Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Heijmans
Geregistreerd op: 15-7-2014 Berichten: 29 Woonplaats: Gennep
|
Geplaatst: Zo, 26 Okt. 2014, 23:08 Onderwerp: Ruw schakelen |
|
|
Beste mensen,
Ik vind mijn 990 Adventure van 2009 met 29.000km op de teller nogal ruw schakelen. Dit eigenlijk al sinds ik de motor heb gekocht in juli van dit jaar met 22.000km op de teller.
Toen ik de motor kocht heb ik meteen olie gewisseld. Synthoil 5W-50 van Polo (dus hoe het daarvoor was weet ik niet).
Schakelen ging niet echt soepel, met af en toe een ratel, vooral vanuit neutraal naar de eerste versnelling. Maar ook terugschakelen, vooral terug naar de 3, 2 en 1 ging vaak wat ruw. Ik heb toen de olie jet schoongemaakt, maar dit had geen enkel effect. Daarna heb ik de koppelingsvloeistof vervangen (Putoline minerale koppelingsvloeistof), waarbij ook redelijk wat lucht uit de leiding kwam. Na het vervangen van de vloeistof schakelde het blok vele malen soepeler, echt boterzacht. Dat was ik niet meer gewend na 5 jaar BMW te hebben gereden Dit soepele schakelen heeft echter maar een paar honderd kilometer geduurd, en toen begon het schakelen weer wat ruwer te worden. Geen geratel meer tussen de versnellingen, maar ook niet 'boterzacht' zoals ik op dit forum lees dat het moet zijn.
Omdat ik dacht dat er misschien wat lucht achtergebleven was in de leiding heb ik vandaag nogmaals de koppelingsvloeistof gewisseld. Na de wissel van vandaag (ook met Putoline mineraal) heb ik het gevoeld dat het nog wat slechter is geworden. De vloeistof heb ik gewisseld door te pompen met het hendel, het nippeltje op de slave cylinder open en dicht te draaien, en van boven aan te vullen. Dit net zolang tot er alleen nog heldere vloeistof zonder lucht aan de onderkant uitkwam (Op 1400km was de vloeistof weer wat donkerder/grijziger geworden, nog wel helder zodat ik de bodem van het reservoir kon zien, maar slechter dan dat ik verwacht had).
Ik heb op het forum gelezen over ingesleten push rods en koppelingsboosters, maar dit allemaal op oudere modellen. Dus ik denk dat dit niet van toepassing is op mijn 2009 model? Vooral niet met maar 29.000km op de teller.
Hebben jullie tips/ideeën over hoe ik dit kan oplossen?
Groeten, Robin |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Zo, 26 Okt. 2014, 23:51 Onderwerp: |
|
|
als je ingeschakeld stilstaat, heb je dan de indruk dat de motor "weg wil"?
dus dat de koppeling niet goed vrijkomt?
je zegt zelf dat na het kopp olie verversen het eventjes goed was,
vooralsnog zou ik als eerste dus de oorzaak in de koppeling bediening zoeken, en niet in de bak.
Blijft het niveau in het potje op het stuur goed? (4 mm onder de rand).
als je daar vloeistof kwijtraakt dan zal de "nemer "lek zijn, (pompje wat vlak voor het voortandwiel zit) komt vaak voor.
Minder vaak komt het voor dat de gever (potje op het stuur) lek is,
die kan zelfs inwendig lek zijn, (plunjer laat door) dan zie je geen lekkage,
maar is dus wel degelijk lek, ondanks dat het niveau in het potje goed blijft.
Als eerste zou ik dus niveau controleren, en als dat goed is, ontluchten (doorspoelen van onderaf met injectiespuit op de ontluchtingsnippel van de gever, en overtollig weer op het stuurpotje afzuigen.
ontluchten doe je nl beter van onderaf naar boven, omdat lucht nu eenmaal makkelijker naar boven gaat als naar beneden  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
Geregistreerd op: 15-7-2014 Berichten: 29 Woonplaats: Gennep
|
Geplaatst: Ma, 27 Okt. 2014, 0:26 Onderwerp: |
|
|
Met koude motor wel, dan wil de motor met ingeknepen koppeling naar voren lopen. Met warme motor niet.
Het niveau van de vloeistof blijft goed. Toen ik de eerste keer de vloeistof wisselde was het niveau niet opvallend laag. Nu na 1400km ziet er het ook niet naar uit dat het vloeistof niveau is gezakt.
Met dat ontluchten van onderaf, dan blaas je toch eerst de lucht die nog in de injectiespuit/slang aanwezig is weer de leiding in? De injectiepsuit vul je natuurlijk met schone vloeistof, maar doe je dat ook met het slangetje? Hoe groot is de spuit die je gebruikt, ik heb er nu een liggen van 60ml maar misschien is dat te krap? |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 27 Okt. 2014, 3:25 Onderwerp: |
|
|
ik zou er een oberon op zetten, bij mij was dat ook en eigenlijk moest ik bij koude en warme motor mijn koppeling opnieuw afstellen, na het monteren van oberon geen problemen meer gehad, daarvoor was het net of hij soms niet goed los liet, ik had eigenlijk het gevoel dat de koppeling slipte....
tipje als je spuit te klein is kun je ook een langer slangetje pakken en die vullen met olie dan krijg je meer inhoud  |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Ma, 27 Okt. 2014, 9:59 Onderwerp: |
|
|
Heijmans schreef: | Met koude motor wel, dan wil de motor met ingeknepen koppeling naar voren lopen. Met warme motor niet.
Het niveau van de vloeistof blijft goed. Toen ik de eerste keer de vloeistof wisselde was het niveau niet opvallend laag. Nu na 1400km ziet er het ook niet naar uit dat het vloeistof niveau is gezakt.
Met dat ontluchten van onderaf, dan blaas je toch eerst de lucht die nog in de injectiespuit/slang aanwezig is weer de leiding in? De injectiepsuit vul je natuurlijk met schone vloeistof, maar doe je dat ook met het slangetje? Hoe groot is de spuit die je gebruikt, ik heb er nu een liggen van 60ml maar misschien is dat te krap? |
Dat de motor met ingeknepen koppeling een beetje loopt ligt wellicht niet aan de bediening van de koppeling, maar aan het feit dat koude olie de koppelingsplaten wat laat "plakken", hoewel je wel al dunne olie gebruikt (dunner dan voorgeschreven). Een goeie test is de motor op de middenbok zetten en met ingeknepen koppeling in 1e zetten. Als je het wiel niet met de hand kan stoppen bij warme motor is er wellicht een probleem.
Ontluchten van onderaf: uiteraard je spuit en de slang eerst volledig vullen met olie, zodat je er geen lucht in blaast. 60 ml is meer dan genoeg, en als dat niet zo is kan je altijd de nippel dichtdraaien en een 2e spuit vullen.
Oorzaken van "moeilijker" schakelen bij de 990:
- Fout oliegebruik
- de zogenaamde "clutch slave" of "koppelingsnemer" in het Nederlands. Is een slechts ontwerp op de 990. Vervangen door een Oberon (of ander aftermarket) kan helpen, maar sommigen hebben hier dan weer nooit last van, dus het is niet zeker dat dat het probleem is.
- Inslijten van de inkepingen op de "clutch pressure booster" (geen idee hoe dat in het Nederlands heet).
- Inslijten van de belleville veer in de eerste koppelingsplaat
- Verstopte oliejet van de koppeling _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 27 Okt. 2014, 10:21 Onderwerp: |
|
|
Heijmans schreef: |
Met dat ontluchten van onderaf, dan blaas je toch eerst de lucht die nog in de injectiespuit/slang aanwezig is weer de leiding in? |
natuurlijk eerst na het vullen van de spuit de spuit en eventuele slang ontluchten, (doet de dokter toch ook als die jou injecteert? ).
mijn spuit is ook niet zo groot, en gelukkig met een heel spits puntje,
die zet ik rechtstreeks IN de nippel, zonder slangetje dus.
en inderdaad, zoals master of disaster al zegt, als je meer wilt inspuiten, gewoon nippel dicht, spuit opnieuw vullen en nog een keer injecteren.
en met het rode stelwieltje op de handle kun je misschien ook nog wat meer vrije slag creeren zodat de kopp beter vrij komt. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
Geregistreerd op: 15-7-2014 Berichten: 29 Woonplaats: Gennep
|
Geplaatst: Zo, 2 Nov. 2014, 13:08 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de tips. Ik heb het systeem nu van onderaf ontlucht, dat ging best goed. Gister een ritje gemaakt van zo'n 100km, hij schakelt wel iets beter, maar nog steeds niet optimaal.
Ik zit er toch aan te denken om een Oberon koppelingscilinder te proberen. Is deze 1 op 1 om te zetten, of heb ik er nog een extra spacer of andere onderdelen bij nodig?
Bij de aankomende oliewissel zal ik ook eens andere olie proberen, ik denk maar eens Motorex 10w-50.
Wanneer de plunjer in de koppelingsgever lek zou zijn, is dat makkelijk te repareren, kun je de plunjer eruit halen of moet je dan de complete gever vervangen? |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Zo, 2 Nov. 2014, 13:38 Onderwerp: |
|
|
Heijmans schreef: |
Wanneer de plunjer in de koppelingsgever lek zou zijn, is dat makkelijk te repareren, kun je de plunjer eruit halen of moet je dan de complete gever vervangen? |
Voor een paar tientjes kun je een revisiesetje kopen,
(is het zuigertje).
Echter als de coating van de cilinderwand ook weggesleten is,
(kun je goed zien als je er met een lamp in schijnt),
dan moet de complete gever vervangen worden,
(= errug duur), 200 euro of zo??? _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Zo, 2 Nov. 2014, 19:25 Onderwerp: |
|
|
Heijmans schreef: | Ik zit er toch aan te denken om een Oberon koppelingscilinder te proberen. Is deze 1 op 1 om te zetten, of heb ik er nog een extra spacer of andere onderdelen bij nodig? |
Niks extra nodig, maar natuurlijk wel het juiste setje bestellen. Je krijgt dan de cylinder en 2 schroeven om hem vast te zetten. De spacer van de oude koppelingscylinder kan je dan hergebruiken. In sommige (erg zeldzame) gevallen is die originele spacer kromgetrokken of gebarsten, dan kan je die ook vervangen door een alu exemplaar van oberon. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
Geregistreerd op: 15-7-2014 Berichten: 29 Woonplaats: Gennep
|
Geplaatst: Wo, 12 Nov. 2014, 0:04 Onderwerp: |
|
|
Zojuist de nieuwe Oberon koppelingscilinder geïnstalleerd. Erg makkelijk en snel te doen!
Ik heb een testrondje gemaakt van zo'n 20km. Voor vertrek de motor een klein beetje op laten warmen want als de motor koud is, versnelling in de 1 en de koppeling in moet je behoorlijk duwen om de motor vooruit te krijgen, dat was ook met de Oberon het geval. Na 2 minuten opwarmen gaat het al een stuk soepeler.
De eerste 5-10 km van de testrit gingen perfect, het schakelen ging super en het was echt een wereld van verschil met de oude cilinder!
De 2e helft van de testrit ging in principe ook goed, alleen werd het terugschakelen weer wat minder soepel (vooralsnog lang niet zo erg als voorheen). Zou dit kunnen liggen aan het feit dat ik 5W-50 olie gebruik? Is deze misschien te dun als deze warm is? Kan er dan wellicht teveel olie door de oliejet stromen? De oliejet is voor zover ik weet origineel.
Ik kan ook het systeem nog een keer ontluchten voor de zekerheid, maar dit is goed gegaan, ik verwacht niet echt dat er nog lucht in zit. Het viel vooral ook op dat het eerste deel van de testrit perfect was, en naarmate de motor warmer werd ging het terugschakelen iets minder soepel.. |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Wo, 12 Nov. 2014, 18:54 Onderwerp: |
|
|
1e versnelling en de motor vooruit duwen, klinkt mij vreemd.
Omdat het terugschakelen nog steeds iets minder soepel is dan gewenst.
-Is misschien je korf ingeslagen?
-Ruw kanten aan de koppelingsplaten?
-Koppelingsplaten krom? _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
Geregistreerd op: 15-7-2014 Berichten: 29 Woonplaats: Gennep
|
Geplaatst: Do, 13 Nov. 2014, 15:16 Onderwerp: |
|
|
De koppeling heb ik nog niet los gehad. Ik zal dit eens gaan doen. Eerst even een pakking bestellen. Als ik alleen het koppelingsdeksel loshaal moet ik aan volgende o-ring genoeg hebben?
60030027000 gasket ring clutch 2x3,1 VAMAC
Dan de 'pressure cap' eraf schroeven, de platen eruit, en dan moet ik alle eventuele inslijtingen kunnen zien denk ik?
Met de motor op de zijstandaard loopt er niet veel olie uit het blok neem ik aan? |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Do, 13 Nov. 2014, 17:58 Onderwerp: |
|
|
Heijmans schreef: | De koppeling heb ik nog niet los gehad. Ik zal dit eens gaan doen. Eerst even een pakking bestellen. Als ik alleen het koppelingsdeksel loshaal moet ik aan volgende o-ring genoeg hebben?
60030027000 gasket ring clutch 2x3,1 VAMAC
Dan de 'pressure cap' eraf schroeven, de platen eruit, en dan moet ik alle eventuele inslijtingen kunnen zien denk ik?
Met de motor op de zijstandaard loopt er niet veel olie uit het blok neem ik aan? |
Ik heb die rubber pakking waar he het over hebt ondertussen al ettelijke keren hergebruikt zonder problemen. Het deksel waar de oliepomp in zit, die is van papier en scheurt gemakkelijk. Dus moeillijker herbruikbaar. _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Vr, 14 Nov. 2014, 11:06 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, die O-ring kan je gewoon hergebruiken. De platen en belleville veer kan je bekijken als je de koppelingsveren losmaakt. Als je ook de "pressure booster" wil controleren zal je wat dieper moeten graven en ook de centrale moer van de koppeling losmaken (kan lastig zijn).
Mocht je wisselstukken nodig hebben: ik heb hier nog een volledige koppeling liggen uit een 2009 met 20000 km. Alles binnen specificaties. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
Geregistreerd op: 15-7-2014 Berichten: 29 Woonplaats: Gennep
|
Geplaatst: Wo, 26 Nov. 2014, 23:12 Onderwerp: |
|
|
Beste mensen,
Ik heb de koppeling er gisteravond uitgehaald. Wat mij opviel is dat er weinig olie achter het deksel vandaan kwam. Maar wellicht is dat normaal bij dit blok ? Motor stond wel op zijstandaard.
Zoals op onderstaande foto´s te zien is ziet de koppeling er niet slecht uit. Je ziet op sommige metalen platen wat slijtage, maar dit is alleen zichtbaar, niet voelbaar. Alleen de laatste metalen plaat heeft een slijtrand van de belleville veer. De korf zelf zit nog in het blok, en ik zie net op de foto dat de ´thrust washer´ er nog in ligt. Deze heb ik gister niet opgemerkt.
Ik heb een en ander opgemeten:
Veren: 29mm (Dit is het minimum volgens de handleiding. Misschien raadzaam om deze te vervangen?)
Stalen platen: Voorste plaat 2.1mm. De rest tussen 1.9mm en 2.0mm (Wat is hier de slijtage limiet?)
Slijtplaten: Allen 2.8 - 2.9 mm
Ik had geen tijd meer om de moer los te halen zodat ik de booster en de korf kon bekijken. Ik heb ook geen special tool voor dit, en geen oude koppelingsplaten die ik kan gebruiken. Zou het lukken met alleen het blok in de 6 en de achterrem erop? Ik heb wel de special tool om het blok op het BDP te blokkeren, maar kan die die krachten aan die nodig zijn om de koppeling los te halen en vast te zetten?
 |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|