lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Leeglopende accu/slecht starten en beschadige ABS +kabel
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Antoinne

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Mrt. 2014, 16:56    Onderwerp: Leeglopende accu/slecht starten en beschadige ABS +kabel Reageer met quote

Na vorig jaar voor een weekje vakantie het een en ander aan onderhoud te hebben gedaan, op de bougies na. Dit omdat de verkeerde waren geleverd en ik in de drukte alleen een zondag had om de boel te klaren.

Tijdens de vakantie ging de eerste dag alles goed, maar daarna werd elke dag een ramp kwa starten in de morgen. De ktm kwam één keer rond en daarna alleen nog maar klikken.. cry
Dus meteen de tweede dag startkabels gekocht en gezorgd dat ik iedere morgen op kon starten via een van mn maten als dit aan zou houden. De tweede dag kon ik steeds overal op de dag starten. De derde dag weer geen stroom, de accu liep dus leeg overnachts. Plaatselijk heb ik toen alle massa punten die ik kon vinden aan buitenzijde schoongemaakt en ingevet. Het viel me op dat als ik goed in de kabels keek, alles groene aanslag had. Thuis maar nieuwe massakabels maken dan. Ook had ik onderweg nog een nieuwe accus gekocht, omdat ik dacht dat dit samen hing met de massa kabels. Die ochtend erna, met nieuwe accu een schone massakabel... KLIK.. niet eens rondkomen.
Na elke dag dus aan de starthulp te hebben gehangen ben ik uiteindelijk weer thuis aangekomen. De KTM mocht meteen de stalling in, want ik had toch nog een andere motor voor de deur staan, accu polen losgemaakt.
Dit was vorig jaar mei, nu twee weken geleden eindelijk tijd gehad om de KTM weer van stalling te halen en nu eens te kijken wat er aan de hand is. Accu aangesloten, drie keer kunnen starten voordat de bekende KLIK weer te horen was. De accu zat nog goed vol stroom (dit is overigens de oude accu) Daarna opgestart met hulp, maar de motor sloeg zeeer slecht aan en naar huis gereden. De volgende dag heb met opstarten in de morgen toch nog een dag kunnen rijden, totdat ie niet meer wilde starten toen we bijna op het eind van de dag waren. Gelukkig waren we op een bekend adres en konden we opstarten.

Nu heb ik vandeweek de oude bougies vervangen en ben ik alle massa punten na gaan lopen en gekeken naar alle kabels van het start systeem. Opzich viel de groene aanslag zeer mee, hier en daar nog wel wat schoongemaakt. Het startrelais ziet er ook nog bijna helemaal schoon uit. De zekeringhouder vertoont wel groene aanslag, deze moet ik nog gaan schoonmaken.
Maar wat mij nu het meeste opviel, is dat een van de kabels van het abs systeem helemaal opgeschuurd is en dat deze helemaal groen is van de aanslag. Deze ligt dus tegen de carterbeschermplaat aan te schuren.
Ik weet niet op dit ook te maken kan hebben met het feit dat de accu leegloopt. Ik kon het nog niet meten omdat de batterij van de multi meter ook leeg was.

Weet iemand overigens of deze kabels los te maken zijn, of dat deze als een geheel aan de zekering zitten?
Is dit nog te herstellen/ solderen? Het gaat immers wel om de stroomtoevoer van de abs kabel en dus veiligheid.

20140320_170940_renamed_19003.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  66.89 KB
 Weergegeven:  16698 keer

20140320_170940_renamed_19003.jpg

KTM Adventure 990 '06 smiley
B*W F650gs Dakar '06 hobbyproject
Hoenda GL500 Scramber projectbike
Oudjes: FJR 1300A '03, Honda VFR 750 '95, Honda CB 550 K3 '78
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cappie

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Mrt. 2014, 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Antoinne,

Ik zou eerst eens gaan meten hoeveel spanning je hebt en krijgt als tie loopt misschien zoek je de oorzaak wel op de verkeerde plaats. Ik zie dat je in Moordrecht woont dat is niet zo ver bij mij vandaan.
Als je wilt mag je ook een keer naar mij toekomen dan kijken en meten we alles ff door.

Gr. Frank

Antoinne

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mrt. 2014, 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gaat ook zeker eerst even alles doormeten! Ik zit alleen meer met die positive draad van de abs.. dat kan natuurlijk meewerken aan een leeglopende accu en deze moet het liefst nog vervangen worden.

Naar boven
Antoinne

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Apr. 2014, 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb alles doorgemeten kwa lekstroom en heb nog wat groene aanslag verwijderd hier en daar. Nu kom het er op neer dat ik 0.15mAh (op stand 20m) stroomverbruik heb op de ACC1/Clock zekering. Met het wph erbij kwam ik uit op de plus kabel die dus het digitale display ingaat (red/white). Hier staat gewoon een stroom op van 12v. Het lijkt me dat dit niet voldoende is om een accu leeg te trekken. Ver zijn er geen sluipverbruikers.

De twee huidige accus vertrouw ik niet meer, dus eerst een nieuwe erin om te kunnen oordelen of het dan goed gaat.

Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Apr. 2014, 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

de Adv heeft een 12 Ah accu.. dus met 0.15mA kan dat bijna 100'000 uur aan staan voordat die accu leeg is. voor die tijd is die accu allang uit zichzelf leeg gelopen
Antoinne

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mei. 2014, 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Uiteindelijk een nieuwe accu besteld en geplaatst, liep als een trein vorige week. Ik heb toen ook meteen een rondje gereden. Daarna wilde ik proberen om gewoon elke dag te rijden, maar dat was ook meteen toen het ellendige weer begon. Daardoor niet aan de motor bezig geweest buiten. Vandaag kon de motor weer rijden, omdat het voorwiel er even uit was voor een wisseling van de lagers, accu weer leeg en startte dus niet. Met de startkabels liep ie weer zo. Ergens gaat er nog wat fout. Ook mn multimeter heeft de geest gegeven, want die geeft helemaal geen ampere meting meer aan. Als ik de zekeringen eruit haal, meet met de gelijkstroom stand op de zekeringkast het volgende: 11.45v op de acc1/clock en 0.01v op ignition/fuelpump. Deze laatste had ik de vorige keer niet gemeten.

Ik heb nu maar de zekeringen eruit gelaten, kijken of ie dan niet leegloopt en morgen dus wil starten als ik de zekeringen er weer in doet.

Zaterdag staat de vakantie gepland, maar ik houd mn hart nog even vast of het de KTM wordt, of de vierwielert lipsrsealed2

Naar boven
Antoinne

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Mei. 2014, 7:38    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag even een nieuwe multimeter halen. Ik las gister ook nog iets op het forum over de regulator/rectifier die wellicht een probleem kunnen zijn. Vanavond ga ik daar even op focussen, hopelijk wordt ik wat wijzer. rolleyes2

Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Mei. 2014, 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

multimeter op 10A stand.

accu + kabel los. En meten tussen accu en + kabel of er stroom loopt (contact uit, zoals je hem normaliter in de schuur hebt staan).

grove afschatting:
Als de accu in 14 dagen leeg is (zeg 50% dan ben je 6Ah kwijt in 336 uur dus. das 17mA constant.

bij 1 mA is het 250 dagen...
Dan heb je een idee waarnaar je moet zoeken.

ALs je daar lekstroom vind: Een voor een de zekeringen van alle systemen verwijderen uit de fusebox. Als dat niet helpt... dan is het de regelaar, want die zit alleen via de 30A hoofdzekering. die kun je er dan ook nog eens uittrekken (bij startrelais)

succes

succes

Antoinne

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Mei. 2014, 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tips! Ik ga vanavond alles nog eens doormeten, wellicht dat de multimeter de vorige keer al van slag af was, omdat het nu niet meer deed.

Ik hoop dat het lukt, zou lekker zijn om met de motor op vakantie te kunnen!

To be continued grin3

Naar boven
Antoinne

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Mei. 2014, 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Lekstroom gemeten, 1.5mA op acc1/clock. Verder nergens op. Wat wel opviel is dat de stroom op de meter eerst naar hogere waarde schiet, rond de tien a 12 ma en dan langzaam zakt naar 1.5ma.

Ik heb de spanningsregelaar los gemaakt en de draden gaan volgen naar de stekkers. Nu zit er een stekker achter het startrelais. Deze heb ik helemaal over het hoofd gezien dus vorige keer. Mijn verbazing toen ik de stekker zag en uit elkaar haalde. Vol bagger/prut/aanslag. Tijdens schoonmaken knapte een van de draden gewoon af, omdat er nog maar een paar aders vast zaten. De rest was al doorgerot. Nu eerst dit verhelpen en dan nog even meten en testen. thumbsup

Naar boven
Antoinne

BerichtGeplaatst: Do, 15 Mei. 2014, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het heeft nog niet geholpen.. startte vanavond weer niet. Ik was gisteravond al bezig om de andere stekker van de spanningsregelaar te voorschijn te halen, maar een pain in the ass job zeg.. Halve motor moeten demonteren om dr bij te komen... Niet logisch dat ie door een gat moet in een subframe waar dan weer een olieleiding voorlangs gaat..

Maar nu dus, de stekker met de drie gele draden, zit een beetje prut in maar dat heb ik verwijderd, hoe moet ik die meten, van het engelse wph wordt ik niet wijs waarop ik nu moet meten. rolleyes4
-Als eerste staat de weerstand meten
-dan alle kabels for short circuit to ground meten (wat moet ik dan meten?) -en dan alle connectoren checken voor beschadigingen ( ziet er gewoon goed uit)

Als ik de multimeter op 1Ohm zet, dan staat er standaard een waarde van 1 op het display. Als ik de meetpennen tegen elkaar doet, zakt ie langzaam
naar nul.

Ik denk ook niet dat het probleem in de generator zit, omdat ie wel gewoon laad, maar op de een of andere manier wordt de accu leeggetrokken, ook als alle zekeringen eruit zijn op de hoofdzekering na. Dus dan zou het probleem gebied al wat meer gedefinieerd kunnen worden.

Ik zie denk ik nog iets over het hoofd stars

Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Mei. 2014, 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

de drie kabels komen van de 3 spoel fasen van de generator. de spoelen staan in een ster configuratie, en je kunt NIET bij het middenpunt van die ster (floating).

als je tussen 2 van de 3 draden meet, dan meet je steeds 2 spoelen. je moet steeds een lage weerstand vinden <1Ohm. Maar eigenlijk kan je daar weinig aan meten: Als ie goed oplaad dan is de generator gewoon goed!

De spoelen moeten geen verbinding maken met massa (dus tussen een (willekeurige) van de 3 generator draden en de massa van de motor moet oneindig veel weerstand zitten (>100 kOhm)

Hoe heb je nu lekstroom gemeten? (Zoals in boek beschreven staad? accu - pool los en tusen massa en -pool gemeten?

voor de duielijkheid: om welk type lc8 gaat het?

Antoinne

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Mei. 2014, 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, dus daar valt niet veel aan te meten. Ik heb alles maar weer ingevet en teruggestopt.

Accu vannacht even opgeladen aan de lader, zakte na het ontkoppelen tot 12.98V dus dat gaat ook goed. Met starten zakt deze naar 10.10V.

Lekstroom op de + (1.7 mA) en op de - (1.5 mA) pool gemeten. En ook gemeten zoals in wph.

Het gaat om een 990 adv uit 2006.

Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Mei. 2014, 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is je accu gewoon op.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Antoinne

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Mei. 2014, 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou kunnen, alleen is deze pas net twee weken oud, zou zonde zijn als ie al overleden is...

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: