015, 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

lang stilstaan kan dit ook veroorzaken,
hogedrukspuit, motor nat wegzetten met vocht in een niet goed ingevet lager, en de roest doet zijn werk..
vooral de onderste lager blijft makkelijk water "in staan"....

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif