lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Gewone helm versus adv/enduro helm
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Cafe berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Do, 13 Dec. 2012, 1:20    Onderwerp: Gewone helm versus adv/enduro helm Reageer met quote

Het wordt voor mij stilletjesaan eens tijd om te gaan kijken voor een nieuwe helm. Niet dat de huidige schade heeft maar gewoon door de leeftijd vd helm begin ik er wat het vertrouwen in te verliezen...

Nu zie ik veel LC8 rijders met zo een hybride-enduro stijl helm. Dus waar je een crossbril over kan doen, maar die je ook volledig kan sluiten met vizier (en sommige zelfs ook met zonnevizier).
Of koop ik weer best een gewone integraal helm?

Maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van de enduro versus de integraal helm?
Zijn er buiten de crossbril nog voordelen aan de endurohelm? Ik kan me niet direct iets bij inbeelden. En het lijkt me wel weer minder comfortabel en minder aerodynamisch op verharde weg bij wat hoge snelheden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Do, 13 Dec. 2012, 3:16    Onderwerp: Re: Gewone helm versus adv/enduro helm Reageer met quote

disco stu schreef:
Het wordt voor mij stilletjesaan eens tijd om te gaan kijken voor een nieuwe helm. Niet dat de huidige schade heeft maar gewoon door de leeftijd vd helm begin ik er wat het vertrouwen in te verliezen...

Nu zie ik veel LC8 rijders met zo een hybride-enduro stijl helm. Dus waar je een crossbril over kan doen, maar die je ook volledig kan sluiten met vizier (en sommige zelfs ook met zonnevizier).
Of koop ik weer best een gewone integraal helm?

Maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van de enduro versus de integraal helm?
Zijn er buiten de crossbril nog voordelen aan de endurohelm? Ik kan me niet direct iets bij inbeelden. En het lijkt me wel weer minder comfortabel en minder aerodynamisch op verharde weg bij wat hoge snelheden.


met dit weer is het wel lekker met een dichte helm wink3 wink3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ToKkE



Geregistreerd op: 3-7-2011
Berichten: 116
Woonplaats: Nossegem

BerichtGeplaatst: Do, 13 Dec. 2012, 8:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me een aantal weken geleden ook zone dual sport helm aangekocht. Ik ben gegaan voor de X-LITE X551.
Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben, het is zone alles ineen helm, in de winter met vooral laagstaande zon is zone zonne visier echt handig...
De klep bovenaan geeft dan nog wat extra zonnebescherming, vooral als je wat off road rijd is dit handig...
Kwa geluid, tot 130 is de helm stiller als mijn vorige integraal helm (ook een X-lite...)... Ik heb het vermoeden dat de turbullentie aan de helm word gerecht door die klep...
De verluchting van deze helm is dan ook stukken beter vals mn vorige,.... Ik heb wel nog niet proberen rijden met een crossbril, maaar tot nu toe nog niet echt gemist...
Overal vond ik het dus zeker geen weg gegooid geld... smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Do, 13 Dec. 2012, 9:49    Onderwerp: Re: Gewone helm versus adv/enduro helm Reageer met quote

Ik heb, buiten een paar goedkope probeersels vroeger, altijd met Arai gereden. Past mij zalig en de prijs nam ik er dan maar bij, ik deed er ook jaren mee!

Vermitsi ik altijd dikke toerbakken gereden heb, voldeed de SZ (open) helm voor mij. Toen de eerste adventure er was, is het de tour X geworden.
Het eerste type daarvan had idd last van een 'klapperende klep' bij snelwegsnelheden, maar bij de tour-x2 is dat verbeterd (betere verstevigingen)ondertussen is er al type 3 en 4. Alleen wordt dat helmke zo stillekes aan onbetaalbaar... (>700euro voor één met een kleurke) Mits wat zoeken, heb ik wel iedere keer een koopje kunnen doen: de eerste heeft mijn toenmalige baas betaalt (ipv van een premie), de tweede kwam van een zaak die ermee stopte. Omdat ik daar van de week 'krasjes' op gemaakt heb, is gisteren nr 3 besteld...
http://www.ebay.de/itm/Snipe-X-Helm-12-KTM-/350664486628?pt=Accessoires_Weitere_Kleidung&hash=item51a53b6ee4#ht_1901wt_1165
Had ik al verteld dat ik er wel tevreden van ben... rolleyes4

Wat wel jammer is: tegen het aandampen moet hij bij mij altijd klein spleetje open staan, ingeval van regen loopt er dan ook langs de binnenkant water. Ik kon er mee leven... De nieuwe is voorzien voor pinlock, dus wss kan ik die dan gewoon dichtlaten.

Als je voor dit type helm zou gaan en je doet regelmatig snelweg, zou ik toch eens de gebruikerservaringen napluizen vwb die 'klapperende klep'

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Do, 13 Dec. 2012, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook al jaren de Arai Tour X-3, maar die klep dreunt echt hard door als je wat harder rijdt hoor. Mijn integraalhelm doet het veel beter op verharde ritten.
Ik ben 1,86m lang en dit is met het standaard scherm. Veranderen/verzagen van je scherm doet hier veel aan.

Als ik offroad ga kan m'n crossbril er inderdaad onder en dat is echt makkelijk. Het is wel een zware helm...1660gr is zwaar in vergelijking met andere crosshelmen en ook m'n vorige integraalhelm was lichter.

De pinlock is fantastisch! Scherm dampt nooit meer aan bij mij, ook niet bij regenachtige ritten of in de koude.

Er zitten best wel wat uitsteeksels aan deze helm om de luchtinlaat te regelen en die zaken zijn het eerste wat sneuvelt als je echt offroad gaat (takken, tunnels, etc.)

Wat ik ook zeer goed én veilig vindt is de mogelijkheid om de laagstaande zon 'weg te blocken' met die klep.

Zou ik dezelfde helm kopen....waarschijnlijk niet. Want eerlijk gezegd vind ik hem ook wat luid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Terry



Geregistreerd op: 13-6-2011
Berichten: 82
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Dec. 2012, 1:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de HJC IS-Multi. Dat is een 7-in-1 helm.

Voor uitgebreide beschrijving en zelfs filmpjes moet je maar even googlen.

Mijn bevindingen na bijna 2 jaar met die helm:

Ik vind hem erg comfortabel en hij heeft een makkelijke microsluiting (zo heet dat geloof ik) zoals skischoenen die ook hebben. Persoonlijk vind ik dat makkelijker dan zo'n dubbele D-ring sluiting. Maar dat is persoonlijk.

Het grootste voordeel van de helm is het extreem grote zichtveld. Het vizier is enorm.

De veelzijdigheid is ook een pré. 's zomers rij ik lekker geheel open face. Wordt het kouder komt de chinguard, de klep en het vizier erbij.

Wat ook handig is is het ingebouwde zonnevizier. Qua vorm is dat zonnevizier niet helemaal naar mijn smaak maar het is verschrikkelijk handig als je eens overvallen wordt door een laag zonnetje.

Wat ook zeker voor de helm spreekt is de aangename prijs. Je kan hem tussen de €180 en €230 wel vinden. Ik heb em 2 jaar geleden op de motorbeurs gekocht voor €200 (winkelprijs toen €229)


Er zijn ook nadelen aan de helm.

De helm is niet heel erg stil. Na 2 jaar regelmatig de helm transformeren slijt de boel nogal waardoor de constructie van de klep nu wat minder is. Ik rijd nu dus ook zonder klep. Verder heeft het vizier ongelukkige openingsstanden. De eerste stand is net te wijd om het een ventilatiestand te kunnen noemen. Bovendien zit in die stand het in het vizier geïntegreerde ventilatie mechaniek nogal hinderlijk in het zichtveld.
Het vizier is niet geschikt voor pin lock. (maar ik moet eerlijk toegeven dat ik vrijwel nooit last van aandampen heb)


Al met al ben ik zeer tevreden over de helm. Goede prijs kwaliteit verhouding. Door het grote zichtveld geeft ie me een veilig gevoel. En het is leuk dat je er een beetje mee kan variëren.

_________________
If it's worth doing, it's worth doing right and well!
1190 Adv R
Previously 950 Adv S '03 (Orange of course!)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marc lenssen



Geregistreerd op: 16-6-2012
Berichten: 191
Woonplaats: Haarlem, Netherlands

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Dec. 2012, 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Op dit moment zijn de Marushin 999rs integraal helm goedkoop te krijgen. Dit is een superlichte helm die overal goed scoort op veiligheid (Duitsland en Engeland), hij is mooi stil en er is een pinlock vizier voor te krijgen. Dit is lekker op de snelweg en on road ritten. Een open crosshelm is goedkoop te krijgen en voor die is het geluidsniveau iets minder kritisch. Je kunt ook 2 helmen kopen smiley.
Ik heb zo een multi helm geprobeerd, goedkopere van Yamaha (Bye maar heb het idee dat het geen van alles goed doet.... het is niet een helm voor snelweg (wind en herrie) en je wilt het vizier er af halen voor off road, helm wissel is sneller smiley
Ik rij nu met een Shoei multitec, helm open en bril op....als het koud wordt of hard gaat gewoon helm dicht smiley

_________________
Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Gianni



Geregistreerd op: 20-3-2006
Berichten: 89

BerichtGeplaatst: Di, 18 Dec. 2012, 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

SHOEI Hornet DS

zit al aan men tweede, ben er erg tevreden over, was destijds een van de enige of weinige die standaard met pinlock te krijgen waren, prijs ook goedkoper dan de arai en meestal net over de grens in Aken bij Louis of FC Moto of zoiets regelmatig met mooie kortingen te krijgen

Ook een groot voordeel vind is dat de cardio intercommicro niet vlak tegen je lippen zit en toch zeer goede geluidskwaliteit heeft
Snelweg bij 130+ afhankelijk van type motor beetje last van klepperende klep ... bij bepaalde Duitse modellen die ik maar beter niet vernoem begint dat pas bij 160 en meer ...

sta ook verbaasd dat deze toch relatief warm is bij winterritten in vergelijking met gewone integraal ik bedoel merk geen verschil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Di, 18 Dec. 2012, 20:09    Onderwerp: Schuberth C3 PRO Reageer met quote

Neem een Schuberth C3 PRO, da's echt een top helm.

De mijne in Duitsland gekocht en dat scheelt een stuk. In NL gooit Splash Design er nog eens 75,- bovenop. Die doen hier helemaal niets extra's voor!

http://www.louis.de (Op vakantie gekocht en oude Schubeth S1 in de kliko)

Garantie geen zorgen. Heb zelfs gratis kinstrap laten verlengen. Alleen verzendkosten naar fabriek moeten betalen. Schuberth stuurde het daarna terug op haar kosten.

Echt geweldige service va Schuberth !!!


http://www.schuberth.com/en/motorcycle/c3-pro.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 18 Dec. 2012, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ga ik even wat tegenvuur op geven tongue :

Hier komt geen nieuwe Schubert meer. Ik heb er 2 (De Concept en de C3) en vooral die C3 is zwaar overroepen. Vizier lekt al van in het begin, kinflap slijt hard, zonnevizier rammelt. De kinflap is vervangen (kon opgestuurd worden) maar voor het lekken van het vizier ben ik de helm 4 tot 6 weken kwijt. Wat natuurlijk compleet onaanvaardbaar is gezien hij professioneel gebruikt wordt. Ik kan die helemaal zo lang niet missen.
Deze povere service en kwaliteit staat natuurlijk niet in verhouding tot de kostprijs van die dingen. Verschillende andere gebruikers van deze pot heb ik al over dezelfde dingen horen klagen.

Als de C3 versleten is ga ik eens heel goed rondkijken bij Shoei. Daar hoor ik niks dan goed van. Service en onderhoud kan je eenmaal per jaar gratis laten doen. Ook geen goedkoop materiaal maar daar krijg je tenminste wat voor terug...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blob



Geregistreerd op: 1-2-2010
Berichten: 684
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 18 Dec. 2012, 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Sinds een half jaartje de Shoei Hornet, als opvolger van een Schubert C3. De laatstgenoemde is te zwaar en te afgesloten voor offroad werk, je zweet je rot. Daarom reed ik steeds met m'n klep open met alle risico's vandien. Maar goed, rij ook veel op de snelweg en daar is het een prima helm voor. De Hornet is een compromishelm, maar wel een goede. Offroad goed ventilerend, bruikbaar met of zonder crossbril en lekker licht. Op de snelweg natuurlijk een stuk minder dan de C3, maar door de pinlock zeker bruikbaar op lange afstanden. Oordopjes zijn overigens wel aan te bevelen.
_________________
990 Adventure
mooi oranje is niet lelijk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Di, 18 Dec. 2012, 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt allen voor de ervaringen.

Misschien het verhaal terugduwen naar de essentie van de vraag: voordelen en/of nadelen van een endurohelm versus een integraalhelm.

Uit wat ik tot nu toe begrepen heb komt het vooral neer op de mogelijkheid om wel of niet een crossbril te gebruiken.
Indien je zeker bent van niet: beter een integraalhelm.
Indien je die mogelijkheid wel wil: een endurohelm.

Los daarvan heeft een endurohelm nog als voordelen:
- breder zichtsveld
- iets meer koeling
- zulkeen helm laat misschien wat beter toe de modder eraf te krijgen
- ziet er wat cooler uit (is lagere prioriteit voor mij)

Het belangrijkste nadeel is ongetwijfeld:
- aerodynamica/geluid bij wat hogere snelheden

Oordoppen draag ik nu al altijd, dus dat maakt niet meer uit. Systeemhelm wil ik liever niet, ik prefereer nog altijd een vast "kinnebakkes".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 837
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Di, 18 Dec. 2012, 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

mss wel leuk om de voor en nadelen van een crossbril even te vragen. dat geeft je mss een antwoord op je vraag: wil je ooit een crossbril dragen ja of nee

Ik rij eigenlijk bijna altijd met crossbril ( veel offroad )

voordeel:
1. glasje is goedkoop dus bij krassen kost het minder dan dat je een gans scherm moet vervangen.

2.omdat het vlak bij je ogen zit vallen krassen regen of vuil veel minder op.

3.als je een bril met dubbel glas gebruikt slaat deze nooit aan ook niet bij erg nat weer lage snelheid en vooral felle ademhaling door vermoeidheid offroad.

4. nog stuk frisser in de zomer. gevoel van jet zonder wind in de ogen.

nadelen:

meer lawaai en iets minder breed zicht.

grootste nadeel

rijden met regen op de autosnelweg zonder neuskapje

voor mij wegen de voordelen niet op tegen de nadelen
dus geef mij maar een crossbril

_________________
Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marc lenssen



Geregistreerd op: 16-6-2012
Berichten: 191
Woonplaats: Haarlem, Netherlands

BerichtGeplaatst: Di, 18 Dec. 2012, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Gewon klaphelm met motorbrilleke, brilleke heeft zachte padding en sluit de ogen mooi af van rijwind....gaat het wat harder op de snelweg helmpie dicht smiley
Heb zo een enduro helm met vizier geprobeerd en werd gek van de herrie. Was een cheapie van Yamaha/Bye. Crosshelm met crossbril is me nu te koud en die klep vangt een hoop wind...ander scherm zou daar allicht helpen. Heb ook een Marushin 999rs integraal, die is maar 1100 gram en met silencer kit superstil, mooie aerodynamica en fijn voor iets langere rit op snelheid....
Zou graag die Shoei Hornet wel eens proberen maar die kost een berg geld!!


_________________
Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Vonholzen



Geregistreerd op: 31-3-2012
Berichten: 77
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Di, 18 Dec. 2012, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Toch even het - volgens mij - voornaamste opmerken ivm helmen:

Rijcomfort kan je alleen ZELF ervaren. Een crosshelm met grote zonneklep kan voor de ene een nachtmerrie zijn bij hoge snelheden, en voor de andere zit ie heerlijk trilvrij en geruisloos.
Alles hangt af van aerodynamica. En die hangt af van zoveel verschillende factoren: je grootte, vorm van je motor, hellingsgraad en vorm van je windscherm, je snelheid, etc etc.

Slechts 1 manier om wijzer te worden: ZELF TESTEN.

In Belgie kan dat bv bij RAD.
Ik er zelf mijn Arai TourX3 getest, alvorens - tevreden - tot deze toch kostelijke aankoop over te gaan.
(Ik had vroeger eens zo'n B*W crosshelm gekocht, en die trilde zo hard dat mijn tanden er bijna uitdonderden... De Arai op m'n KTM werkt perfect).

Succes

_________________
2012 KTM 990 adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Cafe Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif