lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Rij-indruk 1190
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jan. 2014, 17:02    Onderwerp: Rij-indruk 1190 Reageer met quote

Hoewel ik nog niet van plan ben om direct wat nieuws te kopen, wou ik toch eens een beeld vormen van de nieuwe. Dus ben ik een paar uurtjes gaan testrijden. Eigenlijk kan ik er niet teveel woorden aan vuil maken : ik ben niet overdonderd of nog minder zwaar onder de indruk.

De KTM Adventure is niet meer...een nieuwe Honda/Multistrada is geboren. Ja, dat blok heeft onnozel veel vermogen. Ja, de baanligging is comfortabel met een iets te softe voorkant in standaardafstelling. Ja, hij staat bol van de (kwetsbare) elektronica die er dan op moet om dat onnozel vele vermogen binnen de lijntjes te laten kleuren. Maar waar is mijn wow-gevoel gebleven ? Waar is die serieuze hoek af van dat ding ? Waar is die "niets-is-te-gek-om-door-te-knallen" vering gebleven ? Waarom zou ik gelijk welke reden aanwenden om ermee te rijden, zelfs al is het maar om 5km verder bij iemand langs te gaan ? Waar is dat ietwat rauwe, pure en echte rijgevoel naartoe ?

Na een 2 uur wist ik eigenlijk al niet meer dat ik op een KTM zat. Er is immers weinig wat hem nog merkbaar onderscheid van andere gelijkaardige modellen binnen hetzelfde type. De gruwel als ik het neertyp : de nieuwe KTM is mainstream geworden sick2 sick ...

Ik denk en hoop dat m'n 990 nog zo lang zal blijven als maar enigszins te verantwoorden zal zijn. Hopelijk ben ik dan oud en verstandig genoeg om voor iets betrouwbaarder te kiezen dat dan uiteindelijk net even goed presteert dan de nieuwe 1190. Dat laatste is alvast niet moeilijk. Ik vrees dat KTM mij hier toch even verloren is.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jan. 2014, 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Driewerf helaas, al kan ik me in je beschrijving niet helemaal vinden. Met alle elektronica uitgeschakeld in 3e versnelling het gas opentrekken en het voorwiel de lucht in voelen komen, dat noem ik een WOW gevoel met een hoek af. Akkoord, het is niet meer het offroadbeest dat het ooit was, maar de R versie lijkt me nog meer dan behoorlijk te presteren op grindwegen.
En tsja de elektronica, het kan maar helpen zekers? Op sommige momenten is het ook fijn als je in 3e versnelling het kot opentrekt en het voorwiel NIET van de grond komt.
Ik denk dat het er maar aan ligt wat je zoekt, maar voor mij is een motor een alledaags transportmiddel door weer en wind, waar ik in mijn vrije tijd ook plezier aan beleef door te toeren en te reizen. De nieuwe is alles in 1: mapping op regenstand en rij maar rustig tussen de files in zeikweer, zonder voortdurend te schakelen en op halve koppeling te rijden en knijp met een gerust hart vol in de remmen (overigens veel beter te doseren dan bij de 990) wanneer er weer een idioot vindt dat het file moet zijn voor iedereen. Mapping op sportstand en we knallen die bergpas op, elke bocht vrolijk inzettend met een bijna-glijdend achterwiel.
Ja, de nieuwe is meer mainstream, maar laat in 1 beweging wel alle concurrentie achter zich. Het is de krachtigste, veiligste, lichtste, goedkoopste en meest multifunctionele allroad op de markt. En dan zwijgen we nog over het onderhoudsgemak.
I'm diggin' it 2thumbsup !

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jan. 2014, 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

en toch zit er iets van waarheid in het verhaal van Raketman...
het is allemaal TE kwetsbaar TE veel elektronica maar misschien wel TE goed.
het rauwe en het niet perfecte en het geen no nonsens motor is er een beetje af.....
het is allemaal berekenbaar geworden.
maar van de andere kant, als je er niet te veel pech mee hebt, is het wel power met een grote P en fun met een grote F worried2 grin2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 837
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jan. 2014, 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

begrijp ktm hier in. er is gewoon een grotere groep rijders voor een moto als deze. maar geef mij maar de 950-990 versie met het ventiel in het midden van de velg, nog zo handig als je een scheurtje in de buiten band hebt of deukje in de velg en er een binnenband in wil duwen
_________________
Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
zappa



Geregistreerd op: 3-2-2012
Berichten: 243

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Dat we nog lang mogen negennegentig-en, en daarna?

Ze hebben nu bij KTM 2 modellekes van dikke motoren voor de baan, de adv 1190 en ne superduke 1290 en wat klein duke's.

Dan verwacht ik dat ze nog wel wat meer in 't assortiment gaan steken?

Wat ik me wel afvraag, als een motor merk "mainstream" wordt, komt dat niet eerder door de "normen" waar m'n zich moet aan houden vantegenwoordig ? dozey

_________________
smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)

Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
zappa



Geregistreerd op: 3-2-2012
Berichten: 243

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

man man man, mijn muis doet lastig grin2

ze dubbel klikt stars

met gevolg dat ik dubbele posts heb.... huh2

_________________
smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)

Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis !


Laatst aangepast door zappa op Wo, 15 Jan. 2014, 9:41, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blokkie



Geregistreerd op: 29-4-2013
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Rob, heeft het bij het juiste eind (denk ik) De 1190 is helemaal geen fiets die bedoelt is om off road te knallen. Die 1190 is maar met één doel gemaakt, de fanatieke "avontuurlijke" reislustigen van hun vertrouwde BMW GS afhalen en op een KTM krijgen. (in mijn geval naar volle tevredenheid gelukt)

Waarom? Daar zit nu eenmaal de grootste omzetgroep en ook bij KTM moet de schoorsteen roken en het liefst een dikke zwarte pluim.

Wil je veel OR dan koop je blijkbaar de 990/950 wil je door heel Europa al dan niet met je schatje achterop. Dan koop je een 1190.

Blokkie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:

Ja, de nieuwe is meer mainstream, maar laat in 1 beweging wel alle concurrentie achter zich. Het is de krachtigste, veiligste, lichtste, goedkoopste en meest multifunctionele allroad op de markt. En dan zwijgen we nog over het onderhoudsgemak.


Dat is ook mijn idee.
En je kunt nog altijd alle electronica afzetten, en altijd full power rijden toch ?
Voor deftig offroad is ook de 990 te zwaar imho.

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

en als de economie dan ooit weer eens beter gaat, mogen ze van mij met een 750 adventure vtwin komen smiley

of misschien wel iets heeeeeel anders, maar wel weer lekker rugged graag!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
en als de economie dan ooit weer eens beter gaat, mogen ze van mij met een 750 adventure vtwin komen smiley

of misschien wel iets heeeeeel anders, maar wel weer lekker rugged graag!


Daar ben ik ook voor te vinden, zou da ni zelf ineen te knutselen zijn met een blok van een suzuki sv smiley

Nu ja, ben maar aan het dromen uiteraard.

De bovenstaande omschrijving van de 1190 is exact wat ik ervan verwachtte eigenlijk, heb er nog niet mee gereden. Maar ik weet nu al dat ik het brute karakter van de 990 ga missen op elke motor waar ik hierna nog mee ga rijden. Daarom wil ik hem niet wegdoen. (hoewel ik de laatste dagen stiekem aan het kijken ben naar een occasie 990 R)

Met auto's net hetzelfde, ik heb een subaru legacy 2,5 liter benzine, vorig model, en met die auto blijf ik rondrijden tot hij uit elkaar valt, de 'modernere' auto's rijden allemaal veel te smooth om nog echt rijplezier te geven.

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

tja
- zelfbouw met SV blok: wordt gedaan... blijft zelfbouw.. en sv blok is nou niet het meest fantastische kwa karakter.
- aprillia 550 RXV blok, maar dan van een betrouwbare fabrikant die ook support levert... ?

auto's: niet helemaal mee eens.. nog genoeg auto's te kopen die wel wat bruter karakter hebben; alleen dan moet je niet bij de gezinsauto's zoeken natuurlijk. en men wil nu eenmaal al dat comfort en safety!
(als daar iets aan stuk gaat in Marocco.. dan kun je hem gewoon op laten halen: geen kans daar)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blokkie



Geregistreerd op: 29-4-2013
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Gezinsauto met veel bruut karakter en veel comfort; MB W124 en dus ook nog te repareren in Marocco smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bongo



Geregistreerd op: 5-2-2009
Berichten: 154

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Blokkie schreef:
Gezinsauto met veel bruut karakter en veel comfort; MB W124 en dus ook nog te repareren in Marocco smiley


Die heb je of daar droom je al jaren over?

_________________
Met vriendelijke groet, Edwin
KTM 990 Adventure R op Marktplaats
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Blokkie schreef:
Gezinsauto met veel bruut karakter en veel comfort; MB W124 en dus ook nog te repareren in Marocco smiley


rolleyes4 rolleyes4 rolleyes5

die ontgaat mij geheen! in alle opzichten.
misschien een beetje veel smoking smoking gedaan? laugh

tenzij je misschien een 36 AMG versie koopt, maar die kunnen ze dan vast weer niet repareren in marocco (en waarschijnlijk ben je er niet lang veilig in...)

anyway, wrong topic, wrong forum ...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
diskeletlietje



Geregistreerd op: 12-2-2009
Berichten: 74
Woonplaats: oost-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jan. 2014, 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

toen ik overstapte van de 950 2005 naar de 990 2012 had ik het gevoel dat ik al veel verloren was ... thumbsdown

bij overstap naar een 1190 geraak ik het helemaal kwijt vrees ik ... zijn simkaart en en internet abonnement nu al verplicht bij die Windows8 moto's?

waar is de tijd waar moto's nog beschreven werden als spartaans, karakter bak , furie enz ... de processor snelheid is nu de stafmaat ?
stars
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif