lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

E10, ethanol
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Di, 14 Dec. 2010, 15:20    Onderwerp: E10, ethanol Reageer met quote

FYI:

Binnenkort aan de Duitse pomp ook enkel nog E10 (10% ethanol) te verkrijgen, zoals in Frankrijk. Niet alle motoren verdragen dit.
Even KTM BE gecontacteerd en die wisten me te vertellen dat alle KTM's vanaf bj 2000 probleemloos E10 drinken.

Tis maar dat je het weet!

T

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Di, 14 Dec. 2010, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Definieer "probleemloos"?

Volgens mij kan het niet direct acuut kwaad, maar moet je toch rekening houden met snellere slijtage van leidingen en dichtingen, of zie ik dit fout?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 14 Dec. 2010, 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

nee.

E10 wil gewoon zeggen dat er 10% alcohol in zit. Het is niet zo dat dingen hier sneller van slijten.

Het kan zo zijn dat er materialen verwerkt zijn die echt niet tegen alcohol kunnen. Maar eigenlijk wordt dat al heel lang niet meer gedaan. In 1996 bijv reden ze er in amerika al op... Dus alleen met echte oude (<1990) voertuigen kan je evt problemen hebben.

De motor zelf loopt er wat schoner op. Doordat er wat minder aanslag op de kleppen, zuiger etc. komt, worden deze mogelijk wat heter en kunnen daar in theorie aan stuk gaan. In de praktijk zijn bij motorfietsen die materialen zowieso al zo hoogwaardig dat je daar geen problemen mee hoeft te verwachten.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Di, 14 Dec. 2010, 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Definieer "probleemloos"?

Volgens mij kan het niet direct acuut kwaad, maar moet je toch rekening houden met snellere slijtage van leidingen en dichtingen, of zie ik dit fout?


Ik wou gewoon met jullie delen wat KTM BE me vertelde he. Ik interpreteer het als dat je geen schrik moet hebben van E10. Je zal zeker niet meteen problemen krijgen. Maar als ik persoonlijk de keuze heb tussen E10 en oct95 dan kies ik ook voor pure naft hoor.
Maar de interpretatie is "all yours", Disaster smug

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BikeBrother



Geregistreerd op: 16-4-2006
Berichten: 356
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Di, 14 Dec. 2010, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

houd er wel rekening mee dat als je extra benzine in een plastic benzine jerrcan meeneemt dat deze daar niet altijd goed tegen kunnen. dit zal voor duitsland niet gebeuren (geen extra benzine nodig lijkt me).
In Brazilie zit allang een redelijk percentage alcohol in de benzine en daardoor zijn er weekmakers uit onze reserve plastictankjes in oplossing gekomen die zich op de gasschuif in de carburateur afzetten (bij suzuki DR600). dat werd een kleverige zooi waardoor de gasschuif open bleef hangen. dus 5000 rpm bij stationair en als je in de bergen rijd met haarspeldbochten zonder vangrails en je gas wil niet dicht....geen plezierige ervaring... bucktooth

_________________
KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018

www.bikebrothers.nl

Ride your Dreams
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 758
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Dec. 2010, 15:33    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Definieer "probleemloos"?

Volgens mij kan het niet direct acuut kwaad, maar moet je toch rekening houden met snellere slijtage van leidingen en dichtingen, of zie ik dit fout?

Eigenlijk zie je dit goed ja. Grootste probleem voor oudere voertuigen zijn idd de slangen en dichtingen, eventueel kunststof tanks, die niet tegen de alcohol kunnen. Gevolgen zoals hierboven beschreven voor de jerrycan, plus eventueel lekken.

't Is allemaal mooi, biobrandstof. Alleen spijtig dat je de gewassen die je omzet in brandstof niet meer kan opeten. Doe maar eens een wiki google op biobrandstof. cry
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
PHS



Geregistreerd op: 11-5-2010
Berichten: 257
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Dec. 2010, 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

KTM en "probleemloos" in één zin lipsrsealed2

fijne superleuke fietsen, dat wel. maar probleemloos,.... MWAH..

_________________
ex. KTM 950 Adventure 2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Dec. 2010, 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

PHS schreef:
KTM en "probleemloos" in één zin lipsrsealed2

fijne superleuke fietsen, dat wel. maar probleemloos,.... MWAH..


Euh, efkens hout vasthouden maar tot nu toe veeeeeel minder probs dan met mijn 1150 GSA. Daar heb ik 3 boiten kapot gereden, frame gescheurd, 3 voorwielen mogen vervangen en nog een hele resem andere klodden mogen repareren vooraleer hij volledig de geest heeft gegeven... Dus voor mij vooralsnog probleemloos... smug

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 758
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Dec. 2010, 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

De term "oneigenlijk gebruik" springs to mind. wink3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Dec. 2010, 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
De term "oneigenlijk gebruik" springs to mind. wink3


Ik heb met die BMW alleen maar gedaan gelijk in de promo filmkes grin2

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 25 Dec. 2010, 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

op de lange termijn levert het problemen met de tanks op, ze zwellen op, passen niet goed meer, lak komt er af. kijk maar op amerikaanse fora. veel van die problemen die hier totaal niet voorkomen.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 25 Dec. 2010, 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

mmm verbaasd me eigenlijk een beetje: De tanks zijn van Nylon en Nylon kan vrij goed tegen alcohol. "t kan natuurlijk zijn dat er wat toevoegingen bij zitten die de boosdoeners zijn.

Die vettige acerbis tanken zouden er wel eens slechter tegen kunnen. Een van die kunstoffen is Nalgeen... das helemaal niet goed bestand tegen alcohol.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
burgerking



Geregistreerd op: 4-9-2005
Berichten: 420

BerichtGeplaatst: Za, 25 Dec. 2010, 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ethanol die gebruikt wordt voor brandstof moet, binnen de EU, minimaal 98.7% ethanol bevatten (rest water, methanol en hogere alcoholen). Als er daarvan dus 10% in de benzine zit moet je plastic wel van slechte kwaliteit zijn wil het daar niet tegen kunnen, wat betreft de verontreinigingen dan. Benzine is van zich zelf ook niet zo'n pretting goedje. Eigenlijk zijn alle voertuigen gebouwd na 2000 geschikt voor E15.

Als ik de verhalen op advrider mag geloven is er nu een rechtzaak ivm slechte kwaliteit benzine tanks van Ducati en daarbij zou ook het gaan om effect van ethanol. Die zouden ook door acerbis gemaakt worden, materiaal weet ik niet.
In de US is het gebruik van ethanol al verder doorgevoerd dan in de EU en wordt de vraag naar bio-ethanol alleen maar groter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BikeBrother



Geregistreerd op: 16-4-2006
Berichten: 356
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Dec. 2010, 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens KTM duitsland moeten alle KTM's na 2000 er geen probleem mee heben.
http://www.ktm.de/KTM-News.223.8.html?nodeID=111591&cHash=543ecbe646

er staat:
20.12.2010
"E10" Verträglichkeit bei KTM Motorrädern
Ab Anfang 2011 bieten deutsche Tankstellen Kraftstoffe mit 10 Prozent Ethanol-Anteil („E10“) zusätzlich zu den bereits üblichen Sorten mit fünf Prozent Anteil („E5“) an. Die Verträglichkeit des E10 Kraftstoffes ist nicht bei allen Kraftfahrzeugen uneingeschränkt gegeben. Hier die Antworten auf die wichtigsten Fragen bezüglich Kraftstoffen mit 10 Prozent Ethanol-Anteil („E10“)

Welche KTM-Modelle verkraften E10-Sprit?
Alle KTM Modelle ab Baujahr 2000 sind für den Betrieb mit E10-Kraftstoff geeignet.

_________________
KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018

www.bikebrothers.nl

Ride your Dreams
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Icul8r



Geregistreerd op: 15-4-2008
Berichten: 44

BerichtGeplaatst: Do, 2 Okt. 2014, 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren in Frankrijk per ongeluk 95 E10 getankt en eigenlijk gelijk daarna begon hij in te houden tussen de 4 en 5000 toeren. Rijksweg en voluit accelereren gaat nog. maar rustig rijden gaat met horten en stoten.

Het verbruik is ook gegaan naar 1 op 11 ipv 1 op 15. Vervolgens op de terugweg daarna al een 2 tankbeurten van 98 getankt, maar heeft niet geholpen.

Verpalen gaf al gelijk aan dat de carburateurs vuil zijn.

Voor de vorm nog een flesje Fore 1 gekocht die er morgen in gaat, en dan hoop ik dat dat helpt. Anders maar de boel uit elkaar laten halen en schoonmaken is het plan.

Jullie nog ideeën
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif