Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ives
|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 8:42 Onderwerp: Luchtbelletjes I/d ontkoppelingsleiding (!) |
|
|
Hallo, vorige week voor de tweede keer meegemaakt : plots begint schakelen erg moeilijk te worden om enkele km's verder gewoon onmogelijk te worden ! Gevaarlijk vond ik ! Een maat van me was erbij en die kent er meer van dan ik : het oliereservoirtje v/d ontkoppeling was leeg. Olie gehaald, gevuld, klaar ... zou je denken ? Nee : vrijwel direct terug last : de leiding vol luchtbelletjes ?! Onderaan de nippel eraf, bovenaan bijvullen en onderaan de olie aflaten : keiveel luchtbelletjes I/d leiding ? Hoe komt dat en hoe kan ik dit I/d toekomst voorkomen ?
|
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 10:04 Onderwerp: |
|
|
1) Als je reservoir leeg was en je hebt er gewoon olie bij gegoten, is het niet meer dan normaal dat je lucht in je leidingen hebt gepompt. Die gaat er niet vanzelf terug uit dus.
2) De enige manier dat je reservoir leeg kan geraken is door een lek ergens. Demonteer eens je slave cylinder. Die hebben de reputatie om te lekken. Ik heb zoals velen de mijne ook vervangen door een meer betrouwbare aftermarket versie. Ik heb er eentje van Oberon.
Voilà,
T
_________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 11:50 Onderwerp: |
|
|
Hey, bedankt al zover, maar de "slave" cilinder, wat is dat juist ? Sorry als dit een domme vraag zou zijn ... Hoe/waar koop ik me zo'n oberon exemplaar ? Ik wil dat zeker oplossen, dan zal ik toch geruster zijn 😉
|
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 11:58 Onderwerp: |
|
|
Ives schreef: | Hey, bedankt al zover, maar de "slave" cilinder, wat is dat juist ? Sorry als dit een domme vraag zou zijn ... Hoe/waar koop ik me zo'n oberon exemplaar ? Ik wil dat zeker oplossen, dan zal ik toch geruster zijn 😉 |
Wel, je master cylinder zit aan je koppelingshendel, onder het reservoir. Als je de leiding naar beneden volgt, kom je aan de slave, die een drukstang bedient zodat je koppelingsschijven, aan de andere kant van de motor, los van elkaar komen. Beetje motor SM dus
Op de foto is het dat middelste oranje geanodiseerd onderdeel met de nippel bovenaan. Bij jou waarschijnlijk zwart. Zit vast met 2 schroeven. Haal die even los en je zal direct zien of hij lekt achteraan. Ik wed van wel.
Een Oberonexemplaar haal je hier:
http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/KTM_Clutch_Slave_Cylinders_KCSC.html
Er zijn ook nog andere aftermarket opties.
 |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 12:16 Onderwerp: |
|
|
Bedankt ! Ik bestel dit onmiddellijk. Het ziet er nog mooi uit ook zo in het oranje ☺️ Ben blij dat het opgelost zal zijn straks, merci !
|
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 12:22 Onderwerp: |
|
|
Hoho, hold your horses!
Ik heb je geadviseerd te kijken of hij lekt. Ik wed van wel, maar toch beter eerst maar even kijken voor je met zekerheid verkondigt dat het probleem zal opgelost zijn door een nieuwe slave.
T
 |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 13:11 Onderwerp: |
|
|
Hallo, je hebt gelijk... Ik heb dus meteen de koe bij de horens gevat en die twee boutjes eruit gedraaid. Daar zit dus een donkergrijze "behuizing" op een zwart "tussenstukje" met dezelfde vorm en die zitten dan samen op een ijzeren beugel gemonteerd die op zijn beurt rond het voorste tandwiel gemonteerd zit. En ja hoor : als ik dat voorste stuk uit het zwarte tussenstuk haalde hingen mijn handen al direct vol met olie. Zo ook de andere onderdelen... Er is dus wel degelijk iets loos daar... Uw diagnose is de juiste ! Ik zal de bestelling met een gerust hart plaatsen.
|
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 13:26 Onderwerp: |
|
|
Ben bezig met die bestelling, zeg maar : zou ik enkel de "slave cilinder" bestellen of zou ik ineens ook het (zwarte) tussenstuk bestellen ? Wat is wijsheid ?
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
14.45 KB |
Weergegeven: |
13645 keer |

|
|
17.39 KB |
13645 keer |

|
|
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 13:28 Onderwerp: |
|
|
Dit zijn de onderdelen die de miserie hebben veroorzaakt...
|
113 KB |
641 keer |

|
|
86.25 KB |
624 keer |

|
|
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 13:37 Onderwerp: |
|
|
Dat tussenstuk heeft niks met het lek te maken. Kan je perfect hergebruiken.
Let wel op dat het beweegbaar lipje op de drukas mooi in de uitsparing van het plastic tussenstuk past als je hem terug monteert.
 |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 19:15 Onderwerp: |
|
|
(wil ik zelf graag even weten. Normaliter als je hem loshaalt hoort er niks uit te lopen? dit ivm drukstang controle en zonodig vervangen voor nieuwer exemplaar. KTM puntje bij oudere modellen met de nog niet verbeterde koppelings drukstang)
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 20:53 Onderwerp: |
|
|
Die drukstang komt normaal gezien nooit echt nat aan de kant van de slave. En de koppelingsolie hoort ook niet aan de buitenkant van de slave te zutten, dat moet gewoon droog zijn. Nuja, 't is een klassiek probleem. De Oberons zijn idd goed, maar schrik niet als je'm niet ontlucht krijgt zonder compressor/onderdruk...het zijn krengen om goed te krijgen maar eenmaal ze ontlucht zijn heb je'r geen omkijken meer naar.
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 21:19 Onderwerp: |
|
|
Ik heb vandaag die Oberon besteld, had geen keuze... Hoe kan ik 'm dan best voor de eerste keer vullen/ontluchten ? Iemand een korte handleiding voor mij ??
|
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 21:30 Onderwerp: |
|
|
de mijne was luchtvrij door backbleeden:
Ga naar de gamma en haal je een half metertje plastic darm die net over de nippel past. Ga vervolgens naar de apotheker en koop de grootste spuit die hij heeft.
Slang over de nippel, spuit in de slang, nippel open en vloeistof doorspuiten. Zorg dat er iemand bij het reservoir de stijgende vloeistof er met een tweede spuit uittrekt, of hang een emmertje aan je stuur.
Sluit de nippel en breng het reservoir op het juiste niveau. Darmpje afkoppelen, dekseltje op het reservoir.
Presto!
 |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 6 Okt. 2014, 21:37 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | de mijne was luchtvrij door backbleeden:
|
Dat is inderdaad een zeer goede manier om den boel ontlucht te krijgen! Zo deed ik het ook op m'n LC8'jes.
Ook ik had een oberon exemplaar, zonder problemen overigens. Ik maakte er wel de gewoonte van om regelmatig deze minerale olie te verversen. Een bus van dat spul kost bij Citroën twee keer niks.
_________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
 |
|