lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Rebound reperatie WP [Succes! inclusief verslag]
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Mrt. 2014, 20:18    Onderwerp: Rebound reperatie WP [Succes! inclusief verslag] Reageer met quote

He Luitjes,

Helaas kom je dit pas tegen als je net thuis bent van de technische dag natuurlijk furious3 stars


#Dathoortniet



Kwam erachter dat de zwarte stelknop wat hoger lag dan de andere kant.
Proberen iets te verdraaien. Ging mij te zwaar. Toen viel hij eruit.
Balletjes weggesprongen natuurlijk 2thumbsup


Achja ik heb hem wel weer dicht gekregen even met tijdelijke loden balletjes.
Verder is dat ding niet te draaien. en was het waarschijnlijk ooit een keer met een tang gedaan omdat het plastic verdraaid was. Gelukkig dat wel weer kunnen repareren.



Maar nu undecided

Heb al het een en ander kunnen vinden maar het is me nog niet geheel duidenlijk.

Verder stond ook hier ergens dat WP zelf een manual voor de vering heeft? iemand?


Komt vast wel weer goed pleased

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl


Laatst aangepast door timieh op Ma, 7 Apr. 2014, 19:00, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 1 Apr. 2014, 8:20    Onderwerp: Reageer met quote

Niet zeker wat je wil of wat er mis is (niet alle plaatjes komen door hier op werk), maar ik had ooit die (rebound?) schroef over (die met dat iele stukje in het midden).
Schokbreker moet helemaal open daarvoor.
Heb je pers of veerklem ofzo voor nodig (voor de veer) en nadien moet die schokbreker ontlucht worden en met stikstof gevuld worden (6 bar?!) meen ik mij te herinneren. Geen idee of je dat zelf gaat kunnen...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Di, 1 Apr. 2014, 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Roeligan schreef:
Niet zeker wat je wil of wat er mis is (niet alle plaatjes komen door hier op werk), maar ik had ooit die (rebound?) schroef over (die met dat iele stukje in het midden).
Schokbreker moet helemaal open daarvoor.
Heb je pers of veerklem ofzo voor nodig (voor de veer) en nadien moet die schokbreker ontlucht worden en met stikstof gevuld worden (6 bar?!) meen ik mij te herinneren. Geen idee of je dat zelf gaat kunnen...


Roel, ik heb de indruk dat jij het over de schokbreker (achter) hebt en timieh over de voorvork (zwarte plastic draaiknopjes voor de rebound demping). Hoewel zijn zichtbare foto weer over de achterkant gaat.

Ene plastic knop (rebound) hoger dan de andere kant, loden balletjes >>> moet toch de vork zijn dacht ik...

_________________
Husqvarna 701 enduro


Laatst aangepast door demito op Di, 1 Apr. 2014, 12:41, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 1 Apr. 2014, 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

demito schreef:
Roeligan schreef:
Niet zeker wat je wil of wat er mis is (niet alle plaatjes komen door hier op werk), maar ik had ooit die (rebound?) schroef over (die met dat iele stukje in het midden).
Schokbreker moet helemaal open daarvoor.
Heb je pers of veerklem ofzo voor nodig (voor de veer) en nadien moet die schokbreker ontlucht worden en met stikstof gevuld worden (6 bar?!) meen ik mij te herinneren. Geen idee of je dat zelf gaat kunnen...


Roel, ik heb de indruk dat jij het over de schokbreker (achter) hebt en timieh over de voorvork (zwarte plastic draaiknopjes voor de rebound demping).


ah, ik dacht, uitgaande van die ene foto die ik zie, dat het over de achterste ging lipsrsealed2.
Denk dat Timieh dan ook verkeerd aant zoeken is gegaan naar rebound issues...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Di, 1 Apr. 2014, 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen mijn posting een beetje aangevuld, gelijjktijdig met jouw antwoord Smile
_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Di, 1 Apr. 2014, 12:46    Onderwerp: Re: Rebound WP Reageer met quote

timieh schreef:

Verder stond ook hier ergens dat WP zelf een manual voor de vering heeft? iemand?


Komt vast wel weer goed pleased


Ja, is een onderdeel van de service manual, ff contact opnemen met Dr-bean.
voor link en code

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 1 Apr. 2014, 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Slim slim, van het betreffende onderdeel de foto in photobucket verplaatst dus niet meer zictbaar. En stuk tekst van de achterschok gekopieerd >.<

Ben inderdaad ook een verkeerd zoekresultaat tegen gekomen...


Het gaat dus om de VOOR vering.

pleased

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 1 Apr. 2014, 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

timieh schreef:
Slim slim, van het betreffende onderdeel de foto in photobucket verplaatst dus niet meer zictbaar. En stuk tekst van de achterschok gekopieerd >.<

Ben inderdaad ook een verkeerd zoekresultaat tegen gekomen...


Het gaat dus om de VOOR vering.

pleased


Kzie het plaatje nu (thuis) wel.
Lijkt wel of dat afgebroken is, niet?

Heb nog ergens de manual van WP liggen (geen idee of de Dr. hier die ook heeft (of waar ik die vandaan heb eignelijk)

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 1 Apr. 2014, 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Plaatje was door een klein foutje van mij niet beschikbaar.

Hij is niet afgebroken. Op het zwarte knopje zit een o-ring om hem af te dichten en in het knopje zit dwars een veertje met 2 kogeltjes die in een krans draaien met 2 uitsparingen [de kliks die je kan tellen]


Verder iemand nog een tip om de dop eraf te schroeven?

Gewoon even een sleutel maken met 4 pennetjes erop lassen denk ik zo.
Verder had ik ook al gezien dat je even je bovenste kroonplaat even moet lossen zodat hij de poot niet klemt



Edit: heb deze gevonden op het download sectie van het forum:
4860 MX Multi Adjuster 2003

het was de 2003 of de 2006. 2003 is geen verschil lijkt me surprised

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl


Laatst aangepast door timieh op Di, 1 Apr. 2014, 19:44, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 1 Apr. 2014, 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

nagenoeg geen verschil van 2003 tot 2006.

Om de dop te verwijderen: vorkklem LOSschoreven: als je de kroonplaatklem vast hebt staat krijg je de dop niet los.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Apr. 2014, 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we maar eens gaan kijken

Ook meteen een tool gemaakt om de doppen uit je vork te draaien thumbsup


_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Do, 3 Apr. 2014, 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Help :p



De stel plunjer die je afsteld d.m.v. rebound knopje.

Gaat in de bout met het zuigerpakketje.

Hoort dit aan het begin stroef te gaan (tegen het uitvallen?)
Of hoort deze plunjer met oring over de gehele lengte in de bout even soepel te gaan ?

06 veertig tweeënzestig 65 vijvennegentig

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Apr. 2014, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Yihaa,

Al het spul is klaar dus morgen op de KTM naar het motorweekend 2thumbsup grin


Binnekort een kort verslagje maak je geen zorgen wink3

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Apr. 2014, 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

thumbsup

Probleem: Rebound instelling is niet te verstellen
Nadat ik terugkwam van de Technische dag toch maar is kijken hoe het voelt als we de vering verstellen rechts geen probleem links met geen mogelijkheid te verstellen. De dop lag ook wat hoger dit bleek achteraf te komen omdat de stelknop geforceerd is geweest met een tang of dergelijke en dus inplaats van dat de bevestiging recht was was die getordeerd.

Let erop met het uithalen van de zwarte stelknoppen er zit een veer met 2 stalen [3mm] balletjes in en die willen maar al te graag ver weg springen shocked2



Nu heeft de dop die in de voorvork zit een 4 punt mogelijkheid om deze te lossen. Dus heb ik even een tooltje gemaakt:


Verder voordat je dit een slag probeert te lossen als ze in je kroonplaten zitten schroef je de bovenste kroonplaat los. Zodat je niet iets kapot draait.
Dan zorg je dat je tooltje of je 2 punts sleutel [of tooltje van Dr_bean ...link.....] goed erin zit en draai je hem een slag los de rest komt op de werkbank wel.

Beiden pootjes eruit want het is beter om beiden poten tegelijk te doen en tegelijk van verse olie en tegelijk etc.... etc....
Gewoon tegelijk doen smug


Let erop je gaat nu de vork openen en dus komt er ranzige olie uit. Neem alvast genoeg voorzorgsmaatregelen zodat je wat doeken en opvangmogelijkheden heb. Het hoeft niet ranzig te worden maar als je net even wat wil pakken kan je vork omvallen grin2 [nee gelukkig geen ervaring mee laugh ]

Nu kan je de poten wat schoonmaken vooral het de binnenpoot.
Dan kan je de dop eraf draaien door de veer met de hand naar beneden te duwen en evt. de dop wat naar boven te trekken en een sleutel 22 erop te schuiven. Dan kan je met sleutel 24 op de dop zetten en deze demonteren.

Dan kan je de veer weer naar beneden trekken en sleutel 22 eraf halen.
Nu kan de veer eruit. Let op onderaan zit olie 2thumbsup tongue


Verder zat er bij mij wat vliegroest op de veer dit moet je natuurlijk even eraf vegen


Nu is het al mogelijk om de veer leeg te pompen en proberen alle/zoveel mogelijk olie eruit te halen. en kan je de olie weer verversen.
Mits je rebound goed werkt.

Wij gaan even een stapje verder want het verversen was het probleem niet

Nu is het handig om de veer en dop er weer even op te doen zodat je het onderste zuigerpakketje die erin zit te lossen.
Dan kan je de veer en dop weer eraf halen.
En dan het zuigerpakketje onderin helemaal los schroeven. Deze borgt ook de cartridge vast.


Nu moet de cartridge nog verder open om bij de rebound te komen.


Quote:
Het is ook mogelijk om het minder zorgvuldig maar ook te doen zonder de cartridge los te halen. Dit doe je door de drukstang die in de zuigerstang zit [rond 4mm van alu geloof ik uit m'n hoofd] die haal je eruit en valt bovenop de stel plunjer. Na veel tikken is deze er ook uit te komen en kan je niet al het vuil maar wel veel weghalen. dit is geen aanrader!


Zo kan je het uiteindelijk los krijgen.


Het zuigerpakketje [rechts] wil nogwel eens vastzitten dat hoort ook want hij hoort met loctite vast te zitten. Hier is weer een tooltje voor [ook te koop via wp geloof ik] maar ook zelf te maken uiteraard:



Doordat de plunjer en het veertje van de veer retour helemaal vol / vastgekoekt zitten met prut moet je dit grondig schoonmaken.
links:[img]http://forum.lc8.nl/download.php?id=7235[/img]

Schoon en verse o-ring
[img]http://forum.lc8.nl/download.php?id=7236[/img]

Nu valt deze plunjer even zonder veer in de het zuigerpakketje dit hoort in de gehele doorgang even gemakkelijk te gaan. Bij mij ging dit aan het begin super stroef en de laatste 2mm gemakkelijk. Deze afstand veranderd naarmate je de rebound +/- schroeft oftewel de doorgang/weerstand met de plunjer groter/minder groot maakt.

Dit heb ik toen met een heel zacht polijst stiftje gedaan.

Hierna alles lekker schoonmaken o-ring met een beetje vet. Heb voor de zekerheid het veertje ook wat vet op gedaan.

Dan de zuigerpakketen erin monteren met een likje forkolie op de zuigers


De rest in omgekeerde volgorde weer monteren met behulp van de begeleiding van het wphb en wp manual [beide te verkrijgen via Dr_Bean/download sectie]

Mooi met nieuwe olie erin.

Alles weer terug monteren en klaar is kees.

Quote:
Verder is het vanzelfsprekend als je deze klus oppakt dat je weet wat je doet dat je alles lekker schoon maakt en weer netjes volgends he manuels in elkaar zet.




Dit was dan het korte verslagje 2thumbsup, Hoop dat jullie het met plezier lezen.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl


Laatst aangepast door timieh op Wo, 6 Sep. 2023, 8:43, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Apr. 2014, 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Goeie write up hoor!!
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif