Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
demito

|
Geplaatst: Do, 15 Jan. 2015, 10:48 Onderwerp: Nokkenas ketting spanner? |
|
|
Deze week maakte mijn motor een hels lawaai na het starten. Een gereutel van jewelste dat na een paar seconden ook weer weg was.
Als de motor koud staat hoor je voorlopig niks speciaal. Als hij warm staat rammelt hij serieus bij het gas geven.
Ik dacht eerst dat er iets los zat aan het frame maar het lijkt van de linker kant van de motor te komen.
Het gerammel beschrijven is moeilijk maar het is alsof er een metaal onderdeel resoneert. Luid en duidelijk hoorbaar.
Komen bovenstaande symptomen overeen met een kapotte nokkenas ketting spanner? Andere 'usual suspects'? Kan ik hier nog even mee verder rijden?
Tnx
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Do, 15 Jan. 2015, 18:02 Onderwerp: Re: Nokkenas ketting spanner? |
|
|
demito schreef: | Deze week maakte mijn motor een hels lawaai na het starten. Een gereutel van jewelste dat na een paar seconden ook weer weg was.
Als de motor koud staat hoor je voorlopig niks speciaal. Als hij warm staat rammelt hij serieus bij het gas geven.
Ik dacht eerst dat er iets los zat aan het frame maar het lijkt van de linker kant van de motor te komen.
Het gerammel beschrijven is moeilijk maar het is alsof er een metaal onderdeel resoneert. Luid en duidelijk hoorbaar.
Komen bovenstaande symptomen overeen met een kapotte nokkenas ketting spanner? Andere 'usual suspects'? Kan ik hier nog even mee verder rijden?
Tnx
T |
Waterpomp kering defect?, daardoor minder olie druk opbouw _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
MOTORMUIS
|
Geplaatst: Do, 15 Jan. 2015, 21:59 Onderwerp: |
|
|
hallo ,
zou ik niet doen , bij mij is door een kapotte spanner de nokkenas ketting van de voorste cylinder van het tandwiel gelopen.
hing gellukig aan het bovenste tandwiel , dardoor was er niet al te veel schade , hij had op dat Moment 180.000 gelopen.
was echt jammer want het blok zag er van binnen nog goed uit.
rijd nu met een 990 blok.
groetjes robert _________________ ktm adventure 1004,83 |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Vr, 16 Jan. 2015, 10:25 Onderwerp: |
|
|
Mannekes,
merci voor het meedenken.
De motor staat stil nu. Een dezer haal ik er het oliefilter uit om te checken op watercontaminatie.
Heb nu net geen 80k op de klok en al 3 keer waterpomprevisie uitgevoerd. Vroeger verdween er gewoon water. Ik heb nooit dergelijke symptomen gehad. Overdrukklep olie heb ik 6 maand geleden gereviseerd (veertje vervangen) omdat het olielampje af en toe flikkerde. Veertje was buiten spec en vervanging verholp ook meteen het probleem.
Maar... ga ik er verkeerdelijk van uit dat als het olielampje niet brandt er voldoende oliedruk is? Indien het oliefilter onvoldoende olie doorlaat, zou het lampje toch een eerste indicatie moeten zijn, nee?
T
 |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 16 Jan. 2015, 21:32 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Mannekes,
De motor staat stil nu. Een dezer haal ik er het oliefilter uit om te checken op watercontaminatie.
Heb nu net geen 80k op de klok en al 3 keer waterpomprevisie uitgevoerd. Vroeger verdween er gewoon water. Ik heb nooit dergelijke symptomen gehad. Overdrukklep olie heb ik 6 maand geleden gereviseerd (veertje vervangen) omdat het olielampje af en toe flikkerde. Veertje was buiten spec en vervanging verholp ook meteen het probleem.
Maar... ga ik er verkeerdelijk van uit dat als het olielampje niet brandt er voldoende oliedruk is? Indien het oliefilter onvoldoende olie doorlaat, zou het lampje toch een eerste indicatie moeten zijn, nee?
T
T |
hoe lang zit de huidige filter er in?, er is vorig jaar ook een probleem geweest met een batch olie filters van KTM die te weining flow haden. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Vr, 16 Jan. 2015, 23:19 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | demito schreef: | Mannekes,
T
T |
hoe lang zit de huidige filter er in?, er is vorig jaar ook een probleem geweest met een batch olie filters van KTM die te weining flow haden. |
Een goeie 5000 km. Te weinig flow zou toch net meer problemen koud moeten geven wegens dikkere olie. Bij mij is het net warm dat hij rammelt.
 |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Za, 17 Jan. 2015, 12:28 Onderwerp: |
|
|
de spanners worden ook 'moe', of eerder de veer die erin zit. in het werkplaatshandboek staan de specs en hoe te meten. de voorste is wat moeilijker bereikbaar, maar eens je er aan kan is 't makkelijk.
tweede optie: de kettingen zijn einde carrière, zelfs een goede spanner krijgt ze niet meer strak gezet. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 19 Jan. 2015, 20:31 Onderwerp: |
|
|
Die van mij staat ook aan de kant...na een ritje van een uur of 2 op een paar kilometer van mijn deur efkes bij iemand gestopt, motor af, zelfs niet afgestapt. Na 10min start ik hem terug, met een luid getik er gratis bij. Ik ben heel laag in toeren naar huis getuft (van moetens). De dag nadien is hij bij de derde startpoging om het geluid te lokaliseren volledig vastgeslagen . Bij het stilleggen ervoor had ik al verdachte geluiden gehoord van iets dat leek op een meedraaiende startkoppeling, en het volledig vastzitten na 3 keer starten lijkt in dezelfde richting te wijzen. Wordt vervolgd vrees ik (op zijn minst met een dikke vette rekening).
Goed 2 jaar oud en 25000km...minderwaardige rommel is het . _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Di, 20 Jan. 2015, 4:30 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Die van mij staat ook aan de kant...na een ritje van een uur of 2 op een paar kilometer van mijn deur efkes bij iemand gestopt, motor af, zelfs niet afgestapt. Na 10min start ik hem terug, met een luid getik er gratis bij. Ik ben heel laag in toeren naar huis getuft (van moetens). De dag nadien is hij bij de derde startpoging om het geluid te lokaliseren volledig vastgeslagen . Bij het stilleggen ervoor had ik al verdachte geluiden gehoord van iets dat leek op een meedraaiende startkoppeling, en het volledig vastzitten na 3 keer starten lijkt in dezelfde richting te wijzen. Wordt vervolgd vrees ik (op zijn minst met een dikke vette rekening).
Goed 2 jaar oud en 25000km...minderwaardige rommel is het . |
tja als je er dan nog mee gaat rijden.... dan MOET het kapot eeejjjjj  |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 23 Jan. 2015, 21:54 Onderwerp: |
|
|
Probleem gelokaliseerd : boutje van de voorste nokkenaskettinggeleider losgekomen, kettinggeleider naar beneden gegleden. Dat veroorzaakte het tikkende geluid. Het vastlopen van de motor was een busje dat bij het boutje hoort dat is losgekomen uit de zitting, en bij het stilleggen geklemd werd tussen 2 tandwielen.
Schoolvoorbeeld van een fabrieksfout, maar volledig herstelbaar. Aangezien het hele zaakje toch open moet zal de achterste geleider ook nagekeken worden. Wordt zeker vervolgd. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Za, 24 Jan. 2015, 4:27 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Probleem gelokaliseerd : boutje van de voorste nokkenaskettinggeleider losgekomen, kettinggeleider naar beneden gegleden. Dat veroorzaakte het tikkende geluid. Het vastlopen van de motor was een busje dat bij het boutje hoort dat is losgekomen uit de zitting, en bij het stilleggen geklemd werd tussen 2 tandwielen.
Schoolvoorbeeld van een fabrieksfout, maar volledig herstelbaar. Aangezien het hele zaakje toch open moet zal de achterste geleider ook nagekeken worden. Wordt zeker vervolgd. |
toch beter gestopt of niet ????? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 26 Jan. 2015, 3:14 Onderwerp: |
|
|
Dat had in dit geval niks veranderd, de geleider was al los. Blokkage is er gekomen bij diagnose. Moest de bout met busje tijdens het rijden tussen de tandwielen gedraaid zijn dan mocht ik op zoek naar een ander blok. Als...dan... Ik had zoals gezegd geen enkele andere keuze om thuis te geraken op dat moment. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 26 Jan. 2015, 10:35 Onderwerp: |
|
|
De boosdoender is opgespoord: afgebroken schroef van de aftermarket carterplaat bevestiging (Adventure Spec) zorgde ervoor dat die laatste ging resoneren. Waarschijnlijk werd de juiste frequentie pas bereikt bij warme motor en flink gas.
Uiteindelijk geen motorprobleem dus en deze morgen opnieuw probleemloos naar het werk.
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
|
Geplaatst: Ma, 26 Jan. 2015, 19:00 Onderwerp: |
|
|
Stond het niet in de manual OMG Hoe verzin je het.
Gr. Dekster |
|
Naar boven |
|
 |
|