Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 14 Apr. 2016, 14:08 Onderwerp: zacht wiegende KTM 950 Adventure |
|
|
Kijk es aan, zo'n KTM blijft je toch altijd weer verbazen, zelfs na acht jaar en 80.000km.
Wat hebben we deze keer voor.
Wel, na het Marokko-avontuur in oktober vorig jaar, heeft de 950 eigenlijk gewoon drie maand stil gestaan, onder zijn Marokko-stof.
In februari heb ik het beestje dan toch wat verzorgd, ttz nieuwe gewone Scorpions eronder en nieuwe balhoofdlagers gemonteed. Die had ik eerst rustig aangetrokken op 12Nm want zo staat het blijkbaar in de nieuwere handboeken. Na ocharme 150km heb ik die dan eens opnieuw wat aangetrokken, dat bleek ook nodig te zijn, en toen heb ik ze op 20Nm gezet.
Nu blijkt mijn KTM om één of andere reden bij relatief langzaam rijden (+- 40km/u) te gaan "wiegen", van links naar rechts, vrij langzaam, maar toch vrij duidelijk. Vorige zondag heb ik de lagers nog eens gecontroleerd, weer op 20Nm gezet, gevoeld of er een dood punt was in de lagers (je weet maar nooit), bandenspanning gecontroleerd, spaken getest, wat aan de wielen en de achterbrug gerukt om te zien of er speling op zit.
Nu maandag en dinsdag heb ik er wat woonwerkverkeer mee gedaan, zowel autoweg als kleinere baantjes.
Aan hogere snelheden is er geen wiegen, maar hij is zooo gevoelig voor langsrichels en witte langsstrepen geworden!
Aan lagere snelheden, pakweg 30-50km/u, voel je de motorfiets wat heen en weer "wiegen". Dus niet wiebelen of wippen of slingeren, gewoon langzaam heen en weer wiegen.
Herkennen jullie dit? Het is de eerste keer dat ik dit voor heb. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 14 Apr. 2016, 16:12 Onderwerp: |
|
|
Slag van de wielen ook al nagekeken ? Indien het dat niet is gok ik op een fout in 1 van de 2 nieuwe buitenbanden, vermoedelijk de voorste. Dat zou ook de eerste keer niet zijn... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 14 Apr. 2016, 19:28 Onderwerp: |
|
|
klinkt toch eigenlijk wel alsof je toch echt een deukje in je balhoofdlagers hebt.. een stand waarin die net iets liever wil: en dan is het ineens heel moeilijk om over een langsriggel te rijden.
op de bok, voorwiel goed vrij zetten en echt voelen of er geen punt is waar je stuur in een 'putje' valt en graag wil blijven staan. (vlak bij rechtuit stand natuurlijk)
anders idd:
- slag in wiel (ook vertikaal)
- slag in band/carcas van band beschadigd
- simpelweg te zachte voorband
- achterkant:idem.. en dat merk je dan vaak vreemd genoeg aan de voorkant ja...
... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
GezwindeSpoed

|
Geplaatst: Vr, 15 Apr. 2016, 11:04 Onderwerp: |
|
|
Heb ook ooit een foute voorband gehad, dit mekte ik bij veelvouden van 30km/u (was wel op een Beemer). _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 15 Apr. 2016, 11:27 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | klinkt toch eigenlijk wel alsof je toch echt een deukje in je balhoofdlagers hebt..
op de bok, voorwiel goed vrij zetten en echt voelen of er geen punt is waar je stuur in een 'putje' valt en graag wil blijven staan. (vlak bij rechtuit stand natuurlijk)
... |
Bean, ge wilt niet weten hoeveel ervaring ik al heb met kapotte balhoofdlagers (niet enkel met deze 950 trouwens, vroeger ook al met een NTV650 en enkele andere exemplaren)
ik heb hier zelfs al speciaal gerief om ze er gemakkelijk uit te kloppen en in te kloppen...
Wat bandenspanningen betreft, daar heb ik zelfs min of meer een fobie over , ik controleer die bijna elke keer als ik ga rijden, maar dat ga ik dus nog eens opnieuw checken.
Had ik ook al gedacht : dat ik gewoon niet meer gewend ben aan zo'n kwiek sturende machine, dankzij vers rond rubber en verse balhoofdlagers.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Za, 16 Apr. 2016, 1:53 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Dr_Bean schreef: | klinkt toch eigenlijk wel alsof je toch echt een deukje in je balhoofdlagers hebt..
... |
Bean, ge wilt niet weten hoeveel ervaring ik al heb met kapotte balhoofdlagers (niet enkel met deze 950 trouwens, vroeger ook al met een NTV650 en enkele andere exemplaren)
ik heb hier zelfs al speciaal gerief om ze er gemakkelijk uit te kloppen en in te kloppen...
Wat bandenspanningen betreft, daar heb ik zelfs min of meer een fobie over , ik controleer die bijna elke keer als ik ga rijden, maar dat ga ik dus nog eens opnieuw checken.
Had ik ook al gedacht : dat ik gewoon niet meer gewend ben aan zo'n kwiek sturende machine, dankzij vers rond rubber en verse balhoofdlagers.  |
balhoofdlagers erin kloppen lijkt me niet helemaal de goede methode..
lagers in de diepvries en balhoofd beetje warm maken en je kan ze er zo insteken in de weken erna regelmatig eens nazien en nooit problemen mee gehad... |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 16 Apr. 2016, 2:45 Onderwerp: |
|
|
Als je weet hoe te kloppen (en waar op het lager) dan is daar totaal geen probleem mee. Zeker als een lager er zowieso met een paar tikken ingaat ga ik mij niet amuseren met vriezers en opwarmgedoe. Nog nooit problemen mee gehad, niet met moto's en niet met auto's. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Za, 16 Apr. 2016, 3:11 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Als je weet hoe te kloppen (en waar op het lager) dan is daar totaal geen probleem mee. Zeker als een lager er sowieso met een paar tikken ingaat ga ik mij niet amuseren met vriezers en opwarmgedoe. Nog nooit problemen mee gehad, niet met moto's en niet met auto's. |
ik snap je verhaal .... maar als het niet moet (kloppen) dan lijkt het me beter om het niet te doen...
en nee dat lager moet geen week in de vriezer en je moet je balhoofd niet rood heet stoken, dus met beleid, dit zelfde met wiellagers en dergelijke met liefde behandelen  |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Za, 16 Apr. 2016, 19:29 Onderwerp: |
|
|
en waarom zou je niet kloppen op de rand van een lager? afin, kloppen, met beleid tikken natuurlijk.
Ik gebruik daarvoor trouwens oude lagerschalen waar ik een gleuf in geslepen heb. Die leg ik tegen de goede lagerschaal, en dan maar tikken. Zo beschadig je het de nieuwe lagerschaal niet. _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Di, 28 Jun. 2016, 9:49 Onderwerp: |
|
|
en we hebben weer wat geleerd
nl: "lees de verpakking twee keer voor ge iets koop".
Het lagervet was dus geen lagervet, maar gewoon universeel vet.
En dat we het geweten hebben....
dus.... nieuwe lagers, met massa's écht goed lagervet, meteen ook zgan T-stuk (merci Arno), alles erg secuur gemonteerd, en de KTM sjeest weer überstabiel over alle soorten wegen en niet-wegen.
Bovenste kroonplaat heb ik niet vervangen, want dat contactslot zit vast met bouten waarvan de kop afbreekt als je ze aandraait.  _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
zappa

|
Geplaatst: Wo, 29 Jun. 2016, 9:42 Onderwerp: |
|
|
sjeeeeeeeezen !! _________________ smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)
Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis ! |
|
Naar boven |
|
 |
|