lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

vraagje ivm de sproeiernaalden van KTM 950 Adventure

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jul. 2015, 11:50    Onderwerp: vraagje ivm de sproeiernaalden van KTM 950 Adventure Reageer met quote

Hoi mensen,

kan je aan het motorgedrag van de moto "voelen" of sproeiernaalden versleten zijn? Zo ja, hoe uit zich dat dan? Ik weet dat die dingen kunnen slijten en met zijn 90.000+ km-stand zijn ze misschien ook wel wat versleten? Daarom dat ik effe nieuwsgierig word. thumbsup

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 21 Jul. 2015, 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

Meestal gaat het verbruik omhoog en gaat hij rijker draaien bij versleten naalden, omdat ze niet goed meer afsluiten en teveel doorlaten. Bij twijfel gewoon er naar kijken, sleet op gasnaalden is nogal goed zichtbaar. Niet vergeten dat de naaldbuizen meestel evenredig mee verslijten.

Zolang ge geen van bovenstaande fenomenen ziet, gewoon overal afblijven bucktooth ...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kct104



Geregistreerd op: 18-5-2015
Berichten: 23
Woonplaats: gooi

BerichtGeplaatst: Do, 23 Jul. 2015, 8:38    Onderwerp: Reageer met quote

Als je uitlaatpijpen vol met zwarte roet zitten...zoals bij mij als ik mn vinger door de uitlaat einden haal...is dat ook niet een teken dat de motor te rijk loopt.
Moet ik kleinere sproeiers proberen ?
Motor loopt overigens prima ...pikt in alle toerenbereiken goed op !

_________________
Groet Mike

KTM adv s 950, 2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 23 Jul. 2015, 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

kct104 schreef:
Als je uitlaatpijpen vol met zwarte roet zitten...zoals bij mij als ik mn vinger door de uitlaat einden haal...is dat ook niet een teken dat de motor te rijk loopt.
Moet ik kleinere sproeiers proberen ?
Motor loopt overigens prima ...pikt in alle toerenbereiken goed op !

Roet wordt niet veroorzaakt door teveel naft hoor, da's verbrande olie

Verder regel je de rijkheid van je carbs in eerste instantie door aan een stelschroefje te draaien, in 2de instantie ga je de sproeiernaalden hoger of lager plaatsen en pas in 3de instantie ga je andere sproeiers monteren. wink3

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Za, 25 Jul. 2015, 3:04    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Muug"]
kct104 schreef:
Als je uitlaatpijpen vol met zwarte roet zitten...zoals bij mij als ik mn vinger door de uitlaat einden haal...is dat ook niet een teken dat de motor te rijk loopt.
Moet ik kleinere sproeiers proberen ?
Motor loopt overigens prima ...pikt in alle toerenbereiken goed op !

Roet wordt niet veroorzaakt door teveel naft hoor, da's verbrande olie

rolleyes rolleyes is dat zo ??????
hoe krijg je dan roet aanslag op je bougie ????? daar zit toch ook geen olie ...
dus toch met verbranding te maken book2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Za, 25 Jul. 2015, 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Mede door olieverbruik langs zuigerveren en olieschraapveren.
Het heeft natuurlijk niet enkel met olieverbruik te maken.

_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kct104



Geregistreerd op: 18-5-2015
Berichten: 23
Woonplaats: gooi

BerichtGeplaatst: Za, 25 Jul. 2015, 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Toon_D schreef:
Mede door olieverbruik langs zuigerveren en olieschraapveren.
Het heeft natuurlijk niet enkel met olieverbruik te maken.


Kan wel kloppen dat olie de boosdoener is...ben erachter gekomen dat ik best wel olie verbruik...
Ik ga maar es een compressie test doen en een ritje achter mijn eigen aan rijden om te kijken of ie echt rookt..( vooral bij gas los ) !!!

_________________
Groet Mike

KTM adv s 950, 2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Za, 25 Jul. 2015, 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

Toon_D schreef:
Mede door olieverbruik langs zuigerveren en olieschraapveren.
Het heeft natuurlijk niet enkel met olieverbruik te maken.

Toch iemand die iets weet van hoe een motor werkt. laugh3
Intern gebeurt smering van het motorblok door enerzijds spatsmering (bij dry sump zal dat wat minder gebeuren bij gebrek aan een grote plas olie waarin de krukas kan "kloppen") en door smering onder druk. . Om te vermijden dat olie in 't carter tot in de verbrandingskamers sukkelt worden er één of meerdere olieschraapveren gebruikt, die zitten in groeven van de zuiger, en die zorgen voor een zo perfect mogelijke dichting van de spleet tussen zuigerwand en cylinderwand. Omdat niks perfect is is er altijd wat olieverlies langs die zuigerveren en die wordt mee verbrand, met zwarte bougies tot gevolg en ook roet in je uitlaat. Die roetafzetting gebeurt ten andere ook op de cylinderwanden en na verloop van tijd helpt die afzetting zelfs tot een betere afdichting ! We hebben het hier vooral over natuurlijke en half-synthetische oliën. De volsynthetische zijn veel sterker reinigend waardoor er minder roetafzettingen zijn in het blok. Maar ze wordt even goed mee verbrand....
Een moto die "geen" olie verbruikt is dus gewoon een moto die simpelweg heel erg weinig olie verbruikt, want perfectie bestaat niet.
Trouwens, even terugkomen op de kleur van bougies : bij een supergoei verbranding in een schoon motorblok ziet een bougie er wat koffie-met-veel-melk uit van kleur ! Zeker niet zwart !
Hier leuk artikel met mooie duidelijke foto's van hoe een bougie na goede en slechte verbranding eruit ziet : http://adityasuryaworld.blogspot.be/2014/02/engine-problem-see-spark-plug-condition.html

Bij m'n ouwe Kawa en Honda Bol d'Or moest dat goed in de gaten gehouden worden.... en de elektrode-afstand had regelmatig wat bijstelling nodig. Maar sinds jaren '90 is die verbranding en ontsteking zo verdomd goed onder controle dat het al jaaaaaaaaaren geleden is dat ik nog heb zitten staren naar de bougiekleur...

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Za, 25 Jul. 2015, 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

kct104 schreef:
of ie echt rookt..( vooral bij gas los ) !!!

gas los = zware motorrem = zware onderdruk in je verbrandingskamer = zwaar olie opzuigen via de zuigerwanden ! Dus jep, bij motorremmen verbruik je meer olie. M'n XJR1300 verbruikte tijdens een Alpen-rit een pak meer olie dan gewoon hier in ons vlakke landje.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Jul. 2015, 3:16    Onderwerp: Reageer met quote

tja als je weet dat je motor olie verbruikt, moet je ook niet vragen hoe het komt dat je uitlaten zwart zijn ook eeejjjjjj aaahahahahahahaaa stars stars
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Jul. 2015, 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Bij gas los gaat echter ook de cutoff valve in de carb open en gaat er een dik pak benzine de cilinder in zodat ie lekker op de motor remt. Dit komt onverbrand de uitlaat in en fikt dan af zodra er iets lucht bij komt... Ofwel door de sas, ofwel door een lekje, ofwel aan het eind van de uitlaat. Hiervan krijg je weldgelijk zwarte uitlaten.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Bij gas los gaat echter ook de cutoff valve in de carb open en gaat er een dik pak benzine de cilinder in zodat ie lekker op de motor remt. Dit komt onverbrand de uitlaat in en fikt dan af zodra er iets lucht bij komt... Ofwel door de sas, ofwel door een lekje, ofwel aan het eind van de uitlaat. Hiervan krijg je weldgelijk zwarte uitlaten.

Kijk, een cutoff valve. Weer iets bijgeleerd. Maar ik snap de uitleg niet. De bougies blijven immers altijd vonken, ook als het gas is toegedraaid. Dan zou je met dit verhaal toch een pak benzine in de verbrandingskamer krijgen, met explosies tot gevolg, met dus zeker geen extra motorrem tot gevolg... Afin, ik snap het niet. stars

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

mengsel wordt gewoon zo rijk dat het niet meer verbrand (of veel te langzaam)

benzine zonder lucht brand niet...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif