lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

wp vering
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arrrie



Geregistreerd op: 25-3-2015
Berichten: 110

BerichtGeplaatst: Wo, 17 Jun. 2015, 21:38    Onderwerp: wp vering Reageer met quote

De 990 adventure, het is standaard al een fijn geveerde en goed sturende motor.

Maar toch kon ik niet echt hoogte van krijgen met het insturen van bochten en stabiel in lange bochten ook net niet.

Toch maar eens gepraat met Rinie van Laar[url] http://www.vanlaarsuspension.nl/[/url]

Afspraak gemaakt verhaal verteld.

Hij zeg met het insturen van de bocht en in de zakt de voorkant in.
remedie een set ander voorveren en de achterveer afgesteld.

resultaat ik heb nu veel stabielere voorkant het insturen en door langebochten gaan nu zo veel makkelijken.

tis bijna of ik een andere motor heb.

_________________
Het zal wel loslopen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 18 Jun. 2015, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

De voorvering van de 950 en de 990 zijn gewoon wat aan de slappe kant; vooral de langzaam ingaande demping is ook te slap: dat is de demping die grote kuilen en ook idd het aanremmen afdempt.

Ik heb met wp eens een verbeterde setup gemaakt vooral voor mensen die meer offroad rijden. Die setup staat hier wel ergens gepost, maar bevat o.a. Een set strakkere veren (de SM veren).

De slappe trage demping komt door een bleeder gaatje in de zuiger van de demper. Je kunt dit zuigertje (laten) vervangen door een exemplaar van de EXC die hetzelfde is maar geen bleeder gaatje heeft. Dat vebeterd heel veel.

Wat je tenslotte ook og zelf kan doen is de luchtkamer iets verkleinen, van 10cm standaard, naar 8cm; dit doe je door 32cc olie per poot toe te voegen. Of beter.. De luchtkamer te meten

_________________
Dr_Bean


Laatst aangepast door Dr_Bean op Zo, 21 Jun. 2015, 12:11, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arrrie



Geregistreerd op: 25-3-2015
Berichten: 110

BerichtGeplaatst: Do, 18 Jun. 2015, 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er erg goed mee geholpen.
_________________
Het zal wel loslopen


Laatst aangepast door Arrrie op Zo, 21 Jun. 2015, 21:44, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jun. 2015, 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

daar twijfel ik ook niet aan: ik bevestig ook alleen maar, dat de originele veren een beetje aan de slappe kant zijn.

ik vind zelf echter dat de demping het grootste probleem is, en als je de veer aanpast, dan zou ik de demperinstelling mee nemen: jammer om dat 'te laten liggen'.

Meestal neem je dan ook meteen even een oliewissel mee en vervang je de glijbussen.. kost iets meer, maar dan is ie helemaal 100% he.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Jun. 2015, 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
...............................
De slappe trage demping komt door een bleeder gaatje in de zuiger van de demper. Je kunt dit zuigertje (laten) vervangen door een exemplaar van de EXC die hetzelfde is maar geen bleeder gaatje heeft. Dat vebeterd heel veel.

Wat je tenslotte ook og zelf kan doen is de luchtkamer iets verkleinen, van 10cm standaard, naar 8cm; dit doe je door 32cc olie per poot toe te voegen. Of beter.. De luchtkamer te meten

Afin, dan toch een "fork cap tool" besteld - daarmee zelfs de Hollandse economie wat geholpen - om voor eens en voor altijd die luchtkamer wat kleiner te maken.
En als ze ooit nog eens open moet dan laat ik zo een EXC-dempingzuiger monteren!

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Za, 27 Jun. 2015, 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Muug, stop gewoon je vork binnen bij TGE in Hamme. Ex 500cc GP rijder die niet anders doet dan motocross vering afstellen. Ik heb samen met hem mijn vork compleet aangepast voor offroad. Hij heeft alle shimpakketten afgestemd op zwaar offroad beulwerk en geexperimenteerd met de veren. Nu is de moto van boot tot fiets omgetoverd wink Op straat wel niet meer zo comfortabel maar dat is voor mij niet van belang.
Voor 125 euro heb je een onherkenbare vork!

_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Za, 27 Jun. 2015, 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Wie mag dat dan zijn ? Niks van te vinden...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Jun. 2015, 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal gelijk Toon. Stap binnen bij een van de echte vering mannen (liefst die wat kleinere jonges) en laat je goed informeren.

vork een complete beurt, nieuwe olie, gelijders en keerringen en update zuiger en shimpakket (als je alleen zuigertje aanp[akt.. dan werkt dat wel maar klopt het shimpakket eigenlijk weer niet... een boel werk, voor half werk!)

Als je zelf de vorkpoten er uit haalt dan is die veringboer zo klaar.

Uiteindleijk kan je de setting dan ook naar JOU aan laten passen: De setting die ik gemaakt had was voor 75-80kg en Rally. Toon zal met die setting niet gelukkig geworden zijn smiley

grts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Jul. 2015, 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Wie mag dat dan zijn ? Niks van te vinden...

Da's een ex-crosser die zich nu volledig op techniek heeft toegelegd. Toon heeft mij ooit al ne keer zijn gegevens bezorgd, maar ik heb er nog geen gebruik van gemaakt.

Dat gezegd zijnde, is toch maar weer gebleken dat de situatie in de praktijk altijd minder simpel is als in de theorie, zoals bvb in "Wat je tenslotte ook og zelf kan doen is de luchtkamer iets verkleinen, van 10cm standaard, naar 8cm; dit doe je door 32cc olie per poot toe te voegen. Of beter.. De luchtkamer te meten".
Toen ik de doppen uit de vorkpoot had geschroefd bleken die dus behoorlijk vast gescrhoefd te zitten aan, ehm, "iets centraals", een cylinderding dat temidden van de veren zit. Dat losmaken is mij niet gelukt. In theorie moet je daartoe de veer naar onder drukken en dan een fijne 22mm gebruiken om de dop los te maken. Hier bleken twee problemen : 1) ik heb geen fijne 22mm (wel een dikke) en 2) ik slaag er niet in om die stugge veer naar beneden te drukken en er tegelijk die dikke 22mm op te zetten en om daar bovenop nog eens die dop los te draaien. Als extraatje bleek ook dat je die luchtkamer niet kan meten als die veren er niet uit zijn... Dus heb ik de boel maar de boel gelaten en de vorkdoppen weer in de benen gescrhoefd.
Kortom dus, "zomaar" even de luchtkamer meten en er een nauwkeurige hoeveelheid olie bijgieten is niet van hetzelfde niveau als even de motorolie aflaten en weer bijvullen....

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Jul. 2015, 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Raketman schreef:
Wie mag dat dan zijn ? Niks van te vinden...

Da's een ex-crosser die zich nu volledig op techniek heeft toegelegd. Toon heeft mij ooit al ne keer zijn gegevens bezorgd, maar ik heb er nog geen gebruik van gemaakt.

Dat gezegd zijnde, is toch maar weer gebleken dat de situatie in de praktijk altijd minder simpel is als in de theorie, zoals bvb in "Wat je tenslotte ook og zelf kan doen is de luchtkamer iets verkleinen, van 10cm standaard, naar 8cm; dit doe je door 32cc olie per poot toe te voegen. Of beter.. De luchtkamer te meten".
Toen ik de doppen uit de vorkpoot had geschroefd bleken die dus behoorlijk vast gescrhoefd te zitten aan, ehm, "iets centraals", een cylinderding dat temidden van de veren zit. Dat losmaken is mij niet gelukt. In theorie moet je daartoe de veer naar onder drukken en dan een fijne 22mm gebruiken om de dop los te maken. Hier bleken twee problemen : 1) ik heb geen fijne 22mm (wel een dikke) en 2) ik slaag er niet in om die stugge veer naar beneden te drukken en er tegelijk die dikke 22mm op te zetten en om daar bovenop nog eens die dop los te draaien. Als extraatje bleek ook dat je die luchtkamer niet kan meten als die veren er niet uit zijn... Dus heb ik de boel maar de boel gelaten en de vorkdoppen weer in de benen gescrhoefd.
Kortom dus, "zomaar" even de luchtkamer meten en er een nauwkeurige hoeveelheid olie bijgieten is niet van hetzelfde niveau als even de motorolie aflaten en weer bijvullen....


het zal wel niet 100% precies zijn, maar mini dipstickje maken en door het ontluchtingsgaatje meten?
Met een klein (alu, koperen, plastic, ... ) buisje of slangetje dan bij doen of terug uithalen (injectiespuit) tot goed staat?

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Jul. 2015, 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Da's ook logisch dat ge dat niet alleen kunt...ge hebt daar speciaal gerief voor nodig. Een buissleutel met inschroefbare draaistangen en een speciale platte steeksleutel. Vervolgens gaat één persoon aan de buissleutel hangen om de veer in te trekken en kan iemand anders met de steeksleutel (allez 't zijn er eigenlijk 2 die ge nodig hebt) de module voor uitgaande demping losmaken. Er bestaan dan ook weer tools om de buissleutel in op te spannen zodat ge't alleen zou kunnen maar het werkt veel gemakkelijker met 2.
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Jul. 2015, 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Da's ook logisch dat ge dat niet alleen kunt...ge hebt daar speciaal gerief voor nodig. Een buissleutel met inschroefbare draaistangen en een speciale platte steeksleutel. Vervolgens gaat één persoon aan de buissleutel hangen om de veer in te trekken en kan iemand anders met de steeksleutel (allez 't zijn er eigenlijk 2 die ge nodig hebt) de module voor uitgaande demping losmaken. Er bestaan dan ook weer tools om de buissleutel in op te spannen zodat ge't alleen zou kunnen maar het werkt veel gemakkelijker met 2.

Ja hallo stars Moraal van 't verhaal : als dr Bean nog eens iets technisch laat overkomen gelijk het "stuk van taart" is, ga er dan niet meteen van uit dat dat ook daadwerkelijk zo is. tongue3

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2015, 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Een platte 22 kan je ook vervangen door een waterpomptang.
De 'special tool' om het kapje los te krijgen is dan weer een circliptang met gebogen staafjes...zo vast staan die toppen normaal niet. Tip: Steek de vork iets verder in je kroonplaten, want anders houden de bouten van de kroonplaten dit dekseltje mee vast.

Die veer naar beneden trekken is goed te doen alleen hoor. Bekijk anders eens een filmpje van Slavens racing op youtube...voor de open chamber WP-vork!
Easy peasy.

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2015, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Muug ik vind het ook best prima zelf te doen.
Er is ook een wphb voor wp vering!!

Je moet alleen even weten hoe om het "gemakkelijk" te kunnen. Een paar tooltjes bijvoorbeeld voor die doppen heb ik zelf gemaakt.

Platte sleutel had ik nog. Maar anders slijp je een oudere sleutel vlakker. Met de waterpomptang lijkt me geen juiste oplossing.

Wellicht kan je hier nog iets uithalen(mijn topic):
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=61455#61455

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Jul. 2015, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hahaha,

ja.. als je zelf gaat sleutelen aan je vork (omdat je geen 200 euro bij de specialist wil uitgeven voor de perfecte vork) neem ik wel aan dat je je eerst effe inleest (rtfm bijvoorbeeld), en je in de materie verdiept (lees wat meer op het forum. book2 book2
tevens natuurlijk fatsoenlijk gereedschap bij de hand hebt: je hebt idd een haaksleutel/pennetjes sleutel nodig om de doppen los te draaien. En je moet dat niet doen met de bovenste kroonplaatklemmen nog aangedraaid, want dan zitten de doppen idd heel vast... idea2

Verkleinen van de luchtkamer kan op de simpelste manier door olie bij te vullen door het ontluchtingsgaatje, met een injectiespuit/naald. ALs er van origine de juiste hoeveelheid in zat.. dan gaat dat goed. Je kunt zelf met lagere school wiskunde uhoh uitrekenen hoeveel er ongeveer in moet om 1 a 2 cm meer olienovi te verkrijgen.

ps.: Ja, ik wissel vorkkeeringen bij een rally in een uurtje, buiten op een gammele tafel. (alhoewel dat al weer 10 geleden is denk ik dat ik dat gedaan heb smiley )

laugh laugh

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif