Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
demito

|
Geplaatst: Di, 14 Dec. 2010, 15:20 Onderwerp: E10, ethanol |
|
|
FYI:
Binnenkort aan de Duitse pomp ook enkel nog E10 (10% ethanol) te verkrijgen, zoals in Frankrijk. Niet alle motoren verdragen dit.
Even KTM BE gecontacteerd en die wisten me te vertellen dat alle KTM's vanaf bj 2000 probleemloos E10 drinken.
Tis maar dat je het weet!
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Di, 14 Dec. 2010, 17:32 Onderwerp: |
|
|
Definieer "probleemloos"?
Volgens mij kan het niet direct acuut kwaad, maar moet je toch rekening houden met snellere slijtage van leidingen en dichtingen, of zie ik dit fout? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 14 Dec. 2010, 19:56 Onderwerp: |
|
|
nee.
E10 wil gewoon zeggen dat er 10% alcohol in zit. Het is niet zo dat dingen hier sneller van slijten.
Het kan zo zijn dat er materialen verwerkt zijn die echt niet tegen alcohol kunnen. Maar eigenlijk wordt dat al heel lang niet meer gedaan. In 1996 bijv reden ze er in amerika al op... Dus alleen met echte oude (<1990) voertuigen kan je evt problemen hebben.
De motor zelf loopt er wat schoner op. Doordat er wat minder aanslag op de kleppen, zuiger etc. komt, worden deze mogelijk wat heter en kunnen daar in theorie aan stuk gaan. In de praktijk zijn bij motorfietsen die materialen zowieso al zo hoogwaardig dat je daar geen problemen mee hoeft te verwachten. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Di, 14 Dec. 2010, 20:06 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Definieer "probleemloos"?
Volgens mij kan het niet direct acuut kwaad, maar moet je toch rekening houden met snellere slijtage van leidingen en dichtingen, of zie ik dit fout? |
Ik wou gewoon met jullie delen wat KTM BE me vertelde he. Ik interpreteer het als dat je geen schrik moet hebben van E10. Je zal zeker niet meteen problemen krijgen. Maar als ik persoonlijk de keuze heb tussen E10 en oct95 dan kies ik ook voor pure naft hoor.
Maar de interpretatie is "all yours", Disaster  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
BikeBrother

|
Geplaatst: Di, 14 Dec. 2010, 22:03 Onderwerp: |
|
|
houd er wel rekening mee dat als je extra benzine in een plastic benzine jerrcan meeneemt dat deze daar niet altijd goed tegen kunnen. dit zal voor duitsland niet gebeuren (geen extra benzine nodig lijkt me).
In Brazilie zit allang een redelijk percentage alcohol in de benzine en daardoor zijn er weekmakers uit onze reserve plastictankjes in oplossing gekomen die zich op de gasschuif in de carburateur afzetten (bij suzuki DR600). dat werd een kleverige zooi waardoor de gasschuif open bleef hangen. dus 5000 rpm bij stationair en als je in de bergen rijd met haarspeldbochten zonder vangrails en je gas wil niet dicht....geen plezierige ervaring...  _________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Wo, 15 Dec. 2010, 15:33 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Definieer "probleemloos"?
Volgens mij kan het niet direct acuut kwaad, maar moet je toch rekening houden met snellere slijtage van leidingen en dichtingen, of zie ik dit fout? |
Eigenlijk zie je dit goed ja. Grootste probleem voor oudere voertuigen zijn idd de slangen en dichtingen, eventueel kunststof tanks, die niet tegen de alcohol kunnen. Gevolgen zoals hierboven beschreven voor de jerrycan, plus eventueel lekken.
't Is allemaal mooi, biobrandstof. Alleen spijtig dat je de gewassen die je omzet in brandstof niet meer kan opeten. Doe maar eens een wiki google op biobrandstof.  |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
|
Geplaatst: Wo, 15 Dec. 2010, 18:30 Onderwerp: |
|
|
KTM en "probleemloos" in één zin
fijne superleuke fietsen, dat wel. maar probleemloos,.... MWAH.. _________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Wo, 15 Dec. 2010, 20:53 Onderwerp: |
|
|
PHS schreef: | KTM en "probleemloos" in één zin
fijne superleuke fietsen, dat wel. maar probleemloos,.... MWAH.. |
Euh, efkens hout vasthouden maar tot nu toe veeeeeel minder probs dan met mijn 1150 GSA. Daar heb ik 3 boiten kapot gereden, frame gescheurd, 3 voorwielen mogen vervangen en nog een hele resem andere klodden mogen repareren vooraleer hij volledig de geest heeft gegeven... Dus voor mij vooralsnog probleemloos...  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Wo, 15 Dec. 2010, 20:55 Onderwerp: |
|
|
De term "oneigenlijk gebruik" springs to mind.  |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Wo, 15 Dec. 2010, 20:56 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | De term "oneigenlijk gebruik" springs to mind.  |
Ik heb met die BMW alleen maar gedaan gelijk in de promo filmkes  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Za, 25 Dec. 2010, 12:15 Onderwerp: |
|
|
op de lange termijn levert het problemen met de tanks op, ze zwellen op, passen niet goed meer, lak komt er af. kijk maar op amerikaanse fora. veel van die problemen die hier totaal niet voorkomen. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 25 Dec. 2010, 12:31 Onderwerp: |
|
|
mmm verbaasd me eigenlijk een beetje: De tanks zijn van Nylon en Nylon kan vrij goed tegen alcohol. "t kan natuurlijk zijn dat er wat toevoegingen bij zitten die de boosdoeners zijn.
Die vettige acerbis tanken zouden er wel eens slechter tegen kunnen. Een van die kunstoffen is Nalgeen... das helemaal niet goed bestand tegen alcohol. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
burgerking
|
Geplaatst: Za, 25 Dec. 2010, 17:17 Onderwerp: |
|
|
Ethanol die gebruikt wordt voor brandstof moet, binnen de EU, minimaal 98.7% ethanol bevatten (rest water, methanol en hogere alcoholen). Als er daarvan dus 10% in de benzine zit moet je plastic wel van slechte kwaliteit zijn wil het daar niet tegen kunnen, wat betreft de verontreinigingen dan. Benzine is van zich zelf ook niet zo'n pretting goedje. Eigenlijk zijn alle voertuigen gebouwd na 2000 geschikt voor E15.
Als ik de verhalen op advrider mag geloven is er nu een rechtzaak ivm slechte kwaliteit benzine tanks van Ducati en daarbij zou ook het gaan om effect van ethanol. Die zouden ook door acerbis gemaakt worden, materiaal weet ik niet.
In de US is het gebruik van ethanol al verder doorgevoerd dan in de EU en wordt de vraag naar bio-ethanol alleen maar groter. |
|
Naar boven |
|
 |
BikeBrother

|
Geplaatst: Zo, 26 Dec. 2010, 11:39 Onderwerp: |
|
|
Volgens KTM duitsland moeten alle KTM's na 2000 er geen probleem mee heben.
http://www.ktm.de/KTM-News.223.8.html?nodeID=111591&cHash=543ecbe646
er staat:
20.12.2010
"E10" Verträglichkeit bei KTM Motorrädern
Ab Anfang 2011 bieten deutsche Tankstellen Kraftstoffe mit 10 Prozent Ethanol-Anteil („E10“) zusätzlich zu den bereits üblichen Sorten mit fünf Prozent Anteil („E5“) an. Die Verträglichkeit des E10 Kraftstoffes ist nicht bei allen Kraftfahrzeugen uneingeschränkt gegeben. Hier die Antworten auf die wichtigsten Fragen bezüglich Kraftstoffen mit 10 Prozent Ethanol-Anteil („E10“)
Welche KTM-Modelle verkraften E10-Sprit?
Alle KTM Modelle ab Baujahr 2000 sind für den Betrieb mit E10-Kraftstoff geeignet. _________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
 |
Icul8r
|
Geplaatst: Do, 2 Okt. 2014, 22:00 Onderwerp: |
|
|
Gisteren in Frankrijk per ongeluk 95 E10 getankt en eigenlijk gelijk daarna begon hij in te houden tussen de 4 en 5000 toeren. Rijksweg en voluit accelereren gaat nog. maar rustig rijden gaat met horten en stoten.
Het verbruik is ook gegaan naar 1 op 11 ipv 1 op 15. Vervolgens op de terugweg daarna al een 2 tankbeurten van 98 getankt, maar heeft niet geholpen.
Verpalen gaf al gelijk aan dat de carburateurs vuil zijn.
Voor de vorm nog een flesje Fore 1 gekocht die er morgen in gaat, en dan hoop ik dat dat helpt. Anders maar de boel uit elkaar laten halen en schoonmaken is het plan.
Jullie nog ideeën |
|
Naar boven |
|
 |
|