Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Ma, 19 Mei. 2008, 13:13 Onderwerp: Zwarte koelvloeistof |
|
|
twee weken geleden op terugreis van de pyreneeen, na een snelle
rit over de snelweg gooide mijn 2,5 maand oude Adventure bij
een stop er ineens een halve liter kokende koelvloeistof uit.
Het hele expansievaatje leeg en er zat een dikke grijs/zwarte smurrie
op de motor en mijn rechterlaars en broek.
Rustig naar een Carrefour gereden en koelvloeistof gekocht en expansie-
vaatje bijgevuld, dop van radiateur gehaald en schoongemaakt (zat ook
onder de dikke grijs/zwarte smurrie).
Stekker van de thermostaat losgehaald en deze bleek enigszins
gecorrodeerd te zijn. Stekker schoongemaakt en weer gemonteerd
en zonder problemen verder naar huis gereden.
Dit bij mijn dealer gemeld en die heeft 2 dagen later de koelvloeistof
vervangen en de motor nagekeken.
Monteur kon niets bijzonders vinden, behalve dat de oude koelvloeistof
helemaal zwart was (modderwater). Olie gecheckt, zat geen koelvloeistof
in (andersom trouwens ook niet). Monteur was hier zeer verbaasd over
en kon geen oorzaak vinden en zou het melden bij de importeur.
Iemand enig idee wat hier gebeurt kan zijn ??
groet,
Richard _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3674
|
Geplaatst: Ma, 19 Mei. 2008, 19:26 Onderwerp: |
|
|
Lees dit topic eens door, ik denk dat er een koppakking kapot is.
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=205&highlight=koppakking
Test het eens uit, als je ergens de ruimte gelegenheid hebt,
doe dan eens even 200+, of een tijdje flink knoerten in 5,(lekker veel toeren draaien dus).
Alks je dan weer een natte laars hebt, dan is het waarschijnlijk de koppakking. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 19 Mei. 2008, 20:35 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | Lees dit topic eens door, ik denk dat er een koppakking kapot is.
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=205&highlight=koppakking
Test het eens uit, als je ergens de ruimte gelegenheid hebt,
doe dan eens even 200+, of een tijdje flink knoerten in 5,(lekker veel toeren draaien dus).
Alks je dan weer een natte laars hebt, dan is het waarschijnlijk de koppakking. |
koppakking kun je toch zo zien, je uitlaten blijven dan roken (condens
witte rook) en dit kunnen ze ook meten door zijn compressie te testen
dit kan de dealer ook, en die heeft het niet gezien ?????
en vanuit frankrijk terug naar nederland rijden met een kapotte koppakking lijkt me sterk, ik denk dat hij aan het koken geweest is, en dat het na het stekkertje schoonmaken overgegaan is
probeer maar eens in een pan je koelvloeistof aan de kook te brengen
en laat dit maar eens goed doorkoken, ik denk dat je dan dezelfde bagger krijgt, als die je had op je laarzen  |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Di, 20 Mei. 2008, 21:04 Onderwerp: |
|
|
koppakking is goed, is door monteur gecontroleerd.
net nog even stukje 190/200 km/u gereden gevolgd door secundair
met hoge toeren en alles blijft normaal.
Denk zelf dat het toch aan de gecorrodeerde stekker heeft gelegen.
Deze heeft waarschijnlijk geen contact gemaakt en de ventilator
niet doen aanslaan op het moment dat het nodig was.
Als het hiermee opgelost is; geen probleem (al is het wel een beetje
vreemd dat bij een 3 maanden oude motor na 5 nachtjes buiten staan
de stekkers al gaan corroderen )
ik hou 't in de gaten !!
gr.
Richard _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 20 Mei. 2008, 23:35 Onderwerp: |
|
|
tafella schreef: | koppakking is goed, is door monteur gecontroleerd.
net nog even stukje 190/200 km/u gereden gevolgd door secundair
met hoge toeren en alles blijft normaal.
Denk zelf dat het toch aan de gecorrodeerde stekker heeft gelegen.
Deze heeft waarschijnlijk geen contact gemaakt en de ventilator
niet doen aanslaan op het moment dat het nodig was.
Als het hiermee opgelost is; geen probleem (al is het wel een beetje
vreemd dat bij een 3 maanden oude motor na 5 nachtjes buiten staan
de stekkers al gaan corroderen )
ik hou 't in de gaten !!
gr.
Richard |
stekkertjes er niet goed opgezeten kabeltje slecht contact
enz enz enz maar ik denk gewoon een slecht contactje even goed schoonmaken en wat vet erop  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 21 Mei. 2008, 7:48 Onderwerp: |
|
|
Kleinere hoeveelheden van die grijs/zarte klontjes komen vaker voor.
Dit komt omdat het LC8 blok maar 1 keerring heeft in de waterpomp die olie en water van elkaar scheidt.
Dir keerring is een soort dubbele keerrring, (dus er zijn wel 2 afdichtingen) en tussen die afdichtingen zit een dik vet.. dit vet komt bij montage e.d wel een beetje in het water en dan in het vaatje als de zaak eens goed heet is.
Als de hele koelvloeistof zwarte sludge is, dan kan dat niet daarvan komen (maar dat lijkt me ook wat overdreven, en daarvoor moet je het aftappen om het te kunnen zien... Dan is het overigens ook makkelijk te zien wat het is: als je die sludge een dag laat staan na aftappen en der zou olie in zitten dan komt dat vanzelf bovendrijven!
Dus ik denk dat het gewoon eeen beetje zwart is geweest, wat misschien ergens opgehoopt heeft gezeten, en los is gekomen toen ie goed heet was, en vloeistof in het expansievat gedrukt werd.
Koppakking geloof ik niet zo in... zie ook elders. Als het probleem zich herhaald zou ik eerder de waterpomp verdenken en daarvoor is een revisiesetje (met nieuw en verbeterde keerring/asje). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Wo, 21 Mei. 2008, 10:26 Onderwerp: |
|
|
ok, iedereen bedankt voor de reacties!
zoals gezegd; ik hou het in de gaten, mocht het weer
fout gaan zal ik 't hier melden.
gr.
Richard _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Wo, 21 Mei. 2008, 15:21 Onderwerp: |
|
|
Als je koelvloeistof zo zwart is geweest laat het ook nog wel eens een laagje zwart achter in je expansie vaatje. Dit kan een vertekent beeld geven over de conditie van de koelvloeistof op dit moment.
Succes Johan |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Wo, 21 Mei. 2008, 16:14 Onderwerp: |
|
|
expansievaatje is doorgespoeld door monteur bij
het vervangen van de koelvloeistof.
Koelvloeistof is nu goed en helder van kleur.
hoop dat het zo blijft  _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Wo, 21 Mei. 2008, 19:40 Onderwerp: |
|
|
tafella schreef: | expansievaatje is doorgespoeld door monteur bij
het vervangen van de koelvloeistof.
Koelvloeistof is nu goed en helder van kleur.
hoop dat het zo blijft  |
Klinkt goed
Voor het controleren van het niveau kun je dit het beste doen voor dat je weg gaat(bij een koude motor), dan heb je altijd de zelfde omstandigheden.
Succes Johan |
|
Naar boven |
|
 |
Toon_D
Geregistreerd op: 1-3-2013 Berichten: 219 Woonplaats: Kruibeke
|
Geplaatst: Wo, 12 Nov. 2014, 18:26 Onderwerp: |
|
|
Heren,
Even een oud topic de lucht in kicken want ik zit momenteel met hetzelfde probleem.
10.000km geleden de waterpomp vervangen, niks meer aan de hand gehad, alles is perfect verlopen. Maar ik merkte na onze Transpyreneeėn reis toch een beetje zwart snot op in het koelwater. Een beetje vuiligheid kan wel dacht ik, blok heeft ook flink afgezien in de Pyreneeėn... Dus heb het water afgelaten en ververst!
Nu enkele weken later merk ik dat m'n koelwatervatje helemaal zwart is geworden en dat het water zelf ook terug zwart ziet. Het blijft ook bovenaan drijven dus ik verdenk ook dat er op een of andere manier olie in het circuit is terecht gekomen.
Kan dit zijn van het waterpompasje? Ik zou het verdacht vinden omdat er meer druk op je koelcircuit zit dan in je motorblok, dus het water in het blok gepompt wordt ipv de olie in het water...
Ook is het koelwaterniveau aanzienlijk weer gezakt sinds ik het opnieuw gevuld had (hoewel dit nog enkele luchtbellen kunnen geweest zijn maar een heel expansievatje vol is misschien toch wat veel?)
Iemand die hier nog ervaring mee heeft?
Bedankt!!
Mvg Toon _________________ KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 13 Nov. 2014, 19:30 Onderwerp: |
|
|
Hoogstwaarschijnlijk terug de waterpomp, en nog meer waarschijnlijk de klassieke fout gemaakt om het nieuwe asje gewoon door de dichting (bourrage) te douwen zonder de scherpe rand af te plakken met een stukje tape. Daardoor de bourrage beschadigd die het na x km opgegeven heeft... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Vr, 14 Nov. 2014, 0:37 Onderwerp: |
|
|
Soo, dit is een oud topic...
het complete verhaal is dat de zwarte koelvloeistof bij
mij veroorzaakt werd door slijtage van het kunststof schoepje in de
waterpomp...
Het blok van mijn 2008 was een van de eerste serie blokken door KTM zelf
gebouwd. De eerdere blokken werden door Rotax gebouwd.
Helaas had KTM het proces niet helemaal onder controle en werden de
blokken na het gieten niet goed gespoeld en bleef er gietzand achter in de
waterkanalen. Door dit gietzand werd het kunststofschoepje weggevreten
met als gevolg miniscule stukjes kunststof in de koelvloeistof waardoor de
Koelvloeistof zwart leek.
Dit wegslijten werd door de dealer niet onderkend en de koelvloeistof werd
Niet meer rondgepompt met oververhitting tot gevolg....
Het blok is op een gegeven moment ook vastgelopen door een gebroken
Olieschraapveer (alles trouwens keurig door KTM onder garantie opgelost!).
Er was mij dus geen sprake van olie in de koelvloeistof!
Succes met de reparatie! _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 14 Nov. 2014, 5:07 Onderwerp: |
|
|
tafella schreef: | Soo, dit is een oud topic...
het complete verhaal is dat de zwarte koelvloeistof bij
mij veroorzaakt werd door slijtage van het kunststof schoepje in de
waterpomp...
Het blok van mijn 2008 was een van de eerste serie blokken door KTM zelf
gebouwd. De eerdere blokken werden door Rotax gebouwd.
Helaas had KTM het proces niet helemaal onder controle en werden de
blokken na het gieten niet goed gespoeld en bleef er gietzand achter in de
waterkanalen. Door dit gietzand werd het kunststofschoepje weggevreten
met als gevolg miniscule stukjes kunststof in de koelvloeistof waardoor de
Koelvloeistof zwart leek.
Dit wegslijten werd door de dealer niet onderkend en de koelvloeistof werd
Niet meer rondgepompt met oververhitting tot gevolg....
Het blok is op een gegeven moment ook vastgelopen door een gebroken
Olieschraapveer (alles trouwens keurig door KTM onder garantie opgelost!).
Er was mij dus geen sprake van olie in de koelvloeistof!
Succes met de reparatie! |
beetje onzin verhaal, wie heeft je dat verteld
Rotax heeft NOOIT geen 2 cillinder blokken gemaakt voor ktm.
en Rotax heeft nog nooit 75° twins gemaakt , wel 72° twins voor Buell
http://en.wikipedia.org/wiki/KTM_950_Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Vr, 14 Nov. 2014, 13:08 Onderwerp: |
|
|
Als ik lieg, lieg ik in permissie....
Dit verhaal werd mij verteld door de dealer en klonk wel aannemelijk.
zo zie je maar weer....dealers zijn niet te vertrouwen...  _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
|