Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Fur1000

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2015, 8:28 Onderwerp: Adventure versnellingsbak perikelen... |
|
|
Heren, even een technisch vraagje...
Vorige week aan het vlammen in de dolemieten met mijn nieuwe 990 adventure. Hiervoor alleen nog rustig gereden en geen problemen gehad.
Echter daar begon zo af en toe de fiets uit zijn versnelling te vallen... en vaak wilde hij niet van zijn 2 naar zijn 3. Dan deed het pookje het gewoon niet, twee keer extra koppelen en dan ging hij er weer in.
Heb zelf al wat geprobeerd:
Koppeling (oberon) ontluchten, geen verschil.
Olie gechecked, was laag dus bijgevult, geen verschil. (Bijgevult met motorex 10w50, was niks anders bij ktm dealer in italie.
Naar de dealer gebracht: heeft er zelf meegereden en doet het prima volgens hem... (geen ktm dealer)
Ook zonder koppeling schakelen heeft hij hetzelfde probleem. Zo lang ik er rustig mee rij heeft de fiets er veel minder last van. Pas zodra ik hem goed gebruik en goed warm rij dan gaat de versnellingsbak problemen geven.
Ik heb het probleem bij verpalen neergelegd en die zeggen dat het mischien aan verkeerde olie kan liggen. Er zit nu, volgends meegeleverde onderhouds historie gastrol 10 w 50 in. Verpalen zegt dat ik motorex 10w60 kan proberen dat het dan weg zou moeten zij.
Ik zou het echt niet weten, al meerdere ktm's gehad en bereden echter nog noooit zo een raar probleem gehad. Er staat 17k km op, bj 2011.
Iemand enig idee? Olie wissel proberen? _________________ 990 Adventure Dakar 30th edition |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1596 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2015, 14:11 Onderwerp: |
|
|
ojee, het lijkt wel alsof iemand je bak gebruikt heeft op een heel erg wilde manier, met een versleten bak tot gevolg.... afin, het zou een verklaring kunnen zijn.... _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
TazerEdje

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2015, 17:19 Onderwerp: |
|
|
Misschien is je olie jet verstopt. waardoor de koppelingsstang te weinig olie krijgt. _________________ KTM 990 Adventure 2009
Ride orange!
Smooth roads don't make skillfull riders. |
|
Naar boven |
|
 |
Fur1000

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2015, 18:06 Onderwerp: |
|
|
Versleten bak Zal toch niet.... ? Bij zo weinig km?
En die olie jet, ken ik zoiets zelf checken? Btw de oberon zit er nog geen 1500 km op. _________________ 990 Adventure Dakar 30th edition |
|
Naar boven |
|
 |
toktok

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2015, 18:54 Onderwerp: |
|
|
Nou, checken kun je dat niet direct, je kunt hem er wel redelijk makkelijk demonteren en er een draadje doorheen raggen om de piepkleine opening grondig te reinigen. Daarna terug monteren en proefrijden. Is het proberen waard. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2015, 20:54 Onderwerp: |
|
|
versleten versnellingbakken is wel een van de minst voorkomende klachten ooit denk ik... dus het kan, maar unlikely!
Die bak schakelt zonder zonder koppeling ook gewoon nog goed!
- misschien gewoon je pookje los? pookje verkeerd gemonteerd, of krom zodat je met de dikke laars niet kunt schakelen en/of ergens tegenaan komt.
- koppeling issue idd: Check vooral effe of het achterwiel op de bok gewoon volledig vrij komt als je de koppeing intrekt (motor laten lopen, in versnelling, koppeling in en op de bok: met de voet moet je gemakkelijk het achterwiel tegen kunnen houden.
- schakelwals probleem: een kromme schakelvork oid door echt mishandelen kan wel. vuil en of echt rare oile zou ook een probleem kunnen zijn, maar ook dat heb ik nog nooit gehoord eigenlijk _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Fur1000

|
Geplaatst: Wo, 8 Jul. 2015, 22:25 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | versleten versnellingbakken is wel een van de minst voorkomende klachten ooit denk ik... dus het kan, maar unlikely!
Die bak schakelt zonder zonder koppeling ook gewoon nog goed!
- misschien gewoon je pookje los? pookje verkeerd gemonteerd, of krom zodat je met de dikke laars niet kunt schakelen en/of ergens tegenaan komt.
- koppeling issue idd: Check vooral effe of het achterwiel op de bok gewoon volledig vrij komt als je de koppeing intrekt (motor laten lopen, in versnelling, koppeling in en op de bok: met de voet moet je gemakkelijk het achterwiel tegen kunnen houden.
- schakelwals probleem: een kromme schakelvork oid door echt mishandelen kan wel. vuil en of echt rare oile zou ook een probleem kunnen zijn, maar ook dat heb ik nog nooit gehoord eigenlijk |
Zonderkoppeling schakelen heeft ie hetzelfde euvel helaas. Schakelpook ed gechecked, is in principe goed. Ik ga dat met de koppeling intrekken op de bok idd even proberen om te kijken of hij goed ontkoppeld, had ik nog niet geprobeerd. Als het dat ook niet is blijft er idd olie of wals over denk ik.
Zit nu wel een mix in van verschillende olie dus zou het ook best kunnen zijn aangezien ik het pas merkte nadat het oliepijl te laag was en aangevuly heb met, in principe, verkeerde olie. Hiervoor heb ik het ook niet gemerkt. Voor me vakantie was er nog niks aan de hand...
Voor de vakantie oberon laten plaatsen, motor op de aanhanger naar Italië en na 1 dag knallen daar begon hij moeilijk te doen. Toen ben ik gaan zoeken wat het kon zijn en kwam ik op een erg lage olie stand, net aan nat pijlstokje. Toen bijgevult en leek het probleem wel minder maar kwam weer terug. _________________ 990 Adventure Dakar 30th edition |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1596 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 9 Jul. 2015, 9:33 Onderwerp: |
|
|
Let er op dat je het oliepeil op een correcte manier controleert. Het is niet zomaar even oliedop los, erin doppen en peil aflezen....
De procedure:
1) zorg dat het motorblok lekker warm gedraaid is, dus bvb na een rit of aan een tankstop
2) zet de motorfiets horizontaal
3) start de moto zonder aan het gashendel te draaien
4) laat hem een minuut draaien en schakel hem dan uit
5) olie peilen (peilstok INSCHROEVEN!) _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Fur1000

|
Geplaatst: Do, 9 Jul. 2015, 9:36 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Let er op dat je het oliepeil op een correcte manier controleert. Het is niet zomaar even oliedop los, erin doppen en peil aflezen....
De procedure:
1) zorg dat het motorblok lekker warm gedraaid is, dus bvb na een rit of aan een tankstop
2) zet de motorfiets horizontaal
3) start de moto zonder aan het gashendel te draaien
4) laat hem een minuut draaien en schakel hem dan uit
5) olie peilen (peilstok INSCHROEVEN!) |
Thnx voor de mooie omschrijving Muug! Was al bekend met de "procedure" en heb het idd op die manier gedaan  _________________ 990 Adventure Dakar 30th edition |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 9 Jul. 2015, 20:20 Onderwerp: |
|
|
Ik zou hier ook eens naar kijken: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=829396.
Zit achter de koppelingskorf, en de ronde staafjes durven al eens los komen. Bijhorende versnelling begint het dan op te geven, als 't staafje eruit valt heb je een versnelling minder.
"SHIFT ARRESTING CPL" in de zoekfunctie op advrider levert wel wat resultaten op. |
|
Naar boven |
|
 |
Fur1000

|
Geplaatst: Do, 9 Jul. 2015, 22:16 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | Ik zou hier ook eens naar kijken: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=829396.
Zit achter de koppelingskorf, en de ronde staafjes durven al eens los komen. Bijhorende versnelling begint het dan op te geven, als 't staafje eruit valt heb je een versnelling minder.
"SHIFT ARRESTING CPL" in de zoekfunctie op advrider levert wel wat resultaten op. |
Zijn verhaal eens gelezen en dat lijkt verdomt veel op mijn verhaal! Vanmiddag even de bike gestart en met koppelling in het wiel tegen gehouden en hij ontkoppeld prima, elke versnelling.
Ik denk dat ik hem maar even weg ga brengen binnenkort om dit onderdeel te laten checken, schakelkrans heet het d8 ik in het nl. _________________ 990 Adventure Dakar 30th edition |
|
Naar boven |
|
 |
Fur1000

|
Geplaatst: Ma, 24 Aug. 2015, 8:48 Onderwerp: |
|
|
Kleine update...
Inmiddels weer een paar woon-werk ritten en fun-ritjes verder.
Ik ben er achter gekomen dat het alleen gebeurt als de motor echt loeiheet is. Bij normaal woon-werk verkeer doet hij geen slag verkeerd. Een hele week rustig mee naar me werk gereden, nergens last van.
Week erna toen ik een dijkje opstuurde en het gas erop ging, zelfde probleem
Als ik naar de meter kijk van het koelwater, staat deze meestal rond de 60% bij normaal rijden, zodra het gas erop gaat stijgt deze naar rond de 80% en dan begint de bak te haperen.
Misschien toch een koelingsprobleem of slechte olie? Als er in de krans een staafje los zit zou ik altijd hetzelfde probleem moeten hebben toch? _________________ 990 Adventure Dakar 30th edition |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 27 Aug. 2015, 20:35 Onderwerp: |
|
|
begin dan maar met goed onderhoud. goede olie, goed schoon koelsysteem etc. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Zo, 30 Aug. 2015, 16:59 Onderwerp: |
|
|
Dan zou dat inderdaad altijd hetzelfde zijn.
Zoals de Dr. zegt: 'groot' onderhoud.
Juiste full synth olie: gouden Motorex, of voor minder €, Motul. Gebruik ik al 100000km, 10W50, nooit problemen ondervonden.
Oliefilter vervangen en zeefjes reinigen. oiljet koppeling doorblazen.
Nieuwe koppelingsvloeistof: again, gouden Magura blood, of voor veel minder €, Citroën hydraulische olie. |
|
Naar boven |
|
 |
Fur1000

|
Geplaatst: Do, 3 Sep. 2015, 5:05 Onderwerp: |
|
|
Ja dat was mijn idee dus ook al.
Begin volgend seizoen gaat ie naar Verpalen en laat ik al het voorgestelde uitvoeren.
Ook de thermostaat laat ik wel even checken, niet dat ie hem te heet laat worden oid. _________________ 990 Adventure Dakar 30th edition |
|
Naar boven |
|
 |
|