lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Adventure Go!!!!!!! In stukken verkopen of toch repareren?
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 17:06    Onderwerp: Adventure Go!!!!!!! In stukken verkopen of toch repareren? Reageer met quote

Nadat ik ettelijke maanden bezig geweest ben met de hele moto in elkaar te zetten en alle slijtdelen te vervangen ben ik er vandaag achter gekomen dat mijn frame scheef is….. het is verdraaid: mijn voorwiel staat 5cm uit het center tegenover mijn achterwiel….

Zeggen dat ik zwaar teleurgesteld ben lijkt me wat een understatement en ik heb het gevoel dat ik al maanden aan het vechten geweest ben met de adventure om hem terug op de baan te krijgen, het ene issue na het andere, maar uiteindelijk toch de duimen moet leggen.

Ik wil graag jullie raad: het zal zowiezo een dure grap geweest zijn maar vinden jullie dat ik dat nog moet repareren (=nieuw frame, frame richten of een goed occasie frame) of de moto beter in onderdelen verkoop en mijn wonden ga likken?



7CCD917D-E1B6-43DD-A505-0FA9EAEDF0F3.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  355.86 KB
 Weergegeven:  508 keer

7CCD917D-E1B6-43DD-A505-0FA9EAEDF0F3.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Jan F.



Geregistreerd op: 18-8-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je zeker dat je achterwiel recht staat?

Groet, Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Jan F. schreef:
Weet je zeker dat je achterwiel recht staat?

Groet, Jan


Het zit mooi gecentreerd in de achterbrug ja, ik weet niet of de achterbrug recht is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou eerst uitdokteren wat er juist krom is en dan pas beslissingen nemen.
2dehands frame vond ik niet direct in BE / NL, maar daarbuiten wel (stevig aan de prijs. weliswaar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

de kans dat het frame krom is is wel erg klein... eerlijk gezegd heb ik nog nooit een krom adventure frame gezien.. en 5cm er naast is veel: dan moet je keukels en scheuren zien.. en dat kan met dat staal eigenlijk niet.. maar goed, ik heb het niet gezien natuurlijk...

waarschijnlijker:
- fout gemeten (ik zeg niet dat het is.. maar het kan).. leg eens uit hoe je tot de 5cm conclusie komt .

- A.wiel scheef in de vork (evt voorwiel ook verkeerd gemonteerd (bussen verkeerd)

- achtervork scheef in de motor: achtervork lagering niet goed gemonteerd /stuk.

achtervork krom kan eigenlijk ook haast niet: dat alu breekt gewoon als je dat doet.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Okay
1/ achterbrug zou scheuren indien krom: kan, weet ik niet maar als ik er een bouwlazer opzet ziet alles er recht uit.
2/ hoe meet ik:
-twee houten latten die recht zijn opgespannen op het achterwiel en langsheen de moto
-vervolgens meet ik met een meter op het voorwiel, stuur staat recht (eigelijk staat het wat gewrongen=afwijking is dus nog groter)
3/ vork is recht: ze is gereviseerd en toen ook gechecked
4/ de bussen in het voorwiel heb ik nagekeken, die kan je eigelijk niet verkeerd erin steken anders zouden ook je remklauwen niet meer passen
5/ het echterwiel zit recht in de achterbrug en ook aan de kettingspanners meet ik gelijke waarden

Kunnen de Kroonplaten krom zijn?

Zie fotos onder



FF5179A2-2AA3-4090-A6B7-C8991D483A33.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  59.33 KB
 Weergegeven:  15983 keer

FF5179A2-2AA3-4090-A6B7-C8991D483A33.jpeg



7C8316E0-758F-4A7A-A84D-B3DD9D5D3843.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  87.52 KB
 Weergegeven:  497 keer

7C8316E0-758F-4A7A-A84D-B3DD9D5D3843.jpeg



B7ED35B6-B67D-4FAF-882E-5783BD090D80.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  93.72 KB
 Weergegeven:  503 keer

B7ED35B6-B67D-4FAF-882E-5783BD090D80.jpeg



D4353973-2245-4F47-80EC-1C1F9205B679.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  100.74 KB
 Weergegeven:  499 keer

D4353973-2245-4F47-80EC-1C1F9205B679.jpeg



36420992-042F-4ED9-90C6-DB37518E7068.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  86.95 KB
 Weergegeven:  503 keer

36420992-042F-4ED9-90C6-DB37518E7068.jpeg




Laatst aangepast door Markvb749 op Do, 8 Dec. 2022, 22:16, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

En nog een foto


D19C9D71-C44E-4874-BA7C-A29FE1FC4965.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  89.84 KB
 Weergegeven:  501 keer

D19C9D71-C44E-4874-BA7C-A29FE1FC4965.jpeg



B1F480A7-1F43-45D2-AFAC-7E22370C4FEB.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  101.08 KB
 Weergegeven:  505 keer

B1F480A7-1F43-45D2-AFAC-7E22370C4FEB.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Booom



Geregistreerd op: 6-1-2008
Berichten: 228
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 23:58    Onderwerp: Reageer met quote

furious3
Sleutelen repareren doe je genoeg. Ik zou de voorvork geheel losmaken en opnieuw monteren. Voor vastzetten goed inveren.
Succes

_________________
Grt Marc
lc8 adventure 2004
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2022, 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Markvb749 schreef:
Okay
1/ achterbrug zou scheuren indien krom: kan, weet ik niet maar als ik er een bouwlazer opzet ziet alles er recht uit.
2/ hoe meet ik:
....


Ja duidelijk.. een paar opmerkingen waar je misschien wat aan hebt:

- uit de foto's zie ik 4mm aan de ene kant, 44mm aan de andere kant. Aangenomen dat daarbij het voorwiel in lijn met de latten stond (zodat die 4mm zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de voorband gelijk is..
-> dan staat je voorwiel dus 20mm uit het midden : Je voorband is immers smaller dan de achterband en de vrije ruimte moet links-rechts verdeeld zijn.

- doordat je op het dunne scherpe randje van de achterband de latten klemt is het wel vrij makkelijk iets scheef te klemmen.. maar zo te zien weet je aardig wat je doet, dus neem ik aan dat dat goed gegaan is (ps.: het gaat met een bouwlaser idd ook prima hoor, als je die toch hebt)

dan: 20mm is wel wat, maar.. Als je achterwiel een heel klein beetje scheef staat, is dat heel veel aan de voorkant: bijv 1mm op de spanner vertaald zich denk ik ongeveer in 10mm aan de voorkant.

Je zegt dat het wiel netjes in de achtervork staat en de spanners gelijk: Mijn ervaring is dat dit niet persee de juiste positie is: Ook bij mijn eigen 950 staan de wielen pas uitgelijnd als de spanners ongelijk staan en het achterwiel dus niet helemaal recht in de vork staat: dat is normaal bij ktm volgens mij (en kan ook geen kwaad! zolang het wiel natuurlijk niet tegen de vork gaat lopen ofzo..). ook de aanlsagjes in de achtervork voor de spanners zijn niet altijd perfect gelijk. Bij het ketting spannen moet je ook altijd de spanners een gelijk aantal slagen opdraaien.. en niet gewoon 'gelijk zetten!

controleer of alles (met name de achtervork) goed spelingsvrij is.. een beetje speling ip het achterbrug lager en het achterwiel gaat zo een paar mm heen en weer.

tevens zie ik natuurlijk dat je niet originele wielen hebt: Het kan zijn dat het center van deze wielen niet geheel juist gespaakt is.: dat is moeilijk te controleren: dan moet je vergelijken met een origineel wiel, want die zijn ook niet symmetrisch! (achter niet iig)

Ook de kroonplaten kunnen idd wel krom zijn en scheef staan.. maar dan merk je dat wel snel met monteren omdat het toch wringt: zorg dat ze goed 'vrij' staat. (en de vork spanningsvrij veert)

ik denk dat de 20mm een combi kan zijn van een paar dingen hierboven genoemd door mij en anderen:
Je kunt het er waarschijnlijk wel uit stellen door het achterwiel iets 'scheef' in de achtervork te zetten (de spanners iets ongelijk dus).

en uiteindelijk kan 10-20 mm wel uit het frame komen... (maar geen 50)


controleer alles, kijk eens hoe ver je komt met een beetje stelwerk.. en draai ook de latten eens binnenstebuiten en monteer ze eens opnieuw dat geeft je een gevoel voor hoe mnauwkeurig de meting is.

tot slot: weinig mensen letten fatsoenlijk op uitlijning: ik zie zat scheve motorfietsen en auto's rijden :-/ : 20mm is iets om wat aan te doen... binnen 5mm zou ik zeggen dat het goed genoeg is: immers, als jij flink met gas uit de bocht komt, buigt alles ook wel die paar mm hoor !

en zolang je op 1 wiel rijdt heb je er geen last van smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2022, 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Check zeker of je achetwiel goed gespaakt is.
Ik heb een aftermarket wiel (talon naaf, excel velg); na mijn ongeval hadden ze dat verkeerd gespaakt waardoor het uit center stond.

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2022, 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Goeie tips mannen, dank daarvoor!

volgende dagen en weken ga ik dit doen:

1/De originele wielen monteren en kijken of ik dezelfde afwijking heb
-Als de afwijking er niet is komt het door de Excel wielen en dan
moeten die nagesteld worden.
-Indien ze er nog steeds is ga ik naar punt 2

2/Ik draai me 2 conische bussen die in mijn balhoofd klemmen met daarin een rechte stalen as geklemd: dan meet ik opnieuw het center van de motor
-Daarmee kan ik uitsluiten dat het probleem van ofwel de vorkpoten
ofwel de kroonplaten ofwel het voorwiel komt

3/Om te kijken of de Excel-SM wielen goed gespaakt zijn kan ik het echte center van de moto bepalen met mijn originele wielen. Vooraan is het makkelijker daar meet ik van de vorkpoot tot de velg

Als het na de punten hierboven nog altijd een aanzienlijke afwijking oplevert dan moet ik kijken om het frame te laten richten.

De moto staat nu op een paddock stand op een rechte betonnen vloer en als je vooraan op de snoet/vork van de moto kijkt dan zie je de voorvork effectief naar rechts onderuit staan... je ziet het zelfs vrij duidelijk, daarom ben ik ook beginnen meten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2022, 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

mja.. als je de vork scheef ziet staan is het idd wel goed gaan zoeken.
Is het frame ooit overgespoten/gelakt?

Als het frame echt een tik heeft gehad dan zie je al snel barstjes in de lak op de typische spanningspunten (onderkant waar het balhoofd/balhoofdversteveging over gaat in de framebuizen). laspunten van schertsplaten etc

je kent zelf de historie neem ik aan... dus je weet misschien wat er mee gebeurd is. een LC8 frame wordt niet zomaar krom...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2022, 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
mja.. als je de vork scheef ziet staan is het idd wel goed gaan zoeken.
Is het frame ooit overgespoten/gelakt?

Als het frame echt een tik heeft gehad dan zie je al snel barstjes in de lak op de typische spanningspunten (onderkant waar het balhoofd/balhoofdversteveging over gaat in de framebuizen). laspunten van schertsplaten etc

je kent zelf de historie neem ik aan... dus je weet misschien wat er mee gebeurd is. een LC8 frame wordt niet zomaar krom...



Ik ken de historie niet maar toen ik hem gereviseerd heb was het me wel duidelijk dat hij zwaar (mis-?) gebruikt geweest is. De kader lijkt me niet overspoten. maar ja dat weet je natuurlijk nooit. Het frame heeft trouwens 110000km en het rode woestijnzand dat in de spleten en kieren van het frame hingen laten weinig aan de verbeelding over hoe hij gebruikt geweest is...

Ik heb bij de werken geen stresspunten op het frame gezien. Ik check het dit weekend nog eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Za, 10 Dec. 2022, 0:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken het gevoel evil3. Bij mij stond het voorwiel ook uit het lood door een deuk in het frame bij het balhoofd (door een veerpoot ws).

Laten richten is echt prijzig, ik kwam al gauw op een paar offertes van +€1000. Uiteindelijk een ander goed frame gekocht en de boel overgebouwd.

Overigens merkte ik er tijdens het rijden niets van, niet scheef trekken met handen los bv. Jij ook?

En heb je het frame echt goed bekeken op schades?

Als je het echt zeker wil weten misschien bij een framebouwer (Bakker bv) langs gaan, zij kunnen wel zeggen of het frame echt krom is.



650352DC-38F2-4E4C-B3CB-E031DB22FB74.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  290.36 KB
 Weergegeven:  503 keer

650352DC-38F2-4E4C-B3CB-E031DB22FB74.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 10 Dec. 2022, 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

die "deuk" op de foto hierboven zou wel eens standaard kunnen zijn.
(controleerbaar of er aan de andere kant ook 1 zit).
namelijk op de latere modellen (990) heeft ktm dat zo gemaakt
om iets meer stuuruittslag te creeren kan ik me herinneren.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif