lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

vork olie bijvullen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 376

BerichtGeplaatst: Di, 26 Aug. 2014, 9:47    Onderwerp: vork olie bijvullen Reageer met quote

Ik heb na een modderige rit een voorpoot lek gehad , gehad ja , want na de truc met het folietje ( of hoe dit noodmiddel mag heten ) is het lekken gestopt .Nu weet ik dus niet hoeveel olie eruit is gelekt en wil dit natuurlijk bijvullen , kan dit zonder grote verbouwingen bv. door olie via de ontluchtingsnippels in te spuiten en kan ik via die weg ook de stand van de olie pijlen ? Heb eigenlijk nog geen zin om alles te demonteren , dit staat hier meestal s'winters gepland
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Di, 26 Aug. 2014, 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Je zal je vorkpoot moeten demonteren, de topcap losschroeven, de veer uit de poot verwijderen en dan het oliepeil meten met een volledig ingedrukte vorkpoot. Dus ik vrees dat je wel wat zal moeten sleutelen... Meestal kan het geen kwaad je zal het niet voelen dat het niveau in de ene poot 5mm hoger/lager staat dan de andere poot. Hangt er vanaf hoeveel hij gelekt heeft natuurlijk.
_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150


Laatst aangepast door Toon_D op Wo, 27 Aug. 2014, 22:15, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2727
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 26 Aug. 2014, 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Wat er verdwenen is zal niet de moeite waard zijn. Druppeltjes vullen niet zomaar een glaasje!
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 376

BerichtGeplaatst: Di, 26 Aug. 2014, 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Nee ok steven , mee eens , maar merkte al voordat ik wist dat hij lekte ,dat de vork "slap" aanvoelde bij inveren . Dus weet niet hoeveel er die dag uitgedruppeld is . dank voor jullie reacties .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Aug. 2014, 1:36    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.vanlaarsuspension.nl/pages/prijzen.htm

kan je niet voor sukkelen toch thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 376

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Aug. 2014, 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

klopt , maar ik was dit pas komende winter van plan ( groot onderhoud ) , was nu op zoek naar een noodoplossing .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1482
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Aug. 2014, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Mocht je het toch willen checken. Vind het een klusje van bijna niks.
Even pootjes eruit dopje eraf veer eruit poot naar beneden en kijken. mits nodig bijvullen. book2 smug en vice versa

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 376

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Aug. 2014, 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ga ik binnenkort doen , heb ook niet zo heel veel keus . bedankt .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Do, 28 Aug. 2014, 4:36    Onderwerp: Reageer met quote

john68 schreef:
klopt , maar ik was dit pas komende winter van plan ( groot onderhoud ) , was nu op zoek naar een noodoplossing .


hoef je dat van de winter niet meer te doen laugh laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1593
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 2 Sep. 2014, 12:42    Onderwerp: Re: vork olie bijvullen Reageer met quote

john68 schreef:
.......wil dit natuurlijk bijvullen , kan dit......bv. door olie via de ontluchtingsnippels in te spuiten en kan ik via die weg ook de stand van de olie pijlen ? ...........

Kan het écht niet via die ontluchtingsnippels???? Ik zat ook aan deze piste te denken om de luchtkamer wat kleiner te maken.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1482
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 2 Sep. 2014, 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

Tuurlijk kan het. Maar je kan nooit uitgaan van hoe je veer staat met de veer erin. De ene heeft wat meer voorspanning dan de ander.


Je zou het wel iets anders kunnen.
eerst zoals het hoort.

-veer erin
-buitenpoot naar beneden
-opmeten (nu weet je wat de stand is als de veer erin zit)
-en dan kan je het eventueel bijvullen.

Wil je de dop er niet af halen. Dan blijft er een verandering met instellingen per vork verschillend en kan je dus geen zuivere meting doen book2

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1593
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 2 Sep. 2014, 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

timieh schreef:
Even pootjes eruit dopje eraf veer eruit poot naar beneden en kijken. mits nodig bijvullen. book2 smug en vice versa

Klinkt wel lekker eenvoudig thumbsup

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1482
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 2 Sep. 2014, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Muug valt reuze mee als je de rebound reperatie van mij gezien hebt.
Dan moet tot aan het hele zuigerpakket alles los smug rolleyes

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Sep. 2014, 0:37    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig verhaal dit idea2 als je de goeie eerst leeg kiept, dan weet je precies hoeveel er in die andere moet grin2 grin2
wie weet kan dit ook nog via de ontluchtings nippel aaahahahahahaha
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Sep. 2014, 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

officiele meetmethode:
(die helemaal niet moeilijk is..)

- dop van veer verwijderen (rebound stang laten zitten in vork)
- veer verwijderen
- vorkpoot tot in diepste stand laten zakken

-> olie 10cm onder de rand (10cm luchtkamer)

je mag dit evt verkleinen naar 8cm om de vork progressiever te maken zodat ie minder doorslaat als je wat flink offroad rijdt.

Als je het met 2 poten tegelijk doet KAN je dat zelfs met de vork in de motor doen:

- op de middenbok
- stuur er af (los.. zodat je bij de vorkdoppen kan)
- !!!! bovenste kroonplaat klemmen om de vork LOSmaken !!!
- dop verwijderen (dat gaat niet als je het vorige niet gedaan hebt... :-/ )
- veer er uit (afvegen)
motor geheel voorover laten zakken dat ie helemaal in de vork gedrukt staat (maak effe je vork-onder-poten schoon voordat je dat doet... onderaan zit meestal vuil...)

-> normale procedure.

- je kunt die 10cm (8cm) makkelijk afmeten als je een fles met een vulslang neemt en daar 10cm maat op aftekent: Je vult de vork wat te ver en dan slubber je met die fles de vork weer leeg op het juiste nivo.

(ergo: RTFM)

smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif