lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

zacht wiegende KTM 950 Adventure

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug

BerichtGeplaatst: Do, 14 Apr. 2016, 14:08    Onderwerp: zacht wiegende KTM 950 Adventure Reageer met quote

Kijk es aan, zo'n KTM blijft je toch altijd weer verbazen, zelfs na acht jaar en 80.000km. wideeyed
Wat hebben we deze keer voor. blank
Wel, na het Marokko-avontuur in oktober vorig jaar, heeft de 950 eigenlijk gewoon drie maand stil gestaan, onder zijn Marokko-stof.
In februari heb ik het beestje dan toch wat verzorgd, ttz nieuwe gewone Scorpions eronder en nieuwe balhoofdlagers gemonteed. Die had ik eerst rustig aangetrokken op 12Nm want zo staat het blijkbaar in de nieuwere handboeken. Na ocharme 150km heb ik die dan eens opnieuw wat aangetrokken, dat bleek ook nodig te zijn, en toen heb ik ze op 20Nm gezet.
Nu blijkt mijn KTM om één of andere reden bij relatief langzaam rijden (+- 40km/u) te gaan "wiegen", van links naar rechts, vrij langzaam, maar toch vrij duidelijk. Vorige zondag heb ik de lagers nog eens gecontroleerd, weer op 20Nm gezet, gevoeld of er een dood punt was in de lagers (je weet maar nooit), bandenspanning gecontroleerd, spaken getest, wat aan de wielen en de achterbrug gerukt om te zien of er speling op zit.
Nu maandag en dinsdag heb ik er wat woonwerkverkeer mee gedaan, zowel autoweg als kleinere baantjes.
Aan hogere snelheden is er geen wiegen, maar hij is zooo gevoelig voor langsrichels en witte langsstrepen geworden!
Aan lagere snelheden, pakweg 30-50km/u, voel je de motorfiets wat heen en weer "wiegen". Dus niet wiebelen of wippen of slingeren, gewoon langzaam heen en weer wiegen.
Herkennen jullie dit? Het is de eerste keer dat ik dit voor heb.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 14 Apr. 2016, 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Slag van de wielen ook al nagekeken ? Indien het dat niet is gok ik op een fout in 1 van de 2 nieuwe buitenbanden, vermoedelijk de voorste. Dat zou ook de eerste keer niet zijn...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 14 Apr. 2016, 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

klinkt toch eigenlijk wel alsof je toch echt een deukje in je balhoofdlagers hebt.. een stand waarin die net iets liever wil: en dan is het ineens heel moeilijk om over een langsriggel te rijden.

op de bok, voorwiel goed vrij zetten en echt voelen of er geen punt is waar je stuur in een 'putje' valt en graag wil blijven staan. (vlak bij rechtuit stand natuurlijk)

anders idd:
- slag in wiel (ook vertikaal)
- slag in band/carcas van band beschadigd
- simpelweg te zachte voorband smiley
- achterkant:idem.. en dat merk je dan vaak vreemd genoeg aan de voorkant ja...
...

GezwindeSpoed

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Apr. 2016, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ook ooit een foute voorband gehad, dit mekte ik bij veelvouden van 30km/u (was wel op een Beemer).
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Apr. 2016, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
klinkt toch eigenlijk wel alsof je toch echt een deukje in je balhoofdlagers hebt..
op de bok, voorwiel goed vrij zetten en echt voelen of er geen punt is waar je stuur in een 'putje' valt en graag wil blijven staan. (vlak bij rechtuit stand natuurlijk)
...

Bean, ge wilt niet weten hoeveel ervaring ik al heb met kapotte balhoofdlagers lipsrsealed2 (niet enkel met deze 950 trouwens, vroeger ook al met een NTV650 en enkele andere exemplaren)
ik heb hier zelfs al speciaal gerief om ze er gemakkelijk uit te kloppen en in te kloppen...

Wat bandenspanningen betreft, daar heb ik zelfs min of meer een fobie over goofy , ik controleer die bijna elke keer als ik ga rijden, maar dat ga ik dus nog eens opnieuw checken.

Had ik ook al gedacht : dat ik gewoon niet meer gewend ben aan zo'n kwiek sturende machine, dankzij vers rond rubber en verse balhoofdlagers. grin

mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 16 Apr. 2016, 1:53    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Dr_Bean schreef:
klinkt toch eigenlijk wel alsof je toch echt een deukje in je balhoofdlagers hebt..
...

Bean, ge wilt niet weten hoeveel ervaring ik al heb met kapotte balhoofdlagers lipsrsealed2 (niet enkel met deze 950 trouwens, vroeger ook al met een NTV650 en enkele andere exemplaren)
ik heb hier zelfs al speciaal gerief om ze er gemakkelijk uit te kloppen en in te kloppen...

Wat bandenspanningen betreft, daar heb ik zelfs min of meer een fobie over goofy , ik controleer die bijna elke keer als ik ga rijden, maar dat ga ik dus nog eens opnieuw checken.

Had ik ook al gedacht : dat ik gewoon niet meer gewend ben aan zo'n kwiek sturende machine, dankzij vers rond rubber en verse balhoofdlagers. grin

balhoofdlagers erin kloppen stars lijkt me niet helemaal de goede methode..
lagers in de diepvries en balhoofd beetje warm maken en je kan ze er zo insteken thumbsup thumbsup in de weken erna regelmatig eens nazien en nooit problemen mee gehad...
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Za, 16 Apr. 2016, 2:45    Onderwerp: Reageer met quote

Als je weet hoe te kloppen (en waar op het lager) dan is daar totaal geen probleem mee. Zeker als een lager er zowieso met een paar tikken ingaat ga ik mij niet amuseren met vriezers en opwarmgedoe. Nog nooit problemen mee gehad, niet met moto's en niet met auto's.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 16 Apr. 2016, 3:11    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Als je weet hoe te kloppen (en waar op het lager) dan is daar totaal geen probleem mee. Zeker als een lager er sowieso met een paar tikken ingaat ga ik mij niet amuseren met vriezers en opwarmgedoe. Nog nooit problemen mee gehad, niet met moto's en niet met auto's.

ik snap je verhaal .... maar als het niet moet (kloppen) dan lijkt het me beter om het niet te doen...
en nee dat lager moet geen week in de vriezer en je moet je balhoofd niet rood heet stoken, dus met beleid, dit zelfde met wiellagers en dergelijke thumbsup thumbsup met liefde behandelen smitten wink3 wink3
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Za, 16 Apr. 2016, 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

en waarom zou je niet kloppen op de rand van een lager? afin, kloppen, met beleid tikken natuurlijk.

Ik gebruik daarvoor trouwens oude lagerschalen waar ik een gleuf in geslepen heb. Die leg ik tegen de goede lagerschaal, en dan maar tikken. Zo beschadig je het de nieuwe lagerschaal niet.

Muug

BerichtGeplaatst: Di, 28 Jun. 2016, 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

en we hebben weer wat geleerd
nl: "lees de verpakking twee keer voor ge iets koop". devil
Het lagervet was dus geen lagervet, maar gewoon universeel vet.
En dat we het geweten hebben....
dus.... nieuwe lagers, met massa's écht goed lagervet, meteen ook zgan T-stuk (merci Arno), alles erg secuur gemonteerd, en de KTM sjeest weer überstabiel over alle soorten wegen en niet-wegen.
Bovenste kroonplaat heb ik niet vervangen, want dat contactslot zit vast met bouten waarvan de kop afbreekt als je ze aandraait. stars

zappa

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Jun. 2016, 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

thumbsup thumbsup thumbsup thumbsup sjeeeeeeeezen !!
Adventure890 ('21)

Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis !
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: