Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Ma, 14 Aug. 2017, 14:07 Onderwerp: |
|
|
Top mini verslag, leuk om je zo te volgen! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 14 Aug. 2017, 20:38 Onderwerp: |
|
|
ja, heter moet de olie ook niet worden. Ergo: als je er nu nog last van hebt moet je gewoon meer koeling genereren.
Maar ik schat zo dat je nu net genoeg gedaan hebt.
(oliekoeler/extra radiator/grotere fan etc...) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Wo, 16 Aug. 2017, 8:31 Onderwerp: |
|
|
Ff wat google research gedaan. Er zitten nu 2x SPAL VA32-A101-62A in met een flow van 250m3/h en ik denk dat ik wel 2x VA69A-A101-87A kwijt kan met een flow van 400m3/hr. Plastic fan assembly kost maar €30 en met wat creatief dremelen en kit moet dat lukken denk ik.
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Wo, 16 Aug. 2017, 10:59 Onderwerp: |
|
|
Bij welke temperatuur gaat je fan trouwens draaien? In een 990 adv zit er standaard een sensor in als hij bij +/- 100 graden begint, sommigen zetten er eentje in als hij bij 80 graden al begint. Hoe zit dat bij een 'echte superenduro'?
Een 950 SE, wat blijft het toch een mooie machine! |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Wo, 16 Aug. 2017, 11:42 Onderwerp: |
|
|
102°C, en dat is al vrij snel bij off road dus daar valt weinig te winnen. Meer een kwestie van uitstel van executie. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Wo, 16 Aug. 2017, 11:46 Onderwerp: |
|
|
Uitstel van executie begrijp ik, maar als je er eentje van 80/85/90 graden in zou zetten heeft hij toch meer tijd om te koelen? Ik bedoel, je krijgt een groter bereik om te koelen.
Als het water 81 graden wordt begint de fan al te koelen, bij een 102 stookt hij door tot die temperatuur en de fan maar waaien om daar weer onder te komen.
Misschien het proberen waard? |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Di, 19 Sep. 2017, 9:32 Onderwerp: |
|
|
Tijd voor groot onderhoud. Vorige keer, net na aankoop van deze motor bij 30.000km, heb ik de kleppenspeling gemeten en die zat mooi overal in het midden van de specs.
Nu (40.000km) was het ff schrikken, GEEN speling op de inlaatkleppen terwijl alle uitlaat kleppen netjes binnen spec waren. Ik heb nog nooit meegemaakt dat kleppen zo snel zo ver verlopen. Motor liep prima, ga dus maar spelling juist instellen en hopen dat er verder geen schade is ontstaan.
Wat zaten die nokkenasbrug bouten vast zeg, lijkt me slim om die maar te vervangen want een 2e keer losschroeven zorgt denk ik voor rond inbussen. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 20 Sep. 2017, 7:27 Onderwerp: |
|
|
Geen kool op de kleppen? Af en toe een flacon reiniging is aan te raden na rally benzine. Dan iig een stabiele meting.
Minder of geen inlaat speling is wel gek. Echt niets meer? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Wo, 20 Sep. 2017, 10:25 Onderwerp: |
|
|
Nokkenassen en stoterbussen zien er perfect uit, geen sporen pitting of onregelmatigheden.
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat er bij de eerste meting veel kool op zat en deze er af gebrand is tijdens de rally. Als er in Marokko kool op zou zijn gekomen dan zou de speling juist groter zijn geworden.
Hopelijk van het weekend dunnere plaatjes monteren en kijken of ik weer speling krijg. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Vr, 22 Sep. 2017, 20:45 Onderwerp: |
|
|
Zijn er andere markeringen dan op de nokkenas voor BDP? Als de vorige eigenaar ze verkeerd heeft terug gelegd hoe moet ik ze dan goed leggen. Ik heb al zo goed mogelijk met een rietje in de cilinder het bdp bepaald, maar een markering zou toch wel fijn zijn. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 9:24 Onderwerp: |
|
|
Ja. Puntjes in de krukas die je vanuit de blokkeer bout onder de waterpomp ziet. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 9:29 Onderwerp: |
|
|
misschien overbodig: maar als je de krukas op BDP zet, heb je natuurlijk 50% kans dat ie ín de verkeerde slag' staat en je nog 360 graden rond moet om de nokkenas goed te krijgen.
BDP voorste cilinder en achterste cilinder zijn uiteraard ook niet gelijk _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 10:48 Onderwerp: |
|
|
Oke, dus ff door het blokkeer gat kijken want met de KTM T-handle voel ik meerdere deukjes/gaten.
Lobben achterste cilinder naar elkaar op BDP van de achterste en van de voorste uit elkaar op dat BDP.
Met 0.15 mm dunnere plaatjes krijg ik gelukkig weer speling op de inlaatkleppen. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 11:06 Onderwerp: |
|
|
Hier maar 2 deuken, geen idee wat ik voel. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 14:54 Onderwerp: |
|
|
Na heel wat turen in het gat toch de deukjes gevonden. Alle nokkenstokken mooi op tijd gezet en alle kleppen in spec. Nu weer opbouwen. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
|