lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

platte batterij en startkabels...

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 1:23    Onderwerp: platte batterij en startkabels... Reageer met quote

Vanavond kon ik op mijn werk niet meer starten: platte batterij. Is nochtans een vrij nieuwe motobatt die het in de zomer erg goed doet. Bij koudere temperaturen viel het me al op dat hij moeilijker startte, de motor wordt dagelijks gereden. Scheelt er iets anders dan de batterij?
Overigens, waarom kan ik niet starten met startkabels rechtstreeks op de batterij? In theorie zou er dan toch genoeg stroom moeten zijn?

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

alle accues zijn zwakker als het koud wordt. die moderne accu's hebben daar meer last van..

jouw accu is gewoon einde levensduur. Zo'n zwakke accu die het wel doet bij warm weer ontstaat vaak doordat de accu een keer te leeg is geweest (of gewoon door ouderdom, 4 jaar is wel een beetje einde bij die dingen).

startkabels: LC8 trekt nogal veel stroom, en dan hebben de startkabels en klem-contacten te veel weerstand: uiteindelijk blijft er dan te weinig spanning over om goed te starten.

Das eiegnlijk altijd wel zo... wat je normaliter bij starten met kabels hoor te doen is het volgende:

- je hangt de startkabels aan je eigen accu en aan de hulp-auto/motor-accu (+ eerst verbinden, daarna de massa).
- Dan laat je de hup-bron lopen (dan is de spanning hoger en wordt jouw accu ook echt geladen. meestal is stationair of iets meer prima.

- Nu laat je jouw accu gewoon een tijdje opladen op deze manier: wacht 1 a 2 minuten.

Jouw accu heeft dan in principe weer genoeg jus om te 'zelfstandig' starten; maar je laat de kabels gewoon hangen: die leveren nog een beeetje extra.. en dan start ie makkelijk dus.

Bij jou werkt dat nu dus niet: als je joouw accu er een tijdje aan laat hangen gebeurt er weinig, want jouw accu is stuk, en neemt gewoon geen energie/lading meer op. wachten helpt dus niet warschijnlijk, en de startkabels alleen is niet genoeg.

tot slot: soms kun je zo'n accu een beetje redden door hem een tijdje aan een slimme acculader te hangen.. maar vroeg of laat sta je deze winter op een parkeerplaats met koude motor... en dan is het jammer-dan!

Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de uitleg. De accu is echter nog geen jaar oud. Heeft deze nacht aan de lader gehangen en daarnet startte hij als vanzelf. Even kijken of hij het morgen weer niet doet.
Aa:racers voor een nieuwe batterij? Motobatt blijkt dan toch geen al te goede keuze als ze het na een jaar al begeeft...

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 14:05    Onderwerp: Reageer met quote

tja.. of hij was gewoon leeg.. maar dan zou hulptstarten (met een beetje wachten dus) wel moeten helpen. en bovendien moet je je dan afvragen waarom ie leeg was.. als jij zegt dat je er dagelijk mee rijdt dan kan dat eigenlik niet tenzij die slecht laad (vuile polen, gebropken kabel/aansluiten etc ..)

Toch geen Lithium neem ik aan?

Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, agm batterij. Hij draaide gisteren goed rond, plofjes in de uitlaat en benzinegeur, maar niet starten, na een paar minuten proberen gaf de batterij het op.
Freebert

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Een maat van me had dezelfde symptomen met zijn 990 Adventure op een driedaagse rit. Hij is afgesleept moeten worden en het bleek de stator te zijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
african

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Nee, agm batterij. Hij draaide gisteren goed rond, plofjes in de uitlaat en benzinegeur, maar niet starten, na een paar minuten proberen gaf de batterij het op.

Als je geen XENON hebt, zou je koplamp iets harder moeten gaan branden bij gasgeven. Dat is een indicatie dat je laadcircuit boven de spanning van je batterij komt en er dus stroom induwt. Als je een volt meter erop hangt zou je batterij met de motor uit ongeveer 12,6V moeten hebben en draaiend met een beetje gas tussen de 13,5 en 14,5. (ik meen dat bij starten je batterijspanning niet verder zou mogen inzakken dan 10,5V)

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Dec. 2013, 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:

Ho: dit is een heel ander probleem dan! Als je de motor goed rond gaat en je plofjes in de uitlaat hoort, maar hij start niet, dan is het logisch dat de accu na een paar minuten leeg is... das met iedere accu!

Motor hoort gewoon na 2 a 3 omwentelingen te starten!

Als dat niet zo is.. kan dat veel oorzaken hebben: meestal beginnend met het algemene onderhoud zodat je zeker weet dat alles goed staat (kleppen, goede bougies, schoon luchtfilter, alle interlocks (incl kill-switch) die goed werken etc.)

bij een injectie (990) kan het zijn dat de accuspanning te laag wordt om de injectie goed te laten werken (maar je rook benzine.. dus dat zal wel meevallen denk ik).

Je begon te zeggen dat je niet kon starten omdat de batrterij plat was. Als de motor goed rond gaat is dat iets heel anders.

Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Dec. 2013, 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar wat werkt wel bij warm weer (onmiddellijk normaal starten) en niet bij koude? Het enige wat ik me kan inbeelden is dat de olie dikker wordt...
JanJan

BerichtGeplaatst: Wo, 18 Dec. 2013, 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Het is de Motobatt, ik heb het ook. Die is anderhalf jaar oud. Het was natuurlijk ook te mooi om waar te zijn, de beste specificaties en de laagste prijs.
In de zomer geen probleem, maar toen het vorige week koud was wist ik de motor op maandagochtend nog net met de laatste electronen te starten. Ook mijn motor wordt dagelijks gebruikt en laadt prima bij. Hij staat in een onverwarmde schuur. Nu het wat minder koud is gaat het wat beter, maar maandag blijft spannend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Dec. 2013, 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, nu het 's nachts niet meer vriest, geen enkel startprobleem, gewoon drukken op de knop en rijden maar.
Ligt volgens mij toch aan de batterij. Eens contact opnemen met Motobatt.

Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Dec. 2013, 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn 2006 vrat batterijen. Gelijk welk merk/type, het maakte niet uit maar na 1,5 jaar maximum gaven die de geest. Nooit geweten wat de oorzaak was, ondanks uitgebreid uitmeten van alles wat met het laadcircuit te maken had.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
JanJan

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jan. 2014, 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Motobatt er uit en Yuasa er in: starten als een tierelier! Mijn voorlopige conclusie: de Motobatt is een mooiweeraccu.
Ik had overigens de plofjes uit de uitlaat ook. Samen met te langzaam ronddraaien. Te weinig spanning voor een goede ontsteking misschien?
Naar boven
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jan. 2014, 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Het zal inderdaad wel aan de Motobatt gelegen zijn, hoewel ik na bovengenoemd voorval nooit meer problemen heb gehad. Nuja, ondertussen is de moto verkocht.
Startkabels: ik was aan het kijken naar "Los Easy Riders", waar ze een platte batterij hadden in een van hun 990's en ze gingen 'm starten met kabels, dus ik al in mijn vuisje aan het lachen omdat dat niet ging lukken. 1 druk op de knop en de motor was gestart vanaf de batterij van de andere motor. Ze hadden wel veel fijnere startkabels mee dan wat je normaal in een auto terugvindt. Misschien heeft dat er iets mee te maken?

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: