Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Heijmans
|
Geplaatst: Di, 31 Mrt. 2015, 20:46 Onderwerp: Veel te arm..? |
|
|
Beste mensen,
8 á 9 duizend km geleden heb ik mijn 990 Adventure van 2009 gekocht (nu 29.600km op de teller). Deze heb ik gekocht met standaard dempers, maar ik weet dat de vorige eigenaar met Akrapovic reed. Ik denk dat de Akrapovic mapping nog steeds aanwezig is. Eerder heb ik er niet zoveel aandacht aan geschonken, maar het begon me steeds meer te irriteren dat de motor niet helemaal lekker liep. Ik ben me gaan inlezen in TuneECU en heb ook gelezen dat het niet goed is om met Akra mapping icm standaard uitlaatsysteem te rijden.
Ik heb het groot onderhoud wat naar voren gehaald omdat ik de motorolie wil vervangen door Motorex (ivm wat koppelingsproblemen). En dus maar meteen kleppen stellen, filters vervangen en alles wat bij groot onderhoud hoort.
Zojuist de bougies eruit gehaald en die zien er niet zo best uit. Wit, aangeslagen (een korrelige aanslag, ziet eruit zoals kalk) en nogal versleten. Kan dit een gevolg zijn van de vekeerde mapping? Zijn er nog meer zaken die ik moet controleren, of die versneld versleten kunnen zijn geraakt? Ik las al dat het niet zo handig voor de katalysators is, maar dit is alleen een milieu issue, voor het rijden maakt dit niets uit denk ik?
Een kabel om de motor aan de laptop te hangen is inmiddels al onderweg.
De vorige eigenaar heeft ook het SAS systeem verwijderd.De ontluchtingsslang van het blok is afgedekt met een geïmproviseerd filter zoals op de foto. Kan dat beter anders? Ik heb ook foto's zien van een echt filter dat precies op die slang past..
En de slang aansluitingen op het luchtfilterdeksel zijn afgedopt, behalve die rooie (zie foto) die is gewoon open. Is dat correct?
Groeten,
Robin |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Di, 31 Mrt. 2015, 21:05 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zijn dat iridium bougie's en lijken ze daardoor niet gesleten
Zien er anders uit dan normale bougies
Bougiebeelden:
http://www.bccp.nl/nl/denso.htm _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 31 Mrt. 2015, 21:22 Onderwerp: |
|
|
Hmm 9000k met een Akramapping op originele dempers is een marteling voor het blok en aanhangsels. Akra mapping gaat proberen om een pak rijker in te spuiten. Dit vinden de katalysatoren natuurlijk niet zo fijn want de t° gaat daardoor veel te hoog oplopen. Het gevolg hiervan is dat de kats intern gaan dichtsmelten en letterlijk verstoppen. De slingerende regeling van de lambdasensoren zal imho ook aanzienlijk groter worden waardoor het blok bij momenten veel armer gaat lopen dan de bedoeling is. Dat doet de temperatuur in de verbrandingskamer dan weer onnodig hoog oplopen, en dat is mooi te zien aan de overdadige witte uitslag op de bougies...Nog wat langer op die manier doorgaan en de electrodes branden gewoon weg.
Een interessant voorbeeld van hoe het niet moet. Nu nog wat foto's van de binnenkant van de ori dempers en ik heb weer een extra voorbeeld van schade door verkeerde afstelling ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
TDB

|
Geplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 7:28 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Is dat rood geen dopje dat in het zwarte stukje zit?
Moet normaal gezien wel afgedopt zijn.
Ik geloof ook dat met originele dempers het beter is om het SAS te laten zitten... ivm verse lucht in de uitlaat toevoegen om onverbrande resten in de cat te kunnen verbranden? _________________ 950 adv 2005
CB900 hornet |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 9:23 Onderwerp: |
|
|
Wat is het nut van die ontluchtingsslang af te koppelen en daar zo een goedkoop mousseke over te schuiven? _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
arno
Geregistreerd op: 28-9-2011 Berichten: 369 Woonplaats: Beveren-Waas (B)
|
Geplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 9:44 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Wat is het nut van die ontluchtingsslang af te koppelen en daar zo een goedkoop mousseke over te schuiven? |
Geen oliedampen in de verbrandingskamer en inlaattraject.
Bij mijn personenwagen (benzine directte injectie) zorgt deze oliedamp voor koolstofafzetting in inlaattraject en kleppen waardoor ze niet goed meer sluiten. Bij onze KTM kan dit natuurlijk niet zoveel kwaad, omdat dit met benzine wordt 'gereinigd'.
Ik heb een ITG filter, en heb ook een filtertje op de carterontluchting staan.
Op deze manier:
http://forum.lc8.nl/files/nieuw_ontlucht_1_125.jpg _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 10:34 Onderwerp: |
|
|
arno schreef: | demito schreef: | Wat is het nut van die ontluchtingsslang af te koppelen en daar zo een goedkoop mousseke over te schuiven? |
Bij mijn personenwagen (benzine directte injectie) zorgt deze oliedamp voor koolstofafzetting in inlaattraject en kleppen waardoor ze niet goed meer sluiten. Bij onze KTM kan dit natuurlijk niet zoveel kwaad, omdat dit met benzine wordt 'gereinigd'.
Op deze manier:
http://forum.lc8.nl/files/nieuw_ontlucht_1_125.jpg |
Met zo'n foamfilter is dat logisch, maar in de configuratie hierboven beschreven is dat toch gepruts dat nergens toe dient? _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
arno
|
Geplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 11:23 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | arno schreef: | demito schreef: | Wat is het nut van die ontluchtingsslang af te koppelen en daar zo een goedkoop mousseke over te schuiven? |
Op deze manier:
http://forum.lc8.nl/files/nieuw_ontlucht_1_125.jpg |
Met zo'n foamfilter is dat logisch, maar in de configuratie hierboven beschreven is dat toch gepruts dat nergens toe dient? |
Ik twijfel er ook aan. Weet wel dat veel Ducati-bezitters dit ook doen, omdat de warme oliedampen voor vermogensverlies zouden kunnen zorgen. _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Vr, 3 Apr. 2015, 16:15 Onderwerp: |
|
|
Maar wat denken jullie, ik blijf met de originele dempers rijden, en de originele mapping komt er weer op. Dan de originele mapping en daarin het SAS systeem uitschakelen, of het SAS systeem weer monteren en dan volledig originele mapping gebruiken?
En als de katalysators kapot zijn, gaan de dempers dan echt verstopt zitten? Wordt de doorgang nauwer? Of is het alleen een probleem voor het milieu, en niet voor de rij eigenschappen?
Van het weekend kan ik de dempers eens goed bekijken (motor staat niet thuis) |
|
Naar boven |
|
 |
arno
|
Geplaatst: Vr, 3 Apr. 2015, 16:59 Onderwerp: |
|
|
Heijmans schreef: | Maar wat denken jullie, ik blijf met de originele dempers rijden, en de originele mapping komt er weer op. Dan de originele mapping en daarin het SAS systeem uitschakelen, of het SAS systeem weer monteren en dan volledig originele mapping gebruiken?
En als de katalysators kapot zijn, gaan de dempers dan echt verstopt zitten? Wordt de doorgang nauwer? Of is het alleen een probleem voor het milieu, en niet voor de rij eigenschappen?
Van het weekend kan ik de dempers eens goed bekijken (motor staat niet thuis) |
Van de ori dempers moet je u niks aantrekken, die vind je in overvloed aan kleine prijsjes op t net.
Misschien moet je op zoek naar aftermarket uitlaten? Best of both worlds  _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Vr, 3 Apr. 2015, 17:08 Onderwerp: |
|
|
Ja ok, maar gaan ze dicht zitten of niet? Want als t alleen een milieu issue is ga ik ze niet vervangen.
Aftermarket dempers zou kunnen, maar ik vind t wel fijn zo, ik zit veel in het buitenland met de motor en dan vind ik het fijn als ik volledig legaal rondrij met redelijk stille dempers. Maar mocht ik een aftermarket set tegenkomen voor n mooie prijs, dan kan ik er eens over nadenken. |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Za, 4 Apr. 2015, 13:02 Onderwerp: |
|
|
@timieh: Je hebt gelijk, ik heb de bougies eens beter geïnspecteerd en het zijn Iridium bougies, namelijk: NGK LKAR8BI9, dus daarom ziet de electrode er zo anders uit. Blijft natuurlijk wel het feit dat ze er niet fijn uitzien. Zie onderstaand nog wat betere foto's. Ik heb helaas bij het eruit halen niet genoteerd welke bougie in welke cilinder zat
De ene bougie ziet er slechter uit als de andere. Als ik de 'massa-elektroden' bekijk onder een vergrootglas, ziet het eruit alsof er 'schimmel' op groeit. De bougie die er het slechtse uit ziet, daarvan is de schroefdraad aan de ene kant ook helemaal donker, en aan de andere kant een stuk lichter. Bij de 'betere' bougie is dat rondom gelijkmatig.
Nieuw: http://www.amazon.com/NGK-LKAR8BI9-Laser-Iridium-Spark/dp/B004PZFCZO
De mijne
 |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Zo, 5 Apr. 2015, 20:23 Onderwerp: |
|
|
Koffie met melk is vaak een uitgangskleur voor een bougie.
Verder de verkleuring op het draad kan je weinig over zeggen. Krijg je eigenlijk altijd wel. Misschien zijn ze zelfs niet tegelijk vervangen.
Of was het 1e draad al meer vuil dan het andere.
Verder die wittige aanslag geeft een teken van te arm lopen.
vaak gepaard met te heet lopen.
Het lijkt me dan misschien dat de meest aangeslagen bougie uit de achterste cilinder komt (meest warme) de voorste vangt eerder koele wind dat de ander. (of dit klopt durf ik niet te garanderen. Maar heb wel al zoiets gehad in het motorblok van de boot) _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Zo, 5 Apr. 2015, 22:00 Onderwerp: |
|
|
Als ik denk aan het verhaal van de Akra mapping met originele dempers lijkt het me inderdaad ook dat de motor te arm heeft gelopen. Vooral de minst vettige bougie is ook behoorlijk licht van kleur. Toch zie ik ook wel overeenkomsten met de 'ash fouled' bougie. Dat zou dan veroorzaakt worden door olie/benzine additieven of versleten klepgeleiders. In dit verhaal minder logisch maar toch..
Maar wat betreft een oplossing. Is het verstandig om het SAS systeem weer te monteren +originele mapping. Of de originele mapping erop en daarin het SAS systeem via de mapping uitschakelen..
En natuurlijk nieuwe bougies erin  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 6 Apr. 2015, 11:42 Onderwerp: |
|
|
met de originele uitlaten (en dus katalysator er in) moet je de SAS nooit uitzetten: Die extra lucht is nodig om het te veel aan benzine in de kat te verbranden (das goed voor het milieu zeggen ze).
Andersom moet je dus ook niet met Akra mapping rijden met originele uitlaten, want waarschijnlijjk staat de SAS uit in de Akramapping. Daarbij nog eens meer brandstof... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|