Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Wo, 3 Jul. 2013, 20:07 Onderwerp: achterste inlaatkanaal: zwarte viezigheid |
|
|
Hey,
de voorbije 2 avondjes de adventure (990R) verwent met nieuwe olie, filter, remblokjes, oberon en kettingset dat ik nog even het luchtfilter wilde controleren voor hem weer in mekaar te zetten.
Hij begon de laatste paar 1000 kilometer een beetje te knallen in z'n BOSdempers, dat ik eigenlijk een vuile filter verwachtte. Filter was niet overdreven vuil.
Toen ik de bovenste vlinderkleppen eens openduwde, was alles onder de achterste voorzien van een zwart laagje. Het lijkt op een oliefilm met roet. Het voorste inlaatkanaal heeft die oliefilm ook wel, maar die is niet zwart, op een klein randje van de gasklep na. De achterste ziet helemaal zwart. De motor heeft nu ongeveer 37500 km, op +-29000 heb ik de kleppen gesteld (eerste keer!)
Ik vermoed dat de kleppen er alsnog 'naast' staan, of sterk verlopen zijn. (en dat mijn weekendje ardennen dus een weekendje sleutelen wordt)
Of heeft iemand van de techneuten een andere verklaring???
Motor startte en reed verder normaal.
_________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Wo, 3 Jul. 2013, 22:14 Onderwerp: |
|
|
update:
klepspeling gemeten: 0,10 kan je ertussen gooien, 0,15 gaat bij de ene ertussen mits een duwtje, bij de andere klep juist niet.
Dus volgens 'het boekje' zou dit goed moeten zijn.
Wat mij echter verwonderd: onder de gasklep ( dus onderste deel throttlebody en inlaatkanaal in cilinderkop) is alles SCHOON!
De viezigheid zit dus tussen de 2 vlinderkleppen, maar waar komt ze dan vandaan???
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Do, 4 Jul. 2013, 5:51 Onderwerp: |
|
|
die olie film op de bovenste kleppen ontstaat door olie nevel die uit de carter ontluchting komt.
misschien het volgende?
bij de achterste cylinder zit de sas klep misschien dat een van de reed valves op de cylinder lekt waardoor er uitlaatgas kan worden aangezogen via de sas klep?. een slechte sas klep zou het knallen uit de uitlaat kunnen verklaren bij gas los.
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 4 Jul. 2013, 13:16 Onderwerp: |
|
|
Ethanol afzetting. Af en toe eens een flesje injectie reiniger er bij gooien lust ie wel.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
african

|
Geplaatst: Do, 4 Jul. 2013, 19:16 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | die olie film op de bovenste kleppen ontstaat door olie nevel die uit de carter ontluchting komt.
misschien het volgende?
bij de achterste cylinder zit de sas klep misschien dat een van de reed valves op de cylinder lekt waardoor er uitlaatgas kan worden aangezogen via de sas klep?. een slechte sas klep zou het knallen uit de uitlaat kunnen verklaren bij gas los. |
Bovenop de eerste vlinderkleppen is niets te zien, 't zit eronder. En onder de gasklep waar de benzine ingespoten wordt, is hij weer terug zo goed als schoon...
SAS ligt al in de prullenmand...
Waarschijnlijk is het wel de carterontluchting (volgens de autotechnieker op 't werk) en door wervelingen tussen de 2 vlinderkleppen zet het zich daar wat af.
Ik doe tegenwoordig nogal veel 50km/hr zones, dus heel veel deellast.
'k zal 'em van 't weekend eens de sporen geven....
Alhoewel: volgens de route opsteller worden het meer de al dan niet verharde baantjes!
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 4 Jul. 2013, 20:41 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Ethanol afzetting. Af en toe eens een flesje injectie reiniger er bij gooien lust ie wel. |
ethanol
is niet zwart
brand niet zwart
roet niet ..
??
Probeer maar eens iets zwart te krijgen door wat alcohol/spiritus aan te steken: echt nie!
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Vr, 5 Jul. 2013, 14:13 Onderwerp: |
|
|
Het is vaak donker groenige grijzig licht vettige aanslag die als zwart aandoet. een soort schimmel die ontstaat door de ethanol in de peut. Heeft verder niets met verbranden te maken. Ik zal binnenkort even een foto'tje maken van een van de ergste gasklephuizen die ik gezien heb.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
De Patatkoning
|
Geplaatst: Zo, 14 Dec. 2014, 17:48 Onderwerp: |
|
|
ik heb dus last van t zelfde zag ik. Motor rijdt prima verder. Maar normaal is het niet, die afzetting. Motor heeft 21K km op de klok.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
110.86 KB |
Weergegeven: |
530 keer |

|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
137.54 KB |
Weergegeven: |