Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dimmy 950 adventure
Geregistreerd op: 10-8-2015 Berichten: 8
|
Geplaatst: Ma, 10 Aug. 2015, 22:13 Onderwerp: voorste cilinder probs, |
|
|
hey,
heb net een 950 adventure gekocht heb eer 3 naftbakken mee gereden, vertrek op een rondrit en laat hem warm draaien vertrek en plots veel lawaai en olie lamp flikkert,moet er 1,5l olie bij doen.naar huis gereden en de moto op de brug gezet,na demonteren zag ik dat er van de carter ontluchting van de voorste cilinder naar de luchtfilter kast een vijs was in de darm geduwd,en dat er boven de voorste vilinder carbu er olie op de gas klep zat. darmen en alles gekuistalles terug geplaatst en nieuwe olie en filters opgedaan.nu de pakkingen op de voorste cilinder waren precies wat aan het zweten,zou het al te laat zijn of niet,maakt nu precies aan de koppeling meer lawaai zal eens een opname maken van het geluid. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2732 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2015, 7:53 Onderwerp: |
|
|
Snap je verhaal niet.
"t,na demonteren zag ik dat er van de carter ontluchting van de voorste cilinder naar de luchtfilter kast een vijs was in de darm geduwd, " _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dimmy 950 adventure
Geregistreerd op: 10-8-2015 Berichten: 8
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2015, 8:34 Onderwerp: |
|
|
Ja in de darm die toekomt in de luchtfilterkast hzd de vorige eigenaar (denk ik) een inbus vijs geduwd zodat er geen lucht meer doorkon.heb de darm eraf gehaald en goed moeten duwen om ze er uit te krijgen |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2015, 8:59 Onderwerp: |
|
|
Je bedoelt de slang die bovenop de luchtfilterkast zit?
Zo ja, da's de carterontluchting. Die blokkeren met een bout lijkt mij niet zo'n goed idee. Drukopbouw in het carter.
Kreeg hij teveel olie door langs daar misschien?
Ik zou eens contact opnemen met de vorige eigenaar. |
|
Naar boven |
|
 |
Dimmy 950 adventure
Geregistreerd op: 10-8-2015 Berichten: 8
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2015, 9:50 Onderwerp: |
|
|
Nee de andere lucht darm achteraan de luchtfilterkast,maar hij kreeg wel olie binnen langs de darm die boven op de luchtfilterkast zat. Vorige eigenaar reageert niet en met andere nummer legt hij drekt af als het over de ktm gaat |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2015, 10:27 Onderwerp: |
|
|
Dimmy 950 adventure schreef: | Nee de andere lucht darm achteraan de luchtfilterkast,maar hij kreeg wel olie binnen langs de darm die boven op de luchtfilterkast zat. Vorige eigenaar reageert niet en met andere nummer legt hij drekt af als het over de ktm gaat |
Dat is het SAS systeem dat werd verwijderd zoals zo velen doen. Is op zich geen probleem. Sommigen steken er een dikke schroef in, anderen een rubber dop.
Maar als de vorige eigenaar ophangt als het over de KTM gaat... Tjah, dat is toch wel een teken aan de wand...  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2015, 10:41 Onderwerp: |
|
|
anderzijds raak je nooit 1,5 liter olie in rap tempo kwijt via de carterontluchting... dat zou wel een immense blauwe wolk geven uit de uitlaat
Olie was waarschijnlijk niet weg.. maar op de verkeerde plek of fout gemeten. vervolgens heb jij er 1,5 liter olie (te veel) bijin gekapt, en gooit ie er dus veel via de carterontluchting uit. logisch cenario, maar niet heel goed voor de motor
zorg eerst dat je zeker bent hoe het dry-sump systeem werkt, en hoe je olie nivo moet meten.
Het olielampje met herrie kwam hoogstwaarschijnlijk door het wegvallen van de oliedruk. Natuurlijk KAN het zijn dat er te weinig olie in zat: Heb je na aanschaf en die 600km ooit zelf olie gepeild ?
oliedruk kan ook wegvallen doordat de overdruk klep van de oliepomp open gaat.. om diverse redenen. Als dat gebeurt krijg je ook een overschot van olie in het blok, en dus te weinig in de tank. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2732 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2015, 10:59 Onderwerp: |
|
|
Dat wat er op je cylinder kop zit behoort NIET naar de lucht filter kast te gaan... _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dimmy 950 adventure
Geregistreerd op: 10-8-2015 Berichten: 8
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2015, 12:41 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de olie gecontroleerd bij aankoop,en dan 600km gereden zonder te controleren. Hzad ook niet zo vroeg gedacht dat de olie ging op zijnaangezien de 950 geen olie drinkers zijn (zegt de garage) er moest wel degelijk 1,5l olie in nu is er de hoeveel heid olie in die ktm voorschrijft,heb alles er uit late lopen nieuwe filters en nieuwe olie op gedaan. in ben ik aan het rijden dagelijks woon werk verkeer en controleer ik de olie savonds,nu is er precies 3mm te weinig op de pijl stok. |
|
Naar boven |
|
 |
Dimmy 950 adventure
Geregistreerd op: 10-8-2015 Berichten: 8
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2015, 12:43 Onderwerp: |
|
|
waarom sluiten ze het SASsysteem af??? |
|
Naar boven |
|
 |
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
Geplaatst: Di, 11 Aug. 2015, 23:31 Onderwerp: |
|
|
Dimmy 950 adventure schreef: | waarom sluiten ze het SASsysteem af??? |
milieu gedoe, voegt verselucht bij uitlaatgas zorgt voor na verbranding in de uitlaat en het veroorzakt ook knallen in de uitlaat. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 12 Aug. 2015, 8:22 Onderwerp: |
|
|
Arrrie schreef: | Dimmy 950 adventure schreef: | waarom sluiten ze het SASsysteem af??? |
milieu gedoe, voegt verselucht bij uitlaatgas zorgt voor na verbranding in de uitlaat en het veroorzakt ook knallen in de uitlaat. |
koeling katalysator.. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 12 Aug. 2015, 8:31 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | Arrrie schreef: | Dimmy 950 adventure schreef: | waarom sluiten ze het SASsysteem af??? |
milieu gedoe, voegt verselucht bij uitlaatgas zorgt voor na verbranding in de uitlaat en het veroorzakt ook knallen in de uitlaat. |
koeling katalysator.. |
Neuh, het zorgt juist dat het overschot brandstof in de katalysator verbrand wordt (wat anders niet gebeurt omdat er niet voldoende zuurstof zou zijn). De kat wordt hier juist warm van.
of sterker nog.. de motoren worden juist een te veel aan brandstof gevoed om de Kat warm te houden zodat ie in alle omstandigheden goed werkt en de uitlaatgassen schoon zijn.
dat noemen ze mileu maatregel: meer verbruik voor MEER schonere uitlaatgassen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
arno
Geregistreerd op: 28-9-2011 Berichten: 369 Woonplaats: Beveren-Waas (B)
|
Geplaatst: Wo, 12 Aug. 2015, 12:09 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | meer verbruik voor MEER schonere uitlaatgassen. |
Dilution is the solution.
Vaak toch bij milieu-aspecten. Net zoals een EGR-klep bij dieselmotoren. _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 13 Aug. 2015, 2:27 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | mr wheely schreef: | Arrrie schreef: | Dimmy 950 adventure schreef: | waarom sluiten ze het SASsysteem af??? |
milieu gedoe, voegt verselucht bij uitlaatgas zorgt voor na verbranding in de uitlaat en het veroorzakt ook knallen in de uitlaat. |
koeling katalysator.. |
Neuh, het zorgt juist dat het overschot brandstof in de katalysator verbrand wordt (wat anders niet gebeurt omdat er niet voldoende zuurstof zou zijn). De kat wordt hier juist warm van.
of sterker nog.. de motoren worden juist een te veel aan brandstof gevoed om de Kat warm te houden zodat ie in alle omstandigheden goed werkt en de uitlaatgassen schoon zijn.
dat noemen ze mileu maatregel: meer verbruik voor MEER schonere uitlaatgassen. |
jip foutje je hebt gelijk... bedoelde eigenlijk te zeggen als je die originele eraf gooit en ook je sas is alles aan de achterkant een stuk koeler .. |
|
Naar boven |
|
 |
|