lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Tune ECU SMR 990
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ricos



Geregistreerd op: 19-2-2012
Berichten: 196

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Sep. 2012, 9:45    Onderwerp: Tune ECU SMR 990 Reageer met quote

Ik lees hier veel over Tune Ecu & de kabel,maar vooral voor Adventure's.
Dus maak ik bij deze een topic aan voor de SMR 990,waar ik veel links & informatie in kwijt kan,die ook voor anderen erg bruikbaar zullen zijn.

Zelf ben ik gewoon benieuwd wat je kan met Tune Ecu & wil ik het aan/uit gasreactie wat minder nerveus maken.

De links:

Tune ECU programma: http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/links.html

KTM maps: http://www.tomhamburg.net/KTM_Tune_list.html

De 2 onderdelen om je eigen kabel te fabriceren:

KTM Plug Adaptor for TUNE ECU Software £14.99
http://www.lonelec.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=40

TUNE ECU KKL Interface Cable Lead for Triumph Motorcycles £14.99
http://www.lonelec.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=1_7&products_id=32

Inclusief verzending ben je 34,06 £ kwijt,waarna je het binnen 4/5 dagen binnen hebt.



Zelf heb ik een KTM 990 SMR 2010 en ik heb hier & daar wat rond gevraagt en veel maar dan ook echt veel op forums gelezen.

Uiteindelijk kwam ik bij Kevxtx uit op het www.ktmsmt.com forum uit,met hem heb ik al eerder contact gehad toen ik nog in m'n yamaha xt660x tijd zat wink3

Ik heb Kev verteld wat de "setup" van m'n bike is,met de vraag wat zijn advies zou zijn aangezien hij er al wat ervaring in heeft zitten.

Ktm 990 smr 2010
-Akra Slip-ons,without DB killers
-Katalysators (all 3 ) are out of the exhausts
-16T frontsprocket
-the other throttle cam system
-The SAS system is still working and original
-2nd butterflies,are still in there and original


En zijn reactie:

You can get these 990's to run very smoothely, when you get your cables load this fuel map that I built from the below link. Before you load my map Set the 2nd flies to 100% or remove the 2nd fly plates by undoing the 2 screws which I would do as this make the bike much faster & smoother.

Kevxtx MAPS : http://ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770

#9 Kev STD Air Box RC8 FINAL 19.8.12.hex
Standard air box, standard air filter, snorkel installed.
Can be used with STD or RC8 stacks.
2nd flies & shafts removed.
Leovince pipes.
O2 sensors turned off.
EPC turned off.
Rev limiter 9750rpm
SAS Removed
Make in Brisbane Australia, sea level, 22 degrees C, 95 RON BP Fuel, mapped to 13:2.1using a AT-300 auto tune

Cheers
Kev


Ik moet dus wel even de 2nd butterflies eruit halen en het SAS system in tune ecu weer aanschakelen,aangezien dit er nog wel op zit bij mij.
Maar volgens zijn tests,schelen dus alleen de 2nd butterflies al 5pk.
Waarom verwijderen/wat doen ze:
The 2nd flies are computor controlled & they are used to keep the induction noise down, they slow the air speed down when the throttle opened, removing the flies reduces compression braking & adds 5 more HP to the bike.

Zijn modificaties kan je lezen / bekijken op http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3299

Maar met die mapping zou je dit moeten kunnen bereiken:

With map #9 around 123 peak HP but the low to mid range HP & Torque gain had big gains compared to the standard map.

Mods & the effects:
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3299
Power Commander 5 & Tune ECU custom maps:
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770
PowerCommander maps:
http://www.4shared.com/dir/IszvMzgw/PCV_Maps_SMT_SMR_5.html
Tune Ecu maps:
http://www.4shared.com/dir/3NkWRTnx/Tune_ECU_Maps_SMT_SMR_2009.html

Mijn Kabel komt begin volgende week binnen & dan kan ik zelf aan de slag,ook zal ik de vorderingen hier up 2 date houden.


!!! use at your own risk!!!

_________________
I love it when a plan comes together
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Sep. 2012, 21:09    Onderwerp: Re: Tune ECU SMR 990 Reageer met quote

ricos schreef:


With map #9 around 123 peak HP but the low to mid range HP & Torque gain had big gains compared to the standard map.




Die 123pk zet maar uit je hoofd, dat haal de meeste net met een open airbox.... (als je me niet gelooft zoek maar eens op superduke.net bij de normale SD)

116-117 pk op achterwiel is normaal

MichielLV zit op dit forum en motor forum en haalt met nog meer modificatie's (de drie hoekje en snorkel zijn verwijderd + BMC filter)net de 117pk

En dat hebben overigens meer gebruikers
(foto's zijn niet zichtbaar als je niet bent aangemeld dus ik heb ze maar toegvoegd)

Info:
[url] http://www.ktmforum.eu/forum3/wbb/990-superduke/board48-superduke-tuning/44732-highscore-tuningküche-superduke-2-0/index17.html#post644999[/url]



ST-RC8-Tri PS (1426 x 779).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  187.43 KB
 Weergegeven:  1052 keer

ST-RC8-Tri PS (1426 x 779).jpg



ST-RC8-Tri nm (1423 x 736).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  195.57 KB
 Weergegeven:  1030 keer

ST-RC8-Tri nm (1423 x 736).jpg



trichter2.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  163.58 KB
 Weergegeven:  947 keer

trichter2.jpg



_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jeffolk



Geregistreerd op: 15-6-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Sep. 2012, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Die 2nd flies (vlinderkleppen) moeten er bij mij ook nog uit (Oranje SMT 2012), maar ik wacht eerst maar even de 7500km beurt af (nog een week of zo). Ik heb ze nu in de map (softwarematig dus) op 100% open staan en dat benadert het effect een beetje, alleen heb ik begrepen dat ze nooit echt helemaal open staan. Ze belemmeren dus nog steeds de airflow enigszins. Het schijnt zelfs nog wat uit te maken als je ook de asjes verwijdert waar ze opgeschroefd zitten, maar dat is weer een wat ingewikkelder klus geloof ik.
Ben benieuwd naar je ervaringen als je de kabels in huis hebt en Kev's map hebt uitgeprobeerd.

Je bent op de hoogte van de 15 minuten stationair reset (15 min. idle test), die je altijd moet uitvoeren als je een andere map hebt geladen?


_________________
vanGSnaarSMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ricos



Geregistreerd op: 19-2-2012
Berichten: 196

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Sep. 2012, 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

@ Wiljan,de SMR heeft standaard toch al 116 HP,maar het het gaat mij er vooral om het bokken/het aan-uit gasgevoel wat te verminderen,als er iets aan vermogen bij zou komen zou het leuk zijn,maar het is geen must,de 990 is al een beest grin2

Maar hier de run op pagina 2 http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3140&start=10

HP. Before (met 2nd butterflies) = Blue line, After (zonder 2nd butterflies) = Green line


Torque:


@Jeff,ik ben inderdaad op de hoogte van de 15min idle test thumbsup thnx voor de heads up!

_________________
I love it when a plan comes together
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Do, 27 Sep. 2012, 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

ricos schreef:
de SMR heeft standaard toch al 116 HP,maar het het gaat mij er vooral om het bokken/het aan-uit gasgevoel wat te verminderen,als er iets aan vermogen bij zou komen zou het leuk zijn,maar het is geen must,de 990 is al een beest grin2


De ktm heeft 115 pk aan de krukas niet aan het achterwiel.

Die bank die kevin op z'n werk heeft overdrijft gewoon daarom zei ik ook ga even vergelijken met andere metingen dan snap je wat ik bedoel.
(zijn meting is trouwens ook DIN PK dus je moet ook nog eens een correctie toepassen van /1.0139 = 121pk SAE)

ik weet dat hij momenteel zegt dat hij 130 pk aan het achterwiel heeft rolleyes5 .
Daar klopt gewoon niks van, want een SDR (heeft grotere inlaatkleppen, grotere gaskleppen, en een dikkere diameter uitlaat) de meeste halen met een motobox amper 134 pk aan het achterwiel. En hij denkt dat met een standaard motor te halen....met een motobox laugh

Ik kon jou ook een meting laten zien van mijn motor waar hij eenmalig de 127pk op het achterwiel liet zien. maar dat was slechts 1 malig en dus niet betrouwbaar dat was gewoon een foute meting. dus die hebben we weg gooid want die klopt gewoon niet.
De meeste metingen met mijn motor lagen rond de 123pk met CPR box dus dat is een eerlijke stabiele meting

Nu we toch bezig zijn.
Dan haal ik even iets aan in zijn mapping:
mapped to 13:2.1using a AT-300 auto tune

Klinkt leuk maar wat is het?, 1kg brandstof per 13,2 kg lucht.

Als je diverse dyno metingen gaat bekijken (maakt niet uit KTM of niet) dan zul je vaak zien dat de motoren per toerental range een andere AFR hebben omdat een "standaard of ideaal" AFR niet betekent dat je het meeste PK hebt met die waarde.
Dus deze aanname klopt niet.

Je kunt geen motor mappen op vermogen met een auto tune, daar is ie niet snel en nauwkeurig genoeg voor.ivm niet constante uitlaat gas stroom langs de wide band sensor (door uitlaat pulsen) daarom gebruiken ze met een dyno bank ook een sniff pipe die met een constante snelheid uitlaat gas langs een wideband lambda sensor afzuigt zodat je meting ook constant en nauwkeurig blijft. plus je weet niet eens wat het vermogen doet met de waarde die je in de auto tune laadt zonder een dyno bank.

De auto tune is een leuk ding om onder alle omstandigheden nog wat bij te regelen.
Daarvoor moet je eerst een goede dyno tune doen en de afr waardes die je afgesteld het op de bank in de autotune laden want dan weet je pas dat je motor altijd op vol vermogen getuned blijft.

Hier staat heel wat (discussie) leesvoer:
http://www.ktmforum.eu/forum3/wbb/1190-rc8/rc8-tuning/47707-power-commander-v-und-wie-gut-ist-das-autotune-selfmapping/

Ik ben geen tuning expert, ik heb me zelf alleen goed ingelezen in de materie (dmv tuning boeken en eigen ervaring). Maar wat ik met dit alles wil zeggen staar je niet blind op leuke verhalen en grafieken zonder dat je dit met andere ervaringen te vergelijken want dan kun je al vrij snel zien of het reeel is of niet smiley

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Do, 27 Sep. 2012, 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

jeffolk schreef:
Die 2nd flies (vlinderkleppen) moeten er bij mij ook nog uit (Oranje SMT 2012), maar ik wacht eerst maar even de 7500km beurt af (nog een week of zo). Ik heb ze nu in de map (softwarematig dus) op 100% open staan en dat benadert het effect een beetje, alleen heb ik begrepen dat ze nooit echt helemaal open staan. Ze belemmeren dus nog steeds de airflow enigszins. Het schijnt zelfs nog wat uit te maken als je ook de asjes verwijdert waar ze opgeschroefd zitten, maar dat is weer een wat ingewikkelder klus geloof ik.


Je bent op de hoogte van de 15 minuten stationair reset (15 min. idle test), die je altijd moet uitvoeren als je een andere map hebt geladen?



15min idle is niet perse nodig, heb het al vaak zat zonder gedaan, werd ook bevestigd door iemand die bij ktm USA werkt.
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=19627371&postcount=1773

http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=19636454&postcount=1775

De secundaire asjes verwijderen scheelt wel geteld ~1pk
Mijn advies laat ze zitten dan is je motor sneller orgineel te maken wink3.



stage3-2ndflies-platesonly_vs_stage3-2ndflies_completelyremoved.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  96.57 KB
 Weergegeven:  2792 keer

stage3-2ndflies-platesonly_vs_stage3-2ndflies_completelyremoved.jpg



_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 27 Sep. 2012, 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem met iedere testbank is dat je een vermogen IN de ROL meet, maar terugrekent naar achterwiel of krukas.

Het wiel heeft slip op de rol, en dat kost veel energie. Zet de motor er wat strakker op, gebruik een hardere band, minder profiel, en je krijgt meer vermogen.

Om rekening te houden met die slip, kan je gewoon 0 tot 5 % slip instellen, en krijg je 110 tot 130 pk... smiley

maw: Absoluut vermogen is moeilijk te meten, je kunt alleen maar echt goed vergelijken met een run voor de modificatie en met andere vergelijkbare motoren met dezelfde setup/band etc.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ricos



Geregistreerd op: 19-2-2012
Berichten: 196

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Sep. 2012, 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

M'n tune ecu obd kabel is gearriveerd 2thumbsup dus al ik wat tijd vind van 't weekend is uitproberen ...to be continued
_________________
I love it when a plan comes together
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jeffolk



Geregistreerd op: 15-6-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Sep. 2012, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

ricos schreef:
M'n tune ecu obd kabel is gearriveerd 2thumbsup dus al ik wat tijd vind van 't weekend is uitproberen ...to be continued


Hou ons op de hoogte, ben benieuwd naar je bevindingen.
Net als jij was het mij trouwens ook niet te doen om meer vermogen uit m'n SMT te peuren. Ik moet de eerste nog tegenkomen die al het vermogen van zo'n standaard fiets volledig en adequaat weet in te zetten (maar ja, als je kickt op veel spontane wheelies en een nog hogere topsnelheid heb je andere prioriteiten. Ook niks mis mee trouwens, maar ik ben denk ik meer van het sturen en uitremmen). Beter oppakken van onderen en een soepeler karakter, dat was waar het mij om ging. En dat doet die map #9 absoluut beter dan de standaard map.

_________________
vanGSnaarSMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ricos



Geregistreerd op: 19-2-2012
Berichten: 196

BerichtGeplaatst: Za, 29 Sep. 2012, 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Korte update :

Zadeltje eraf,acculader erop en multimeter ertussen om de accu spanning in de gaten te houden,omdat toch constant de verlichting aanstaat bij ingeschakeld contact.

Als eerst vandaag maar even de verbinding tussen laptop & ECU gelegd,om de huidige mapping te bekijken en op te slaan.
Er stond bij mij dus wel al een Akra-mapping op,maar ook stonden er een paar fout'-codes in m'n ECU.Deze meteen gewist.

Toen m'n 2nd butterflies gedemonteerd,door eerst de tank en luchtfilter te demonteren.Viel mij reuze mee!Simpel klusje eigenlijk,had t lastiger verwacht ...
Alles weer gemonteerd en de laptop weer aangesloten,na wat gevogel heb ik de aangepaste mapping van Kevxtx #9 omdat mijn sas systeem nog functioneel is, naar m'n ecu gedownload.
Daarna de SMR 15 min stationair laten lopen.Helmpie op en uitproberen!

Mijn eerst gevoel,was dat hij bij langszaam rijden en onder de +-50km/h aanzienlijk minder bokt,de motor is nu precies zo als ik het eigelijk zou willlen 2thumbsup
Kwa PK's geen idee,of het meer is geworden vind ik niet meer intressant want hij rijd stukken beter!Voor mijn gevoel trekt hij sneller op/door.
Wat meer motoraanzuiggeluid.
En het leukste van allemaal 1e,2e en 3th gear wheelies evilgrin

Maar heb hooguit 20-30 minuutjes proefgereden ...

_________________
I love it when a plan comes together
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jeffolk



Geregistreerd op: 15-6-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za, 29 Sep. 2012, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

ricos schreef:


Mijn eerst gevoel,was dat hij bij langszaam rijden en onder de +-50km/h aanzienlijk minder bokt,de motor is nu precies zo als ik het eigelijk zou willlen 2thumbsup
Kwa PK's geen idee,of het meer is geworden vind ik niet meer intressant want hij rijd stukken beter!Voor mijn gevoel trekt hij sneller op/door.
Wat meer motoraanzuiggeluid.
En het leukste van allemaal 1e,2e en 3th gear wheelies evilgrin

Maar heb hooguit 20-30 minuutjes proefgereden ...


Ik had een vergelijkbare ervaring met mijn SMT.
Die wheelies in 2 en 3, dat kon wel eens te maken hebben met het uitschakelen van de EPC in deze map. Deze Electronic Power Control lijkt volgens verschillende bronnen te functioneren als koppel/vermogensafknijper in de 2de en 3de versnelling.

Dat topvermogen zal mij zoals gezegd ook worst wezen. Wat je wint aan souplesse is mij veel meer waard.

_________________
vanGSnaarSMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jeffolk



Geregistreerd op: 15-6-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za, 29 Sep. 2012, 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Vonkenboer schreef:
jeffolk schreef:


Je bent op de hoogte van de 15 minuten stationair reset (15 min. idle test), die je altijd moet uitvoeren als je een andere map hebt geladen?



15min idle is niet perse nodig, heb het al vaak zat zonder gedaan, werd ook bevestigd door iemand die bij ktm USA werkt.
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=19627371&postcount=1773

http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=19636454&postcount=1775

De secundaire asjes verwijderen scheelt wel geteld ~1pk
Mijn advies laat ze zitten dan is je motor sneller orgineel te maken wink3.


bedankt voor de tip. Zal het bij een volgende gelegenheid eens zo proberen. Scheelt een hoop gedoe (en de buren zullen er vast ook blij mee zijn) thumbsup

_________________
vanGSnaarSMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ricos



Geregistreerd op: 19-2-2012
Berichten: 196

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Sep. 2012, 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag een grotere proefrit gereden & het viel zeker niet tegen,in tegendeel zelfs!

Hij rijd super,zelfs met filerijden en constant 30-50 km/h ook geen problemen dat hij erg zenuwachtig of nerveus op 't gas is,het bekende aan/uit gevoel met gasgeven is weg thumbsup

Dat EPC,de O2 sensoren & de 2nd throttles uitgeschakeld staan is wel degelijk te merken in combinatie met de andere mapping.

Hij is rapper,de wheelies worden nog makkelijker evilgrin
Hij ruikt wel wat meer naar benzine uit de uitlaatgassen.
Maar wat ik had verwacht is dat hij wel wat meer dorst zou hebben,maar heb vandaag de tank volgegooid maar bij 150km op de teller,ging m'n reserve lampje nog niet aan ... idea2

Weet iemand toevallig een fout code lijst te vinden?
Toen ik de fiets voor de 1e x uitlas,kreeg ik een foutcode,iets met inlaattemperatuur sensor,onderbreking of kortsluiting naar massa dacht ik ...Weet het nummer niet meer.Daarom maar even op zoek naar een lijst.
Hij is inmiddels wel gewist & komt niet meer terug,maar ben wel benieuwd.

_________________
I love it when a plan comes together
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ricos



Geregistreerd op: 19-2-2012
Berichten: 196

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ben dit weekend naar Sauerland geweest,zo'n 1300 km's gemaakt...

Ik kan er niks anders over kwijt,het is nu een echte "Super"Motard Mr-T
Rijd super,pakt heerlijk op,geen gebok (iig minimaal) en zelfs het verbruik (lijkt) is minder geworden... Only Pro's dus Smile


_________________
I love it when a plan comes together
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ricos



Geregistreerd op: 19-2-2012
Berichten: 196

BerichtGeplaatst: Do, 4 Apr. 2013, 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Gister de KTM uit de winterslaap gehaald,want het werd tijd om wat nieuwe spulletjes te gaan monteren.

Verse Bandjes derop van Michelin met dual compound.
OlieBeurtje gedaan met de 3x filters (papieren oliefilter + 2 zeven) & 4 liters van Motorex crosspower 10W50.

Tank gedemonteerd,SAS syteem verwijderd,carbon afdekplaatjes gemonteerd.



Daarna via Tune ECU het SAS/SAI systeem uitschakeld in m'n huidige mapping ( KM626EU1180231 ) en de fout gewist,omdat het systeem afgekoppeld is.Daarna 15 min idle test uitgevoerd.

KTM bellypan & Evotech kentekenhouder gemonteerd



Ready to Rumble ! evilgrin

_________________
I love it when a plan comes together
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif