lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vering, ja alweer een topic :P

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
roflastc



Geregistreerd op: 11-11-2008
Berichten: 258
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: Do, 22 Mei. 2014, 0:36    Onderwerp: Vering, ja alweer een topic :P Reageer met quote

Nu heb ik de laatste tijd een duo erbij dus dat vereist soms wat aanpassingen. We hadden last van wervelingen tussen onze helmpjes en dat staat zo raar als je allebei nee schuddend over de snelweg zoeft...

Ik heb bij de achterveer aan de grote knop gedraaid tot ie goed hoger stond. De instelling is nu Max payload + 2 a 3 hele draaien extra.

Voorkant moet ik nog doen want hij duikt nu wel fel bij remmen enzo.

maar toe bedacht ik mij; is er een verhouding tussen de in/uitgaande demping clicks en het aantal turns van de voorspanning? Ik dacht nml dat als ik de voorspanning flink opschroef dat er dan meer geduwd wordt op de in/uit demping. De motor reageert nu ook vrij fel op van alles dus ik dacht, Ik vraag even naar ervaringen.

Als je de motor relatief vlak wilt houden qua hoe horizontaal het zadel staat en je moet rekening houden met een duo en wat bagage zonder dat de motor dus kan deinen bij gassen en remmen, wat doe jij dan? welke instelling en wat voor'n eigen aanpassingen?

_________________
Ghetto neger uit het Gooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Do, 22 Mei. 2014, 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm,
Volgens mij staat je demping volledig los van de preload. Met de preload pas je enkel je rijhoogte aan en niet de hardheid van je veer. Je moet misschien wel je demping aanpassen met het extra gewicht op je motor.

_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roflastc



Geregistreerd op: 11-11-2008
Berichten: 258
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: Do, 22 Mei. 2014, 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nu iig:

Vooraan, beginnend onderaan de vork: 12 clicks, 7 turns, 15 clicks

Achteraan, beginnend onderin: 10, 16 turns, 1 turn op de h-speed demper en 15 clicks op de low speed demper.

Rijd als een golvend waterbed dus dat ga ik wel anders doen maar qua turbulentie wel veel beter en bij lage snelheden best comfortabel rijden, bochten is ook heel relaxed.

Edit: nu maar van gemaakt 8 draaien voorspanning op de voorvrok incl 20 clicks boven en 17 onder. Achterveer: 16 draaien voorspanning, 1 daar lowspeed en 15 clicks highspeed. last but not least 10 clicks onderin (of 11 clicks want het bewoog niet heel soepel :P )

_________________
Ghetto neger uit het Gooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Mei. 2014, 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

De voorveer is standaard zo al wat te zacht, voor 't comfort. duiken bij remmen hoort daar dan bij.
Voorzichting zijn met draaien aan al die steldingen. dacht het ook eens gevonden te hebben, om minder bonken te krijgen op de belgische bobbelwegen. tot hij in een bocht, waar hij voorheen gewoon over de bobbel heen ging, ineens een grote stap opzij zette, achteraan.
ik ken er dan ook niet veel van, maar een 'vast testparcours' schijnt het beste te zijn als je begint te schroeven. 1 ding tegelijk ook.

wat betreft nee schudden met duo: als ze te ver naar achter zit heb ik dat ook, los van veerinstellingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Mei. 2014, 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb eens met "sport"-instellingen met duo gereden, dat vonden we beiden te hard. "comfort" is natuurlijk te zacht. De "default" stand in 't midden ergens (zie handleiding) voldoet in principe prima.

Veervoorspanning opschroeven wil letterlijk dàt zeggen : je drukt de veer harder aan, waardoor ze ook harder wordt. Dus gaat ze ook harder "bonken" als je rijdt. Is allemaal logisch en heeft niets te maken met turbulentie hoor.

edit : ik moet mezelf even aanvullen. Die sport-instelling slaat ook op de demping. Want als je een dubbel zwaar gewicht op je vering zet, tja, dan moet die demping natuurlijk harder, of je wordt zeeziek van het deinen!
Dus : gaat er iemand achterop zitten dan moet de veervoorspanning opgedraaid worden om te vermijden dat de moto op z'n gat gaat zitten. Tegelijk ga je ook de demping wat moeten bij regelen om dat deinen tegen te gaan. De ingaande demping remt het inveren van de vering af, de uitgaande remt het uitveren af. Hogere demping betekent harder afremmen. Sportiever dus. Hoe in- en uitgaande demping wel zo goed mogelijk in evenwicht. Uitgaande extreem hard zetten en ingaande soft is dus géén goed idee, want dan kan hij wel heel goed inveren maar veert nauwelijks meer uit !

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
roflastc



Geregistreerd op: 11-11-2008
Berichten: 258
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Mei. 2014, 18:12    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
De voorveer is standaard zo al wat te zacht, voor 't om minder bonken te krijgen op de belgische bobbelwegen. tot hij in een bocht, waar hij voorheen gewoon over de bobbel heen ging, ineens een grote stap opzij zette, achteraan.



Dat had ik dit weekend dus ook toen ik tussen Houyet Hulsonnaix N910 en Bouillon (ard. BE) heen en weer ging over heuvels. D'r zitten daar wat fellen doordraaiende bochten en toen voelde ik dat het achterwiel aan het zwabberen sloeg, alsof de veer 'm uitduwt in de bocht waardoor je vanzelf uitbreekt... Toch voor het eerst een teen aan de grond gehad en met zo'n hoge motor is dat wat :P


De Max payload van de 990R instellingen is iig wel flink anders qua rijgedrag dan de Max payload voor de 2005 S. Waarbij de laatste het stugst is en het moeilijkst om in beheer te hebben in een goeie bocht.

Ik heb iig gemerkt dat wat rustiger doen met een duo al heel wat scheelt en ik moet zelf flink op het stuur "staan' qua hoe ik het ding aanstuur. Ik heb wel een stuurdemper maar dan nog ging 'ie flink te keer daar...

_________________
Ghetto neger uit het Gooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
DanDirt



Geregistreerd op: 15-8-2013
Berichten: 213

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Mrt. 2015, 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat ik er niet een apart topic voor wil aanmaken:

Op welk rijdersgewicht zijn de standaard veren eigenlijk berekend?
Ik ben 2.00m lang bij 95 kg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Mrt. 2015, 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

DanDirt schreef:

Op welk rijdersgewicht zijn de standaard veren eigenlijk berekend?
Ik ben 2.00m lang bij 95 kg.


Kan zo gauw niet vinden waar het staat maar voor mijn 2011 R wordt de 'sport' instellingen geadviseerd voor een rijder >90 kg. Heb m voor de weg daar altijd op staan. Bevalt mij goed.

_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif