lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Luchtbelletjes I/d ontkoppelingsleiding (!)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ives

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 8:42    Onderwerp: Luchtbelletjes I/d ontkoppelingsleiding (!) Reageer met quote

Hallo, vorige week voor de tweede keer meegemaakt : plots begint schakelen erg moeilijk te worden om enkele km's verder gewoon onmogelijk te worden ! Gevaarlijk vond ik ! Een maat van me was erbij en die kent er meer van dan ik : het oliereservoirtje v/d ontkoppeling was leeg. Olie gehaald, gevuld, klaar ... zou je denken ? Nee : vrijwel direct terug last : de leiding vol luchtbelletjes ?! Onderaan de nippel eraf, bovenaan bijvullen en onderaan de olie aflaten : keiveel luchtbelletjes I/d leiding ? Hoe komt dat en hoe kan ik dit I/d toekomst voorkomen ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

1) Als je reservoir leeg was en je hebt er gewoon olie bij gegoten, is het niet meer dan normaal dat je lucht in je leidingen hebt gepompt. Die gaat er niet vanzelf terug uit dus.
2) De enige manier dat je reservoir leeg kan geraken is door een lek ergens. Demonteer eens je slave cylinder. Die hebben de reputatie om te lekken. Ik heb zoals velen de mijne ook vervangen door een meer betrouwbare aftermarket versie. Ik heb er eentje van Oberon.

Voilà,

T

Ives

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hey, bedankt al zover, maar de "slave" cilinder, wat is dat juist ? Sorry als dit een domme vraag zou zijn ... Hoe/waar koop ik me zo'n oberon exemplaar ? Ik wil dat zeker oplossen, dan zal ik toch geruster zijn 😉
Naar boven
demito

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ives schreef:
Hey, bedankt al zover, maar de "slave" cilinder, wat is dat juist ? Sorry als dit een domme vraag zou zijn ... Hoe/waar koop ik me zo'n oberon exemplaar ? Ik wil dat zeker oplossen, dan zal ik toch geruster zijn 😉

Wel, je master cylinder zit aan je koppelingshendel, onder het reservoir. Als je de leiding naar beneden volgt, kom je aan de slave, die een drukstang bedient zodat je koppelingsschijven, aan de andere kant van de motor, los van elkaar komen. Beetje motor SM dus laugh3

Op de foto is het dat middelste oranje geanodiseerd onderdeel met de nippel bovenaan. Bij jou waarschijnlijk zwart. Zit vast met 2 schroeven. Haal die even los en je zal direct zien of hij lekt achteraan. Ik wed van wel.

Een Oberonexemplaar haal je hier:
http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/KTM_Clutch_Slave_Cylinders_KCSC.html

Er zijn ook nog andere aftermarket opties.

Ives

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt ! Ik bestel dit onmiddellijk. Het ziet er nog mooi uit ook zo in het oranje ☺️ Ben blij dat het opgelost zal zijn straks, merci !
Naar boven
demito

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hoho, hold your horses!

Ik heb je geadviseerd te kijken of hij lekt. Ik wed van wel, maar toch beter eerst maar even kijken voor je met zekerheid verkondigt dat het probleem zal opgelost zijn door een nieuwe slave.

T

Ives

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo, je hebt gelijk... Ik heb dus meteen de koe bij de horens gevat en die twee boutjes eruit gedraaid. Daar zit dus een donkergrijze "behuizing" op een zwart "tussenstukje" met dezelfde vorm en die zitten dan samen op een ijzeren beugel gemonteerd die op zijn beurt rond het voorste tandwiel gemonteerd zit. En ja hoor : als ik dat voorste stuk uit het zwarte tussenstuk haalde hingen mijn handen al direct vol met olie. Zo ook de andere onderdelen... Er is dus wel degelijk iets loos daar... Uw diagnose is de juiste ! Ik zal de bestelling met een gerust hart plaatsen. Smile
Naar boven
Ives

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ben bezig met die bestelling, zeg maar : zou ik enkel de "slave cilinder" bestellen of zou ik ineens ook het (zwarte) tussenstuk bestellen ? Wat is wijsheid ?

slave cilinder.gif
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  14.45 KB
 Weergegeven:  13645 keer

slave cilinder.gif

tussenstuk.gif
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  17.39 KB
 Weergegeven:  13645 keer

tussenstuk.gif

Naar boven
Ives

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zijn de onderdelen die de miserie hebben veroorzaakt...

huidig tussenstuk.gif
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  113 KB
 Weergegeven:  641 keer

huidig tussenstuk.gif

huidige slave cilinder.gif
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  86.25 KB
 Weergegeven:  624 keer

huidige slave cilinder.gif

Naar boven
demito

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dat tussenstuk heeft niks met het lek te maken. Kan je perfect hergebruiken.
Let wel op dat het beweegbaar lipje op de drukas mooi in de uitsparing van het plastic tussenstuk past als je hem terug monteert.

timieh

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

(wil ik zelf graag even weten. Normaliter als je hem loshaalt hoort er niks uit te lopen? dit ivm drukstang controle en zonodig vervangen voor nieuwer exemplaar. KTM puntje bij oudere modellen met de nog niet verbeterde koppelings drukstang)
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Die drukstang komt normaal gezien nooit echt nat aan de kant van de slave. En de koppelingsolie hoort ook niet aan de buitenkant van de slave te zutten, dat moet gewoon droog zijn. Nuja, 't is een klassiek probleem. De Oberons zijn idd goed, maar schrik niet als je'm niet ontlucht krijgt zonder compressor/onderdruk...het zijn krengen om goed te krijgen maar eenmaal ze ontlucht zijn heb je'r geen omkijken meer naar.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Ives

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vandaag die Oberon besteld, had geen keuze... Hoe kan ik 'm dan best voor de eerste keer vullen/ontluchten ? Iemand een korte handleiding voor mij ??
Naar boven
demito

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

de mijne was luchtvrij door backbleeden:

Ga naar de gamma en haal je een half metertje plastic darm die net over de nippel past. Ga vervolgens naar de apotheker en koop de grootste spuit die hij heeft.

Slang over de nippel, spuit in de slang, nippel open en vloeistof doorspuiten. Zorg dat er iemand bij het reservoir de stijgende vloeistof er met een tweede spuit uittrekt, of hang een emmertje aan je stuur.

Sluit de nippel en breng het reservoir op het juiste niveau. Darmpje afkoppelen, dekseltje op het reservoir.

Presto!

Freebert

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

demito schreef:
de mijne was luchtvrij door backbleeden:

Dat is inderdaad een zeer goede manier om den boel ontlucht te krijgen! Zo deed ik het ook op m'n LC8'jes.

Ook ik had een oberon exemplaar, zonder problemen overigens. Ik maakte er wel de gewoonte van om regelmatig deze minerale olie te verversen. Een bus van dat spul kost bij Citroën twee keer niks.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: