Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 9 Jun. 2014, 20:34 Onderwerp: Spannend 950s Go!!! '04 |
|
|
Hallo,
Nu heb ik laatste tijd helemaal nog geen problemen gehad met de KTM.
Wat een ongelooflijke heerlijke motor en wat rijd dat ding fijn. Gaat alleen maar lekkerder en lekkerder rijden.
Nu zaten we afgelopen weekeinde in Bad Bentheim met de club.
En gister starte de KTM wat lastiger. Het display starte zo af en opnieuw op met het aangaan. Geen idee van wat er aan de hand was....
Nu vanmorgen proberen te starten. Klik accu leeg jahoor
Nou dan maar even wat sleutellen op de kamping en de startkabels van iemand aan een losse 12v autoaccu. Gewoon netjes zoals het hoort.
En meteen starten als een tierelier.
Nou moest ik ook nog tanken dus eerst de tankdoppen open en dan Katie laten lopen en niet meer uitzetten.
Bij thuiskomst een flink aantal uren later nogsteeds geen spanning in de accu.
-Accu is nog geen jaar oud
-Nog geen enkel problemen gehad met leeglopen etc.
-Word 0% meer opgeladen lijkt wel
-Carburateur fiets
Verder heb ik al het een en ander gevonden:
Quote: | Bean:
multimeter op 10A stand.
accu + kabel los. En meten tussen accu en + kabel of er stroom loopt (contact uit, zoals je hem normaliter in de schuur hebt staan).
ALs je daar lekstroom vind: Een voor een de zekeringen van alle systemen verwijderen uit de fusebox. Als dat niet helpt... dan is het de regelaar, want die zit alleen via de 30A hoofdzekering. die kun je er dan ook nog eens uittrekken (bij startrelais) |
Quote: | Bean: de drie kabels komen van de 3 spoel fasen van de generator. de spoelen staan in een ster configuratie, en je kunt NIET bij het middenpunt van die ster (floating).
als je tussen 2 van de 3 draden meet, dan meet je steeds 2 spoelen. je moet steeds een lage weerstand vinden <1Ohm. Maar eigenlijk kan je daar weinig aan meten: Als ie goed oplaad dan is de generator gewoon goed!
De spoelen moeten geen verbinding maken met massa (dus tussen een (willekeurige) van de 3 generator draden en de massa van de motor moet oneindig veel weerstand zitten (>100 kOhm) |
Verder schijnt er ook nog het een en ander in het WPHB te staan. Ga dit nu proberen op te zoeken
Gelukkig pas op de terugreis niet meer starten en niet in Duitsland _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
vanderFight
Geregistreerd op: 11-5-2014 Berichten: 7 Woonplaats: Enschede
|
Geplaatst: Ma, 9 Jun. 2014, 20:49 Onderwerp: |
|
|
Hoi Tim,
Makkelijkst is even multimeter op de gelijkstroom-stand over de beide polen van de accu te zetten met lopende motor. Je moet dan iets van rond de 14.6 volt meten, bij de 4k toeren. Is het veel hore >15.0 dan is je spanningsregelaar stuk en heeft 'ie je accu droog gekookt. Is het lager <13v. dan laadt de accu niet bij.
Klopt de spanning wel dan zou ik inderdaad eens op zoek gaan naar lekstromen.
Succes!
Steven |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1486 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 9 Jun. 2014, 22:02 Onderwerp: |
|
|
klopt, regulateur kan hier zeker de oorzaak zijn. Dus spanning meten over de accu tijdens starten en bij het stationair toerental. Een kapotte regulator zal de batterij ofwel overladen of ofwel blokkeert ie juist zodat de batterij niet geladen wordt. Meermaals meegemaakt bij mijn oude VFR, en ook al eens bij de KTM. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
demito
Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Di, 10 Jun. 2014, 11:29 Onderwerp: |
|
|
bij mij was destijds een van de drie kabeltjes van de alternator naar de spanningsregelaar afgeknepen, met dezelfde verschijnselen tot gevolg.
T _________________ Husqvarna 701 enduro
|
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Di, 10 Jun. 2014, 12:10 Onderwerp: |
|
|
Nog even wat meer info:
We hebben hem gejumpstart bij de camping.
Toen ik thuiskwam na flink wat kilometers met geen verlichting nogsteeds spanning in de accu.
Bij stationair viel me op dat het display wat knipperde.
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
ricos
Geregistreerd op: 19-2-2012 Berichten: 197
|
Geplaatst: Di, 10 Jun. 2014, 16:59 Onderwerp: |
|
|
Het display zal knipperen wegens het spannings tekort ...
Meten is weten,klinkt als een spanningsregelaar defect. _________________ I love it when a plan comes together |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Di, 10 Jun. 2014, 17:02 Onderwerp: |
|
|
Vergeet ik het weer erbij te zetten. Voor zover ik kon merken dat de 12v boordstekkers direct op de accu zaten.
12.01 volt bij draaien zowel als niet draaiende motor _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 10 Jun. 2014, 17:37 Onderwerp: |
|
|
timieh schreef: | Vergeet ik het weer erbij te zetten. Voor zover ik kon merken dat de 12v boordstekkers direct op de accu zaten.
12.01 volt bij draaien zowel als niet draaiende motor |
beetje laag, niet?
toevallig gisteren via odb2 stekker voltages gechecked (injectie issue :(, weeral :().
niet draaiend 12,8. Draaiend 13,8. _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 11 Jun. 2014, 0:24 Onderwerp: |
|
|
Je zegt het zelf al: je accu laad niet meer bij.
megelijke oorzaken (gewoon allemaal effe snel checken...)
- accukabel los/gebroken oog etc..
- dubbele rood-witte kabel van startrelais naar regelaar doorgerot/stekker slecht (heb ik ook gehad): dit is de gelijkspanningsverbinding tussen de accu en de regelaar
- hoofdzekering (30A, bij startrelais) slecht/ schroef contacten bij startrelais vuil/gerot (aloud probleem)
- groene massakabel van de regelaar losgerammeld
- regelaar stuk
- accu stuk (maar dan moet je dus 14,5V op de accu meten als de motor loop, en desondanks een lege accu hebben zodra je hem uitzet.
ssukkes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
pepdeze
Geregistreerd op: 26-1-2005 Berichten: 164 Woonplaats: ijsselstein
|
Geplaatst: Wo, 11 Jun. 2014, 16:29 Onderwerp: |
|
|
Startmotorrelais heb ik vorig jaar nog vervangen voor een nieuwe. Zou kunnen dat een kabel daarvan is losgetrild ondanks dat ik m aan de buitenzijde met een likje verf geborgd heb. Ook de regelaar en de spoel zijn destijds vervangen. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Zo, 15 Jun. 2014, 16:42 Onderwerp: |
|
|
Voor zover door te meten.
-Accu niet stuk OK
-Accu kabel niet stuk/gebroken OK
-Startrelais nieuw! OK
-Spoelen geven een weerstand onder de 1Ohm OK
-Hoofdzekering 30A /doorgemeten OK
-Alle zekeringen OK
-2 Massakabels van regelaar naar blok OK
#1 Rood witte kabel regelaar>startrelais Hoe door te meten?
Veel vuile connectoren (ga ik nu schoonmaken, wattenstaafjes remreiniger en daarna weer contactspray)
-Op de accu gemeten met lopende motor
Geen 14>15Volt of wisselende spanningen met gasgeven
(Moet per se je dimlicht aanstaan?)
#2 Zijn er waardes waarmee je je regelaar nog beter door kan meten?
Bij sommige regelaars krijg je verschillende waardes die over verschillende stekkers moeten te staan.
Volgens wphb alleen maar kunnen meten 14>15 Volt, niets meer....
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
pepdeze
Geregistreerd op: 26-1-2005 Berichten: 164 Woonplaats: ijsselstein
|
Geplaatst: Zo, 15 Jun. 2014, 18:01 Onderwerp: |
|
|
Je kunt ook nog op je startmotorrelais meten wat de laadspanning is. Of de weerstand meten tussen je startmotorrelais en de plus van je accu. Kun in elk geval uitsluiten of er een breuk in die kabel zit. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1486 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 15 Jun. 2014, 21:01 Onderwerp: |
|
|
Als accuspanning beneden de 10V dropt als je op de startknop duwt, dan is er iets aan de hand met je accu want die moet boven de 10V blijven terwijl je start.
Als de motor draait, niet op ralenti, neem pakweg 3000 toeren, dan zou de accuspanning zo'n 14,6V moeten zijn. 16V is al te veel, 13V is al te weinig.
Heb je dus 14,6V, dan weet je wat er allemaaal goed werkt : de alternator, de regulator en de gelijkrichter. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1486 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 15 Jun. 2014, 21:03 Onderwerp: |
|
|
timieh schreef: |
-Op de accu gemeten met lopende motor
Geen 14>15Volt of wisselende spanningen met gasgeven
|
Dimlichten spelen geen rol.
Je moet wel bij hoger dan stationair toerental meten ! Want bij stationair toerental wordt er nog niet genoeg elektriek geproduceerd door de alternator. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Zo, 15 Jun. 2014, 21:05 Onderwerp: |
|
|
Muug er staat ook met gasgeven.
Dus ook om en nabij de 5000 toeren geen verschil
---------------------------
Paar Foto's
Ik heb een opvul ring gevonden? Iemand enig idee waarvandaan deze rakker komt? heb al wat rondgekeken maar kan zo niks vinden waar hij mist...
De stekker die in je startrelais gaat. Is vermoedelijk ooit een keer heel warm geweest. Bij alle connectoren vind je een stukje "geel" bij die ene niet. Ook dat snoer is ingebonden ofzo
En op de bruine is een kleine breuk te vinden.
Iemand enig idee hoe dit netjes op te lossen? Is volgens mij niet makkelijk van elkaar te scheiden.... _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
|