Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
plukenannabel

|
Geplaatst: Ma, 8 Jul. 2013, 1:02 Onderwerp: geen oliedruk? |
|
|
Motor op de kar naar huis
Op de snelweg begon oliedruklamje te knipperen, direct koppeling in en contact uit. Uit laten rollen een parkeerplaats op.
Geen olie op de peilstok. (stommerik enz enz)
Had voor het weggaan olie gechekt, minimum op peilstok, dus ok voor dit ritje. Ook na 1l nog steeds minimum op peilstok (ingedraaid) nog een liter verder nog steeds. Bij starten even oliedruk, direct daarnaa weer snel knipperend. Ook ratelend geluid wat lijkt op distributieketting de niet op spanning komt.
2 vragen:
Kan kan de olie blijven. Geen walm/lekkage. Kan het retourcircuit ergens in de fout gaan zodat olie niet meer retour naar de olietank gaat?(klep oid?)
Waar zit de oliedruksensor, in heen of terugcircuit of echt in blakkanaalo
En de hamvraag:
Serieuze schade of een symptom van iets minder ergs? _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
Geplaatst: Ma, 8 Jul. 2013, 15:13 Onderwerp: |
|
|
De dealer kan me niet helpen. Motor service eibergen, ze hebben geen olieloop schema, weten niet waar de sensoren precies zitten, weten niet of de kettingspanners in dezelde olieloop zitten. Weten niet of er nog een klep in retourkanaal naar olievat zit....
Ze weten wel dat het niet goed is......zucht
Mocht hem wel langs brengen (a 65e per uur) dan wilden ze er wel naar kijken.
Fijn, dat geeft vertrouwen, ik doe het zelf wel of zoek een andere dealer
Zit dealerschap bij een pak koekjes of zo? _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 8 Jul. 2013, 16:28 Onderwerp: |
|
|
even filter trekken, water in de olie? denk het niet, maar simpel gezien.
Lijkt op een verstopt aanzuigfilter omdat ie niets meer naar de tank pompt. dat gaat maar een filter door zo uit mijn hoofd, het zeefje onder je koppeling.
Verder heb ik die oliepomp nog nooit stuk zien gaan, ook de aandrijving is super hard bij de lc8.
spontaan, uit het niets gebeurd?
Als je niet heb doorgereden zal de schade minimaal zijn denk ik. Als je langer met een lege tank gereden heb dan vrees is met grote vrezen voor heel veel lagers in je blok....
Even opgezocht:
de toevoer naar je tank is echt alleen het grof filter naar de pomprotor rechts naar de tank toe. geen klepjes niets.
Kan bijna niet stuk, alleen vuil of leiding extern klem geknakt. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
Geplaatst: Ma, 8 Jul. 2013, 17:24 Onderwerp: |
|
|
Heb er een schoon zeefje in gedaan met oliewissel 1000km terug. Wle de tanks geplaatst van safari. Mogelijk iets afgeklemd? al zou dat vreemd zijn gezien ik wel 400km zonder probleemn heb gemaakt al.
Met olie in het blok krijg je wel een beste carterdruk denk ik. Hopen dat de seals nog heel zijn. Geen 10 sec met lampje gereden. Dat moet wel goed zijn gegaan. Vanavond maar eens olie af laten lopen en beetje hopen _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 8 Jul. 2013, 21:39 Onderwerp: |
|
|
Jahoor bij ie dealer..
Maar een leeg blijvende tank is zeker geen symptoom van een lekkende waterpomp. Druk na de tank te vullen ook niet. Dus wat zijn de symptomen nu eigenlijk?.. _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 10:13 Onderwerp: |
|
|
Zit niet gewoon alle olie in het carter en is er niet toevallig een storing vwb de terugvoer. Het zeefje onder het olietank verstopt, geen opbrengst van de secudaire oliepomp (leidinkje los geschoten). Als ik het verhaal zo lees zou er nu dus een litertje of 4 olie in hetblok zitten. Tap het eens af in een maatbeker... _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 10:59 Onderwerp: |
|
|
als je het zelf wil oplossen, probeer dan eens te begrijpen hoe een dry-sump smeersysteem in elkaar zit.
er zijn 2 circuit en 2 pompen... 1 die druk pompt en alles smeert, 1 die een groter volume pompt en het blok leeg zuigt.
olie-druksensor zit ALTIJD NA de drukpomp uiteraard. daar zitten ook de componenten die oliedruk moeten hebben, zoals de distributie-ketting-spanners.
Het filter zit ook in het circuit na de drukpomp.
de retourpomp pompt het alleen terug naar de tank (bovenin). De drukpomp pakt de olie uit de onderkant van de tank... en heeft dus al olie (en druk) zodra er genoeg is om de leidingen te vullen: 1 litertje of zo)
Als je olie verdwijnt uit de tank, EN je hebt geen olie druk, dan staat de olie dus onderin het blok! (of je hebt een enorme plas op de weg gemaakt)
Dan kunnen er 2 dingen an gebeuren:
1- de retourpomp pompt het niet terug (ergens iets verstopt (zeefjes) of pomp echt kapot (dan doet ie meestal toch nog wel wat...). Als dan alle olie onderin het blok ligt, dan kan de drukpomp uiteindelijk ookl geen druk pompen!
2- De drukpomp pompt TE veel olie... dat kan eigenlijk niet want die heeft een kleiner pomp volume. Aleen als ie echt helemaal drukloos pompt omdat het er ergens enorm uit piest, dan kan dat soms net wel te veel zijn (tov de retourpomp). Maar dan heb je helemaal nooit druk!!
Dus als je even het blok aftapt en kijkt hoeveel daar in stond, dan weet je al een boel.
daarna pleur je 2 liter in de tank en start je de motor: als je dan wel oliedruk hebt (voor een tijdje totdat de olie op is...) dan doet het drukcircuit het goed, en zit het probleem dus in de retour.
Als je dan nog geen druk krijgt.... dan klopt er iets niet in het drukcircuit: bijv een spanner die zo doorlekt dat de oliedruk helemaal compleet wegvalt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
Geplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 12:42 Onderwerp: |
|
|
Quote: | als je het zelf wil oplossen, probeer dan eens te begrijpen hoe een dry-sump smeersysteem in elkaar zit. |
Volgens mij is dat precies wat ik doe via dit en andere fora, vragen aan de dealer. Maar beste antwoord heb ik toch hier. Thnx.
Ik begreep dat een door water verstopt filter onvoldoende olie doorlaat en daarom het druklampje gaat branden en er geen olie terug wordt gepompt.
Met bovenste uitleg kan ik verder. Probleem is een beetje dat ik ma,di wo tot 20 uur werk en dus geen sleuteltijd heb. DOnderdag heb ik hulp van een 2 jarige en vrijdag wekrik weer tot 20 uur. Dus dat wordt nachtsleutelen en weekendwerk. Vandaar dat ik eerst maar boekenwijzheid probeer ipv het echte werk.
Dank alvast  _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 13:35 Onderwerp: |
|
|
het filter zit na de pomp. de pomp heeft een overdruk klep, die olie terug het carter in dumpt als de druk (voor het filter!) te hoog oploopt.
de druksensor zit na het filter...
Maar de olietank raakt niet leeg doordat het filter dicht zit, want de retourpomp doet dan gewoon zijn werk!, daar wordt niets gefilterd: alleen een paar zeven... en die kunnen natuurlijk wel dicht zitten als er echt veel shit in ligt (die er niet hoort te komen) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
Geplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 22:39 Onderwerp: |
|
|
jullie hadden gelijk, zeef verstopt. Vol met zwart gruis. Geen metaal, lijkt ook geen plastic, meer grof, schijfachtig zwart zand.
Is dit het beroemde vormzand waar op de for a over wordt geschreven. Wel bijzonder dat dit nu ineens vrij komt. Olie was bij vorige oliewissel wel pikzwart maar wel vrij van gruis. Rij met Castrol volsytheet. Bij oldtimers kan dat de zooi los doen komen maar bij een ktm verwacht je dat toch niet?
anyway. oliedruk is er direct weer maar helaas ook een sterk metalige ratel. klinkt niet goed nie. papierfilter golft ook, en zit van binnen ook vol met gruizige olie. Ik vermoed gruis uit carter wat via groffilter doorgegaan is en gestopt via papierfilter.
Is motor met naar zeggen dealeronderhoud volgens boekje. Met alles wat ik al ben tegengekomen klopt dit niet of moet deze dealer beter zijn best doen.
Ben een beetje huiverig voor de kosten van een revisie van wat je tegen kan komen. Bij mijn r1100gs heb ik destijds voor 500 euro een donorblok met weinig km gekocht en erin gelepeld.
Met een pakkingset, lagertje hier, keeringetje daar, waterpompje omdat ie toch open licht en nokkenaskettingspanners kom je daar al gauw overheen
Vermoed dat die blokjes voor de 990 wat meer gaan kosten.
past elk 990 blok of moet je specifiek adventure hebben? _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Wo, 10 Jul. 2013, 0:42 Onderwerp: |
|
|
Dat klinkt als een kettinggelijder die verbrokkeld is.. plastic tandwielen zijn er niet en gietzand gaat daar niet komen. Ik wil er best voor naar je kijken, een gereviceerd donor blok heb ik ook staan, maar dat is inderdaad geen 500e.. kan best nog simpel op te lossen zijn met jouw blok hoor. Filter vervangen, gepikeerd vervangen en zal nog goed kunnen zijn ook.
Laat de motor in ieder geval niet meer lopen tot je de oorzaak heb opgelost. _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
Geplaatst: Wo, 10 Jul. 2013, 9:03 Onderwerp: |
|
|
ivm tijdgebrek eerste periode kan dit wel ff gaan duren. Kettinggeleider is daar zonder erg veel demontagewerk bij te komen? _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Wo, 10 Jul. 2013, 10:42 Onderwerp: |
|
|
Nee, cyllinders en koppen moeten er af.
Kan gelukkig wel zonder de koppakking te slopen, dus kost alleen 2x een voetpakking a 15 euro ofzo. Gelijders heb ik ook nog liggen, als dat het is.
Ben toch wel benieuwd hoe het gekomen is, rijd je al lang met klapperende distributie ketting door spanners die niet juist werken ofzo?
Het zou ook een koppelingsplaat kunnen zijn die vergruisd is bedacht ik me nog, of een retainer blokje die losgekomen zal zijn. maar eens wat foto's van dat gruis als je wil! _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
|