lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

afstellen na re-mapping ecu

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ted

BerichtGeplaatst: Di, 18 Feb. 2014, 15:49    Onderwerp: afstellen na re-mapping ecu Reageer met quote

Hallo iedereen,

Onderlaatst bezig geweest om met Tune Ecu een custom map in mijn smt (2009) te zetten. Fluitje van een cent en ik moet zeggen, verbluffend resultaat. De gretigheid is een beetje afgevlakt maar de handling is vele malen beter.

Een vriend van me vroeg of ik mijn fiets nu nog liet afstellen ivm de kans op een te arm mengsel.

Mijns inziens heb ik dat al gedaan met Tune Ecu, maar mijn vraag is nu, heeft hij gelijk, moet ik mijn fiets laten afstellen of is de custom map voldoende?

Grtz.. Ted

Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Di, 18 Feb. 2014, 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Te arm/rijk?
Ligt er aan wat is er niet standaard aan je motor en welke map heb je geladen?.

Een aangepaste map specifiek voor jou motor is altijd beter natuurlijk maar niet gratis

Badtzmaru

BerichtGeplaatst: Di, 18 Feb. 2014, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp uit je tekst dat je een "custom" map hebt gebruikt die je gevonden hebt op internet?

Het gevaar zit natuurlijk in het feit dat iedereen zomaar een map kan maken en kan uploaden. Wees hier altijd voorzichtig mee en lees je map eerst goed uit. Bekijk ook goed welke veranderingen aan de motor zijn ondergaan bij de maker van de map (uitlaat, luchtfilter, etc etc etc....)

Het beste kan je natuurlijk een custom map laten maken bij iemand met een rollenbank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Feb. 2014, 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe ga je een FI fiets afstellen?
Door de mapping te wijzigen.
Een run op de testbank zou idd wel feedback geven over het resultaat: PK, koppel en lucht/brandstof.
Met wat geluk kan je daar dan je custom map (laten) finetunen, indien nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ted

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Feb. 2014, 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo heren,

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik heb via TuneEcu een andere map geladen welke ik gedownload heb via de link van de site van TuneEcu.

Mijn fiets is uitgevoerd met een standaard uitlaat en standaard filter.
Op de downloadsite staat een map voor de smt all year, standard exhaust.

Die kennis van me had het specifiek over de CO waardes.

Is dit iets waar buiten de map om nog naar gekeken dient te worden of wordt dit standaard geregeld via de map?

Binnen de tool zie ik een hoop termen staan, maar iets over de CO staat er niet tussen. Het kan natuurlijk goed zijn dat dat er wel in zit maar anders wordt uitgelegd.

Grtz.. Ted

StevenD

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Feb. 2014, 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

ok, dus.. je heb er echt de ballen verstand van en toch, ondanks alle waarschuwingen in het programme heb je de mapping in je motor veranderd? Voordat je enig onderzoek heb gedaan over wat je heb gedaan?

Misschien ontploft je motor bij de volgende start.
Misschien heb je helemaal niets veranderd, het klinkt alsof je de standaard map heb vervangen met de standaard map..

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Ted

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Feb. 2014, 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Grinnik.....

@StevenD........

Bedankt voor deze opbouwende kritiek. Toch knap dat je aan de hand van mijn vraagstelling kan concluderen dat ik geen vooronderzoek gedaan heb.

Wat je zegt klopt helemaal, van tunen heb ik de ballen verstand. Van het laden van software in een een of andere doos om zo het een en ander voor elkaar te krijgen daarentegen heb ik redelijk wat ervaring mee. Dus ga ik uit van de stelregel: "zoek de verschillen"..........

Het laden van die aangepaste map was voor mij dan ook een weloverwogen keuze.

Uit jou reply maak ik op dat jij wel weet waar je over praat dus zou ik zeggen, doe eens lief en help me dan beter op weg want eerlijk gezegd, hier kan ik niets mee.
Ik dacht dat dit forum gemaakt was om elkaar te helpen en niet om elkaar af te zeiken.

oja, dat ik in mijn post aangeef dat het resultaat verbluffend was wil 2 dingen zeggen:
-Ik heb mijn motorblok niet opgeblazen
-Mijns inziens de standaard map niet vervangen door een standaard map

grtz..

Badtzmaru

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Feb. 2014, 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ted schreef:
Grinnik.....

Uit jou reply maak ik op dat jij wel weet waar je over praat dus zou ik zeggen, doe eens lief en help me dan beter op weg want eerlijk gezegd, hier kan ik niets mee.
Ik dacht dat dit forum gemaakt was om elkaar te helpen en niet om elkaar af te zeiken.

laugh 2thumbsup

Maar ff ontopic:

Vonkeboer vroeg in de eerste post al welke custom map jij had geladen. Als wij niet weten welke map er geladen is kunnen we je ook niet helpen met je vraag of hij te arm/te rijk is.

Maar wat StevenD al aangaf als je er zomaar een map in knalt, kan je motor kapot gaan en stond hij misschien wel te arm en zo niet ben je het na het stuklopen wel financieel wink2
Naar boven
Ted

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Feb. 2014, 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Badtzmaru, bedankt voor je reactie.

aan de ene kant snap ik de opmerking van StevenD wel, het is natuurlijk vrij risicovol om ergens mee aan de slag te gaan zonder enige voorkennis.

De aangepaste map heb ik gedownload van de site van tune ecu.
(KM626EU0802001map.hex)

Ik heb deze map vergeleken met de map die erin stond. weliswaar andere waardes maar niet echt bijzonder afwijkend. Mede vanwege het feit dat het niet abnormaal afweek heb ik het risico genomen om deze map te laden.

Overigens heb ik wel het vermoeden dat de stockmap al vervangen was door een aangepaste map. Ik denk dat er een Akra map in stond (KM626EU0802031Map.hex)

Grtz..

Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Feb. 2014, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Die km626eu082001 mapping is de originele en als je verder alles standaard heb dan hoef je niet direct bang te zijn dat er iets kapot loopt. Al schakelen de meeste over na de km626eu112001 omdat die iets beter zou zijn mbt tot de bijregeling van de o2 sensoren.

Maar als er voorheen de akra mapping op stond dan heeft de vorige? Eigenaar waarschijnlijk andere dempers gehad en dan loopt inderdaad de motor met originele dempers niet zo lekker omdat hij dan veels te rijk staat.

Mocht je de gas reactie toch iets fel vinden onderin kun je besluiten om de secundiare gas kleppen in de mapping aan te passen zodat deze niet verder dicht gaan dan 10%

Er staan ook diverse gemaakte maps op het ktmsmt forum echter niet alle mappings zijn gemaakt in een land met dezelfde octaan gehalte in de brandstof dus het kan zijn dat de motor er wel/niet goed oploopt.
Nadeel bij die aangepaste mappen is dat je totaal niet weet wat de lucht brandstof verhouding is omdat je geen meters op de motor hebt.
En of de ecu alle waardes die in zo'n map staan wel goed geaccepteerd heeft

Dus een aangepaste motor mapping specifiek voor jou motor is ten allertijde het beste

Ted

BerichtGeplaatst: Do, 20 Feb. 2014, 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

@Vonkenboer, bedankt voor je reactie.

De felle gasreactie was voor mij de reden om er een andere map in te zetten. Opvallend dat ie nu met de standaardmap goed loopt aangezien er veel negatieve dingen gezegd worden over de standaard afstelling.

Ik zal eens op zoek gaan naar die map die je beschrijft.

Een groot nadeel (voor mij) is dat de meeste maps op ktmsmt.com gemaakt zijn voor fietsen met vervangende dempers ed.

Wellicht toch maar een ritje naar Goes........

Grtz..

tuxdelux

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Feb. 2014, 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

Er is al veel geschreven over die bokkige gasrespons. Mijn demo model 2012 had er in het begin totaal geen last van. De laatste tijd begint het echter de kop op te steken.
De Keihin ECU in de LC8 past zich blijkbaar voortdurend aan. Tijdens de zogenaamde Closed Loop mode (constant regime) word er steeds naar een ideaal mengsel gestreefd (gemeten door de lambda sensor). Deze tijdelijke correcties (Short Term Fuel Trim) die hiervoor moeten worden toegepast t.o.v. de standaardwaarden in de map worden na een tijdje (10 seconde) opgeslagen in een afzonderlijke "addaption map" (Long Term Fuel Trim) Vanaf dan worden deze waarden steeds mee verrekend bij het bepalen van de uiteindelijke hoeveelheid benzine die ingespoten wordt. Ik heb nog nergens kunnen lezen of die waarden ook in open loop worden mee geteld. Op zich een mooi systeem dat trouwens in alle moderne ECU's aan wezig is maar blijkbaar loopt er wel één en ander mee fout. De reset adaptions zet de correctiewaarden weer helemaal op nul zodat het leerproces terug opnieuw kan beginnen. Het volgende linkje bevat al heel wat uitleg over het probleem. Snowrider is erin geslaagd een mapping samesntellen die zonder O2 sensors (lambda) soepel en zuinig rijdt.
http://www.ktmforum.co.uk/adventure/35543-how-fix-fi-throttle-issue.html
http://www.freeasestudyguides.com/fuel-trim-adaptive-learning.html
Wat ik er uit het hele verhaal opmaak is dat je MET lambda sensors steeds terug op dezelfde resultaat zal uitkomen (in closed loop althans).

Laatst aangepast door tuxdelux op Zo, 23 Feb. 2014, 12:27, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Feb. 2014, 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Als je er eerst geen last van had en nu wel, kan er ook een andere oorzaak zijn.
Zoals TPS iets verlopen en/of gas kleppen niet synchroon

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: