Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
john68
|
Geplaatst: Di, 26 Aug. 2014, 9:47 Onderwerp: vork olie bijvullen |
|
|
Ik heb na een modderige rit een voorpoot lek gehad , gehad ja , want na de truc met het folietje ( of hoe dit noodmiddel mag heten ) is het lekken gestopt .Nu weet ik dus niet hoeveel olie eruit is gelekt en wil dit natuurlijk bijvullen , kan dit zonder grote verbouwingen bv. door olie via de ontluchtingsnippels in te spuiten en kan ik via die weg ook de stand van de olie pijlen ? Heb eigenlijk nog geen zin om alles te demonteren , dit staat hier meestal s'winters gepland |
|
Naar boven |
|
 |
Toon_D
|
Geplaatst: Di, 26 Aug. 2014, 15:28 Onderwerp: |
|
|
Je zal je vorkpoot moeten demonteren, de topcap losschroeven, de veer uit de poot verwijderen en dan het oliepeil meten met een volledig ingedrukte vorkpoot. Dus ik vrees dat je wel wat zal moeten sleutelen... Meestal kan het geen kwaad je zal het niet voelen dat het niveau in de ene poot 5mm hoger/lager staat dan de andere poot. Hangt er vanaf hoeveel hij gelekt heeft natuurlijk. _________________ KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Laatst aangepast door Toon_D op Wo, 27 Aug. 2014, 22:15, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 26 Aug. 2014, 18:51 Onderwerp: |
|
|
Wat er verdwenen is zal niet de moeite waard zijn. Druppeltjes vullen niet zomaar een glaasje! _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
john68
|
Geplaatst: Di, 26 Aug. 2014, 22:46 Onderwerp: |
|
|
Nee ok steven , mee eens , maar merkte al voordat ik wist dat hij lekte ,dat de vork "slap" aanvoelde bij inveren . Dus weet niet hoeveel er die dag uitgedruppeld is . dank voor jullie reacties . |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
|
Naar boven |
|
 |
john68
|
Geplaatst: Wo, 27 Aug. 2014, 12:24 Onderwerp: |
|
|
klopt , maar ik was dit pas komende winter van plan ( groot onderhoud ) , was nu op zoek naar een noodoplossing . |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Wo, 27 Aug. 2014, 21:48 Onderwerp: |
|
|
Mocht je het toch willen checken. Vind het een klusje van bijna niks.
Even pootjes eruit dopje eraf veer eruit poot naar beneden en kijken. mits nodig bijvullen. en vice versa _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
john68
|
Geplaatst: Wo, 27 Aug. 2014, 23:18 Onderwerp: |
|
|
Ga ik binnenkort doen , heb ook niet zo heel veel keus . bedankt . |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Do, 28 Aug. 2014, 4:36 Onderwerp: |
|
|
john68 schreef: | klopt , maar ik was dit pas komende winter van plan ( groot onderhoud ) , was nu op zoek naar een noodoplossing . |
hoef je dat van de winter niet meer te doen  |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 2 Sep. 2014, 12:42 Onderwerp: Re: vork olie bijvullen |
|
|
john68 schreef: | .......wil dit natuurlijk bijvullen , kan dit......bv. door olie via de ontluchtingsnippels in te spuiten en kan ik via die weg ook de stand van de olie pijlen ? ........... |
Kan het écht niet via die ontluchtingsnippels???? Ik zat ook aan deze piste te denken om de luchtkamer wat kleiner te maken. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
|
Geplaatst: Di, 2 Sep. 2014, 13:44 Onderwerp: |
|
|
Tuurlijk kan het. Maar je kan nooit uitgaan van hoe je veer staat met de veer erin. De ene heeft wat meer voorspanning dan de ander.
Je zou het wel iets anders kunnen.
eerst zoals het hoort.
-veer erin
-buitenpoot naar beneden
-opmeten (nu weet je wat de stand is als de veer erin zit)
-en dan kan je het eventueel bijvullen.
Wil je de dop er niet af halen. Dan blijft er een verandering met instellingen per vork verschillend en kan je dus geen zuivere meting doen  _________________ ------------
Tim.
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 2 Sep. 2014, 20:40 Onderwerp: |
|
|
timieh schreef: | Even pootjes eruit dopje eraf veer eruit poot naar beneden en kijken. mits nodig bijvullen. en vice versa |
Klinkt wel lekker eenvoudig  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
|
Geplaatst: Di, 2 Sep. 2014, 21:48 Onderwerp: |
|
|
Muug valt reuze mee als je de rebound reperatie van mij gezien hebt.
Dan moet tot aan het hele zuigerpakket alles los  _________________ ------------
Tim.
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Wo, 3 Sep. 2014, 0:37 Onderwerp: |
|
|
prachtig verhaal dit als je de goeie eerst leeg kiept, dan weet je precies hoeveel er in die andere moet
wie weet kan dit ook nog via de ontluchtings nippel aaahahahahahaha |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 3 Sep. 2014, 9:43 Onderwerp: |
|
|
officiele meetmethode:
(die helemaal niet moeilijk is..)
- dop van veer verwijderen (rebound stang laten zitten in vork)
- veer verwijderen
- vorkpoot tot in diepste stand laten zakken
-> olie 10cm onder de rand (10cm luchtkamer)
je mag dit evt verkleinen naar 8cm om de vork progressiever te maken zodat ie minder doorslaat als je wat flink offroad rijdt.
Als je het met 2 poten tegelijk doet KAN je dat zelfs met de vork in de motor doen:
- op de middenbok
- stuur er af (los.. zodat je bij de vorkdoppen kan)
- !!!! bovenste kroonplaat klemmen om de vork LOSmaken !!!
- dop verwijderen (dat gaat niet als je het vorige niet gedaan hebt... :-/ )
- veer er uit (afvegen)
motor geheel voorover laten zakken dat ie helemaal in de vork gedrukt staat (maak effe je vork-onder-poten schoon voordat je dat doet... onderaan zit meestal vuil...)
-> normale procedure.
- je kunt die 10cm (8cm) makkelijk afmeten als je een fles met een vulslang neemt en daar 10cm maat op aftekent: Je vult de vork wat te ver en dan slubber je met die fles de vork weer leeg op het juiste nivo.
(ergo: RTFM)
 _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|