Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Olivier_S
|
Geplaatst: Do, 22 Jan. 2015, 15:13 Onderwerp: Druppellader vs Li-ion batterij |
|
|
Ik heb een paar maanden terug een Li Ion batterij gestoken in mijn adventure. Spijtig genoeg ook een paar maanden niet gereden en toen ik vanmorgen wou starten ging het niet.
Ik weet dat Li ion niet van de koude houdt, dus vermoedelijk zal dat de reden zijn waarom het niet ging. Ofwel heb ik (laat ik hopen van niet) ergens een verbruik.
In elk geval. Ik gebruik een computergestuurde lader ( voor lipo batterijen etc) die ik kan gebruiken als druppellader voor een lood accu. Een programma voor Li ion staat er echter nog niet in, deze lader is enkele jaren oud. Kan het kwaad om deze op te laden met het lood accu programma?
Ik ben een beetje paranoia dat de garage waar mijn adventure, mijn nieuwe enduro en mijn pa zijn quad vannacht zou afbranden als er niemand is...  _________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Do, 22 Jan. 2015, 16:51 Onderwerp: |
|
|
Beter een lader eraan hangen. die de verschillende voltages in de cellen aanhoud en gebalanceerd laad. (tenzij de balanceer gedeelte al in de accu zit)
Voltages van de aparte cellen in de gaten houden is het veiligste
Weet ik nog uit het "modelbouw" tijdperk van mijzelf _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Olivier_S
|
Geplaatst: Do, 22 Jan. 2015, 17:21 Onderwerp: |
|
|
Het is een lader die ik gekocht heb voor de batterijen van mn heli en vliegtuigjes op te laden. En mn airsoft replica...
Ik denk dat er wel een balancer in zit. _________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
 |
Olivier_S
|
Geplaatst: Do, 22 Jan. 2015, 20:21 Onderwerp: |
|
|
Het is gelukt, batterij is geladen geraakt op de pb accu stand.
Zonder dat er iets in brand is gevlogen...  _________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 22 Jan. 2015, 22:30 Onderwerp: |
|
|
paar simpele dingen:
- Lithium accus lopen zelf heel heel langzaam leeg, maar als je stroom verbruikt gaan ze natuurlijk wel leeg, en de motor gebruikt ook in standby gewoon nog wel wat (alarmsystemen etc nog veel meer)
- 'vervangende' Lithium accus zijn meestal lager in capaciteit dan loodaccus: simpelweg omdat ze niet groter hoeven voor die motor.
- lithium accus doen het bij koude veel veel slechter
- lithium accus kunnen absoluut niet tegen helemaal leeg lopen: en hebben geluukig vaak een bescherming daarvoor (schakelen zichzelf af).
in de Adv zit een ~11Ah accu. Typische lithium vervanger is 7,5 Ah
dat betekent 1 Ampere, gedurende 7,5 uur, maar als ie helemaal leeg is kun je natuurlijk niet meer starten: dus bijv na 5 uur 1 Amp heb je nog net genoeg over om te starten met koude accu
heb je nu bijv: 2 mA sluimer stroom gebruik (klokje, ledje etc, niet onreeel) = 500 keer minder dan die 1 Amp , dan is die accu dus na 2500 uur op datzelfde punt waar je nog net kan starten.
2500 uur = 104 dagen = een goede 3 maanden ....
dus, ook een lithiumaccu zul je altijd moeten bijladen gedurende de winter als je je motor enkele maanden stil laat staan.
ps.: De meeste auto's van tegenwoordig zijn na een maand ook echt leeg... en die hebben gewoon een 70Ah accu! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|