lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Overstap van 990 uit 2006 naar een 990 R 2012

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 12:10    Onderwerp: Overstap van 990 uit 2006 naar een 990 R 2012 Reageer met quote

Heeft er iemand deze overstap al gemaakt? Wat is het grote verschil tussen deze twee motoren?

Ik ben nog altijd verliefd op mijn 990, maar heb bijna 70 000 km, en toch al redelijk veel kosten gehad. Ik denk altijd nu is alles in orde en dan komt er weer iets bij...
Daarom ben ik misschien toch aan het kijken om een recenter model te kopen.

Natuurlijk is de vraag of de recentere 990 ook zo onderhoudsintensief zou zijn, en of er buiten de hogere veren een groot verschil is.

Denken jullie dat het geld dat ik moet opleggen de moeite waard is? Of is dan beter om gewoon de huidige 2006 in orde te blijven zetten en eventueel hogere vering steken?

Ik wil vooral reizen met de motor, en vooral daar is betrouwbaarheid een issue voor mij. Heb vorig jaar in Spanje al problemen gehad om een oliedruksensor te vinden, maar nu ga ik in mei naar Marokko, en denk niet dat er daar stukken te vinden gaan zijn als ik weer een probleem heb onderweg...

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Verschillen zijn er, maar ze zijn niet zo groot:
- Ander dashboard
- De R heeft geen ABS, jou standaard 990 wel
- Een beter presterend motorblok met meer vermogen, een iets vlottere motorloop en minder on/off, vooral in lage toeren. Al is hierover discussie. Les goûts et les couleurs...
- Onderhoudsintervallen zijn 7500 km ipv 5000 km.

Verder zijn de dingen die bij jou 990 kapot gaan nog steeds de dingen die kapot gaan bij een recente 990: Waterpomp, oliedrukveer, koppelingspomp, benzinepomp,...

Ik denk dat het verschil niet wezenlijk groot genoeg is om te veranderen, MAAR: 70000 km is al behoorlijk, misschien dat je met een recentere motor met lagere kilometerstand minder problemen zal hebben? Anderzijds: als je net al je problemen van je eigen motor hebt opgelost kan het zijn dat diezelfde dingen de kop op beginnen steken op de recentere.

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

olivier:

een nieuwe(re) motor geeft je natuurlijk meer zekerheid dat je minder slijtage delen zult moeten vervangen. Maar 1-off problemen en de paar standaard issues die in de 990 zaten zul je er niet of nauwelijks mee oplossen; als die oplosbaar zijn dan is die upgrade ook voor je oude 990 inzetbaar immers.

Ik vraag me wel af waar je dan wel zo veelkosten mee gemaakt hebt?
- Oliedruksensor is een ding wat her en der stuk gaat (gaat lekken): in geval van nood (e.g. Marokko) kun je die afdoppen bijv.
- gebroken kabeltjes: preventief goed kijken of er niets klem ligt helpt een beetje. zoiets kun je onderweg wel oplossen: 990 is nog betrekkelijk simpel met electronica... geen echt canbus systeem zoals bij alle andere nieuwe: dan begin je zonder computer niks meer.
- ???


In zo'n land zul je altijd moeten kijken naar dat soort oplossingen en het best zelf kunnen uitvoeren, er is immers geen KTM garage...

Bij iedere motor kunnen dat soort zaken stuk gaan, door toeval, slijtage (preventief vervangen!) of door pech/ongeval.
Daarom nemen mensen voor lange reizen vaak ook 'eenvoudige' motoren: vermogen is immers niet belangrijk, terwijl gewicht brandstofverbruik, en eenvoud versus betrouwbaarheid wel belangrijk zijn.

Ik heb afrika doorgereden met een Honda XR600: Als daarvan de cdi was stuk gegaan had ik ook stil gestaan in de middel of nowhere.
(maar dat levert dan weer een goed verhaal op!)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn kosten tot nu toe, op ongeveer 14 maanden tijd, zolang ik met de motor rijdt eigenlijk, 990 is mn eerste motor, zijn;

Waterpomp
Balhoofdlager
wiellagers
Leovince uitlaten (dit was nodig want de oem uitlaat zonder sas systeem, gesloopt door vorige eigenaar, werd zo warm dat de plastic kap naast de uitlaat smolt )
Nieuwe (tweedehans) plastic kap dus, omdat ze gesmolten was.
Bout van voorste schijfrem afgebroken (kreeg ze zelf niet uigeboord, dus ook garage)
Oliedruksensor
Kabel over


Dan nog een hele hoop extra's die niet met slijtage te maken hebben uiteraard

KTM risers
Roxx risers
Rade voetsteunen
Koffers
Valbaren
gps steun

Die laatste zijn uiteraard overbouwbaar naar een andere 990...

Ik denk elke keer nu zullen we alles wel gehad hebben maar ja, weet natuurlijk nooit he smiley

Nu ik het zo opsom lijkt het idd stom om hem te verkopen, zou er alleen de nieuwe eigenaar plezier mee doen omdat alle kosten gemaakt zijn...

Heb er wel 15 000 km mee gereden dit jaar...

Had wat geld opzij staan voor een lichte enduro, voor techniek te leren en om eentje op noppen en eentje op straatbanden te hebben. Ben het wat beu om altijd banden te wisselen, maar vroeg me dus af of ik niet beter dit geld te gebruiken voor die recentere R...

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

Waterpomp, balhoofdlagers en wiellagers en in zekere zin ook oliedruksensor zijn slijtageonderdelen. Het is te verwachten dat die moeten vervangen worden bij een motor met 70000 km. Nu je ze vervagen hebt gaan ze weer een hele tijd mee!
_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos van Vliet



Geregistreerd op: 8-7-2008
Berichten: 384
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan niet in je beurs kijken natuurlijk, maar als je wat geld opzij hebt voor iets lichters erbij, en je plek hebt in de schuur, zou ik dat doen. Ik weet niet hoe jij je 990 nu gebruikt, maar ik heb hetzelfde een jaar geleden gedaan (525 EXC erbij). Veel kosten aan de 950 kwamen toch voort uit offroad gebruik (veel luchtfilters, slijtage, kosten door een keer een smak maken, etc). De 950 gebruik ik een stuk minder off road, dus die blijft ook netter (o ja, de kosten zijn natuurlijk wel vrolijk doorgeschoven naar de 525 rolleyes4 ).
Maar belangrijkste: je krijgt er heel veel fun voor terug!!!

succes met keuze maken, groeten,

Jos

_________________
Husqvarna 701

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 16 Jan. 2014, 0:50    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Waterpomp, balhoofdlagers en wiellagers en in zekere zin ook oliedruksensor zijn slijtageonderdelen. Het is te verwachten dat die moeten vervangen worden bij een motor met 70000 km. Nu je ze vervagen hebt gaan ze weer een hele tijd mee!


tja vrees dat ik het hier mee eens ben. (waterpomp zou niet stuk mogen gaan vind ik, maar feit is dat ie dat wel doet binnen 100k.

Die uitlaten heeft niets met kwaliteit van de motor te doen.

Bout van de remschijf iedem: dat was omdat jij andere schijven wilde denk ik.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Do, 16 Jan. 2014, 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
[
Die uitlaten heeft niets met kwaliteit van de motor te doen.

Bout van de remschijf iedem: dat was omdat jij andere schijven wilde denk ik.


Nee de bout van de remschijf was de schuld van de man die mijn voorband in de verkeerde rijrichting had geplaatst, hij zei 'wissel gewoon je schijven om das makkelijker' niet dus, bout gebroken, extra werk en uiteindelijk toch zelf de band moeten omdraaien... smiley

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Jan. 2014, 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:

Verder zijn de dingen die bij jou 990 kapot gaan nog steeds de dingen die kapot gaan bij een recente 990: Waterpomp, oliedrukveer, koppelingspomp, benzinepomp,...

Ik denk dat het verschil niet wezenlijk groot genoeg is om te veranderen, MAAR: 70000 km is al behoorlijk, misschien dat je met een recentere motor met lagere kilometerstand minder problemen zal hebben? Anderzijds: als je net al je problemen van je eigen motor hebt opgelost kan het zijn dat diezelfde dingen de kop op beginnen steken op de recentere.


Dus, om effe alles op te sommen, als ik de Koppelingspomp, benzinepomp en oliedrukveer nakijk, en/of preventief laat vervangen/vervang dan heb ik zowat alle gekende problemen gehad en zou ik met een gerust hart nog duizenden km's kunnen rijden? Dit jaar staan er, vakantie's alleen al bijna 8000 km op het programma...

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Jan. 2014, 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker weet je het natuurlijk nooit en veel is afhankelijk van hoe je motor onderhouden en bereden is geweest. 100000 km op dit blok is geen uitzondering, maar daar kruipt natuurlijk wel de nodige zorg in. Ik steek er dus mijn hand niet voor in het vuur, maar de meest voorkomende problemen heb je inderdaad al gehad.
_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Jan. 2014, 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Alles heeft te maken met vertrouwen. Als jij dat een beetje kwijt bent in je 990, dan kan soms een andere bike een oplossing geven.
Weet wel dan een 990 met hoge kilometerstand niet makkelijk verkoopt, ik heb er zelf ooit een verkocht met 75000km en heb die goedkoop aan moeten bieden voor lange tijd voor hij weg was.

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jan. 2014, 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Olivier_S schreef:
........... dan heb ik zowat alle gekende problemen gehad en zou ik met een gerust hart nog duizenden km's kunnen rijden? Dit jaar staan er, vakantie's alleen al bijna 8000 km op het programma...


Ik heb zo eens drie jaar lang elke maand mijn ouwe R80GS mogen (laten) repareren omdat er weer eens iets om zeep was. Na drie jaar was ik het beu en heb hem weggedaan tegen een veel te lage prijs. De nieuwe eigenaar was een jaar later in de wolken van zijn aankoop, want er was nog niks kapot gegaan.....

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jan. 2014, 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Wel Muug, ik begin er hetzelfde over te denken. Zeker nu ik ook nog drie schijfremmen te vervangen heb... Denk dus niet dat ik hem ga wegdoen. Alles is bijna vervangen ondertussen...
_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif