Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ives
|
Geplaatst: Za, 11 Okt. 2014, 16:56 Onderwerp: Wat heb ik fout gedaan ??? |
|
|
Zie de post : luchtbelletjes in de ontkoppeling... "Oberon slave cilinder" besteld, netjes gemonteerd, de ontkoppeling van onder uit met darmpje en grote spuit naar boven toe gevuld, leiding zit vol olie, zeker weten. Nog eens extra ontlucht tot er niks meer dan pure olie uitkwam, nippel dichtgedraaid vooraleer de ontkoppelingshendel terug te lossen...Ik dacht : opdracht volbracht maar niets van : schakelen lukt precies wel, maar nu kan ik mijn ontkoppeling (de hendel dus) weer niet meer intrekken... . Kan er iemand zeggen wat ik fout gedaan heb ? aub ? Iemand ?
Laatst aangepast door Ives op Za, 11 Okt. 2014, 18:15, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Za, 11 Okt. 2014, 17:55 Onderwerp: |
|
|
Je hebt die spacer toch correct achter die slave gesplaatst, met het lipje van de drukstang in de uitsparing. Je hebt het zwarte rubber beschermkapje toch van de slave verwijderd? _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Za, 11 Okt. 2014, 18:12 Onderwerp: |
|
|
Spacer is correct geplaatst, net zoals ik 'm eraf heb gehaald... Het beweegbare "lipje" valt in de uitsparing, alles past en sluit trouwens perfect aan... Ik snap er niks meer van. Zwarte plastic kapje heb ik ook verwijderd... |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Za, 11 Okt. 2014, 18:26 Onderwerp: |
|
|
Wat bedoel je precies "ik kan de hendel niet meer intrekken"? Zit die vast? Heb je de oberon gevuld na plaatsing? _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Za, 11 Okt. 2014, 19:29 Onderwerp: |
|
|
Snap het zelf echt ook niet ... Alles netjes gemonteerd, nippel op de slave cilinder los gedraaid, spuit gevuld met olie, darmpje erop en alles gevuld van onder uit tot het in de "mastercilinder" (aan het stuur dus) uitkwam... Vervolgens nog een paar keer extra de hendel ingetrokken met nippel los beneden, olie komt dan beneden uit de nippel gestroomd, dat wil toch betekenen dat de leiding helemaal vol is... Nippel vast gezet met de hendel (à/h stuur) nog ingetrokken en pas als het nippeltje dicht is, de hendel gelost. (Anders "trekt" de nippel toch terug lucht binnen ?) daarna krijg ik de ontkoppelingshendel niet meer ingetrokken? Daar is geen beweging meer in te krijgen.... Hoe is dit nu toch mogelijk ? Wat ik wel zie en wat me nu wel verontrust is dat ik in de verpakking van de oberon een metalen balletje zie zitten dat ik nergens voor nodig had/heb... Ik blijf voorlopig overal af, vooraleer ik nog meer verkeerd doe... |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Za, 11 Okt. 2014, 19:37 Onderwerp: |
|
|
Owkay: haal je slave eraf, stop het balletje in het gedeelte dat de drukstang bedient en monteer opnieuw met het dekseltje van het reservoir verwijderd.Er zal olie te veel in je potje zitten nu dus het zal overlopen.
Succes! _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Za, 11 Okt. 2014, 19:44 Onderwerp: |
|
|
Zie link : Deze heeft net hetzelfde voorgehad, het heeft dus wel degelijk met dat metalen balletje te maken !!!
Sorry als ik dom overkom, maar waar moet dat metalen balletje nu exact in ? Moet dat onder het nippeltje dan, in die opening ?
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=13089 |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Za, 11 Okt. 2014, 19:54 Onderwerp: |
|
|
Nee, niet daar! Balletje gaat in het holle cilindertje achteraan de drukpiston van de oberon. Je zal zien dat er smeervet in het cilindertje zit. Dat zou het balletje ook op zijn plaats moeten houden. Dus piston drukt op balletje en balletje drukt op de drukstang. Nu drukt bij jou de piston rechtstreeks op de stang. _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Za, 11 Okt. 2014, 19:58 Onderwerp: |
|
|
Merci !!!!! Ik zal eens direct gaan kijken . Ik laat je zeker nog iets weten hoor, dank u alvast voor je advies, ik betaal je een pint als ik je tegenkom  |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Za, 11 Okt. 2014, 20:37 Onderwerp: |
|
|
Problem resolved ..... Inderdaad : dat metalen balletje erin en het werkt Ben niet lang genoeg naar school geweest om dit te begrijpen, laat staan dat ik het kan verklaren, maar niet getreurd : het werkt !!!! Heel erg bedankt demito, als ik je tegenkom, ik betaal je een pintje !!!! |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Zo, 12 Okt. 2014, 19:41 Onderwerp: |
|
|
Ik lees dit nu pas. Ik heb net hetzelfde voorgehad met het mysterieuze kleine balletje.
Goed dat het nu werkt, en vergeet niet regelmatig de olie te verversen!
Cheers,
Bert _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Zo, 12 Okt. 2014, 20:09 Onderwerp: |
|
|
Hoe vaak verversen jullie de olie van de ontkoppeling ? |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 13 Okt. 2014, 3:28 Onderwerp: |
|
|
Ives schreef: | Hoe vaak verversen jullie de olie van de ontkoppeling ? |
bij iedere beurt  |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 13 Okt. 2014, 8:50 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | Ives schreef: | Hoe vaak verversen jullie de olie van de ontkoppeling ? |
bij iedere beurt  |
Yep, deed ik ook. Is geen werk en de olie kost quasi niks bij Citroën. _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 13 Okt. 2014, 10:13 Onderwerp: |
|
|
juist, en dat verversen is gewoon een kwestie van doorspoelen, dus geen gezeur met lucht in het systeem.
van onderaf met injectiespuit oppompen, en vanuit het stuurpotje telkens wat afzuigen zodat die niet overloopt _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|