lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koelwater/olie

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HaroldW



Geregistreerd op: 24-1-2014
Berichten: 4
Woonplaats: Voerendaal

BerichtGeplaatst: Za, 25 Jan. 2014, 14:58    Onderwerp: Koelwater/olie Reageer met quote

Sukkel al 2 maanden met mijn 950 Adventure 2004.
Rij deze motor nu 2 jaar en gebruik hem dagelijks het hele jaar door. Km stand is inmiddels ca. 43.000 Km.
Begon met enkele keren (stationair voor stoplicht) warm worden van de motor; af en toe niet inkomen van de fan; steeds bijvullen koelwater; met als uiteindelijke oorzaak een defecte thermostaat.
Kort daarna begon zachtjes het olie lampje te branden tijdens het rijden. Dit was in het begin maar kort en ging ook weer weg. Daarna bij starten olie lampje steeds langer aan en feller branden. Steeds olie checken, maar alles OK tot dat opeens het lampje continue en fel bleef branden. motor gebracht voor onderhoud, alles gechecked; conclusie oliesensor defect en derhalve vervangen. Tussendoor steeds koelwater moeten blijven bijvullen.
Week later plots olielampje weer aan en motor begon te ratelen als een koffiemolen. Kortste weg naar huis genomen (ca. 8 km) met 30-40 Kmh.
Bij thuiskomst Olie gechecked; ruim voldoende, wel erg donker en luchtbelletjes zichtbaar.
Motor weer in onderhoud; alle slangen, filters schoongemaakt en dichtingen van de waterpomp vervangen. Uiteindelijk motor terug, maar ratelen/tikken niet volledig weg. Ook koelwater blijft nog steeds niet op niveau en olie niveau hoger, maar dit is moeilijk te zien omdat de nieuwe olie erg licht is. Wéér terug met dat ding en nu bleek er een lek in de radiator te zitten??? Bij hoger toerental werd door de hogere druk hierdoor koelwater naar buiten gedrukt. Dit probleem ook verholpen.
Je raad het al; 2 dagen naar het werk gereden (80 km) en niveau koelwater weer helemaal weg. Geluid natuurlijk ook nog niet zoals ik het graag hoor en daarbij blijft nu bij gas loslaten het toerental hangen op 3000 rpm en zakt pas na een tijdje terug naar stationair. Erg lastig en moet steeds bijremmen. Stellen aan gashendel en of stationair-stel-schroef levert niets op.
Een heel verhaal, maar alle raad en advies is welkom.

Gr. Harold stars
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
oli



Geregistreerd op: 3-11-2010
Berichten: 188
Woonplaats: De Klinge (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Jan. 2014, 1:07    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is het wel eens tijd om de waterpomp seal te vervangen. Hoe ziet de oliefilter eruit? Als deze ingeklapt is zit er water in de olie. Vandaar ook het oliedruk lampje.
_________________
KTM 990 Adventure '07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Jan. 2014, 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

revisie van de waterpomp ? was bij mij ook nodig, koelwater liep in de motorolie, geen koeling, olie-mayonaise...

revisiekitje kost 60euro, dus mss de moeite om te proberen ?

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
HaroldW



Geregistreerd op: 24-1-2014
Berichten: 4
Woonplaats: Voerendaal

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Jan. 2014, 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Thnx!
Heb het Forum eens goed doorzocht en blijkt inderdaad een vaker voorkomend probleem. Heb het volgende "verlanglijstje" gemaakt om te laten uitvoeren/repareren. Revisie waterpomp, nokkenas spanners, veer oliedrukpomp, oliepomp deksel en tot slot nog een nieuwe radiatordop.
Ik hoop hiermee alle problemen en geluiden verholpen te hebben.
Extra tips zijn altijd Welkom!
B.v.d.

Harold
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Jan. 2014, 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik herken wel veel van de symptonen van toen bij mij de waterpomp aan een revisie toe was:
- af en toe niet inkomen van de fan;
- steeds bijvullen koelwater;
- het olie lampje te branden
- motor begon te ratelen als een koffiemolen
- Olie gechecked; ruim voldoende [...] luchtbelletjes zichtbaar.

Wat ik alleen niet snap aan je verhaal is dat je schrijft dat de dichtingen van de waterpomp zijn vervangen... bedoel je daarmee dan een revisie of juist niet?! Want dan had het zo gauw niet terug mogen komen natuurlijk. huh2

Als het je waterpompas is, dan zal -zoals oli al zei- je oliefilter wellicht "ingeklapt" of gegolfd zijn. Simpel zelf te checken en toch redelijk zekere diagnose. Oliemayonaise had ik niet / nog niet, maar was zeker wel toe aan revisie.
Overigens sloeg bij mij de fan niet aan doordat het koelwaterniveau was gezakt tot onder de sensor...


Mocht je nou gaan voor al die reparaties van je lijstje... start dan met een nieuwe radiatordop. Vast wel de goedkoopste optie.. en uhm "if it ain't broke, don't fix it".... tongue3

Succes ermee!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
HaroldW



Geregistreerd op: 24-1-2014
Berichten: 4
Woonplaats: Voerendaal

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Jan. 2014, 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Thnx "Sjarelke"

Ga wel even de radiatordop van mijn broer "pikken" (ook Adv 950) en dan kijken of koelwater op niveau blijft.
Was bij jouw na revisie waterpomp het geratel meteen weg?

Harold
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Jan. 2014, 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Yep, geratel was meteen weg...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
HaroldW



Geregistreerd op: 24-1-2014
Berichten: 4
Woonplaats: Voerendaal

BerichtGeplaatst: Ma, 3 Feb. 2014, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Radiator dop geen succes. furious3
Weer water bij de olie; dan maar weer terug de werkplaats in en pomp opnieuw laten reviseren en nieuwe total check-up.
Wordt vervolgd huh2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif