lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Spannend 950s Go!!! '04
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Jun. 2014, 20:34    Onderwerp: Spannend 950s Go!!! '04 Reageer met quote

Hallo,

Nu heb ik laatste tijd helemaal nog geen problemen gehad met de KTM.

Wat een ongelooflijke heerlijke motor en wat rijd dat ding fijn. Gaat alleen maar lekkerder en lekkerder rijden.

Nu zaten we afgelopen weekeinde in Bad Bentheim met de club.
En gister starte de KTM wat lastiger. Het display starte zo af en opnieuw op met het aangaan. Geen idee van wat er aan de hand was....


Nu vanmorgen proberen te starten. Klik accu leeg jahoor undecided

Nou dan maar even wat sleutellen op de kamping en de startkabels van iemand aan een losse 12v autoaccu. Gewoon netjes zoals het hoort.

En meteen starten als een tierelier.

Nou moest ik ook nog tanken dus eerst de tankdoppen open en dan Katie laten lopen en niet meer uitzetten.

Bij thuiskomst een flink aantal uren later nogsteeds geen spanning in de accu.




-Accu is nog geen jaar oud
-Nog geen enkel problemen gehad met leeglopen etc.
-Word 0% meer opgeladen lijkt wel
-Carburateur fiets




Verder heb ik al het een en ander gevonden:
Quote:
Bean:
multimeter op 10A stand.

accu + kabel los. En meten tussen accu en + kabel of er stroom loopt (contact uit, zoals je hem normaliter in de schuur hebt staan).

ALs je daar lekstroom vind: Een voor een de zekeringen van alle systemen verwijderen uit de fusebox. Als dat niet helpt... dan is het de regelaar, want die zit alleen via de 30A hoofdzekering. die kun je er dan ook nog eens uittrekken (bij startrelais)


Quote:
Bean: de drie kabels komen van de 3 spoel fasen van de generator. de spoelen staan in een ster configuratie, en je kunt NIET bij het middenpunt van die ster (floating).

als je tussen 2 van de 3 draden meet, dan meet je steeds 2 spoelen. je moet steeds een lage weerstand vinden <1Ohm. Maar eigenlijk kan je daar weinig aan meten: Als ie goed oplaad dan is de generator gewoon goed!

De spoelen moeten geen verbinding maken met massa (dus tussen een (willekeurige) van de 3 generator draden en de massa van de motor moet oneindig veel weerstand zitten (>100 kOhm)




Verder schijnt er ook nog het een en ander in het WPHB te staan. Ga dit nu proberen op te zoeken book2


Gelukkig pas op de terugreis niet meer starten en niet in Duitsland pleased 2thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vanderFight



Geregistreerd op: 11-5-2014
Berichten: 7
Woonplaats: Enschede

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Jun. 2014, 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Tim,

Makkelijkst is even multimeter op de gelijkstroom-stand over de beide polen van de accu te zetten met lopende motor. Je moet dan iets van rond de 14.6 volt meten, bij de 4k toeren. Is het veel hore >15.0 dan is je spanningsregelaar stuk en heeft 'ie je accu droog gekookt. Is het lager <13v. dan laadt de accu niet bij.

Klopt de spanning wel dan zou ik inderdaad eens op zoek gaan naar lekstromen.

Succes!

Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Jun. 2014, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

klopt, regulateur kan hier zeker de oorzaak zijn. Dus spanning meten over de accu tijdens starten en bij het stationair toerental. Een kapotte regulator zal de batterij ofwel overladen of ofwel blokkeert ie juist zodat de batterij niet geladen wordt. Meermaals meegemaakt bij mijn oude VFR, en ook al eens bij de KTM.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Di, 10 Jun. 2014, 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

bij mij was destijds een van de drie kabeltjes van de alternator naar de spanningsregelaar afgeknepen, met dezelfde verschijnselen tot gevolg.

T

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 10 Jun. 2014, 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even wat meer info:

We hebben hem gejumpstart bij de camping.

Toen ik thuiskwam na flink wat kilometers met geen verlichting nogsteeds spanning in de accu.

Bij stationair viel me op dat het display wat knipperde.

book2

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ricos



Geregistreerd op: 19-2-2012
Berichten: 196

BerichtGeplaatst: Di, 10 Jun. 2014, 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het display zal knipperen wegens het spannings tekort ...
Meten is weten,klinkt als een spanningsregelaar defect.

_________________
I love it when a plan comes together
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 10 Jun. 2014, 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Vergeet ik het weer erbij te zetten. Voor zover ik kon merken dat de 12v boordstekkers direct op de accu zaten.
12.01 volt bij draaien zowel als niet draaiende motor shocked2 book2

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 10 Jun. 2014, 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

timieh schreef:
Vergeet ik het weer erbij te zetten. Voor zover ik kon merken dat de 12v boordstekkers direct op de accu zaten.
12.01 volt bij draaien zowel als niet draaiende motor shocked2 book2



beetje laag, niet?

toevallig gisteren via odb2 stekker voltages gechecked (injectie issue :(, weeral :().
niet draaiend 12,8. Draaiend 13,8.

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Jun. 2014, 0:24    Onderwerp: Reageer met quote

Je zegt het zelf al: je accu laad niet meer bij.

megelijke oorzaken (gewoon allemaal effe snel checken...)

- accukabel los/gebroken oog etc..
- dubbele rood-witte kabel van startrelais naar regelaar doorgerot/stekker slecht (heb ik ook gehad): dit is de gelijkspanningsverbinding tussen de accu en de regelaar
- hoofdzekering (30A, bij startrelais) slecht/ schroef contacten bij startrelais vuil/gerot (aloud probleem)
- groene massakabel van de regelaar losgerammeld

- regelaar stuk

- accu stuk (maar dan moet je dus 14,5V op de accu meten als de motor loop, en desondanks een lege accu hebben zodra je hem uitzet.

ssukkes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
pepdeze



Geregistreerd op: 26-1-2005
Berichten: 164
Woonplaats: ijsselstein

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Jun. 2014, 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Startmotorrelais heb ik vorig jaar nog vervangen voor een nieuwe. Zou kunnen dat een kabel daarvan is losgetrild ondanks dat ik m aan de buitenzijde met een likje verf geborgd heb. Ook de regelaar en de spoel zijn destijds vervangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jun. 2014, 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover door te meten.

-Accu niet stuk OK
-Accu kabel niet stuk/gebroken OK
-Startrelais nieuw! OK
-Spoelen geven een weerstand onder de 1Ohm OK
-Hoofdzekering 30A /doorgemeten OK
-Alle zekeringen OK
-2 Massakabels van regelaar naar blok OK

#1 Rood witte kabel regelaar>startrelais Hoe door te meten?


Veel vuile connectoren (ga ik nu schoonmaken, wattenstaafjes remreiniger en daarna weer contactspray)



-Op de accu gemeten met lopende motor
Geen 14>15Volt of wisselende spanningen met gasgeven
(Moet per se je dimlicht aanstaan?)


#2 Zijn er waardes waarmee je je regelaar nog beter door kan meten?
Bij sommige regelaars krijg je verschillende waardes die over verschillende stekkers moeten te staan.
Volgens wphb alleen maar kunnen meten 14>15 Volt, niets meer....

book2

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pepdeze



Geregistreerd op: 26-1-2005
Berichten: 164
Woonplaats: ijsselstein

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jun. 2014, 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt ook nog op je startmotorrelais meten wat de laadspanning is. Of de weerstand meten tussen je startmotorrelais en de plus van je accu. Kun in elk geval uitsluiten of er een breuk in die kabel zit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jun. 2014, 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Als accuspanning beneden de 10V dropt als je op de startknop duwt, dan is er iets aan de hand met je accu want die moet boven de 10V blijven terwijl je start.
Als de motor draait, niet op ralenti, neem pakweg 3000 toeren, dan zou de accuspanning zo'n 14,6V moeten zijn. 16V is al te veel, 13V is al te weinig.

Heb je dus 14,6V, dan weet je wat er allemaaal goed werkt : de alternator, de regulator en de gelijkrichter.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jun. 2014, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

timieh schreef:

-Op de accu gemeten met lopende motor
Geen 14>15Volt of wisselende spanningen met gasgeven

Dimlichten spelen geen rol.
Je moet wel bij hoger dan stationair toerental meten ! Want bij stationair toerental wordt er nog niet genoeg elektriek geproduceerd door de alternator.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jun. 2014, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Muug er staat ook met gasgeven.

Dus ook om en nabij de 5000 toeren geen verschil grin2

---------------------------

Paar Foto's


Ik heb een opvul ring gevonden? Iemand enig idee waarvandaan deze rakker komt? heb al wat rondgekeken maar kan zo niks vinden waar hij mist...


De stekker die in je startrelais gaat. Is vermoedelijk ooit een keer heel warm geweest. Bij alle connectoren vind je een stukje "geel" bij die ene niet. Ook dat snoer is ingebonden ofzo undecided
En op de bruine is een kleine breuk te vinden.




Iemand enig idee hoe dit netjes op te lossen? Is volgens mij niet makkelijk van elkaar te scheiden.... furious3

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif