Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Don

|
Geplaatst: Do, 6 Feb. 2014, 21:18 Onderwerp: moeren achtertandwiel |
|
|
Heren,
Nou is mij laatst ten gehore gekomen, dat wanneer je de moeren losdraait waarmee het achtertandwiel is geborgen. Zoals bijvoorbeeld het vervangen van het achtertandwiel. Je de moeren moet vervangen. Klopt dit?
Mvg,
Don |
|
Naar boven |
|
 |
LeBlanc

Geregistreerd op: 15-8-2008 Berichten: 46 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
|
Geplaatst: Do, 6 Feb. 2014, 22:36 Onderwerp: |
|
|
Toevallig vandaag ketting en tandwielen vervangen. Gewoon de oude moeren gebruikt, net als de vorige keer. In het werkplaats handboek ook niets over gelezen. Wel borgen met locktite..... |
|
Naar boven |
|
 |
vsrrh
|
Geplaatst: Do, 6 Feb. 2014, 22:57 Onderwerp: |
|
|
mijn 950s is inmiddels bijna 11 jaar oud en ik heb al 4 keer het achtertandwiel vervangen maar er zitten nog steeds de originele moeren op, dus wat je ten gehore is gekomen is onzin. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 7 Feb. 2014, 18:51 Onderwerp: |
|
|
In theorie is het zeker geen onzin, want dat zijn borgmoeren die, om hun borging te laten werken, licht ovaal gedrukt zijn in productie en daarna gemonteerd worden. De spanning die daardoor ontstaat zorgt voor de borging. Bij demontage is die spanning grotendeels verdwenen.
Spreekt natuurlijk vanzelf dat je door locktite te gebruiken op de oude moeren identiek hetzelfde effect krijgt... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Vr, 7 Feb. 2014, 20:06 Onderwerp: |
|
|
Het ligt inderdaad aan de kracht dat de moer voor de 1e keer vastzetten behoud. Zo zie je eigenlijk ook dat het beter is om altijd je moeren/bouten te vervangen door nieuwe. Echter is dit zo grote kostenpost dat het nagenoeg niet gebeurd zelfs niet met hoogwaardige techniek in turbines.
Nou is met de juiste loctite exact dezelfde / voldoende werking te behalen en dit zorgt ervoor dat het ook gewoon vast zit.
Zo is het op moment vastdraaien dan toch ook altijd het belangrijkste  _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Don

|
Geplaatst: Vr, 7 Feb. 2014, 21:00 Onderwerp: |
|
|
Heren,
Bedankt voor jullie antwoord, het is mij duidelijk  |
|
Naar boven |
|
 |
Hummer H1

|
Geplaatst: Wo, 17 Sep. 2014, 10:17 Onderwerp: |
|
|
Net terug uit de Eifel en het is slecht afgelopen met het achtertandwiel van een maatje. Achtertandwiel vervangen door een Super Sprox, geen nieuwe moeren of Locktite gebruikt. Moeren losgelopen en een gat in zijn achterbrug gevreten.
Borgen is dus heel belangrijk op welke manier dan ook. _________________ Mihi nil nimis absurdum.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/263719/Africa-Twin-1995-reviseren-1.html |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 17 Sep. 2014, 12:59 Onderwerp: |
|
|
jep. borgmoeren, borgen loctite.
en op moment aandraaien van de MOER, niet de bout... endat is eigenlijk niet goed mogelijk omdat je er niet bij kan.
(bout heeft nogal wat extra frictie...) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Wo, 17 Sep. 2014, 17:05 Onderwerp: |
|
|
ooit ook eens van een monteur te horen gekregen dat een alu tandwiel
(of een supersprox met dus een alu kern) eerder losloopt op de bouten,
omdat alu zachter is als staal.
op een LC8 zou ik persoonlijk dus niet snel kiezen voor alu (of supersprox ).
dat beetje gewicht winst maakt toch niet veel uit op een motor van 200 kg.
Op m'n exc heb ik wel supersprox atw  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 17 Sep. 2014, 20:16 Onderwerp: |
|
|
tja... monteurs.. zucht..
hardheid heeft er weinig mee te maken denk ik. Maar Alu kan net zo hard of harder zijn dan staal.
anyway: Alu tandiwel kan zeker net zo goed zijn. Alleen zijn ze idd nauwelijks lichter: het originele KTM tandwiel is namelijk verdund in het midden en daarmij nagenoeg net zo licht als een Supersporx (met alu binnenkant met 'volle' dikte.
Bevestiging is alles in deze... Had die supersprox dezelfde bouten? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|