lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Aan/uit reaktie
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
McRay



Geregistreerd op: 1-3-2014
Berichten: 93
Woonplaats: Bocholtz

BerichtGeplaatst: Di, 8 Apr. 2014, 21:38    Onderwerp: Aan/uit reaktie Reageer met quote

Ik heb een Adventure uit 2006 die zoals bekend nogal direct op het gas reageert. Met name in haarspeldbochten (ik woon zowat in de Eifel dus heb hier veel mee te maken) vind ik dat nogal hinderlijk. Verder vind ik het verschil tussen de 1e en 2e versnelling nogal groot. In de 1e versnelling reageert hij te fel en in de 2e te bokkig i.v.m. te lage toeren. Dit is op te lossen door een slippende koppeling. Maar dat gaat weer ten koste van de snelheid omdat je dan voornamelijk bezig bent op concentreren naar de juiste stand van de koppeling i.p.v. lekker de bocht nemen.

Nu ben ik van plan om de gashandel van de RC8 te monteren. Ik begrijp dat dit een passende ingreep is van een paar tientjes die het directe reageren er uit zou halen.
Nu heb ik ook ooit ergens iets gelezen van een 16er voortandwiel. Ik neem aan dat dit kleiner is dan het origineel?

Of hebben jullie nog andere suggesties of kan iemand mij verder helpen met echt bruikbare tips?

Ik wil ook best mijn rijvaardigheid discussiėren, maar ik denk dat het daar niet aan ligt..

_________________
Never trade the thrills of living for the security of existence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Apr. 2014, 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Klassieke klacht, hieronder enkele kernwoorden om je op weg te helpen:
- 16t voortandwiel ipv 17t standaard, dit verplaatst voor een gegeven snelheid het toerentalgebied iets hoger waardoor de motor vlotter opneemt.
- progressief gashendel (RC8/aftermarket/eigenbouw)
- SAS/EPC (valt over te discussiėren, mijn motor nam veel vlotter en smeuļger op in lage toeren na verwijderen van het SAS, EPC geen verschil)
- mappingswijzigingen via TuneECU (bezint eer ge begint, best checken met testbank/real time sensoren)

Een of meerdere van deze wijzigingen kunnen je probleem verhelpen (aangezien het nogal persoonlijk is wat je verwacht van een motor kan het ook zijn dat je nog niet tevreden bent na een of meerdere ingrepen). Mijn mening: je hebt een KTM, het is de bedoeling dat die direct aan het gas hangt, pas je rijstijl aan de motor aan, niet omgekeerd, anders had je net zo goed een Honda kunnen kopen.

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Apr. 2014, 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een 2006. In het begin had ik er ook last van, maar nu merk ik het eigenlijk nog amper.

Heb wel Leovince's gemonteerd en de akra mapping laten zetten bij de dealer. Misschien dat dit ook enig verschil maakt.

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Apr. 2014, 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

De 2006/2007 is natuurlijk de ergste van het injectielot mbt dat aan/uit...

Voorgestelde oplossingen werken allemaal een klein beetje, maar op het eind van de dag zit je met een sleurbeest dat heftig op zijn gas reageert. Het effect er helemaal uithalen kan je best zo snel mogelijk vergeten, je kan het enkel een beetje milderen.

De 2012 die ik nu heb is bijna een schoolvoorbeeld van hoe het dan wel mag zijn. Kan veel lager in toeren zonder bokken, als je gedoseerd bent met het gas reageert hij evenredig zacht. Maar de punch is er gelukkig niet uit pleased .

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Apr. 2014, 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hi,
Ik heb een rc8 gashandle en een tandje minder voor en een tandje of wat meer achter. Works for me....

Gr. Dekster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Edwin640



Geregistreerd op: 20-4-2013
Berichten: 231

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Apr. 2014, 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dekster schreef:
Hi,
Ik heb een rc8 gashandle en een tandje minder voor en een tandje of wat meer achter. Works for me....

Gr. Dekster


Zelfde hier,. Werkt voor mij ook top..

Gr.,
Edwin.

_________________
adventure 990 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Apr. 2014, 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had ooit een throttle cam maar heb deze er weer uitgekegeld. Gas voelde niet meer natuurlijk aan en de communicatie tussen gashendel en motor werd vaag thumbsdown
Het on/off karakter van de LC8 FI went ook wel, het is trouwens zeer handig voor wheelies devil Ik ondervind er in elk geval geen last meer van.
Maar die 16t vooraan is wel een fantastische verbetering!!
Als je echt een boterzoete motor wilt is de KTM de verkeerde keuze smiley

_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
McRay



Geregistreerd op: 1-3-2014
Berichten: 93
Woonplaats: Bocholtz

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Apr. 2014, 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Vorig weekeind heb ik een Eifeltour gemaakt van 450km en gisteren een tour van 450km door Luxemburg gereden.

Ik rij zo motor dat ik voor de bocht klaar ben met aanremmen, de motor in de juiste versnelling staat en dan met een beetje gas trekkend de bocht door, gevolgd door uit accelereren als de omstandigheden dat toelaten. Ik ga dus met gas er op door de bocht, ook een haarspeldbocht.

Mijn probleem is dus:
De extra schok die ik krijg bij het gas er op zetten om een trekkende motor te krijgen. Die schok is mij te abrupt en moet minder. Hierdoor verkloot je de bocht, brengt onbalans en brengt onrust. Met name de langzame bochten.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier aan kan wennen, ook al rij je 50.000km per jaar. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je rijstijl erdoor gaat aanpassen omdat "het nu eenmaal een KTM ding is", maar dat wil ik niet. Rijden is voor mij fun. Bij die fun hoort een bepaalde snelheid en daar wil ik geen concessies aan doen.

Word vervolgt...

_________________
Never trade the thrills of living for the security of existence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Apr. 2014, 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, misschien heb ik hier minder last van omdat mijn rijstijl nogal agressief te noemen is. Als het zachtjes aan moet gebruik ik gewoon de koppeling eventjes halfweg de bocht... Het is niet volgens de regels van de kunst, maar als je een boterzachte gasreactie wil, zal je voor een saaie japanse viercilinder moeten kiezen vrees ik.
_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 15 Apr. 2014, 0:26    Onderwerp: Reageer met quote

Neehoor, rij maar eens een 2012 ofzo. Mijn gemapte 990 is ook heeel vloeiend en gaat als de brandweer als je wil. Alles is afstelling..
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Di, 15 Apr. 2014, 13:41    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik deed was op zo'n moment de koppeling heel kort half intrekken zodat je niet de volledige tractie verliest en toch de schok van het aanzetten zachter maakt. Inderdaad zou de beste optie een volledige afstelling zijn, maar ik denk dat het 16t voortandwiel ook al een groot verschil kan uitmaken. Persoonlijk zou dat de eerste modificatie zijn die ik zou doen, alvorens ergens anders aan te beginnen sleutelen. Je komt dan met dezelfde snelheid in een iets hoger toerental terecht waarin de motor vlotter draait.
_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blokkie



Geregistreerd op: 29-4-2013
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Apr. 2014, 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had dezelfde klacht op de 1190 t.o.v. de 1200GS maar na een periode van gewenning weet je niet beter. In het begin gebruikte ik de Rain schakeling wel eens, maar dat doe ik niet meer.

Ik heb wel het aanbod van afstel-goeroe Ruud Frederiks van www.tovami.com in Zeeland gehad om de motor opnieuw te programmeren. I.v.m. garantie heb ik besloten er maar niet aan te kloten.

Blokkie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
McRay



Geregistreerd op: 1-3-2014
Berichten: 93
Woonplaats: Bocholtz

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jul. 2014, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er uit! Met een 16er voortandwiel, een progressief gashandel en een LeoVince uitlaat met bijpassende mapping krijg je een heel andere fiets. Heel anders dan verwacht! Nu ben ik echt dik tevreden!

Waarom niet af fabriek zo?

_________________
Never trade the thrills of living for the security of existence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jul. 2014, 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Jah,
Dan hebben wij hier niks meer te doen. Cq. KTM geen parts meer te verkopen worried2

Fijn dat het gelukt is. Welk atw gebruik je?

Groet, Dekster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
McRay



Geregistreerd op: 1-3-2014
Berichten: 93
Woonplaats: Bocholtz

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jul. 2014, 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik de 400. De minst trage dus. Ik moet nog ff wat rondtesten maar denk dat dit hem wel is voor mij. Ik vind het prettig om met een constante snelheid een bocht in te gaan. Origineel schokte de motor vooruit maar constant rijden ging ook niet omdat hij steeds versnelde. Dat is nu niet meer het geval. Heerlijk! Na een te lange periode van balen kan ik nu weer met een goed gevoel motor rijden. Afgelopen zaterdag heb ik bijna 300km in de regen gereden. Dat heb ik al eerder gedaan en wast door het directe echt niet grappig. En nu is het weer heerlijk. Ik rij nl graag in de regen... Is dat raar?
_________________
Never trade the thrills of living for the security of existence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif