Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
bazz
Geregistreerd op: 13-6-2010 Berichten: 109
|
Geplaatst: Vr, 9 Mei. 2014, 15:12 Onderwerp: 530 ketting |
|
|
hallo,
Mijn voortandwiel zit er bijna helemaal door en dus had ik nieuwe tandwielen en een ketting besteld maar ik merk nu dat ik een 525 vtw, 525 atw en een 530 ketting heb gekregen.
Ik kan de ketting wel terugsturen en wisselen maar dat kost tijd die ik nu niet heb (door een visa dat afloopt).
Zou ik de 530 er toch kunnen opzetten of is dat een groot risico afgezien van het sneller slijten door de zijwaartse speling?
Of beter enkel de tandwielen vervangen en de oude ketting er terug opleggen tot ik een 525 ketting vind. (ik denk dat ik over ongeveer 5000km wel een nieuwe ketting ga vinden)
Bedankt! |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2734 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 9 Mei. 2014, 15:48 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zelfs iets andere spacing tussen de rollen. Houd je set het niet nog even een paar duizend uit dan? Ik zou het niet doen tenzij het echt moet. Dan liever de tandwielen vlakken en een 520 ketting pakken.
Als de afstand wel klopt, ach. Waarom niet proberen ook, als je geen andere opties heb! _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
Geregistreerd op: 13-6-2010 Berichten: 109
|
Geplaatst: Vr, 9 Mei. 2014, 16:12 Onderwerp: |
|
|
ketting en ATW houden het nog wel even vol maar het VTW is er echt bijna aan.
Vond volgende terug op internet
http://www.wemoto.com/info/Chain_Dimensions/
Metric Dimensions
Chain Pitch Width Roller Diameter
520 15.88mm 6.35mm 10.16mm
525 15.88mm 7.85mm 10.16mm
530 15.88mm 9.53mm 10.16mm
532 15.88mm 9.53mm 11.10mm
Enigste verschil is dus 1,68 mm speling in de breedte
Zolang het bij sneller slijten blijft maakt het me niet zoveel uit,
maar ik weet niet of er ergere dingen kunnen gebeuren zoals de ketting die er afspringt of breekt ofzo.
Het afvlakken van de tandwielen kan ik overwegen.
Een 520 ketting vind ik hier normaal wel.
Morgen eens horen of de motogarage hier dat ziet zitten. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2734 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 9 Mei. 2014, 16:33 Onderwerp: |
|
|
Nou, vtw vervangen en rijden! De rest terug naar de garage. Als je denk dat het op is kan je met een goede did ketting nog wel 10000km door voor die breekt.
Maar met de pitch gelijk zal het wel gaan ook. Wel jammer dat de gelijderubbers anders zullen slijten.
Anyway, dit zal je toch zelf moeten beslissen. Niemand die dit voor je getest zal hebben! _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6795 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 9 Mei. 2014, 21:52 Onderwerp: |
|
|
een xyz ketting is:
x/8" pitch (pen tot pen afstand)
y/8" breedte (of y.5 /8"
en de z is een beetje raar: als het ene 5 is dan is het y.z (dus 2.5 voor een 525. andere getallen zijn voor aanduidingen van afwijkingen tov standaard 2 en 8 bijv.
een 530 ketting is dus idd breeder dan een 525
525 is
5/8 inch pitch
2.5/8 = 5/16 inch breed
...
maar een 530 zou ik er niet opzetten, dan slijten de geleiders nieuw in etc, en je hebt kans dat ie ergens tegenaan loopt...
gewoon VTW vervangen en nog 20k mee rijden!
richtlijn voor kettingen:
0.5% rek is redlijk versleten
1% is absoluut zsm vervangen !
>1.5% is heel grote breekkans ! acuut gevaar _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|