Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
TomW_be

|
Geplaatst: Vr, 26 Dec. 2014, 19:28 Onderwerp: Lampje olie blijft minuut branden bij koude start |
|
|
Collega's
Na enkele probleempjes met de 990 adventure (koppeling + waterpomp) lijkt alles opnieuw normaal. Dat dacht ik althans totdat ik vanochtend probeerde te starten. Het lampje van de olie bleef ongeveer een 30 tal seconden voluit branden. Daarna ging het lampje uit maar kwam het terug aan als ik wat toeren maakte. Eens de motor volledig op temperatuur was heb ik het lampje niet meer teruggezien.
Gedurende deze 'opwarmperiode' heb ik motor gewoon stationair laten draaien en heb ik er geen meter mee gereden. Er waren ook geen bijgeluiden.
De waterpomp werd nog maar pas gerepareerd door de dealer. Zij hebben oliefilter en olie (10w50) vervangen.
Voorheen had ik dit niet. Het lampje ging steeds uit na 1-2 seconden. Ik heb de motor pas sinds april dus koudere temperaturen heb ik met de moto nog niet meegemaakt.
Is het normaal dat het olielampje brandt wanneer de olie zeer koud is?
Het was ongeveer 2 graden buitentemperatuur. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 27 Dec. 2014, 12:09 Onderwerp: |
|
|
Je hebt vanzelfsprekend het oliepeil nagekeken ?
Temperatuur buiten mag niks uitmaken, dat lampje moet direct uit bij start. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
TomW_be

|
Geplaatst: Za, 27 Dec. 2014, 12:58 Onderwerp: |
|
|
Oliepeil is perfect, net op de max.
Ik zie wel minieme luchtbelletjes op de oliepeilstok hangen in de olie. Heeft dat iets te betekenen ?
Daarnet nogmaals de motor gestart en nu ging het lampje na +- 10 seconden al uit. Ik kon wel de distributieketting iets harder horen dan gewoonlijk. |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Za, 27 Dec. 2014, 14:14 Onderwerp: |
|
|
Wat mij betreft is de eerste verdachte het veertje van de overdrukklep van het oliecircuit. Dat gaat na een tijd (bij mij 65 kkm) iets minder uitveren en geeft de symptomen die je aanhaalt.
Ik heb het destijds goedkoop zelf vervangen (beetje gepruts om alles op zijn plaats te krijgen). Op modellen vanaf 2010 moet je de hele klep vervangen.
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Za, 27 Dec. 2014, 16:10 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Wat mij betreft is de eerste verdachte het veertje van de overdrukklep van het oliecircuit. Dat gaat na een tijd (bij mij 65 kkm) iets minder uitveren en geeft de symptomen die je aanhaalt.
Ik heb het destijds goedkoop zelf vervangen (beetje gepruts om alles op zijn plaats te krijgen). Op modellen vanaf 2010 moet je de hele klep vervangen.
T |
Yep, Tom heeft volgens mij gelijk. Ik had net dezelfde symptomen als jij en het veertje loste dit op. Ik heb toen ook mijn hydraulische kettingspanners vervangen omdat de bike al 70000km onder z'n kiezen had. _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 28 Dec. 2014, 13:33 Onderwerp: |
|
|
altijd lastig, maar als je geen oliedruk hebt (lampje aan..) dan klapperen de nokkenaskettingen ook heel snel.. dus dat hoor je normaliter wel.
Als je niks hoort en het lampje gaat wel aan.. dan is het misschien ook gewoon de sensor, of een draadje daaraan wat stuk is.
vervelende is dat het allemaal niet echt makkelijk ff te controleren is _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
TomW_be

|
Geplaatst: Zo, 28 Dec. 2014, 17:48 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de adviezen alvast!
Het lampje gaat nu consequent 'sneller' uit. Het duurt nog steeds 15 seconden maar toch al geen minuut meer zoals de eerste keer.
Het bijgeluid van de kettingen blijft wel duidelijk hoorbaar ook nadat het olielampje uit is. Het valt me ook op dat ik de kettingen pas begin te horen na een 5tal seconden nadat de motor is gestart.
Een echte oliedrukmeter had toch handig geweest. |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Zo, 28 Dec. 2014, 21:39 Onderwerp: |
|
|
Nokkenaskettingen die luider worden duiden toch op een probleem met oliedruk.
Controleer voor de zekerheid of de nieuwe oliefilter ook niet 'gewaved' is en dus dichtgeslagen door overblijvend water dat niet mooi is verwijderd geweest bij de herstelling van de waterpomp. _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Zo, 28 Dec. 2014, 22:22 Onderwerp: |
|
|
Voor wat het waard is: ik had ook een lampje dat te lang bleef branden, was voorbij na een nieuwe filter te installeren.
Wat het nog kan zijn: sensor, veertje van de bypass,... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
TomW_be

|
Geplaatst: Za, 10 Jan. 2015, 18:01 Onderwerp: |
|
|
Omdat oliedruk toch iets is waarmee ik niet wil knoeien heb ik de moto binnengestoken bij de dealer.
Zij hebben alles nagekeken en kunnen niets abnormaals vinden. Ze hebben de oliedrukmeter erop aangesloten en de metingen waren perfect. Hun conclusie is dus dat er niets mis is.
Ik vond dat ik de krukasketting harder hoorde draaien maar dat konden zij niet waarnemen.
Ik heb alle vertrouwen in de dealer maar toch weet ik niet goed wat ik ervan moet denken...
Ik ga mezelf maar eens verdiepen in het monteren van een permanente oliedruksensor. Exacte waardes ipv een simpel lampje lijkt me steeds een grote meerwaarde. |
|
Naar boven |
|
 |
|