lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Druppellader vs Li-ion batterij

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Do, 22 Jan. 2015, 15:13    Onderwerp: Druppellader vs Li-ion batterij Reageer met quote

Ik heb een paar maanden terug een Li Ion batterij gestoken in mijn adventure. Spijtig genoeg ook een paar maanden niet gereden en toen ik vanmorgen wou starten ging het niet.
Ik weet dat Li ion niet van de koude houdt, dus vermoedelijk zal dat de reden zijn waarom het niet ging. Ofwel heb ik (laat ik hopen van niet) ergens een verbruik.

In elk geval. Ik gebruik een computergestuurde lader ( voor lipo batterijen etc) die ik kan gebruiken als druppellader voor een lood accu. Een programma voor Li ion staat er echter nog niet in, deze lader is enkele jaren oud. Kan het kwaad om deze op te laden met het lood accu programma?

Ik ben een beetje paranoia dat de garage waar mijn adventure, mijn nieuwe enduro en mijn pa zijn quad vannacht zou afbranden als er niemand is... wink

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1482
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Do, 22 Jan. 2015, 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Beter een lader eraan hangen. die de verschillende voltages in de cellen aanhoud en gebalanceerd laad. (tenzij de balanceer gedeelte al in de accu zit)

Voltages van de aparte cellen in de gaten houden is het veiligste thumbsup

Weet ik nog uit het "modelbouw" tijdperk van mijzelf

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Do, 22 Jan. 2015, 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een lader die ik gekocht heb voor de batterijen van mn heli en vliegtuigjes op te laden. En mn airsoft replica...

Ik denk dat er wel een balancer in zit.

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Do, 22 Jan. 2015, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Het is gelukt, batterij is geladen geraakt op de pb accu stand.

Zonder dat er iets in brand is gevlogen... wink

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6795
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 22 Jan. 2015, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

paar simpele dingen:

- Lithium accus lopen zelf heel heel langzaam leeg, maar als je stroom verbruikt gaan ze natuurlijk wel leeg, en de motor gebruikt ook in standby gewoon nog wel wat (alarmsystemen etc nog veel meer)
- 'vervangende' Lithium accus zijn meestal lager in capaciteit dan loodaccus: simpelweg omdat ze niet groter hoeven voor die motor.
- lithium accus doen het bij koude veel veel slechter
- lithium accus kunnen absoluut niet tegen helemaal leeg lopen: en hebben geluukig vaak een bescherming daarvoor (schakelen zichzelf af).

in de Adv zit een ~11Ah accu. Typische lithium vervanger is 7,5 Ah

dat betekent 1 Ampere, gedurende 7,5 uur, maar als ie helemaal leeg is kun je natuurlijk niet meer starten: dus bijv na 5 uur 1 Amp heb je nog net genoeg over om te starten met koude accu

heb je nu bijv: 2 mA sluimer stroom gebruik (klokje, ledje etc, niet onreeel) = 500 keer minder dan die 1 Amp , dan is die accu dus na 2500 uur op datzelfde punt waar je nog net kan starten.

2500 uur = 104 dagen = een goede 3 maanden ....

dus, ook een lithiumaccu zul je altijd moeten bijladen gedurende de winter als je je motor enkele maanden stil laat staan.

ps.: De meeste auto's van tegenwoordig zijn na een maand ook echt leeg... en die hebben gewoon een 70Ah accu!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif