Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Zo, 6 Jul. 2014, 22:58 Onderwerp: 10w40 in de lc8 |
|
|
is dat nou echt zo'n drama?
ik weet dat de zaak waar ik m'n 2004 adv gekocht heb dat ze er met
de "afleverbeurt" 10w40 volsyntheet in hebben gegooid,
zou ik die nu vervangen door 5w60? of gewoon lekker zo laten voorlopig.
ik rij alleen maar op het asvalt,.... geen offroad en of woestijnritjes voor mij _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Olivier_S
Geregistreerd op: 2-4-2013 Berichten: 279 Woonplaats: Bertem
|
Geplaatst: Ma, 7 Jul. 2014, 9:54 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht nochthans dat er 15w50 in moest... _________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Ma, 7 Jul. 2014, 10:50 Onderwerp: |
|
|
Ik geloof niet dat het zo'n wereld van verschil is. Zo groot is het verschil in warme viscositeit niet tussen xxW40 en xxW50 en een goede xxW40 zou best wel eens een degelijkere smeerfilm achter kunnen laten dan een mindere xxW50.
Aan de andere kant: waarom zou je? de xxW50 olie is niet duurder dan de xxW40. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 7 Jul. 2014, 11:55 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: |
Aan de andere kant: waarom zou je? de xxW50 olie is niet duurder dan de xxW40. |
dat weet ik, maar zoals ik hierboven al aangaf, de zaak waar ik de motor gekocht heb heeft er als afleverbeurt 10/40 in gegooid weet ik, en ik vind het eigenlijk zonde om voor 60 euro verse olie ( die ik ook betaald heb) weg te gooien, om er dan daarna weer voor zo'n zelfde bedrag 5/60 weer in te gooien.
Mijn vaste (KTM) dealer gebruikt meen ik 5/60 motorex voor de LC8 als ik me goed herinner. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Ma, 7 Jul. 2014, 12:28 Onderwerp: |
|
|
KTM schrijft tegenwoordig 10W60 volsynthetische olie voor.
Ik zou die 10W40 pas vervangen bij de volgende beurt.
gr.
Richard _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
cappie

Geregistreerd op: 22-2-2012 Berichten: 167 Woonplaats: Papendrecht
|
Geplaatst: Ma, 7 Jul. 2014, 12:36 Onderwerp: |
|
|
Hoi Daan,
Was bij mij hetzelfde (dealer 10 w40), toch kreeg ik na een tijdje een happende koppeling.
na olie verversing met 10w60 was dit weer weg.
gr frank _________________ KTM 950 S Adventure 2003 |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 7 Jul. 2014, 16:59 Onderwerp: |
|
|
Geen problemen laat het dan zitten tot een beurtje.
Olie smeert
Verder als het niet te dun in dat je olie-druk lampje gaat flikkerren bij neutraal En of je koppeling slippen.
Dan gewoon vervangen.
Zoals vaker voorgeschreven 10w60 volsyntheet (ik heb nog staan ) _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 7 Jul. 2014, 17:40 Onderwerp: |
|
|
inderdaad,
als er geen problemen optreden dan laat ik het gewoon nog ff lekker zitten,
en mijn distributie gaat ook niet meer rammelen bij wat minder oliedruk,
dankzij de mechanische steven D spanners die er nu inzitten ipv de standaard oliedrukspanners.  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 10 Jul. 2014, 10:11 Onderwerp: |
|
|
Zit ik mij af te vragen : als die moto al van 2004 is, heeft die al die tijd op half-syntheet gedraaid of op vol-syntheet. Dat is een belangrijker kwestie dan die viscositeit.
Voorbeeldje : ik heb ooit es 100.000km gereden met een VFR750, altijd half-syntheet in gedaan. Nooit olieverbruik, dan eens volsyntheet in gedaan, uit nieuwsgierigheid. Resultaat na amper een paar duizend kms : vervelend hoog olieverbruik. Verklaring : de zéér sterk reinigende volsyntheet had de motor vanbinnen volledig opgekuisd, alle roetafzettingen waren weg waardoor de afdichting van de verbrandingskamers niet goed meer werkte. Mijn conclusie : nooit volsyntheet gebruiken in een motorfiets die jarenlang op half-syntheet gedraaid heeft. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 10 Jul. 2014, 19:37 Onderwerp: |
|
|
ja, dat is een bekend fenomeen.
Eenmaal op halfsyntheet, niet meer terug naar volsyntheet. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 10 Jul. 2014, 20:33 Onderwerp: |
|
|
ik ga er maar vanuit dat er voor deze brommer altijd volsyntheet is gebruikt,
want dat schreef ktm ook toen de dealers toch voor?
motor is import uit italie, en toen mijn dealer hier het id nr intikte,
kwam de de gehele geschiedenis tevoorschijn, van nieuw af aan tot eind 2013 in onderhoud geweest bij 1 en dezelfde KTM dealer  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 11 Jul. 2014, 17:14 Onderwerp: |
|
|
wow, een zeldzaam exemplaar !  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
|