Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1601 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 20 Jul. 2015, 11:59 Onderwerp: (alweer) vraagje over mijn voorvork |
|
|
Dit is een beetje een eeuwigdurende kwestie die ik meestal negeer maar soms hoop ik wel eens van een antwoord/oplossing te vinden en dan plaats ik daar een berichtje over.... dus gelieve mij efkes gewoon te volgen.
De vorkpoten van mijn KTM 950 Adventure van 2005 zijn de afgelopen jaren al enkele keren gereviseerd geweest, ook al eens gepolierd geweest en uitvoerig gecontroleerd geweest op rechtheid. Door de WP-technicus in Mol. De vorkbenen bewegen stuk voor stuk ook echt soepel. Maar als ik ze monteer en ik zet de moto op zijn wielen, dan voel je gewoon dat er veel te veel "stickslip" optreedt. Je kan de voorkant van de moto doen inveren en hij komt niet evenveel omhoog. Of omgekeerd, je kan de voorkant van de moto omhoog trekken en hij zakt niet even ver in.
- De bouten zijn met de correcte momenten aangetrokken
- ik druk de voorvering een paar keer in vooraleer ik de rechtervorkpoot vastklem
- de poten zelf zijn zoals gezegd dik in orde
Het betreft hier geen "spookgedachten", dit is de eerste moto waar ik dit bij voor heb. Mijn Yamaha R6 is perfect normaal, ook bij enkele maten met een 950/990 Adventure beweegt de vork erg soepel.
Rarara wat is het? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 20 Jul. 2015, 18:00 Onderwerp: |
|
|
doe het eens even stap voor stap, en kijk wanneer de poten gaan klemmen.
Dus onderste klemmen los, wiel er in, as tegen de vork vastschroeven (klemmen nog los!)
--> plakt ie nu al?
dan ene klem vast --> plak ie ?
andere klem --> check
mss geeft je dat meer inzicht
Je kunt het ook eens met alleen de as proberen (wiel weglaten): als de asopname scheef is gaat het immers ook fout.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 21 Jul. 2015, 14:13 Onderwerp: |
|
|
Iets dat krom is, al is het maar miniem, kan dat ook veroorzaken. Goeie manier om de zoeken is zoals bovenstaand beschreven. Krom wil niet altijd zeggen dat je op het zicht iets kan zien.
De buitenpoten per kant eens 45° verdraaien en zien of er verschillen merkbaar zijn bvb... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1601 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 22 Jul. 2015, 9:23 Onderwerp: |
|
|
Bean, Raketman, ik ga dat allemaal zeker eens uitproberen. (Maar Raketman bedoelt wellicht de binnenpoten? De buitenpoten zitten immers vast op de as.)
Toevallig eergisteren een avondritje gedaan met Trooper, en die zijn 950S heeft exact hetzelfde euvel. Je kan de voorkant van de Adventure zomaar 5cm hoger of lager zetten door 't stuur wat hoger of lager te trekken. Maar hij had dat nog niet gemerkt. Maar da's ook omdat hij er nog niet echt heel erg veel mee gereden heeft, en al zeker geen stapvoets filefilteren. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Wo, 22 Jul. 2015, 13:47 Onderwerp: |
|
|
Voor wat het waard is: mijn 990 had dat ook, telkens opnieuw, ook na demonteren en hermonteren voorvork (voor andere doeleinden). Ik heb mij dat gewoon niet aangetrokken en tijdens het rijden daar eigenlijk geen last van ondervonden. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
TRooPER
|
Geplaatst: Wo, 22 Jul. 2015, 14:02 Onderwerp: |
|
|
als ik de vorkpoten (en waarschijnlijk is dat bij Muug hetzelfde) zacht induw en het stuur niet laat loskomen uit de handen, dan blijft die inderdaad hangen.
als ik de voorpoten induw en op zijn diepste punt onmiddellijk de handen van het stuur afneem, dan keert die wel terug
naar boven kan ik de vorkpoten ook stilletjes op zijn hoogste stand laten "plakken",
als ik die vlot naar boven trek en onmiddellijk los, dan keert die ook wel terug naar normale stand.
ik merk geen problemen met de "slick" bij vlot rijden of stapvoets |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Wo, 22 Jul. 2015, 16:19 Onderwerp: |
|
|
TRooPER schreef: | ik merk geen problemen met de "slick" ----- of stapvoets |
bij stapvoets merk ik dat wel _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Wo, 22 Jul. 2015, 21:42 Onderwerp: |
|
|
Standaard is deze fiets met 3 glijbussen uitgevoerd. Dat helpt hierin niet, wel in de levensduur.
Een mod is het weglaten van de 2e bovenbus, dan heb je er dus 2 over per poot. Dit icm. low friction seals scheelt enorm veel. Als je er last van heb, inderdaad enkel op lage snelheid echt merkbaar , kan dat uitkomst bieden. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Do, 23 Jul. 2015, 20:17 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Standaard is deze fiets met 3 glijbussen uitgevoerd. Dat helpt hierin niet, wel in de levensduur.
Een mod is het weglaten van de 2e bovenbus, dan heb je er dus 2 over per poot. Dit icm. low friction seals scheelt enorm veel. Als je er last van heb, inderdaad enkel op lage snelheid echt merkbaar , kan dat uitkomst bieden. |
Nu je het zegt, dat van die bussen had ik al eens gelezen, jaren geleden.
Adresje van low friction seals?
Zijn seals trouwens geen zeehonden?  _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 26 Jul. 2015, 23:12 Onderwerp: |
|
|
Die 3 glijbussen zit niet in elke uitvoering.. Meen dat de vroege modellen 2 glijbussen hadden.
Ik heb die derde glijbus er uit, idd om dit stickslip gedrag beter te maken.
Verder sticken de keerringen, vooral als er druk op de vork staat, goed lucht aflaten dus. een klein beetje vuil in de keerringen is ook al snel erg en ook erg afhankelijk van het merk olie. Wp olie is wat dat betreft erg goed vind ik zelf, heel weinig stickslip.
Vel k leine dingen om te checken dus. Anderzijds heb je dat bij lange veerweg en slappe veer al wel senl hoor. Gewoon wat harder rijden,, dan heb je er geen last van, lol.
Ktm is niet gemaakt om langzaam te rijden vrees ik _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Ma, 27 Jul. 2015, 13:27 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Gewoon wat harder rijden,, dan heb je er geen last van, lol.
Ktm is niet gemaakt om langzaam te rijden vrees ik |
Lol, om traag te rijden gebruik ik die 21-jarige R1100GS wel die ik begin dit jaar gekocht heb.
Want met de KTM lukt dat inderdaad niet.
Ah, als je wat aan het surplacen (= proberen stilstaan zonder voetje aan de grond) bent aan 't rood licht of bij erg traag kruipen door file waar ze te dicht bij elkaar staan, dan is het wel storend dat je balans daardoor verstoord wordt. Anders niet.  _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
|