Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Za, 25 Jul. 2015, 15:05 Onderwerp: Mijn eerste echte Superenduro |
|
|
Zo tijd voor wat nieuw leven in dit sub-forum. Gisteren voor het eerst echt off-road gereden met de superenduro. Had hem al een paar keer naar werk genomen en dan op de terugweg wat zandpaden geprobeerd en dat smaakte al naar meer. Afgelopen weekend tijd voor noppen en nu dan echt het onverharde op. Wat een heerlijke motor, tuurlijk is het een zwaar apparaat, tuurlijk ga je veel te snel veel te hard maar wat is dat genieten. Overal koppel zat en zelfs met volle (30L) tank is er nog een beetje technisch mee te rijden. Wel merk je als het fout dreigt te gaan dat het geen brommertje is van 120kg.
Kom wel veel achterstallig onderhoud tegen, maar ja dat hoort misschien wel bij een gebruikte motor. Ondertussen een kapotte achterwilelager gevonden, het slecht schakelen opgelost door het voortandwiel maar eens vast te zetten en de rebound van de vorkpoten zat vast, die draait nu weer maar de roest aan de adjuste stang belooft niet veel goeds voor de toestand in de poot. Binnenkort maar eens helemaal uit elkaar.
Filmpje komt er aan:
http://youtu.be/PTmg8RX_zxo
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE
Laatst aangepast door GezwindeSpoed op Di, 22 Dec. 2015, 8:57, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Badtzmaru
Geregistreerd op: 14-8-2013 Berichten: 119 Woonplaats: Haarlemmermeer
|
Geplaatst: Za, 25 Jul. 2015, 21:12 Onderwerp: |
|
|
Mooi ritje!!
|
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Zo, 26 Jul. 2015, 0:32 Onderwerp: |
|
|
Ziet er goed uit Niek!
_________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Di, 20 Okt. 2015, 7:46 Onderwerp: |
|
|
Ondertussen weer wat duur metaal aan de SE gehangen (kroonplaat met stuurdemper en Canadeese karterplaat) en heel wat km's gereden. Wat een lekkere motor zeg, dat driften met zo'n ding is verslavend.
Zondag de Off the Road rit van Veghel gereden. Was vantevoren een beetje bang voor de blubberbakken want het had wel erg veel geregend de afgelopen dagen. Zeker de eerste rond viel dit erg mee. De tweede ronde waren de sporen dieper en de blubberbakken lastiger, maar overal doorheel gekomen en maar 1x gevallen. Dat was bij een slootkant met diepe sporen, ineens ging de motor haaks links richting het water. Dat was ff slikken, maar lag gelukkig snel stil, verder een hoop lol gehad, vooral die blikken als ze je horen en zien aankomen .
Hier m'n filmpje:
https://youtu.be/ol_lcYzgqZY
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 21 Okt. 2015, 2:41 Onderwerp: |
|
|
king of the jungle
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 22 Okt. 2015, 23:50 Onderwerp: |
|
|
haha, mooi man.
Leuk filmpje... je kunt daarop mooi zien wat ik ook altijd ervaren heb met de LC8... langzaam is ellendig, moeilijk om tractie te krijgen etc.. met eenmaal snelheid schiet je iedereen voorbij omdat je zo veel koppel ter beschikking hebt.
tip: goed scherp voorbandje zetten helpt. (in het terrein)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Vr, 23 Okt. 2015, 8:04 Onderwerp: |
|
|
Ja om vlot op te schieten heb je ruimte, niet al te diepe sporen en knippen nodig want knippen ga je met deze motor doorheen ipv er overheen. In de bosjes was ik nooit de voorste in het treintje, maar altijd een pannenkoek die zitten probeerde de boompjes te ontwijken .
Al met al veel lol gehad en heel wat mensen verbaasd. Was wel blij met m'n hagelnieuwe bandjes (Scorpion Pro voor en Scorpion XC mid hard achter).
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Vr, 6 Nov. 2015, 8:47 Onderwerp: |
|
|
Creatief geweest met camera vastbinden en zowaar m'n eerste zandduin bedwongen
https://youtu.be/LdLLz3DtaTE
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2015, 1:33 Onderwerp: |
|
|
ze zijn hier in het Zeeuwse bezig met de kust versterking, liggen ook wel wat duintjes tussen voor een 950SE....... jammer dat ik de SMR heb anders ging ik mee
|
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Wo, 16 Dec. 2015, 21:25 Onderwerp: |
|
|
Heb nu zo'n 2000km gereden, weet ongeveer wanneer de vloeistoffen zijn ververst, maar geen idee wanneer de kleppen zijn bekeken. Dus sleutelen maar.....
Voor het eerst de tank eraf, tussen door de techniek bewonderen en schoonmaken. Een uur later had ik de luchtfilter open, er stond 25.000 op en de teller staat nu op 34.000. Weer een uur later de luchtfilterbak met carbs er af.
Dan eindelijk het moment om de kleppendeksels te lichten. En wat blijkt: de klepenspeling staat van alle kleppen mooi in het midden. Dat is nog eens een goede verrassing. Maar nog geen verklaring gevonden voor het moeizame starten.
Vervolgens de carb bezetting maar eens bekeken. Alle sproeiers zijn volgens het boekje zo ook de naald hoogte ondanks de geplaatste MIVV dempers. Maar de mengsel schroef is van beide cilinders ruim 3.25 slagen uit ipv 2.25. Dit is misschien wel de verklaring die ik zocht voor het slechte starten.
De hoofdsproeiers heb ik vervangen door 175 en 180 omdat ik een ITG filter ga proberen. Van een oude binnenband heb ik een binnenscherm gemaakt die de filter wat meer moet beschermen tegen stof, water en warme lucht van de radiateur/motor.
Wordt vervolgd.....
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
358.73 KB |
Weergegeven: |
1255 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
345.86 KB |
Weergegeven: |
1233 keer |
|
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 363
|
Geplaatst: Do, 17 Dec. 2015, 23:33 Onderwerp: kleppen |
|
|
Zo te zien weet jij waar je over praat , ik wil binnenkort ook de kleppen van de 990 controleren , maar heb hier nog geen gereedschap voor ( shims / voelers ???? ) wat moet ik hiervoor aanschaffen ?
|
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Vr, 18 Dec. 2015, 10:17 Onderwerp: |
|
|
Ik heb last van een soms bijna ziekelijke neiging om alles zelf te willen doen en de dealer alleen te gebuiken waar hij goed in is en dat is onderdelen leveren.
Idd, echt moeilijk is het niet en heel youtube/advrider staan vol met beschrijvingen. Het is wel vrij veel werk omdat er veel van de motor moet voordat je bij de kleppen kan. Om kleppenspeling te meten heb je voelermaatjes nodig en bij voorkeur in stapjes van 0.02. Inlaat moet 0.10 - 0.15 zijn en uitlaat 0.25 - 0.30. Pas nadat je gemeten hebt weet je of je shims nodig hebt.
http://www.tooltopper.nl/voelermaat/702/21/m-p-11830.html
http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Valves/cpmodem_method/valve_adjust.html
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE
Laatst aangepast door GezwindeSpoed op Vr, 18 Dec. 2015, 10:18, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 19 Dec. 2015, 0:06 Onderwerp: |
|
|
moeilijk starten hoort een 950 eigenlijk niet te doen: std vrij rijk.. dus starten op de choke en dan direct er af..maar de choke is slecht regelbaar, dus aanhouden is vaak lastig, tenzij je gewoon effe vol toeren op de choke wil draaien.
Bougie is wel kritisch voor het starten: die coil on plug leveren zo'n vervelende super hoge spannings vonk (altijd een vonk).. maar weinig energie.. dus zo'n heel dun en mager bijna onzichtbaar vonkje. Een slecht contact, vuil (in de bougie of op de buitenkant) etc zorgen snel dat de vonk elders overlaat en dan ben je alles kwijt. Vaak wil ie dan ook wel op 1 cilinder lopen.
check ook je vlotterlevel effe ongeveer.. ik heb ze al vaker krom gezien bij anderen.
en vergeet niet dat onder de naald een ring hoort te liggen.. als ie kwijt is klopt er niks van (best effe op de fische kijken... dan zie je wat er hoort)
ALs je er niet uit komt.. ik heb een andere carb set liggen, die je kan proberen
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Ma, 21 Dec. 2015, 12:06 Onderwerp: |
|
|
Bougies vervangen, vlottehoogte was mooi 3mm. Eerst maar wat gaan spelen met de mengselschroeven.
Die ring onder de naald (bovenop zat wel de dikke spacer) heb ik idd niet gezien, ga ik ook nog checken of deze onder in de houder zit.
Heb nu de ITG filter erop, maar kan hem niet vervangen met de tank erop en daarvoor heb ik de hele boel eigenlijk gekocht.
Twijfel nu of ik weer voor de luchtfilterdoos ga want echt geweldig vind ik de filter met base plate niet voor stoffige omgeving. Tis meer wat voor een motor die meestal op de weg blijft, zoals ik het nu zie.
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Di, 22 Dec. 2015, 9:01 Onderwerp: |
|
|
Hij start weer goed dus of de bougies waren slecht (electrode zag er nog goed uit) of het was idd de mengseschroef die veel te ver uit was gedraaid = rijk stationair.
Gisteren een klein stukje gereden met ITG filter, heb nu hoofdsproeiers 175/180 en verder alles standaard. Leek goed te lopen en heel veel beter op te pakken. Kijken of ik van het weekend wat meer tijd heb om wat meer gas te geven. Geluid viel me mee. Dus voor in NL is dit best een leuke filter maar voor een rally denk ik dat ik weer naar de filterdoos ga.
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
|